Kim T Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Hei! Jeg har en side som jeg bruker til å lære meg (x)html, CSS, PHP og MySql. Denne siden er aktiv hele tiden og forandringer skjer hele tiden. Når det gjelder innhold så oppdaterer siden seg fint og flott. Når det gjelder CSS og stil på siden så må jeg ty til F5. Med andre ord er det noen annen måte å få en automatisk oppdatering av CSS på en side? Mer kommersielle sider så får jeg jo automatisk oppdatering. Hvordan løser de dette? Eks. Google. Kim Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Hvordan mener du at du ikke trenger a se en annerledes google-side uten a oppdatere? Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Dette har noe med cache-instillingene til nettleseren å gjøre. Dette kan overkjøres med å sende med noen ekstra HTTP-headers med den filen du at ikke skal lagres hos klient. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 <?php header("Cache-Control: no-cache, must-revalidate"); // HTTP/1.1 header("Expires: Mon, 26 Jul 1997 05:00:00 GMT"); // Date in the past ?> feks Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 Hmm er ikke dette det samme som META tags da? Er jeg nødt til å bruke php snutt for å få til dette? Bare. Lurer ikke at det er noe problem for meg... kim Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 <META HTTP-EQUIV="CACHE-CONTROL" CONTENT="NO-CACHE"> Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 har forsøkt det og jeg har det slik på siden min. Kan dere se hva jeg eventuelt mangler i kildekoden min? Link til siden står i signaturen. kim Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 <?phpheader("Cache-Control: no-cache, must-revalidate"); // HTTP/1.1 header("Expires: Mon, 26 Jul 1997 05:00:00 GMT"); // Date in the past ?> feks 8926077[/snapback] Dette hjalp heller ikke. Er det slik at det ikke er mulig? Kim Lenke til kommentar
elLuriDelFaxus Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Litt vanskelig å skjønne hva du mener her, det er vel klart du må oppdatere siden for at endringer i stilsett skal ta sted. Ville du at det skulle skje automatisk eller at siden f.eks laster seg inn på nytt en gang i minuttet eller noe slikt? Litt utdyping hadde gjort seg. Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 Jeg vil at stilsettet skal oppdateres automatisk hvergang siden lastes. Noe enklere enn det kan jeg vel ikke forklare det. Men jeg har forsøkt med noen phpsnutter og meta tagger. Men stilsettet oppdateres ikke før jeg trykker F5. Jeg vil gjerne unngå dette siden jeg gjør små forandringer kontant på siden min. Hvis dere vil se kildekoden så ligger siden min i signaturen min. Jeg vil ikke ha en funskjon som refresher siden hver 5 minutt eller lignende. Kim Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) 8942496[/snapback] Så kort sagt: Du vil at CSSen i nettleseren skal oppdateres med en gang du laster opp ny CSS (uten å trykke "Oppdater" eller F5)? Kort svar: Umulig...? Endret 25. juni 2007 av IQ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Det skal vel funke med AJAX og Javascript vil jeg tro Mulig at dette virker? function callAjax(){ var ajaxRequest; //AJAX handler variabelen try{ // Opera 8.0+, Firefox, Safari ajaxRequest = new XMLHttpRequest(); } catch (e){ // Internet Explorer try{ ajaxRequest = new ActiveXObject("Msxml2.XMLHTTP"); } catch (e) { try{ ajaxRequest = new ActiveXObject("Microsoft.XMLHTTP"); } catch (e){ return false; } } } return ajaxRequest; } function checkForNew(){ ajax = callAjax(); ajax.onreadystatechange = function (){ if(ajax.readyState==4){ if(ajax.responseText==originalstylesheet){ window.location.reload(); } setTimeout('checkForNew()', 5*6*1000); } } ajax.open("GET", stilark, true); ajax.send(null); } function getOrig(){ ajax = callAjax(); ajax.onreadystatechange = function (){ if(ajax.readyState==4){ return ajax.responseText; } } ajax.open("GET", stilark, true); ajax.send(null); } var stilark = "stilark.css"; var originalstylesheet = getOrig(); setTimeout('checkForNew()', 5*60*1000); Endret 26. juni 2007 av Slettet+142 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 hvis du kun driver å koder til eget bruk, ser jeg ikke problemet med å trykke F5. Selv har jeg iallefall alltid trykt F5 for å se hvordan endringene ble. så automatisk oppdatering med en gang noe har skjedd på serveren er vanskelig. Oppdatering av stilsett (ikke bruk av cache) burde derimot ikke være så vanskelig. Vha. php-kodene som er listet opp (sett de inn helt øverst i php-fila) vil/bør endringer tas med når du trykker på en link på siden. (f.eks. hjem-lenken) om du er irritert over å måtte laste opp ting på en webserver for å se resultat av din koding, vil jeg anbefale en lokal webserver. F.eks. AppServ fungerer greit til testing av php-script m.m. (Men dette visste du sikkert fra før) Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 27. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2007 Ja jeg har en lokal webserver hvor jeg tester siden min under utviklingen. Men av og til er jeg ikke fornøyd med f.eks fargen på teksten eller dvs jeg finner ut at jeg vil forandre litt på line-height osv på den siden som er aktiv på nettet og der får jeg det ikke til å fungere uten å måtte trykke F5. Jeg har CSS filene i PHP filer men på hvilken måte tenkte du på at jeg skulle gjøre det? Kim Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Jeg har CSS filene i PHP filer men på hvilken måte tenkte du på at jeg skulle gjøre det? Altså du bruker PHP for å generere dynamisk CSS? Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 27. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2007 Nei det gjør jeg ikke. Jeg henter dem ut ved hjelp av php. Men php genererer ikke css'en. Er det, det som må til? Kim Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 (endret) Du skal ikke inkludere CSS med PHP Endret 27. juni 2007 av Ståle Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 27. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2007 For å uttrykke meg klarere. Jeg har kun PHP filer. Ingen HTML filer. Jeg har forsøkt å hente inn CSS med hjelp av PHP men det hjalp ikke noe. Det eneste jeg ikke har forsøkt er å bruke PHP til å faktisk generere CSS. Vet ikke helt hvordan jeg skal eventuelt gjøre det heller. Kan kanskje gjøre det med inline style men det er uønsket. Kim Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Høres ut som du gjør dette meget tungvindt, kunne du vist oss koden for index.php filen din? Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 27. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2007 index.php er bare en fil med et php script som inkluderer 3-4 filer. Delt dem opp i header.php, meny.php, innhold.php og footer.php Kim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå