Gå til innhold

Hvor mye tjener en revisor? + div BI spm

mrhw

Anbefalte innlegg

Hei. Nå har jeg søkt litt rundt på nett og finner ikke så veldig mye bra info.

Hvor mye tjener en revisor. Nyutdannet / Registrert.

Har sett tabeller som viser f.eks begynnerlønn på 295k. Det er jo det man i en "hva som helt jobb" etter vgs. (iallfall det jeg har ligget på etter vgs) Har jobbet noen år nå, men skal starte på Revisjon til høsten på BI. (hvis jeg ikke ombestemmer meg.)

Det blir vel litt ekstra etter noen hundre timer overtid i årsoppgjør. (eller er det stort sett fastlønn, med medregnet overtid)

PS. Jeg har ikke studert noe etter videregående og lurer litt på hvordan ting er lagt opp på f.eks BI. Hvor store er f.eks klassene? Er det mulig å ta en uke ferie i løpet av høsten, eller er det ikke lurt? Er det mulig (iallfall til en viss grad) å gå på forelesniger men en "anonym" tilværelse, der man sitter og hører på foreleser, og sørger for å lære det som blir sagt. Eller er det mye jobbing i "klassen". Kanskje mye rare spørsmål her, men jeg er grønn på dette.

Takker for alle svar.

Endret av mrhw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Nå har jeg søkt litt rundt på nett og finner ikke så veldig mye bra info.

Hvor mye tjener en revisor. Nyutdannet / Registrert.

Har sett tabeller som viser f.eks begynnerlønn på 295k. Det er jo det man i en "hva som helt jobb" etter vgs. (iallfall det jeg har ligget på etter vgs) Har jobbet noen år nå, men skal starte på Revisjon til høsten på BI. (hvis jeg ikke ombestemmer meg.)

Det kommer an på om du har fullført bachelor eller master. Fjorårets BI-kull snittet 411.000 inkl bonus for master og rundt 350.000 for bachelor (tror det var der i området). Disse tallene inkluderer revisorene, og de skiller seg nok ikke så veldig fra snittet.

PS. Jeg har ikke studert noe etter videregående og lurer litt på hvordan ting er lagt opp på f.eks BI. Hvor store er f.eks klassene? Er det mulig å ta en uke ferie i løpet av høsten, eller er det ikke lurt? Er det mulig (iallfall til en viss grad) å gå på forelesniger men en "anonym" tilværelse, der man sitter og hører på foreleser, og sørger for å lære det som blir sagt. Eller er det mye jobbing i "klassen". Kanskje mye rare spørsmål her, men jeg er grønn på dette.

Førsteåret er det sikkert mulig å ta deg en uke fri midt i semesteret, forutsatt at du har selvdisiplin nok til å hente inn det tapte. Man er overlatt til seg selv stort sett, det tas ikke fravær og man velger selv om man vil gå i forelesning. Noe interaktivitet i klassene er det, men stort sett er det monolog fra professorens side. De fleste fag går i auditorium med plass til ca 200 stykk, med unntak av spesialiseringsfag som ofte går i små auditorium med plass til ca 40 stykk.

Lenke til kommentar

Et par spørsmål til, if I may..

Var blåruss for noen (8) år siden, med bed-øk etc, men var fryktelig lei skolen på den tiden, og fikk ikke veldig mye ut av det. (det kan jeg angre på nå). Karakterene var ikke så bra, og jeg forstod ikke veldig mye. Men er sikker på at hvis jeg faktisk hadde gjort noe så hadde det gått veldig greit. Nå er jeg imidlertid veldig motivert, noe jeg tror betyr masse. Matte var heller ikke det store da jeg gikk på VGS, og det er vel egentlig ikke det nå heller,(fordi den eneste erfaringen jeg har er fra en tid som skolelei på vgs GK) men motivasjonen er en helt annen. Du kan si det slik; jeg er glad i tall, men ikke matte. (hvis det er mulig å forstå hva jeg mener).

Tror dere jeg er helt lost? Jeg har forstått at det er en del jobbing på dette studiet, og er motivert for det. Skrekken er at jeg ikke duger, da karakterene fra VGS (matte) var såvidt godt nok for å stå. Men som sagt, er situasjonen en helt annen nå. Hvor godt rustet er jeg?

Tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Et par spørsmål til, if I may..

Var blåruss for noen (8) år siden, med bed-øk etc, men var fryktelig lei skolen på den tiden, og fikk ikke veldig mye ut av det. (det kan jeg angre på nå). Karakterene var ikke så bra, og jeg forstod ikke veldig mye. Men er sikker på at hvis jeg faktisk hadde gjort noe så hadde det gått veldig greit. Nå er jeg imidlertid veldig motivert, noe jeg tror betyr masse. Matte var heller ikke det store da jeg gikk på VGS, og det er vel egentlig ikke det nå heller,(fordi den eneste erfaringen jeg har er fra en tid som skolelei på vgs GK) men motivasjonen er en helt annen. Du kan si det slik; jeg er glad i tall, men ikke matte. (hvis det er mulig å forstå hva jeg mener).

Tror dere jeg er helt lost? Jeg har forstått at det er en del jobbing på dette studiet, og er motivert for det. Skrekken er at jeg ikke duger, da karakterene fra VGS (matte) var såvidt godt nok for å stå. Men som sagt, er situasjonen en helt annen nå. Hvor godt rustet er jeg?

Tusen takk for hjelpen.

8920817[/snapback]

Skal ikke lyve, jeg tror du har et seriøst handicap om du ikke har kontroll på matten. De som gjør det best er ikke overraskende de som hadde best karakterer fra VGS, og selv om motivasjon kan veie opp for noe så viser det seg svært ofte at arbeidsmoralen fra VGS har stor betydning for hvordan man takler høyskolestudier. Likevel, hvis du skal begynne nå til høsten og er motivert for å få det til så ville ikke jeg ventet til i august med å begynne å jobbe med matematikken.

Lenke til kommentar

Matematikken fra førsteåret på høyskolestudiet Revisjon er iallefall rimelig tøff. Strøk du fullstendig i 2MX på videregående, skal det nok en del jobbing til for å klare dette. Ellers er det ikke mye avansert matte i revisjon, det er kun enkle brøker og slikt i det praktiske arbeidet...

Lønnsnivået ligger på mellom 300 og 400.000 for nyutdannede med bachelor i revisjon, men jeg tror maks 320 er vanlig i utkantene. I tillegg kommer det mye overtid, da yrket er veldig sesongbetont. Man sier gjerne at man må forvente over 300 timer overtid mellom januar og mai, så om du ikke har mulighet til det, er ikke revisjon yrket for deg.

Lenke til kommentar

ok.. Får vel nesten bare bestemme meg for det ene eller andre. Vanskelig å si hvor "flink" jeg er da det eneste jeg kan sammenligne med er matta i 1.klasse på vgs. Jeg stod, men matte var ikke det store. (Det skal sies at jeg aldri jobbet med det.) 1. klasse matte fra vgs er det eneste jeg har av matte. Anyway. Min iver etter å ta til meg kunnskap er en annen nå når jeg er 27 med stasjonsvogn og 2,5 barn enn 17 og lei av skolen. Men som du/dere sier må det nok jobbes mye. Takk

Lenke til kommentar

Revisjon er i de første årene langt lavere lønnet enn de fleste siv.øk-yrkene, snittet var i fjor hos de 4 store ca 320 000 i nybegynnerlønn. De stiger imidlertid raskere enn de fleste, med 30-40k i året og overtiden er betalt. Med 300-600t overtid i året så blir lønnen god, men arbeidspresset deretter.

Skal du ha en karriere innen revisjon så bør du også være forberedt på å ta HRS før/når du når manager-nivå, dvs innen ca 4 år.

Lenke til kommentar
Revisjon er i de første årene langt lavere lønnet enn de fleste siv.øk-yrkene, snittet var i fjor hos de 4 store ca 320 000 i nybegynnerlønn. De stiger imidlertid raskere enn de fleste, med 30-40k i året og overtiden er betalt. Med 300-600t overtid i året så blir lønnen god, men arbeidspresset deretter.

Skal du ha en karriere innen revisjon så bør du også være forberedt på å ta HRS før/når du når manager-nivå, dvs innen ca 4 år.

8947594[/snapback]

Takk. dvs at det ikke er usansynlig å havne rundt 400k etter overtid da. Regner med det blir revisjon på meg, men som nevnt tidligere har jeg ingen referanser på hva jeg klarer (med innsats) i matte. Takk for svar

Lenke til kommentar

Ingen årsak. Imidlertid, hadde jeg vært deg så tror jeg det kan være lurt å undersøke om revisjonsselskapene vil kunne være interessert i en såpass 'voksen' arbeidstaker. Om du tar revisjon så er du ferdig utdannet som 30-åring og du har flere forpliktelser enn en 22-24-åring. Dette gjør det vanskelig å jobbe så mye som de yngre kandidatene.

Du kan signalisere høy kapasitet ved å ha meget gode karakterer, men uten noe som virkelig viser at du er bedre enn en yngre, nyutdannet kandidat så kan du havne bak i køen selv om det er god etterspørsel etter revisjonskandidater.

Om du tviler på ferdighetene i matte så kjøp en 2mx-bok og jobb hardt. Klarer du et noenlunde resultat der så burde høyskole-matten være greit stoff om du i det minste gjør en hederlig innsats.

Du er ikke helt lost, men det er et par ting som må på plass. Hvordan du skal undersøke holdningene til revisjonsselskapene mht eldre kandidater er litt verre, vet av erfaring at de ikke er ærlige om du spør dem direkte - alt er rosenrødt da.

Lenke til kommentar

Takk for svar cybirg. Hjelper dette. Som du sier bør jeg vel forberede meg litt på fag(ene) i løpet av sommeren. Det er 2mx det jobbes videre fra på studie? Jeg har vel ikke det. Bare matte fra GK på vgs. forklar gjerne.

Lenke til kommentar

Jeg vet dessverre ikke hvordan matten på revisjonsstudiet er, men det kan du nok finne ut gjennom fagplaner eller lignende. Sannsynligvis er den lik eller mindre omfattende enn innføring i matematikk på siv.øk. som krever tilsvarende 2mx. Imidlertid er 3mx en fordel da det nesten ikke var noe nytt for de som allerede hadde pensum derfra i fingrene (gjelder siv.øk). Jeg tror det er tungt å begynne på slikt pensum med kun gk-matten fra før. Et forkurs i matte ville nok ha hjulpet. Du kan sikkert ta kontakt med studiestedet for å få mer informasjon om hva du burde gjøre.

Lenke til kommentar

Anbefaler også forkurs i matte om du ikke har 2MX. Jeg har erfaring fra matten i bachelor øk.adm på statlig høyskole, og den skal tilsvare den som er på revisorstudiet. Denne legger seg litt over 2MX på noen områder, samtidig som det er grunnkursmatte på andre. Det er mulig at dette kan læres i løpet av semesteret uten forkurs, men erfaringen min fra studietiden viser at mennesker som begynner studiet i 30-årsalderen gjerne må ta opp igjen matte og fag som bygger på matte både en og to ganger utover den opprinnelige eksamen.

Lenke til kommentar
Anbefaler også forkurs i matte om du ikke har 2MX. Jeg har erfaring fra matten i bachelor øk.adm på statlig høyskole, og den skal tilsvare den som er på revisorstudiet. Denne legger seg litt over 2MX på noen områder, samtidig som det er grunnkursmatte på andre. Det er mulig at dette kan læres i løpet av semesteret uten forkurs, men erfaringen min fra studietiden viser at mennesker som begynner studiet i 30-årsalderen gjerne må ta opp igjen matte og fag som bygger på matte både en og to ganger utover den opprinnelige eksamen.

8990237[/snapback]

Takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...