Helene2 Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Hei, jeg er ny her og rimelig fersk som "fotograf". Jeg har knipset litt her og der, men for en stund siden fikk jeg et EOS 350D som jeg koser meg med. Har bestilt telelinse nå så jeg får tatt litt mer spennende bilder (natur og dyr for det meste.) Her har jeg noen bilder som jeg har tatt av hester, noen som har noe smart å komme med? All konstruktiv kritikk og tips og triks mottas med takk! Tatt med AF, Har med litt låvevegg og buskas for å vise at det er på gård. Kanskje litt for rotete? Samme tid og sted, bare en annen vinkel: Tatt rundt solnedgang Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Hei Helene. Kjekt å få nye medlemmer her på forumet, eller kanskje vi skal kalle det gården/bruket. Som en advarsel til deg som nytt medlem, så kan jeg fortelle at det av og til virker mer som en zoo, he he. Du skriver du er fersk, og i så måte har du ikke gjort det så værst. Du uttrykker selv en liten tvil om du har valgt rett mht bakgrunn, og med god grunn. Det er nok underforstått at hesten ikke holder hus i en høyblokk, så det å bevise at det ikke er en urban hest er helt unødvendig. Derfor fortjener bildene kritikk for å ha rotete bakgrunn, som du selv antyder at du regner med. Det siste bildet av øyet er desverre for uskarpt til å bli ansett som brukbart. Det er uskarpt over hele linjen, fordi nærgrense er blitt brudt. Selv hvis du var innefor nærgrensen, så ville manglende dybdeskarphet ha ødelagt bildet. Du skulle med andre ord ha brukt en mindre blender på dette bildet. Bildet i midten er det beste. Den dynamiske svakheten til slike kameraer er typisk nok kommet frem i bildet. Det kunne vært reddet ved å eksponere etter høylysene, og kompensert for i etterbehandlingen. For å kunne gjøre slik uten å taper for mye kvalitet, så burde du lære deg å bruke råfilformatet (raw, som det heter). Det kan du finne mer ut om andre steder på forumet. Bare bruk søkefunksjonen. Også den andre feilen med det bildet kunne vært reddet i etterbehandlingen, for det huset må bort. Det skulle vært en enkel sak å klone det bort i Photoshop el. lign. Buskaset skulle vi altids tålt, men det beste hadde vært å finne en fin bakgrunn. Den litt for kraftige skyggen på kroppen kunne du også unngått med en annen plassering, men det er ikke enkelt å unngå slik når lyset er så hardt. Etterhvert så lærer du hva som er fint portrettlys, og det er ikke sterkt sollys. Resten er fint, så som portrett kan du egentlig være relativt fornøyd. Utsnitt og øyekontakt med hesten er fint, og du har valgt å klippe halsen på riktig sted. Det er desverre ikke tilfellet med det første bildet. Der er utsnittet for stort, eller ikke stort nok. Det blir hverken fugl eller fisk, selv om det tydeligvis er en hest. Bakgrunnen har vi allerede nevnt, men det er faktisk ikke så ille med rotet her, siden det utgjør en tydeligere koloritt. Dette ble mye kritikk på en gang, men det skyldes også at du la ut hele tre bilder. Du viser takter til å tenke riktig, så derfor mener jeg at du har best av å få en ærlig og konstruktiv kritikk. Det er nemlig det vi lærer av, og ikke av ukritiske klapp på skulderen. Du fortjener likevel en klapp på skulderen for forsøket, for det er ikke håpløst. Du viser at du har et bevisst forhold til det du prøver deg på, og utsnittet på det midterste bildet viser at du har øye for komposisjon. Lykke til med nye bidrag til kritikken. Det skal bli artig å se hvordan du utvikler deg, og jeg håper vi får se flere bilder fra livet på gården du bor på. Velkommen skal du være, og velkommen tilbake med nye forsøk. Den letteste måten å lære på er å stille seg åpen og tilgjengelig for kritikk. Lenke til kommentar
Helene2 Skrevet 22. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2007 Tusen takk skal du ha, dette var veldig god hjelp. Jeg ønsker selv å bli en bedre fotograf, hadde jeg ønsket "ååå så fin" så hadde jeg nok lagt ut bildene et annet sted Hva er en god bakgrunn? Jeg er ikke så glad i for mye etterbehandling, men jeg skjønner jo at det må til i blandt. Særlig når man tar bilder av hest, det er ikke alltid like enkelt å få de til å stå den veien man ønsker (Må vel legge til at de to øverste bildene ikke er klippet eller redigert i ettertid, det nederste er klippet men ikke redigert) Det nederste bildet la jeg egentlig ut på impuls, og jeg regnet med en slik tilbakemelding. Jeg kom for nerme hesten, så jeg fikk bare fokus på øyevippene virker det som. Jeg får snart en tamron 70-300 i posten (ok det?) og gleder meg til å prøve det ut. Det yrer av dyreliv rundt her (Hegre, ender, rådyr, elg, grevling, rev) og landskapet/utsikten er fantastisk her. En dag skal jeg ta med kameraet mitt ut til et vann ikke så langt bort, for det blir helt nydelig i solnedgangen i halv 11 - 11 tiden på kvelden. Det jeg sliter litt med, er at jeg tar bilder på "feelingen". Ser, visualiserer og tar bilde. Jeg har ikke lært meg å bruke innstillingene ordentlig, har lest fotokompendiumet men det er mye å ta inn. Finnes det fotokurs man kan gå på? Igjen, takk for hjelpen. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Det er fint at du er seriøs i ditt ønske om å lære, Helene. Det du skal gjøre er å kjøpe deg en fin foto-abc. De fleste anbefaler Magnar Fjørtofts bok "Digital fotografi i praksis", som nå er ute i ny utgave. Alle gode bokhandler har den inne, samt mange fotobutikker av litt størrelse, som Japan Photo (der jeg har sett den utstilt). En slik bok er uunværlig de første par årene hvis du ønsker litt progresjon i prosessen. Selv brukte jeg en av John Hedgecoes bøker da jeg var i den prosessen. Det finnes også mange gratis alternativer på nettet, blant annet et kompendium du kan laste ned her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679 Noen god oppskrift på en fin bakgrunn finnes ikke, sett bort fra at den ikke bør ta bort fokus fra motivet. Du lærer mest av å se på andres bilder, og da er det bare å søke på nettet. Deviant Art og Foto.no er gode steder å starte. Veldig mange flinke på foto.no, så det kan være et greit sted å begynne. Søk i vei, så finner du masse flott. Det er sikkert andre som har forslag til gode sider også. Kanskje du skulle åpne en tråd, evt. søke etter slike tråder i forumet vårt. Bare ikke start den tråden i Bildekritikken. Lykke til i din søken etter kunnskap. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 (endret) En god bakgrunn er en bakgrunn som ikke tiltrekker seg for mye oppmerksomhet, og trekker fokus vekk fra motivet i bildet. En blurrete (uskarp) bakgrunn fremhever det fokuserte motivet bedre, og er derfor en god bakgrunn. Unngå for mye forstyrrende elementer i bakgrunnen, i ditt tilfelle huset, trærne og buskene. En fargemessig jevn bakgrunn er å foretrekke. Lykke til med videre fotografering. Redigert: Og så var PMnormal kjappere ute som vanlig. Hehe. Endret 22. juni 2007 av Gissan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå