Ni kon Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 (endret) Hei og hopp. Jeg skal gå litt i fjellet i sommer og tenkte derfor å ha med en fotosekk på dagsturene mine. Siden jeg har hund og Den Norske Turistforening har enorm motstand mot hund på deres hytter kommer jeg IKKE til å gå fra hytte til hytte som jeg gjorde tidligere. Derfor har jeg i år base i Rondane og kommer til å gå dagsturer. Og tenkte da å ha med mitt kamera på denne turen. Jeg legger opp til å ha to linser på tur med meg: Sigma 50-150 Tokina 12-24 Kjører foresten D80 Spørsmålet er om jeg da trenger å ha med stativ? I så fall skal jo stativet brukes på tokinaen. Jeg har et Manfretto stativ og godt hode. Men vil det holde for meg å kjøpe en skikkelig monopod?. For hvis sistnevnte holder kan jeg jo egnetlig kjøpe hvilken sekk som helst? Kata Kameraryggsekk R-103 får jo masse skryt, men der er jo stativet festet på siden? Må da merkes å bære ujevnt over lengre avstander? Tamrac 5577 Expedition 7 har jo stativet festet midt på ryggen og må jo gi bedre bærekontroll? Burde jeg gå for sistnevnte og benytte den. For den vil jo ha plass til litt annet utstyr også som niste, vann og en t-skjorte eller to. Eller skal jeg bare benytte meg av fjellsekken min og heller forholde meg til den? Så det jeg ønsker avklart er : Monopod eller ikke? Hvilken sekk? Takker for innspill Endret 27. juni 2007 av oivind_dahle Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Hei Til dagstur kan det være en stor fordel å ha med seg andre ting enn bare fotoutstyr. Utifra det jeg så på disse bildene var det ikke rom til annet i disse sekkene... joda du kan jo fjerne noe av polstringen, for jeg regner ikke med at du har sååå mye utstyr? Men hvorfor ikke se på f.eks. en Lowepro Rover II AW (eller andre i rover serien til LP for den saks skyld?) Da har du plass til kamera, det er integrert tripodholder OG du har ett eget rom du kan bruke til matpakke, regnjakke o.s.v. http://www.lowepro.com/Products/Backpacks/...over_AW_II.aspx Selv har jeg Rover II og jeg må si meg veldig fornøyd iallefall.. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 22. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2007 https://prisguiden.no/product.php?p...558&view=prices Rimelig store prisforskjeller her. Har jo haugevis av slike: http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt____49437.aspx Hva er galt med å bruke disse vs fotosekker? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Mangel av padding er vel hovedproblemet, men om du pakker utstyret inn litt i klær som ellers vile vært med? Vanntetthet ville være et annet ankepunkt for min del. men igjen, plastposer? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 22. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2007 Mangel av padding er vel hovedproblemet, men om du pakker utstyret inn litt i klær som ellers vile vært med? Vanntetthet ville være et annet ankepunkt for min del. men igjen, plastposer? 8918923[/snapback] Akkurat mine tanker også. Med hund er det også liten sjanse for at jeg kommer over en situasjon der jeg bare MÅ ha kameraet frem på to sekunder. Plastposer og en god tursekk burde da holde? Mitt spørsmål er da: Monopod eller ikke. Bruke tripoden eller bare ta for frihånd? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Du har ikke mer utstyr med deg på denne turen enn at jeg ville gitt beng i hele fotosekken. Kjøp deg heller et par egnede lens case (fine padding vesker for objektiv) http://www.lowepro.com/Products/Accessories/lens_cases/ og legg stasen i den vanlige 60 liters tursekken din (eller hva den nå er du har). Kjøper du en liten vanntett roll-top pose på f.eks 15 liter kan du legge kamera m/objektiv i denne. Det går helt udmerket.. Skal du ha med deg kamerastøtte, som er å anbefale, er det ingen tvil om at du må velge tripod. Monopod er noe ala IS/VR, men blir lukkertidene ned mot 1 sek har du liten sjans til stødige resultat. Og drar du på fototur er slike eksponeringstider (over 1 sek) når lyset ikke er på sitt sterkeste, noe du se mye av. Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Enig med ragamuffin; både m.h.t. tripod og fotosekk. Det negative med tripoden er den ekstra vekten, og at det tar tid å sette den opp, samt pakke den sammen igjen. Men den gir deg muligheter du ikke får med monopod. Når det gjelder de dedikerte fotosekkene, så er egen erfaring (bl.a. LowePro Computrekker) at de er tunge i seg selv, de rommer lite ekstra ting, og fyller du sekken med fotoutstyr, blir den altfor tung hvis man skal bevege seg noe særlig vekk fra bilen. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Enig med de andre at dedikert fotosekk er unødvendig. Jeg selv har både tripod og monopod - men det er kun monopod jeg bruker. Så jeg anbefaler at du anskaffer deg et monopod. Du kan jo ta med det vanlig stativet og la det ligge på basen - slik at hvis det viser seg at monopod ikke duger, så tar du med det istedet på neste dags tur... Tom Lenke til kommentar
Øl_Mariachi Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Hva med denne? Selv bruker jeg varianten som er litt større (SlingShot 200), og er veldig fornøyd med den. Slingshot 100 er såpass liten at du får plass til den inne i tursekken. Og hvis tursekken er full kan den også lett henges utenpå (det måtte jeg gjøre i helgen). Dessuten er den perfekt til fotosessions i byen, med enkel adgang til kameraet og annet utstyr - uten å må ta av sekken. Du bare vrir den rundt og frem på magen. Meget praktisk! Hvis du ikke har alt for stor tripod tror jeg det skal gå fint å henge denne på sekken også, men dette har jeg ikke fått testet selv enda. Monopod burde i hvert fall gå greit. Lenke til kommentar
torsteinvh Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Jeg ville helt klart tatt med tripod. Vet f.eks. solopp/-nedgang får du fort noen sekunders lukkertid, særlig hvis du blender ned for å få litt dybdeskarphet. Da er det bare tripod som duger. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Jeg også stemmer for en tripod. Når du sier du skal på fjelltur tenker jeg umiddelbart på at her er det mange panorama muligheter bl.a. Og når du skal ta panoramabilder vil jeg absolutt anbefale en tripod. I tillegg, en monopod er vel og bra til sitt bruk. Men selv med en monopod er det begrenset hvor lange lukketider du kan operere med. På en tripod forsvinner denne begrensningen dersom du har en fjernutløser, siden kameraet kan så helt støtt. Andre ting å tenke på er at du vil gjerne ha bilder av deg og hunden o.l. Med en monopod blir det litt vanskeligere å få til enn med en tripod. Ja, vekten til en tripod er en uting, men absolutt verd det. 20-25 kg i sekken går helt fint for meg hvertfall, og da får du med ganske mye. På dagsturer fra basecamp så er det jo bare mat/drikke, tykk ullgenser, kanskje en fjellduk, sitteunderlag, førstehjelp som er det mest vesentlige utenom kameraet. Det blir med andre ord rundt 5-7kg, og ingen problem å bære i en ok sekk. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Hva med denne? Selv bruker jeg varianten som er litt større (SlingShot 200), og er veldig fornøyd med den. Slingshot 100 er såpass liten at du får plass til den inne i tursekken. Og hvis tursekken er full kan den også lett henges utenpå (det måtte jeg gjøre i helgen). Dessuten er den perfekt til fotosessions i byen, med enkel adgang til kameraet og annet utstyr - uten å må ta av sekken. Du bare vrir den rundt og frem på magen. Meget praktisk! Hvis du ikke har alt for stor tripod tror jeg det skal gå fint å henge denne på sekken også, men dette har jeg ikke fått testet selv enda. Monopod burde i hvert fall gå greit. 8919337[/snapback] Jeg har Slingshot 200, den grei å bruke for få timers vandring, men har du den stappfull med utstyr blir den fort for tung og ubehagelig i lengden. Perfekt for byvandring, men ikke for dagsmarsjer på 8-9 timer. Et evt stativ må bæres for hånd. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Tips til billig selvlaget fotosekk: http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesInnleg...lle=&bokmerker= Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 tenker mer og mer på slingshoten. Ofte jeg er ute på 1-2 timers tur, og da er kanskje den grei Jeg har dog kun behov for å ha plass til kamera + objektiv Har aldri med flere objektiver på tur jeg .) Får stikke bort å teste en av de da Lenke til kommentar
andm Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Jeg anbefaler 100-AW-slingshotmodellen varmt. Jeg har plass til EOS 400D med batterigrep påmontert 18–50 mm F/2,8-objektiv, ekstra objektiv (60 mm), 580EX-blits, batterimagasin, blåsebelg, objektivlokk, stativ eller lysmykner, samt masse smått dilldall. Likevel kunne jeg ikke foraktet den større varianten, men den jeg har nå, er så liten og grei å bære på. Komforten er det ingenting å si på. For meg forsvarer muligheten til å kunne ta opp kameraet på sekunder enhver form for oppgradering til for eksempel en konvensjonell sekk. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 Takker ostekjeks. Får vel rusle bort til japanphoto eller noe slikt å se om jeg kjøper 100 saken der da .) Lenke til kommentar
Spiffster Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 (endret) Jeg har 100 sekken og jeg er veldig fornøyd med den. Jeg har gått lange ski-, sykkel og gåturer med den og den fungerer supert til det. Ingen bevegelser blir hemmet nevneverdig og den trengs ikke å taes av ryggen for å få tak i alt i sekken. Jeg skal like å se en sekk som er bedre i forhold til hvor raskt og enkelt kameraet er klart. Kunne sikkert ha tenkt meg litt større plass av og til, men det hadde blitt mer vekt. Har nok dessuten godt av å måtte velge hvilke objektiv jeg tar med på tur, for jeg trenger ikke å ta med alt. Regntrekket ligger forøvrig godt gjemt så det er greit å vite at det er der(nederst mot ryggen) når du skal se på den. Endret 27. juni 2007 av Spiffster Lenke til kommentar
andreash Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Jeg har 100 sekken og jeg er veldig fornøyd med den. Jeg har gått lange ski-, sykkel og gåturer med den og den fungerer supert til det. Ingen bevegelser blir hemmet nevneverdig og den trengs ikke å taes av ryggen for å få tak i alt i sekken. Jeg skal like å se en sekk som er bedre i forhold til hvor raskt og enkelt kameraet er klart. Kunne sikkert ha tenkt meg litt større plass av og til, men det hadde blitt mer vekt. Har nok dessuten godt av å måtte velge hvilke objektiv jeg tar med på tur, for jeg trenger ikke å ta med alt. Regntrekket ligger forøvrig godt gjemt så det er greit å vite at det er der(nederst mot ryggen) når du skal se på den. 8957285[/snapback] Jeg bruker Slingshot 300 sekken til mitt kamera, og den fungerer til dagsturer, men skal jeg gå langt så er en ordentlig fotosekk ala Lowepro Vertex 100/200/300 et bedre valg. Men nå er det ut i fra mitt synspunkt og mitt utstyr. Når det er sagt så har jeg også hatt slingshot 200 også, og Slingshot serien er deilig å bruke med ikke altfor mye utstyr i. Du kan fort bli litt "øm" i skulderen hvis den er lastet for tungt. Men kommer ALDRI til å kvitte meg med min for det. Andreas Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 27. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2007 da har jeg redigert emnetittelen fra Fotosekk + mer Til Fotosekk + monopod/stativ Skal dra å se på en slingshot i morra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå