Gå til innhold

Regler angående straffe

Humrik

Anbefalte innlegg

Jeg spilte kamp i går og jeg synes det var en tvilsom situasjon; motspilleren vår kommer løpende inn i feltet, stopperen prøver på en takling, men han bommer og treffer mannen istedet. Angriperen greier fint å løpe videre og kommer til en avslutning som keeperen vår så vidt redder så den går ut. Deretter blåser dommeren straffe.

Er dette riktig? Jeg ville tro at det skal enten blåses straffe med en gang, eller så skal han la spillet gå. Hadde situasjone skjedd ute på banen bruker han jo fordelen helt riktig, men jeg trodde at det ikke var lov å bruke fordel inne i 16-meteren.

Hva tror dere folkens?

Endret av Humrik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Orker ikke å opprette noen ny tråd så jeg spør her:

I forige kamp hadde vi en situasjon. Jeg var helt fri alene med keeper. Det var altså kun meg og en medspiller som var nærmest keeper. Jeg var nærmest, og medspilleren min kom i full fart bak meg. Når vi nærmer oss keeper spiller jeg den forover forbi keeperen (medspilleren min er fortsatt bak meg) og når ballen er spilt stormer medspilleren min framover og setter ballen i mål. Dette blir det dømt offside på. Jeg var ganske sikker på at dette ikke var offside, mens hele laget mener det var det.

79677.jpeg

Den svarte prikken til høyre er meg, den svarte til venstre er min medspiller.

Den blå er keeper.

Den røde streken er hvor jeg spiller ballen.

Den lilla streken er løpebanen til min motspiller.

Denne illustrasjonen er i det øyeblikket ballen blir spilt.

Lenke til kommentar

Når det gjelder den første situasjonen skal det nevnes at dommeren var lærling og at man sånn sett nesten må la noen situasjoner passere. Men i nevnte situasjon mener jeg at dommeren gjorde en ganske så grov bommert. Han blir taklet, men fortsetter likevel uhindret mot mål og avslutter. Det er jo ikke slik at dersom man blir hindret på midtbanen kan man fortstette 10-15 meter avslutte, og deretter kreve frispark dersom skuddet går utenfor.

Banansplitt. Utifra det du beskriver så er det ikke riktig av dommeren og dømme for offside, men hvis resten av laget ditt mener det var ritig dømt, burde du kanskje vurdere om du har sett feil...

Endret av Multekrem
Lenke til kommentar
Banansplitt. Utifra det du beskriver så er det ikke riktig av dommeren og dømme for offside, men hvis resten av laget ditt mener det var ritig dømt, burde du kanskje vurdere om du har sett feil...

8927340[/snapback]

Vi var enige om hva som hadde skjedd. Vi var ikke tydeligvis ikke enig i om en sånn situasjon var offside eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg vil si dommerene gjorde feil i begge situasjoner.

Den til banansplitt så vi jo under VM i Japan/Sør-Korea i kampen mellom Sør-Korea og Italia. Ballen ble spilt framover, men personen ballen ble spilt til var bak han som sentret. Målet ble vel annulert og det ble store reaksjoner. Alle var enig om at dommeren dreit seg ut.

Lenke til kommentar

Hvis spilleren får en dårligere avslutning grunnet taklingen er dette straffe. En dommer kan se om taklingen påvirket spilleren i den grad at dette er straffe, å deretter blåse som han hjertens føler. At de 2 sekundene etter taklingen involverte en avslutning skal egentlig ikke ha noe betydning. Men her er det skjønn som gjelder, å jeg mener en dommer har rett til og gjøre slik. Særlig hvis dette var en 100% sjanse og han som taklet var sistemann, for isåfall skal det være rødt kort og straffe. Så får dere jo valget, mål eller en mann utvist og straffe mot dere. Om han avventer kan han kanskje unngå og utvise noen i tillegg til å gi straffe.

Mener en dommer gjør rett i slike situasjoner.

@Banan, ikke offside. Mannen er bak ballen når den blir spilt, ergo ikke offside.

Endret av Hyrlen
Lenke til kommentar

Må nesten se situasjonen, hvis han "små"(mister balansen) snubbler og derfor gjør et dårlig skudd så keeperen redder er det straffe, skjer det ikke noe med den trufne spilleren og han skyter helt fint, det er opp til dommeren å se om han ble hindret til å gjøre et godt skudd, ble han?

Endret av bruno99
Lenke til kommentar

Fra FAs regler

A player is in an offside position if:

* he is nearer to his opponents’ goal line than both the ball and the second last opponent

Så banansplitt sin situasjon var vel ikke offside.... Denne regelteksten er også grunnen til at bakoverpasninger ikke fører til offside

Think about it ;)

Endret av ibrotha
Lenke til kommentar
Fra FAs regler

* he is nearer to his opponents’ goal line than both the ball and the second last opponent

Så banansplitt sin situasjon var vel ikke offside.... Denne regelteksten er også grunnen til at bakoverpasninger ikke fører til offside

Think about it ;)

8944309[/snapback]

Godt mulig jeg har misforstått situasjonen, men banansplitt sender da altså ikke ballen framover?

Lenke til kommentar
Fra FAs regler

Think about it ;)

8944309[/snapback]

Godt mulig jeg har misforstått situasjonen, men banansplitt sender da altså ikke ballen framover?

8944367[/snapback]

Ingen betydning, ballen er foran spiller som mottar ballen når pasningen blir slått.

Lenke til kommentar
Fra FAs regler

Think about it ;)

8944309[/snapback]

8944367[/snapback]

Ingen betydning, ballen er foran spiller som mottar ballen når pasningen blir slått.

8944414[/snapback]

Det er ikke det ibrotha's quote forteller meg da...

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Fra FAs regler

Think about it ;)

8944309[/snapback]

8944367[/snapback]

8944414[/snapback]

Det er ikke det ibrotha's quote forteller meg da...

8944483[/snapback]

Regelen må vel tolkes slik at ingen medspillere "bak" ballen er i offsideposisjon, som Hyrlen sier Endret av ibrotha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...