yokomoko Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 (endret) Hei, når jeg nå snart skal kjøpe meg ny pc har jeg vurdert om jeg skal ha 2 eller 4 gb ram.. Jeg er ennå ikke sikker, men vurderer nå og kjøpe noen litt dyrer 2 gb ram brikker med over 1000MHz i steden for 4 gb av dårligere kvalitet... Så når jeg får lydt på 2 gb ram til kjøper jeg samme brikkene så jeg har mer kvalitets ram.. Er dette lurt? Endret 22. juni 2007 av yokomoko Lenke til kommentar
sindrejibb Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Les denne du: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=525806 1. Hva er best av 2 GB billig RAM, og 1 GB dyr RAM?Så lenge man ikke har planer om å overklokke minnet vil 2 GB billig RAM alltid være bedre enn 1 GB dyr/rask. Lenke til kommentar
yokomoko Skrevet 22. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2007 Les denne du:https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=525806 1. Hva er best av 2 GB billig RAM, og 1 GB dyr RAM?Så lenge man ikke har planer om å overklokke minnet vil 2 GB billig RAM alltid være bedre enn 1 GB dyr/rask. 8918773[/snapback] takk fo det, da blir det 4 gb "dårlig i steden for 2 gb bra da Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Anbefaler å gå for 4gb Du har bruk for det i disse dager Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Les denne du:https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=525806 1. Hva er best av 2 GB billig RAM, og 1 GB dyr RAM?Så lenge man ikke har planer om å overklokke minnet vil 2 GB billig RAM alltid være bedre enn 1 GB dyr/rask. 8918773[/snapback] Selv om dette står på forumet behøver det ikke å stemme. Det blir ikke referert til noe, så for meg virker det som om påstanden kan være tatt ut av luften. Jeg oppgraderte fra 1GB til 2GB på min windows-pc. Fant ingen målbar økning i ytelse på noen ting. Hadde regnet med at HalfLife2 skulle starte raskere, men nei. Eneste fordel med oppgraderingen er at jeg kan gi mer minne til virtualisering. Til Windows hadde jeg kjøpt 2GB minne av høyere kvalitet med mulighet for overklokking. Dette med mindre du vet at du skal bruke programmer som kan utnytte mer en 2GB ram. F.eks. Adobe Premiere Pro e.l. eller virtualisering. Til Linux hadde jeg kjøpt 4GB minne, da Linux, etter min mening, utnytter minnet mye bedre. Lenke til kommentar
yokomoko Skrevet 22. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2007 Les denne du:https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=525806 1. Hva er best av 2 GB billig RAM, og 1 GB dyr RAM?Så lenge man ikke har planer om å overklokke minnet vil 2 GB billig RAM alltid være bedre enn 1 GB dyr/rask. 8918773[/snapback] Selv om dette står på forumet behøver det ikke å stemme. Det blir ikke referert til noe, så for meg virker det som om påstanden kan være tatt ut av luften. Jeg oppgraderte fra 1GB til 2GB på min windows-pc. Fant ingen målbar økning i ytelse på noen ting. Hadde regnet med at HalfLife2 skulle starte raskere, men nei. Eneste fordel med oppgraderingen er at jeg kan gi mer minne til virtualisering. Til Windows hadde jeg kjøpt 2GB minne av høyere kvalitet med mulighet for overklokking. Dette med mindre du vet at du skal bruke programmer som kan utnytte mer en 2GB ram. F.eks. Adobe Premiere Pro e.l. eller virtualisering. Til Linux hadde jeg kjøpt 4GB minne, da Linux, etter min mening, utnytter minnet mye bedre. 8918905[/snapback] hmmm... Det jeg tenkte var lurt med å kjøpe 2 gb ram med kvalitet var at når jeg igjen skal oppgradere til 4 gb er ramet mye bedre enn hvis jeg kjøper 4 gb ram med som er "dårlige"... Men mulig det ikke spiller en så stor rolle..? Lenke til kommentar
yokomoko Skrevet 22. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2007 Jeg legger til at jeg skal kjøre Windows XP i starten, men bytter til Vista etter hvert Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Jeg kjører XP. Vet lite om Vista. Mulig Vista utnytter minnet bedre. Lenke til kommentar
Xkr%#^+* Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 (endret) Anbefaler å gå for 4gb Du har bruk for det i disse dager 8918904[/snapback] Til hva da? Må i så fall kjøre Vista. XP får ikke fullt ut utnyttet 3 gb en gang. Til trådstarter, jeg har testet litt i det siste. Har hatt 2 gb "billig" ram på 800 mhz, og 2 gb "dyr ram" på 1066 mhz. Hos meg går det uten tvil best med 2 GB av den "dyre rammen". Merker ingen annen forbedring i ytelse når jeg setter inn de på 800 mhz i tillegg. Heller tvert i mot, men så er de også tregere enn den andre rammen, så da trekker de jo ytelsen heller litt ned. Det er i alle fall min erfaring. Kjører XP. Og som en eller annen nevnte i tråden. Alt er ikke sant selv om det står på forumet ;-) Endret 22. juni 2007 av Tropetor Lenke til kommentar
yokomoko Skrevet 22. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2007 Nei.... Nå blir jeg litt i tvil, 2 eller 4 det er spørsmålet... Lenke til kommentar
Submoose Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 (endret) For å utnytte 4GB minne, så må du ha 64-bits OS vet du. 32-bits OS kan bare adressere 3GB minne. (Sånn at du ikke blir skuffet og ser at du har 3GB minne i OS.) EDIT: Leif Endret 22. juni 2007 av Submoose Lenke til kommentar
yokomoko Skrevet 22. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2007 For å utnytte 4GB minne, så må du ha 64-bits OS vet du. 32-bits OS kan bare adressere 3GB minne. (Sånn at du ikke blir skuffet og ser at du har 3GB minne i OS.) EDIT: Leif 8919102[/snapback] Ok, er windows XP professional? Jeg skal ha vista etter hvert da Lenke til kommentar
Submoose Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Det kan du sjekke ved å trykke Windowsknappen+Pause/Break. Tror det skal stå 64-bit hvis du har det. Hvis det ikke står noe så er det 32-bit. Lenke til kommentar
yokomoko Skrevet 22. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2007 Det kan du sjekke ved å trykke Windowsknappen+Pause/Break. Tror det skal stå 64-bit hvis du har det. Hvis det ikke står noe så er det 32-bit. 8919680[/snapback] Det står ikke.... Lenke til kommentar
Crazy_Man Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 kan du ikke først kjøpe 2 GB ram for så å kjøpe 2GB ram ekstra senere? du får 4 GB ram da, rigth? Lenke til kommentar
yokomoko Skrevet 22. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2007 kan du ikke først kjøpe 2 GB ram for så å kjøpe 2GB ram ekstra senere? du får 4 GB ram da, rigth? 8920195[/snapback] Ja! Det liksom det jeg har prøvd forklare Da får jeg 4 gb ram av høy kvalitet når jeg oppgraderer Lenke til kommentar
Submoose Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Siden du sa du skulle kjøpe Vista, så kan du jo kjøpe 64-bits versjon så slipper du å tenke på om du får utnyttet minne senere Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Hvis du ikke allerede vet at du har 64-bits OS, har du sannsynligvis IKKE det. Angående 64-bits Vista mener jeg å huske at det var litt problemer med 4GB minne. Det kræsjet oftere enn vanlig. Vet ikke hvordan det er nå lenger. Husk også at 64-bits OS har behov for spesielle drivere, noe som kan være problematisk. 64-bit Vista krever vel også signerte drivere? Noen programmer vil heller ikke fungere, selv om dette er ytterst få. Personlig er jeg forsiktig med å anbefale 64-bits OS til folk. RAM og ytelse er ikke synkront, spesielt ikke når du har med store minnemengder å gjøre (typisk over 1 GB). Har du virkelig behov for mer enn 2 GB? 2GB RAM blir per i dag ansett som relativt mye minne. Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Les denne du:https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=525806 1. Hva er best av 2 GB billig RAM, og 1 GB dyr RAM?Så lenge man ikke har planer om å overklokke minnet vil 2 GB billig RAM alltid være bedre enn 1 GB dyr/rask. 8918773[/snapback] At 2GB kan gi bedre resultat enn 1GB betyr på ingen måter at 4GB gir tilsvarende bedre resultat enn 2GB. Jeg ville tro det i de aller fleste sammenhenger er likegyldig om du har 2 eller 4GB, og ville følgelig få for 2GB bra ram. Lenke til kommentar
sindrejibb Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 At 2GB kan gi bedre resultat enn 1GB betyr på ingen måter at 4GB gir tilsvarende bedre resultat enn 2GB. Jeg ville tro det i de aller fleste sammenhenger er likegyldig om du har 2 eller 4GB, og ville følgelig få for 2GB bra ram. Og hva har det med saken å gjøre? 4GB billig ram gir i de aller fleste tilfeller bedre ytelse enn 2GB dyr iflg. denne stickyen. Om det er like stor forskjell fra 2>4 som fra 1>2 har absolutt ingenting med saken å gjøre. Mange sier at 4GB er merkbart bedre i Vista. 2GB er nok ja, men nå som minneprisene også er så billige ville ihvertfall valgt 4GB. Som sagt tildligere, husk at i et 32-bits OS får du ikke utnytta 4GB. Du får bare utnytta litt over 3, sannsynligvis. Likevel er det ganske billig og greit med et 2x2GB-kit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå