Gå til innhold

USB - DOS

Anbefalte innlegg

Jeg har en ekstern CdRw-Brenner (USB 2). Sitter med maskiner uten vanlig CD-Rom og skal installere Windows. Med andre ord, jeg må jeg operere i DOS. Er det mulig å benytte den eksterne CD-Romen i DOS ved hjelp av USB? Altså, er det USB-drivere til DOS?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for flotte drivere, men har et problem til. USB enheten får stasjonen d:, men det virker ikke som om maskinen forstår at det er en CD-Rom. Det kommer riktignok melding hver gang jeg plugger inn og ut enheten, til og med hva slags CD-Rom type og modell det er, men man kan ikke "dir'e" eller kjøre checkdisk ol. Følgende melding kommer når oppstartsdisketten er ferdig kjørt:

"device driver not found 'MSCD001'

no valid cdrom device drivers selected

Tyder dette på feil drivere?

Jeg kan angi stasjon d:, men hvis jeg skriver "dir", kommer denne meld:

"ugyldig enhet ved lesing fra stasjon d:"

Lenke til kommentar

Nå var det på ingen måte meningen å skape en dårlig stemning her, men du tok det tydeligvis ille opp. Hadde du tatt deg to sekunder, ville du sett at jeg allerede har drivere for usb i DOS og at dette fungerer. Cd-Romen, som da er en Plextor (beklager at jeg ikke har kommet med denne infoen tidligere), blir registrert når jeg plugger den i. Det meste du lurte på finner du svar på i overenstående innlegg. Er fullstendig klar over at jeg ikke har lagt frem problemstillingen på den beste måte, men jeg svarer gladelig hvis noe er uklart. Det som er mitt problem, er at man ikke kan lese fra CD-Romen. Den finner til og med stasjonen, altså d: som den er blitt satt til, men nekter å lese fra den. Derfor lurte jeg da på om det kunne være noe med driverne. Ihvertfall siden jeg får meldingen:

"device driver not found 'MSCD001'

no valid cdrom device drivers selected

Kan jo svare deg direkte her.

1. hvilken brenner -Plextor

2. hvilket OS -DOS

3. hva er systemet forøvrig -hvilket system?

4. enablet usb i Bios -ja, og dette fungerer.

5. oppdatert bios -nei, ikke behov tror jeg

6. udma-kontrollere ( HPT eller Promise ) -kjenner ikke til, er det vesentlig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...