Gå til innhold

Trenger hjelp til rimelig normal-zoom.

Anbefalte innlegg

Jeg har nok kommet ut med det før, men det objektivet fra Tamron er mitt valg også. Siden trådstarter ønsket noe billig, så hadde jeg valgt en brukt Nikon fra fotodottens markedsplass.

Kun hvis man ikke har råd til noe annet, så bør man satse på den zoomen jeg har selv. Ytelsene gir i alle fall ingen grunn til å angre, og jeg kommer neppe til å selge den når jeg får råd til en 17-40. Jeg kommer nemlig heller ikke til å selge min 20D når den tid kommer, for jeg liker å ha et eks i reserve av de viktigste komponentene i kamerabag'en. Jeg solgte f.eks. ikke min 50/2,0 da jeg kjøpte min 50/1,2 til Nikon'en min, en gang i nyere steinalder.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå har det seg sånn at jeg akkurat kjøpte den Sigmaen jeg nettop nevnte, på Fotovideo.

Får håpe jeg ikke blir misfornøyd da..  :blush:

8929102[/snapback]

Det blir du sikkert ikke. Riktig hadde en slik før han ble ranet, og jeg tror han var rimelig fornøyd.

Lenke til kommentar

Ok, nå er jeg ikke så veldig høy på pæra. Skarpheten er ikke i nærheten av hva jeg forventet meg, noe en kjapp sammenlikning med min andre Nikkor 55-200mm viser.

Dette er riktignok på blender 4,5 og under, men hvis under 4,5 ikke duger er jo hele vitsen med f2,8 borte.

Se selv:

sigma1770.jpg

Satset på å bytte til en Nikkor 18-70mm, som koster det samme.

Endret av Opticane
Lenke til kommentar
Jeg var nettopp innom Fotovideo, og de anbefalte meg varmt Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro til mitt D80, og sa det var endel bedre enn 18-70'en til Nikon. At den var sylskarp osv. Jeg fikk vann i munnen, og har veldig lyst på den. Den koster 2995,-

Er dette et godt valg? Om det er det, så løper jeg ned før kl 18.00!!

Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro Nikon

8928439[/snapback]

FotoVideo serverer oksemøkk med denne påstanden, de har ingen dokumentasjon for å påstå noe sånt. Nikon 18-70 er kjent for å være et meget bra objektiv til den prisen. Hadde jeg vært deg ville jeg ha kjøpt brukt 18-70 som en del andre anbefaler.

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven sier kort og greit, at hvis en selger påstår noe som tilsynelatende er avgjørende for kundens kjøp, må produktet innfri, om det ikke gjør det, har kunden rett til å reklamere. Noe som er helt opplagt her. Jeg har jo kjøpt den i butikk, så pengene igjen kan jeg vel ikke regne med. Kan jo hvertfall da bytte den til en 18-70mm nikkor, så har jeg ikke kommet så galt ut av det allikevel.

Lenke til kommentar
Forbrukerkjøpsloven sier kort og greit, at hvis en selger påstår noe som tilsynelatende er avgjørende for kundens kjøp, må produktet innfri, om det ikke gjør det, har kunden rett til å reklamere. Noe som er helt opplagt her. Jeg har jo kjøpt den i butikk, så pengene igjen kan jeg vel ikke regne med. Kan jo hvertfall da bytte den til en 18-70mm nikkor, så har jeg ikke kommet så galt ut av det allikevel.

8930381[/snapback]

Det er ergelig når man havner i den situasjonen. Sigma sliter med store variasjoner i kvalitet - så du kan ha vært uheldig. Mener du som meg, så er du sur påbåde butiken og Sigma.

Jeg har et par kamerater med Nikon D70 og de har begge 18-70 som de er veldig fornøyd med. Så jeg tror du vil bli fornøyd med den.

Tom

Lenke til kommentar

Jeg har også lest mange gode tester på det objektivet, selv om det er uskarpt på full blender på 17mm. Man trenger neppe blende så voldsomt mye ned før det begynner å yte.

Du har nok fått et dårlig eksemplar. Sannsynligvis vil de først be deg prøve et eksemplar til, men det er også mulig at de lar deg bytte til Nikons zoom. Er det noen som kan bekrefte at den er brukbart skarp på full åpning, eller må den også blendes ned før man oppnår anstendig skarphet.

Lenke til kommentar

En annen ting å tenke på er at begge bildene er tatt på relativt lang lukkertid (1/25 sek). Jeg vet ikke hvor stødig du er på hånden, men jeg legger merke til en ørliten detalj ved telezoomen som kan ha en del å si for skarpheten ;)

Lenke til kommentar

Nå har jeg byttet til et nytt eksemplar, men jeg synes ikke bildene er blitt noe særlig bedre. Liker heller ei linsens konstruksjon, da zoomringen må dreies motsatt vei (..?!)

Så jeg tenkte da jeg skulle bytte til den legendariske Nikkon 18-70..

Eller.... Hva om jeg rett og slett kjøpte den råbillige Nikkor 18-55 til 795,- og en 50mm 1,8? 18-55'en har jo fått så gode kritikker, i forhold til prisen vel og merke.

Er 18-70 veldig mye bedre enn 18-55?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...