Gå til innhold

Trenger hjelp til rimelig normal-zoom.


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt meg et D80, oppgraderte fra et D40. Fikk byttet inn D40'en, men da gikk naturligvis også kit-linsa. Så nå trenger jeg en rimelig og grei normalzoom, på 17-18 til 55mm eller mer. Nå er jeg jo ikke avhengig av fokusmotor i objektivet. Hva er det beste jeg får til under 1500 ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et enkelt valg. Da jeg skulle ut på en lang reise i 2005, så måtte jeg panikkhandle en normalzoom uten å ha budsjett for det. Valget falt på kitzoomen til Sigma SD10, som også leveres med SD14 i dag. Den ble valgt på grunnlag av en imponerende test i tyske Colorfoto i mars eller aprilnummeret fra samme år. Mtf-målingene var på høyde med langt dyrere objektiver, med en kurve som til forveksling lignet på et kjent L-objektiv som jeg ønsker meg i dag. Skarpheten fikk også mer en godkjent karakter. Det viste seg å stemme i praksis, så panikken la seg. I etterkant har jeg lest en litt mindre seriøs test i et engelsk blad, der den spant ringer rundt Canons kitlinse.

Mekanisk er den ikke imponerende, men heller ikke skremmende dårlig slik Canons alternativ er. Tung og god å holde i, med en god fokusring. Den har også metallbajonett, og Sigma har kostet på seg en solblender.

FotoVideo forlanger 1065,- for denne lille, ukjente perlen.

Sigma 18-50 f/3,5-5,6 heter den, men den burde heller vært oppgitt til 19-49mm, men det gjør ikke så mye. Så lenge den er ganske skarp, og har styr på kontrastene, så skal man ikke klage. Anbefales på det varmeste til alle i din situasjon, selv om enkelte vil mobbe deg for å ha så billig glass på et så fint hus. Det er tross alt resultatene som teller.

Jeg tar naturligvis forbehold mot evt. dårlige eksemplarer, men jeg har faktisk aldri hørt om det. Både mitt, og de to som jeg har sett testet, har vært skikkelig justert og på høyde med de bedre kitlinsene på markedet. Det er klart at Nikkor 18-75 er bedre, men den er i hvertfall like god som Pentax sin variant.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Så ut som det eneste gode alternativet det der ja. Skulle jeg valgt ville jeg fått lagt inn en lapp til og kjøpt Sigma 17-70 f/2.8-4.5. Koster 2699.- hos komplett. Det er nok verdt det det koster ekstra. Du får litt mere vidvinkel og litt mere zoom, og et bedre objektiv alt i alt.

 

Vet det var over den prisen du sa, men det er nok noe av det bedre du får. f/2.8 ved vidvinkel er det ikke mange andre "standard" objektiver til under 3000.- som har. Hvis det i det hele tatt er noen.

Lenke til kommentar
Når du sier Nikkor, tenker du da på 18-70'en.. eller finnes det en som går til 75 også?

 

Men uansett, har du et par bilder tatt med Sigmaen din?

 

Dette høres interressant ut.

8918244[/snapback]

Jeg kan ikke finne noe annet enn 18-70 nikkor linse. Det er den som er kit på D80. og koster 2990.- hos komplett.

Lenke til kommentar
Men PMnormal, hvordan er byggekvaliteten på billig-sigmaen i forhold til drit-billig Nikon 18-55, D40-kit linsa? Og optikken også forsåvidt?

8918273[/snapback]

Først: jeg mente naturligvis 18-70. Tenker sjelden på det objektivet, så jeg rotet med tallene.

Byggkvaliteten er faktisk ganske god. Den virker bedre enn Nikons 18-55, og veier en del mer også. Slikt inngir jo tillit. Etter over 10k eksponeringer så er det fremdeles ikke noe slark å snakke om, men zoomsnekka går ikke smurt som på et L-objektiv. Likevel føles det brukbart solid, og de fleste ville nok tippet prisen til det dobbelte, hvis de ikke leser tallene som står på den. Det er helst det roterende frontelementet som avslører at det koster mindre enn 2k.

For de som liker å fokusere manuellt så har det en meget bra, gummiert fokusring.

 

Når det gjelder bilde-eksempler så skal jeg altidts klare å rote opp noe. Jeg sitter med ny laptop, så arkivet er ikke tilgjengelig for øyeblikket. Noen bilder har jeg jo, så jeg skal kikke på det. I natt blir det nok for sent, men skal prøve å få tid i morgen, hvis jeg ikke må ut å reise igjen. Det er heldigvis lite sannsynlig.

Jeg publiserte en haug med bilder i fjor med dette objektivet. Det er kanskje mulig å søke i bildekritikken etter dem. Jeg har faktisk forsøkt, men fikk det ikke til. Kanskje dere har mer hell med dere. Vi får se i morgen. I natt orker jeg ikke mer.

 

Jeg må innrømme at noen flirer litt over kombinasjonen med mitt dyre kamerahus, men slik er det nå en gang. Jeg har brukt tunge og gode kamerahus siden 1982, og ville ikke trivest med et lett hus. Det var ikke meningen at det skulle bli slik, men 20D-kit ble litt katta i sekken for meg. Heldigvis fant jeg denne lille perlen som reddet dagen for meg, og den har blitt værende i bag'en siden. Jeg håper på utskifting i løpet av året, men jeg er faktisk så fornøyd at det haster ikke. Det er jo innholdet som betyr mest for et bilde, og så lenge skarpheten er noenlunde, så har jeg aldri opplevd at noen har klaget over skarpheten. Det opplevde jeg ofte før jeg skiftet ut originalzoomen.

Lenke til kommentar

Jeg fant, jeg fant. Her er en serie tråder fra sist sommer. Jeg legger like godt linker til alle trådene, så får dere med dere debattene også. Det var nemlig en gøyal serie å jobbe med. Noen har røde tråder, jeg har blå.

 

Ps: Noen av bildene er tatt med 50mm. Hvilke det er finner dere ut selv. Jeg tenkte bare det kunne være artig med et gjensyn med en gammel serie som jeg har laget, presentert i sin helhet.

 

GJENSYN MED SERIEN "LE GRAND BLEU"

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...+++grand+++bleu

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...+++grand+++bleu

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...+++grand+++bleu

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...+++grand+++bleu

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...+++grand+++bleu

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...+++grand+++bleu

 

Håper denne trip'en ned memory lane var morsom for dere også. Takk for å gi meg inspirasjon til å lete litt i gamle tråder. Det var artig å se dem igjen. Jeg synes faktisk de fremdeles holder mål. Det er ikke alle trådene jeg kan si det om.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Da er dette absolutt en kandidat. Hvis jeg sier at jeg kan gå opp til 2000 da, får jeg noe merkbart bedre da? Du skal få slippe å svare på det nå, ta det imorgen :)

8918337[/snapback]

 

Ser det ligger et par Nikon 18-70 på bruktmarkedet på foto.no. Selgerne vil ha 1700-1800 for dem ser det ut til.

Lenke til kommentar
Da er dette absolutt en kandidat. Hvis jeg sier at jeg kan gå opp til 2000 da, får jeg noe merkbart bedre da? Du skal få slippe å svare på det nå, ta det imorgen :)

8918337[/snapback]

 

Ser det ligger et par Nikon 18-70 på bruktmarkedet på foto.no. Selgerne vil ha 1700-1800 for dem ser det ut til.

8918449[/snapback]

Det er jo helt klart et mye bedre alternativ.

Lenke til kommentar
Jeg var nettopp innom Fotovideo, og de anbefalte meg varmt Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro til mitt D80, og sa det var endel bedre enn 18-70'en til Nikon. At den var sylskarp osv.

FotoVideo importerer Sigma selv, så det lukter profitt-interesse lang vei av den anbefalingen. Den er i beste fall like god som Nikon, i de fleste tilfellene (stor produktvariasjon) noe dårligere. 17mm f/2.8 er i praksis ubrukelig (uskarpt), og på 18mm er det f/3.5 som gjelder (f/2.8 er kun på 17mm)...

 

Dessuten koster Nikon 18-70 en del mindre, så jeg synes absolutt ikke den er verdt det... Kjøp heller en brukt 50mm f/1.8 for mellomlegget!

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Skal du først ut med tre store, så er det bedre å legge i en femhundrelapp til og få Tamron 17-50 f/2,8. Du mister litt zoom, men du får et skarpt og lyssterkt normalobjektiv som ikke viker tilbake for noen i den prisklassen. Skal du ha noe nevneverdig bedre må du opp på Nikon sin egen 17-55 f/2,8 som koster over tre ganger så mye.

 

Fotovideo er en grei butikk å handle i hvis du allerede vet hva du skal ha, men jeg ville tatt rådene deres med en klype salt ;)

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Joda, men når han først vurderer å kjøpe en Sigma til 3k så skader det neppe feriekassen mye å legge på en halv høvding til ;)

 

Jeg har i hvert fall Tamron 17-50 f/2,8 som mer eller mindre standard-objektiv på min D80, og den kombinasjonen er en schläger av de store spør du meg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...