Gå til innhold

skal gå bygg å anlegg, men hva?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Murer:

Arbeidet i den utførende del av næringen lønnes som prestasjonslønn og varierer derfor med produksjonen. Anslagsvis 280-330.000.-. Lønnsnivået i den stasjonære delen av næringen som produserer byggevarer er ca. 10 - 15 % lavere og baserer seg i hovedsak på fastlønn. For alle fag kompenseres eventuell ubekvem arbeidstid."

Lenke til kommentar

Jeg går lærling som murer nå, må si at jeg liker arbeidet veldig godt. Har hørt rundt på hva folk tjener, i store firma som jobber mye akord så kan man komme opp i 5-600k i året, men gjennomsnittet er vel på 350k~ i året, litt mer enn hva tømrere tjener. Betong er det vel litt mer penger i, men tyngre arbeid og litt mer variabel arbeids tid(mtp at man må ta hensyn til når betong kommer til byggeplassen etc)

 

Mureryrket er for det meste flis, som ikke er så fysisk anstrengende som mange andre grener innenfor byggfag. Som tømrer ender man stort sett opp til å skru gipsplater(noe som er både tungt og kjedelig) om man jobber på store byggeplasser. Jobbe i ett lite murerfirma er bra betalt og lite fysisk krevende.

Lenke til kommentar
Jeg går lærling som murer nå, må si at jeg liker arbeidet veldig godt. Har hørt rundt på hva folk tjener, i store firma som jobber mye akord så kan man komme opp i 5-600k i året, men gjennomsnittet er vel på 350k~ i året, litt mer enn hva tømrere tjener. Betong er det vel litt mer penger i, men tyngre arbeid og litt mer variabel arbeids tid(mtp at man må ta hensyn til når betong kommer til byggeplassen etc)

 

Mureryrket er for det meste flis, som ikke er så fysisk anstrengende som mange andre grener innenfor byggfag. Som tømrer ender man stort sett opp til å skru gipsplater(noe som er både tungt og kjedelig) om man jobber på store byggeplasser. Jobbe i ett lite murerfirma er bra betalt og lite fysisk krevende.

8936725[/snapback]

 

Som tømrer ender du opp med å skru gipsplater? Tømrer er et mye mer allsidig yrke, enn så. Er ikke mange dagene da du gjør det samme på jobb.. Men og så er ikke vi i byn heller. Og når du sier at en kan komme opp i 6-600k som murer, er det ikke så vansklig å komme opp i det som tømrer heller viss du jobber. Spesielt ikke viss du eier et lite firma.. Syns ikke det du sier "stemmer" helt med min oppfatning..

Lenke til kommentar

Jeg kan anbefale anleggsmaskinfører. :)

Årslønn: over 300 000 +++

Stor sannsynlighet for at du får din egen maskin, fleksibelt yrke, muligheter for å jobbe opp fri (ikke alle bedrifter operer med dette)

 

Møter mange folk, opplever mange spennende plasser og nesten alltid et lite adrenalinkick i hverdagen (når du gjør ting du ikke har gjort før, tar sjanser og slikt)

 

- Skogli. Lærling som anleggsmaskinfører.

Lenke til kommentar

Jeg begynte i forrige uke og jeg trur jeg havner på 160 000 til jul.

(før skatt)

 

Dog jeg har 100kr/timen... (90kr/t er mer vanlig)

Jeg har da ikke telt med overtid eller reisetillegg. =)

 

Kan faktisk nevne at i dag fikk jeg reisetillegg, overtidsbetaling, gratis lunsj og middag. =) Alt jeg gjorde var å stampe og grafse litt. ;)

Endret av Skogli
Lenke til kommentar
Jeg begynte i forrige uke og jeg trur jeg havner på 160 000 til jul.

(før skatt)

 

Dog jeg har 100kr/timen... (90kr/t er mer vanlig)

Jeg har da ikke telt med overtid eller reisetillegg. =)

 

Kan faktisk nevne at i dag fikk jeg reisetillegg, overtidsbetaling, gratis lunsj og middag. =) Alt jeg gjorde var å stampe og grafse litt. ;)

8957767[/snapback]

 

Har du akkurat startet som lærling og har 100 kr timen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...