gxi Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 haha.. jeg ler litt. Du kjører 5mA på styreinngangen, og resulterer i en strøm på f.eks 20A på hovedkretsen. Er det IKKE en strømforsterker? Da trenger man jo ikke relèet. 8921817[/snapback] Bra du ler. Du putter ikke inn 5A og får ut 20A. Ved å fullføre styrestrømskretsen, lukker du bryteren for hovedstrømmen, slik at kretsen blir hel. Hvor mye strøm som går gjennom der, er helt uavhengig av styrestrømmen. 8922249[/snapback] Akkurat det samme kan du si om en transistor som da har et lineært område. Og alle er vel enige i at en transistor er en strøm-/spenning-/effektforsterker (avhengig av kobling og type). Strømmen via hovedkretsen avhenger også der av hva belastningen krever. At et relè ikke har et lineært område betyr ikke at det ikke er en forsterker. Definisjon på en strøm/effekt/spenningsforsterker er at en liten strøm/spenning/effekt gir en større strøm/spenning/effekt avhengig av innsignalet på styreinngangen. Det betyr IKKE at hovedstrømmen skal være uavhengig av belastningen på hovedstrømmen, og det betyr ikke at kretsen må fungere på analoge signaler (dvs. varierende spenning/strøm/effekt). Et relè i en standard kobling vil være veldig likt en transistor som jobber i digitale kretser, hvor den bare jobber med av/på-nivåer. Ingen spenning/strøm/effekt gir ingen spenning/effekt/strøm på hovedkretsen, mens full spenning/strøm/effekt gir full spenning/effekt/strøm på hovedkretsen. I slike kretser vil man med en transistor hoppe fullstendig over det lineære området som brukes ved analog forsterkning, og kun jobbe utenfor dette området. (Jeg har utdanning innen elektronikk - bare som en liten opplysning) Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 (endret) For å si det enkelt; Energi er forgjengelig, dog transformerbart. Transformert energi er alltid mindreverdig. Enkel 2FY... EOD Endret 23. juni 2007 av Jalla Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 For folk med utdanning innen faget, er kanskje dette ganske enkelt. Men når jeg hører forsterker, tenker jeg på en enhet som gjør noe sterkere. Skjønner ikke helt hvordan et rele kan gjøre noe sterkere. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Tenk over èn gang til hva et relè faktisk gjør. Du har en styreinngang. Her går det 0 eller noen titalls mA (av/på eller 0/1). Så har du hovedkretsen som denne slår ut eller inn. Her går det mellom 0 og opptil flere hundre A. Det er akkurat denne effekten man ønsker i et relè for å unngå at styrekretsen belastes. Man skal forsterke den lille strømmen i styrekretsen til å drive en annen krets som krever en vesentlig høyere strøm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå