Mr. Bojangles Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Hei Jeg har i det siste, nå som lappen nærmer seg, begynt å intressere meg for bilstereo. Jeg har vært med å montert et par anlegg (enkle greier; 6x9, sub og ny spiller - ikke akkurat hjernekirurgi). For øyeblikket er det nærmeste jeg kommer bil og bilstereo et busskort og en MP3-spiller, men håper å skaffe bil innen august. Har ikke helt bestemt meg for hvilken bil (320i, Audi 80 eller Vento tenker jeg), men har et par spørsmål jeg gjerne vil ha svar på før jeg begynner med stereoplanlegging. - Hva er et relé, og hvilken funksjon har det i bilstereosammenheng. - Hvordan bør jeg koble et eventuelt ekstrabatteri? Vil bruke dette ekstrabatteriet kun til anlegget, uten at AC og lys tapper dette. - Er det noen gode nettsider om bilstereo og elektronikk jeg bør sjekke ut? Jeg har bygget en del høyttalere og aktive subwoofere til innebruk, så jeg kan litt om delefilter o.l. På forhånd takk til alle som tar seg tid til å svare. Endret 22. juni 2007 av EvenT Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Sjekk ut http://www.bcae1.com/ for mye fin info i første omgang Og den erfaringen du har fått til nå er nok ganske så viktig å ha når man starter, ja. Vite litt om delefilter og denslags skader ikke! - Rele pleier jeg å bruke om jeg skal koble opp fler en 1 eller 2 forsterkere i en bil siden styrestrømskretsen i spilleren ikke akkurat er overdimensjonert. - Om det andre batteriet i bilen ikke er alt for gammel og/eller slitt så trenger du ikke annet en å koble det nye batteriet i paralell med det gamle. Aller helst ville jeg bytta ut det som sitter i bilen først, så heller kjøpt et til av samme type senere. Mange vil kanskje anbefale et skillerele. Joda, sikkert ok det... men man taper 0,7V på det, noe som ikke alltid er like gunstig. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 21. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Takker for svar, skal sjekke ut den siden. Så et relé er på mange måter en splitter? Si at jeg skal koble to forsterkere og lysstyring som skal dunke med bassen (noe jeg ikke vil ha i bilen min ) så deler jeg remote-kabelen i tre med et relé? Tenker jeg skal kjøpe en Pioneer-spiller, én 12" som jeg lager glassfiberkasse til og har baki bagasjerommet, én Pioneer monoblokk til subben og et kurant to-veis frontsett. Tenker å drive frontsettet medspilleren, og eventuelt senere bygge ut med en to kanals forsterker hvis behovet melder seg. Hvis jeg legger forsterkeren nedi reservehjulsbrønnen, bør jeg da ha kjøling? F.eks. ha en vifte som tar inn luft og en som blåser ut, eller blir dette "overkill" til én forsterker? Må nok utvide dørpanelene med glassfiber for å få plass til elementene slik jeg vil ha dem, men det er bare gøy. Endret 21. juni 2007 av EvenT Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Et rele er en elektronisk bryter. Ikke en splitter i den forstand Hvor bor du forresten? Angående forsterkeren så vet jeg ikke hvor varm den blir. Dette kommer an på veldig mye, som hvordan sub den skal drive, hvor hardt du spiller, om den får nok strøm e.t.c. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 22. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2007 Et rele er en elektronisk bryter. Ikke en splitter i den forstand Hvor bor du forresten? Angående forsterkeren så vet jeg ikke hvor varm den blir. Dette kommer an på veldig mye, som hvordan sub den skal drive, hvor hardt du spiller, om den får nok strøm e.t.c. 8917982[/snapback] Ok, hvilke andre funksjoner kan den ha utover å brukes med remote-kabel? Ikke nødvendigvis til bilstereo, men andre ting også. Er ikke helt sikker på hva det er enda. Holder til i Sandnes. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Et relè er ganske enkelt en strømforsterker. En liten strøm på styreinngangene vil gi en stor strøm på hovedkretsen. Det brukes f.eks for å unngå å måtte ha tykke ledninger opp til brytere for lys, varme, osv. Istedet har man tynne ledninger som frakter en liten strøm som er nok til å aktivere et relè. Dette sparer for tykke ledninger, og levetiden på bryterene vil bli lengre pga. lavere strøm og dermed lavere slitasje ved av-/påkobling. Den samme effekten kan oppnås ved å bruke transistorer. Transistorkoblinger har omtrendt alle fordeler et relè har + veldig mange andre fordeler (bl.a koster de ned i 1kr). Det er egentlig litt for meg et mysterium hvorfor det brukes relèer så mye i biler. Har nok noe med at de er svært enkle å koble opp. Stort sett overalt der man hører et klikk ved av/på er det et relè som styrer. Lenke til kommentar
onkeljan Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 audi 80 er ihvertfall en marerittbil å få god lyd i, spesielt med tanke på sub... siden bagasjerommet er fullstendig tett. såvidt jeg husker fra min egen går det ikke an å slå ned baksetene, og hattehyllen har stål under trekket nesten hele veien. jeg skjærte to store hull og puttet subkasse porter nedi dem, ble jævlig tøft, og fikk mye mere bass, men vet ikke om lyden ble så mye bedre da Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 audi 80 er ihvertfall en marerittbil å få god lyd i, spesielt med tanke på sub... siden bagasjerommet er fullstendig tett. såvidt jeg husker fra min egen går det ikke an å slå ned baksetene, og hattehyllen har stål under trekket nesten hele veien. jeg skjærte to store hull og puttet subkasse porter nedi dem, ble jævlig tøft, og fikk mye mere bass, men vet ikke om lyden ble så mye bedre da 8918654[/snapback] Puttet du portene ned i kassen? Lenke til kommentar
Ali_G Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 (endret) Et relé forsterker ikke strømmen! Enkelt forklart: Et relè er rett og slett en bryter, som styres av en annen spenning enn lasten.. Brytere, remote, etc kobles på spolen på reléet. Når reléet får spennig(V) over spolen, Legges ett eller flere kontaktsett inn\ut (som en vanlig bryter). Ofte tåler reléene mye mer strøm (A) enn en bryter, etc... Ergo, de brukes til å styre større belastninger... Endret 22. juni 2007 av Ali_G Lenke til kommentar
gxi Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Et relè styres for det første ikke av spenning, men effekt (produkt av både strøm og spenning). Strømmen på styreinngangen er f.eks <10mA, mens hovedstrømmen kan være flere hundre A. Det kalles en forsterker. Et relè har derimot ikke et lineært område, og den faktiske strømmen på utgangen styres derfor bare i av/på-stilling. Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Et relè styres for det første ikke av spenning, men effekt (produkt av både strøm og spenning). Strømmen på styreinngangen er f.eks <10mA, mens hovedstrømmen kan være flere hundre A. Det kalles en forsterker. Et relè har derimot ikke et lineært område, og den faktiske strømmen på utgangen styres derfor bare i av/på-stilling. 8919563[/snapback] Synes det blir feli å kalle det en forsterker, istedet for bryter. Men den diskusjonen kan man ta et annet sted... back to topic! Lenke til kommentar
Ali_G Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Et relè styres for det første ikke av spenning, men effekt (produkt av både strøm og spenning). Strømmen på styreinngangen er f.eks <10mA, mens hovedstrømmen kan være flere hundre A. Det kalles en forsterker. Et relè har derimot ikke et lineært område, og den faktiske strømmen på utgangen styres derfor bare i av/på-stilling. 8919563[/snapback] Er jo det jeg sier jo! Et 12V relé må ha ca 12V over spolen for at det skal legge inn kontaktsettene. Sier også at det fungerer som en bryter = av\på. Relé Jeg jobber med dette daglig, så jeg vil hvertfall ikke kalle det en forsterker, det er tross alt en "fjærnstyrt" bryter, eller hva jeg skal kalle det Lenke til kommentar
onkeljan Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 audi 80 er ihvertfall en marerittbil å få god lyd i, spesielt med tanke på sub... siden bagasjerommet er fullstendig tett. såvidt jeg husker fra min egen går det ikke an å slå ned baksetene, og hattehyllen har stål under trekket nesten hele veien. jeg skjærte to store hull og puttet subkasse porter nedi dem, ble jævlig tøft, og fikk mye mere bass, men vet ikke om lyden ble så mye bedre da 8918654[/snapback] Puttet du portene ned i kassen? 8918757[/snapback] De var ikke nedi nei, det var umulig pga plasseringen av kassen, og at jeg ville ha ødelagt portene ved kraftig nedbremsing.. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 audi 80 er ihvertfall en marerittbil å få god lyd i, spesielt med tanke på sub... siden bagasjerommet er fullstendig tett. såvidt jeg husker fra min egen går det ikke an å slå ned baksetene, og hattehyllen har stål under trekket nesten hele veien. Dette gjelder ikke B4 8C modellene fra 92' og oppover, der er det meget lett å få god lyd både foran og bak. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Et relè er ganske enkelt en strømforsterker. Har aldri hørt om et rele som forsterker strømmen. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 haha.. jeg ler litt. Du kjører 5mA på styreinngangen, og resulterer i en strøm på f.eks 20A på hovedkretsen. Er det IKKE en strømforsterker? Da trenger man jo ikke relèet. Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 (endret) Strømmen blir ikke noe om man kobler på et rele. Man kan dra 2-300 ampere uten et rele. Et rele ER og BLIR det man kaller for en bryter. Endret 22. juni 2007 av Typhon Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 haha.. jeg ler litt. Du kjører 5mA på styreinngangen, og resulterer i en strøm på f.eks 20A på hovedkretsen. Er det IKKE en strømforsterker? Da trenger man jo ikke relèet. 8921817[/snapback] Bra du ler. Du putter ikke inn 5A og får ut 20A. Ved å fullføre styrestrømskretsen, lukker du bryteren for hovedstrømmen, slik at kretsen blir hel. Hvor mye strøm som går gjennom der, er helt uavhengig av styrestrømmen. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 22. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2007 Takker for mange gode svar. Har lest en del på den siden og har blitt ganske mye klokere, både når det gjelder bilstereo og strøm generelt. Audi 80 B3 er visstnok et helvete å bygge anlegg i, i følge en kompis av meg. Etter litt mer tenking har jeg funnet ut at jeg heller vil velge en litt nyere og billigere bil og tenkte derfor på enten Golf eller Civic. Disse er også henholdsvis coupé og hatchback, så da slipper jeg å tenke på plassering av suben i bagasjerommet. Ser man får en grei Civic fra midten av 90-tallet for rundt 30-40 laken. Så senker jeg og kjøper greie felger (pluss litt småting ala hvite instrumenter, lakkering av calipere og motordeler og andre småting jeg kan gjøre selv), for så å ta anlegget med tiden litt etter litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå