kjetil02 Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Jesus i Mark 9, 40: "Den som ikke er mot oss, er med oss." Jesus i Matt 12, 30 og Luk 11, 23: "Den som ikke er med meg, er mot meg" Vinglepetter, han der Jesus, ass. Lenke til kommentar
wan Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Ja, overraskende. Har noen andre enn Jesus steget opp til himmelen? Elia ble hentet opp til himmelen i en hestevogn: 2 Kongebok 2:11 En bekjent av Paulus dro til himmelen og tilbake: 2 Korinterne 12:2-4 Ingen andre enn menneskesønnen (Jesus) er steget opp til himmelen: Johannes 3:13 Når skal Guds rike komme? Før apostlene er ferdige med Israels byer: Matteus 10:23 Etter at evangeliet er forkynnet til hele verden: Matteus 24:14 Lenke til kommentar
.... Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 (endret) Endret 10. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Har noen andre enn Jesus steget opp til himmelen? Elia ble hentet opp til himmelen i en hestevogn: 2 Kongebok 2:11 En bekjent av Paulus dro til himmelen og tilbake: 2 Korinterne 12:2-4 Ingen andre enn menneskesønnen (Jesus) er steget opp til himmelen: Johannes 3:13 Quote hele teksten da. Det står også 2 Jeg vet om et menneske i Kristus, som for fjorten år siden ble rykket bort til den tredje himmel – om han var i kroppen eller utenfor kroppen, vet jeg ikke, Gud vet det. 3 Men jeg vet at dette mennesket ble rykket bort til paradis – om han var i kroppen eller utenfor kroppen, vet jeg ikke, Gud vet det. Jesus er den eneste som har steget opp til himmelen i fysisk form. Når skal Guds rike komme? Før apostlene er ferdige med Israels byer: Matteus 10:23 Etter at evangeliet er forkynnet til hele verden: Matteus 24:14 Er vi ferdige med Israels byer enda? Hvor mange der er kristne? Hvorfor er dette en motsetning? og du kan gjerne sitere hele versene, i stedet for å fremstille det på en måte som kan få det til å se ut som motsetninger. Men når de forfølger dere i den ene byen, så flykt til den neste! Sannelig, jeg sier dere: Dere skal ikke bli ferdig med byene i Israel før Menneskesønnen kommer. Og dette evangeliet om riket skal forkynnes i hele verden til vitnesbyrd for alle folkeslag, og så skal enden komme. Og dessuten er det snakk om 2 komme for Guds Rike. Den første var Den Hellige Ånd på pinsedagen. Dette var Guds Rike på jorden. Så skal Jesus komme igjen. Dette kalles også for "når Guds Rike kommer" Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Disse utsagnene er (nesten) ekvivalente per kontraposisjon.9048629[/snapback] Kontrapositorisk, ja, men ikke inferalt. Utsagn som disse to ("den som ikke er mot oss, er med oss" vs "den som ikke er med meg, er mot meg") betyr ikke det samme, selv om de logisk sett ikke er motsetninger. Den første impliserer inklusjon, mens den andre impliserer eksklusjon. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Jesus er den eneste som har steget opp til himmelen i fysisk form.9050501[/snapback] Er dette en vanlig tolkning, eller er det forskjellige tolkninger i forskjellige kirker? (No offence, bare lurer.) Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Jesus er den eneste som har steget opp til himmelen i fysisk form. 9050501[/snapback] Ikke glem Mohammed, som sitter i himmelen med Jesus på sin høyre side. Lenke til kommentar
.... Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 (endret) Endret 10. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Kontrapositorisk, ja, men ikke inferalt. 9050609[/snapback] (...) Hvis det første er sant, så må også det andre være sant, og hvis det andre er sant, så må også det første være sant 9051962[/snapback] Jeg er helt enig i at logikken er grei. Det er, logisk sett, det samme som blir uttrykt i begge setningene. Uttrykket, lest "mellom linjene" (den inferale tolkningen, i fortolkingsteorien) er fundamentalt forskjellig i de to utsagnene. Det første utsagnet, Mark 9, 40: "Den som ikke er mot oss, er med oss," uttrykker implisitt et positivt menneskesyn, og en tanke om at også de som passivt lar de kristne være i fred er ansett for å være "gode mennesker", mens det andre utsagnet, Matt 12, 30 og Luk 11, 23: "Den som ikke er med meg, er mot meg," implisitt uttrykker at det kun er den aktivt deltagende som er "gode mennesker". Alle andre blir, mellom linjene (inferalt), ansett som motstandere. Jeg er, som sagt, enig i logikkutledningen din, men den er dessverre ufullstendig når det kommer til teksttolking. Lenke til kommentar
potetgullmannen Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 En som bad-mouther kristene, og kristendommen fordi det er så viktig for personen at alle mener det samme som han? Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Jeg er en anti-kristen 8961023[/snapback] Du er altså i mot alt som står i bibelen? 8964934[/snapback] Det eneste som "makes sence" i bibelen er de 10 gyldene reglene. Ellers er det meste 100% crap. 9035545[/snapback] Nettopp. prøvde å lure deg til å si "ja" slik at jeg kunne si "Du er altså i mot "du skal ikke drepe" " Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Jesus var en antikrist, han var imot seg selv. :!: Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 «Den som ikke er med oss, er mot oss» er fortsatt den kontrapositive av Mark 9,40, men her betyr «med» og «mot» noe annet enn de betyr i Luk 11,23. Dette er neppe tilfeldig. Jeg tror ordet jeg vil bruke om Jesus på grunnlag av dette, ikke er «vinglepetter», men kløktig.9053102[/snapback] At det ikke er tilfeldig, betyr nok bare at den ene forfatteren ("Lukas" i dette tilfellet) har lest markusevangeliet og forsøker å gi utdraget en annen karakter enn det hadde der, alternativt (om enn litt mindre sannsynlig) hadde han ikke lest det, og gjengir en faktisk hendelse. Det er i det store og hele vanskelig å si hva i evangeliene som egentlig stammer fra Jesu munn. Eksfundamentalisten Bart Ehrman skrev boken "Misquoting Jesus" om dette temaet, og hans konklusjon var at det meste som blir gjengitt som Jesu ord, mest sannsynlig er et sammensurium av politiske og religiøse strømninger i sam- og ettertiden. Det vil altså være vanskelig å karakterisere Jesu ordbruk i det hele tatt. Lenke til kommentar
.... Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 (endret) Endret 10. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
Lingo Skrevet 20. juli 2007 Del Skrevet 20. juli 2007 Anti-Krist er det uperfekte symbol på alt det verste menneskelige ondskap. Romas keiser Nero har blitt assosiert med A.K. Adolf Hitler med fler. Skal også i følge Jødisk profeti lede satan & vennene hans ned på jorden i endetidens larm og trengsel. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Anti-krist betyr motstander av kristus. Kristus står for veldig mange som en undertrykker det er verdt å kjempe mot. Ser man historisk på det, så ble kristendommen spredt med vold. Kvinner har opp gjennom tidene blitt torturert og mishandlet av kirken, og selv i dag regnes de ikke som likeverdige med menn. Homofile, vitenskapsmenn, tilhengere av andre religioner, ikke troende osv har alle fått føle kristendommens ide om godhet og rettferdighet. Parallelt med dette så har de spredt budskapet om at anti-krist er ond og slem. Dette KUN fordi han er en motstander av kristus. Prinsipielt sett, mange konservative prester mener fortsatt at man er ond og slem fordi man ser på kvinnelige prester som likestilte med mannlige prester. Jeg skulle ønske det var mulig å vise sin motstand uten automatisk bli stemplet som gal og ond, mens det i virkeligheten er galskapen og ondskapen til kristendommen (og religion generelt) man vil ha vekk. Heldigvis så innser nå flere og flere av den oppvoksende generasjon galskapen, og man vil med tiden forhåpentligvis få rensket norge for kristendom og religion igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå