Gå til innhold

Jævla vanskelig å få ut ferie, hvordan er reglene

kverna

Anbefalte innlegg

Hei.

Har ett problem på jobben. For ett par mnd siden skreiv jeg opp og sa muntlig at jeg ville ha ferie i 1 uke i uke 28. Ikke hørt noe annet enn at det har vært greit før nå, hvor det blir sagt at jeg _MÅ_ jobbe pga. en annen skreiv på lista før meg. Vi var på jobb, jeg ute i butikk og han på kontoret når beskjeden om at vi skulle skrive på ønsket ferie kom. Såklart skreiv han på sin ferie 10min før meg. Han ønsker ferie uke 28, altså 9-15 juli. Hvorpå jeg skreiv på ferien min 12-19juli pga jeg skal noe 12-15 og derfor synes det er best sånn.

Kræsjet blir her 12-14, henholdsvis torsdag, fredag og lørdag, hvor begge er på ferie.

Har i det siste hevet meg rundt og spurt alle om de kan jobbe, noe de ikke kan.(Vi er alt for få ansatte forresten, 4 slutter, 2 begynner)

Så kommer litt av hælvette, spurte en kollega om han kunne jobbe dobbelt for å redde meg, og heller få utbetalt 100kr per time fra meg personlig, ja jeg er desperat, i tillegg til vanlig overtid han får. "Ja det kan jeg jo" sier han. Yes tenker jeg.

Så kommer han idag og sier at "nei det kan jeg ikke." "men du sa det jo var greit igår" sier jeg. "det har jeg aldri sagt"

Altså hans ord mot mitt, hvorpå han er 35 eller noe og jeg er 20. Ser jo hvordan det ligger ann.

Tilleggsinformasjon:

Jeg begynte som nr1 etter mange-frafall på arbeidsplassen, 4 stk slutta i løpet av noen mnd. Har nå jobba der 6mnd og jobba hver dag, hvor mange dager, rundt 20 dager, har vært 11 timers skift(dobbelvakt). Aldri sagt nei på forespørsler om å jobbe ekstra og for andre, føler at jeg har satt jobben foran livet ellers.

Også er dette her takken ? At man ikke kan ta ut 3 jævla dager med ferie pga. en skreiv på lista 10min før meg ? Synes det er urimelig som bare pokker, og en muntlig avtale er jo like gyldig som en skriftlig her i landet. Føler meg tråkka på, og har deppa i hele dag. Skrevet oppsigelsespapirer med dagens dato ferdig printet ut, men vil jo helst ikke bli arbeidsløs.

Hva kan jeg gjøre ? Dette er det eneste jeg har planlagt hele sommeren :(

Beklager rotet her, er bare så frustrert at jeg rister.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fått tips om å bruke egenmelding. Flere som har litt peiling ang. det ?

EDIT: Blei litt skeptisk da jeg leste dette:

Du kan ikke bruke egenmelding ved sykdom i ferien, da kreves legeerklæring. Er du arbeidsufør minst seks virkedager kan du kreve disse feriedagene utsatt, og eventuellt gis som ny ferie senere i ferieåret

Hvis jeg da bruker egenmelding for torsdag, fredag og lørdag. For så å begynne ferien min på mandag. Vil jo helst gjøre dette lovlig.

Endret av kverna
Lenke til kommentar

Dette er en lei situasjon. Det er mye regler på rett til ferie etter så så lang tid du har vært ansatt osv. Dette må du undersøke selv, da jeg ikke vet reglementet rundt dette. Alikevel syntes jeg det er feil av arbeidsgiver å si at alt er i orden når det ikke er det. Ta det opp med sjefen din og forklar situasjonen. Det må da gå an å komme til en ordning?

Det kan slå uheldig ut med egenmelding på de dagene hvor du "egentlig" skulle hatt ferie, da skjønner sjefen på en måte lunta. Men hvis dette er eneste måte for å å få de til å forstå, så sier jeg go for it!

Husk at det kan slå uheldig ut ovenfor kollegaer.

Egenmelding bør være siste utvei.

Snakk saklig med sjefen din og legg frem historien på samme måte som du har gjort her, og si at du syntes du fortjener det, ettersom du har lagt så mye tid og arbeid igjen på arbeidsplassen.

Lykket til!

mvh

theck1

Lenke til kommentar
Dette er en lei situasjon. Det er mye regler på rett til ferie etter så så lang tid du har vært ansatt osv. Dette må du undersøke selv, da jeg ikke vet reglementet rundt dette. Alikevel syntes jeg det er feil av arbeidsgiver å si at alt er i orden når det ikke er det. Ta det opp med sjefen din og forklar situasjonen. Det må da gå an å komme til en ordning?

Det kan slå uheldig ut med egenmelding på de dagene hvor du "egentlig" skulle hatt ferie, da skjønner sjefen på en måte lunta. Men hvis dette er eneste måte for å å få de til å forstå, så sier jeg go for it!

Husk at det kan slå uheldig ut ovenfor kollegaer.

Egenmelding bør være siste utvei.

Snakk saklig med sjefen din og legg frem historien på samme måte som du har gjort her, og si at du syntes du fortjener det, ettersom du har lagt så mye tid og arbeid igjen på arbeidsplassen.

Lykket til!

mvh

theck1

8917131[/snapback]

Tusen takk for fint svar.

Har ikke noen sjef for øyeblikket, men tar det med han som er nest commander i charge og håpe at det går greit. Har liksom ikke hatt som vane å gjør ting vanskelig, men nå er det like før jeg begynner.

Lenke til kommentar

Tusen takk for fint svar.

Har ikke noen sjef for øyeblikket, men tar det med han som er nest commander i charge og håpe at det går greit. Har liksom ikke hatt som vane å gjør ting vanskelig, men nå er det like før jeg begynner.

8917169[/snapback]

Bare hyggelig det :)

Prøv å prat med han, og legg frem situasjonen saklig. Da vil det mest sannsynlig komme en løsning på det som funker for alle parter.

Hvis ikke er det på tide å bli vanskelig tilbake...

Lenke til kommentar

Hadde samme situasjon selv (nesten). Sjefen hadde sagt ja til ferie til både meg og hun jeg jobber med. Da han merket feilen sa han at vi fikk jobbe overtid og bli ferdig med det viktigste før ferien, også skulle han få inn en ny person som kunne "holde stand" mens vi var borte.

Ser for meg et helvetes mye å gjøre etter ferien da vi til vanlig er 2 personer som vet hva vi skal gjøre, og nå når vi ikke er der skal én person som ikke aner hva det går i utføre samme jobben. Hurra.

Lenke til kommentar

Ikke bland egenmelding og ferie. Det du siterer der kommer fra det at du har krav på mer ferie dersom du blir syk i ferien og ikke er i stand til å nyte den. For å bevise det, kreves legeerklæring.

Den teknikken du kan komme til å bruke er å bruke egenmelding istedenfor ferie. Det blir egentlig verre for arbeidsgiveren, fordi du ringer den dagen du har lovet å være på jobb (12. juli) og forteller at du er syk, og ikke avtaler på forhånd. Dette er selvfølgelig juks, men det er veldig vanskelig å avsløre.

Dette blir uansett ikke uten konsekvenser for deg - du har maks. 12 egenmeldingsdager (24 i IA bedrifter) i løpet av en 12-måneders periode. Hvis ikke bedriften deltar i IA (inkluderende arbeidsliv) programmet, er det også begrenset til 4 tilfeller. Du taper en av disse, og kan ikke benytte den når du virkelig er syk.

Såvidt jeg vet, har man krav på 3 uker ferie i sommermånedene, dvs. arbeidsgiveren kan ikke nekte deg å få 3 uker av den ferien du har tilgode om sommeren, men du kan selvfølgelig velge annerledes. Hadde dette vært siste tre uker i august, ville de ikke kunnet nekte det.

(med forbehold om at jeg har misforstått regelverket fullstendig)

Lenke til kommentar

Ting ordner seg som regel når man snakker om det.

Men når det er sagt, hadde en ansatt benyttet denne metoden:

Den teknikken du kan komme til å bruke er å bruke egenmelding istedenfor ferie. Det blir egentlig verre for arbeidsgiveren, fordi du ringer den dagen du har lovet å være på jobb (12. juli) og forteller at du er syk, og ikke avtaler på forhånd. Dette er selvfølgelig juks, men det er veldig vanskelig å avsløre.
Hadde denne ansatte fått lov å ikke komme tilbake på jobb. Man er jo normalt sett ikke dum, og skjønner jo når ansatte spiller ut slike "juksekort".

Men nå tar jeg på meg min flammesikre drakt som har teksten: "det er bare min mening" trykket i store røde bokstaver på ryggen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...