Neotetra Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Hvordan kan jeg best teste at min Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di ll LD Aspherical (IF) for Canon på Canon 400D er så skarp som den bør være. Jeg har stativ. Er det noen bra måter å gjøre dette på ? Endret 21. juni 2007 av Neotetra Lenke til kommentar
SebRamsland Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Hvordan kan jeg best teste at min Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di ll LD Aspherical (IF) for Canon på Canon 400D er så skarp som den bør være. Jeg har stativ. Er det noen bra måter å gjøre dette på ? 8916417[/snapback] Prøv å fotografer et ruteark for eksempel, med forskjellige blendere. Bruk selvfølgelig stativ Lenke til kommentar
Neotetra Skrevet 21. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2007 Noen er rask med responsen Ta bilde av ruteark ja, men hvor mye skal jeg forstørre bilde før det blir uskarpt. Er det i 1:1 oppløsning jeg skal sjekke bilde er skarpt som jeg tar i RAW beste kvalitet? Hva med f stop verdi og slikt ? Lenke til kommentar
andm Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 RAW-formatet er jo ubehandlet, og sannsynligvis ikke så skarpt. Jeg ville tatt bilder av et eller annet objekt, eller flere oppstilt i et noenlunde samme fokusplan, med mange detaljer, og som fyller mye av bilderammen, slik at du kan sjekke skarpheten også i hjørnene. Det er ingen dum idé å sjekke skarpheten på forskjellige brennvidder. Noen fotoguruer kommer nok med bedre svar om ikke lenge. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Skarpt er det uansett(omtrent), det som er faren er at autofokusen ikke treffer skikkelig. Dette løser du med å fokusere på en bestemt plass på et ark feks, med en ca 45 graders vinkel. Så sjekker du om autofokusen treffer akkurat det du sikter! Endret 21. juni 2007 av Litejk Lenke til kommentar
bengh Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 ...men skarphet er vel et relativt begrep. man bør vel ha et annet objektiv eller en form for referanse å sammenlikne med ? Selv pleier jeg ofte å ta bilde av f.eks veiskilt og bilskilt på litt avstand og forstørre opp. Da er jeg imidlertid avhengig av noe å sammenlike med for når man zoomer inn blir det før eller siden uskarpt.... Lenke til kommentar
andm Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Bruk forskjellige blenderverdier, for skarpheten varierer med forskjellig blenderåpning. Bruk et utstnitt på 100 % som refereanseverdi. Og ja, det er vanskelig å fastslå noe som helst uten noe å sammenlikne med. Har du ikke flere objektiver å sammenlikne med, kan du likevel ta en egen vurdering på "skarpheten". Detaljer skal være tydelige, og en liten, kontrastfull tekst skal være fint mulig å lese, selv når du zoomer inn på bildet 100 %. Trenger du eksempelbilder? Fokuseringstesten Litejk nevner, er noe annet. Lenke til kommentar
Neotetra Skrevet 22. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2007 (endret) Trenger eksempelbilder da jeg kun har 1 objektiv. Den linken til "Nikon D70 Focus test chart" var bra. Endret 22. juni 2007 av Neotetra Lenke til kommentar
Neotetra Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 Ser ut som utstyret fokuserer riktig men jeg synes ikke at det skarpeste punktet er skarpt nok. Dvs selv ute blir det ikke super skarpt. Testet endel med tekst rett foran linsen, stativ, selvutløser og med ulike fstop men blir ikke super skarpt. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Jeg har aldri opplevd noe slik, men det er vell mulig å finne variasjon i monteringen av linse-elementene. Et glass kan lett bli montert litt skeivt, har jeg lest her på forumet. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Kan du poste noen bilder. Vurderer dette objektivet om dagen Lenke til kommentar
Neotetra Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Kommer med bilder, men må teste endel, så skal jeg legge ut i løpet av helga. Da med utsnitt 1:1 så de som vil kan vurdere skarpheten. At objektivet kan monteres feil høres helt merkelig ut. Endret 25. juni 2007 av Neotetra Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Kommer med bilder, men må teste endel, så skal jeg legge ut i løpet av helga. Da med utsnitt 1:1 så de som vil kan vurdere skarpheten.At objektivet kan monteres feil høres helt merkelig ut. 8941954[/snapback] og totalt umulig, spør du meg. Lenke til kommentar
Neotetra Skrevet 26. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2007 (endret) Dette bildet er 1:1 som er klippet for få lastet det opp. Dette bilde er for å vise hvor skarpt det kan være. Det eneste er at jeg har til nå tatt flere hundre bilder og dette ene bildet tatt med automode, håndholdt, innendørs, med blits er faktisk det eneste bilde som jeg har fått skarpt. Kommer med mer testbilder på stativ senere. f/4.0 1/60sec ISO400 Endret 26. juni 2007 av Neotetra Lenke til kommentar
-mono- Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Hva er grunnen til at det ble lukker på 1/60 og ISO 400 på bildet med blitz i Automodus? Synes det var litt rart..., så testa med mitt 400D og det ga samme valg av innstillinger med f/2,8... Kanskje du bør prøve å bruke Av og stille inn blender til 2,8 for å se hvilke valg kameraet da tar? Jeg gjorde det nå og da ble det lukker 1/200 og ISO 100. Mye lettere å få skarpe bilder med lukker på 1/200s. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 (endret) Her er et eksempel bilde - noen heller jeg fant på jobben. Ignorer komposisjonen, da jeg kun var ute etter å teste skarphet... Først et utsnitt (100%): Så hele bildet, skalert ned: Noen raske data: ISO 200, 1/320s f9.0, 31mm Tom Edit: La inn mindre versjoner av bildene Endret 27. november 2007 av tomsi42 Lenke til kommentar
Øl_Mariachi Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Opplever litt distortions (kommer ikke på norske betegnelsen) ved 17mm. Sjekk nederst til venstre her: Men ellers er det skarpt og fint. Eks: f/2.8, 1/50, ISO 400, 31mm, håndhold kl 22:56 uten blitz og en del øl innabords Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Men ellers er det skarpt og fint. Eks: f/2.8, 1/50, ISO 400, 31mm, håndhold kl 22:56 uten blitz og en del øl innabords 8955580[/snapback] Nok et bevis på at øl og fot kan kombineres Fin dybdeskarphet. Tom Lenke til kommentar
Neotetra Skrevet 27. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2007 (endret) Takk for bildene. Har du skarpet opp bildet via software ? Det at du får så skarpe bilder helt ned i f2.8 og 1/50 får meg til å lure på om det er noe galt med utstyret. Det eneste er at du har høy ISO 400 min står fast på ISO 100. Jeg får skarpe bilder i feks Av modus men da utendørs med f8 og mye høyere lukkertid som 1/125 eller raskere. Testet i dag på min datter. Må vel prøve mer stativ seinere når jeg får tid til det. Endret 27. juni 2007 av Neotetra Lenke til kommentar
bengh Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Takk for bildene.Har du skarpet opp bildet via software ? Det at du får så skarpe bilder helt ned i f2.8 og 1/50 får meg til å lure på om det er noe galt med utstyret. Det eneste er at du har høy ISO 400 min står fast på ISO 100. Jeg får skarpe bilder i feks Av modus men da utendørs med f8 og mye høyere lukkertid som 1/125 eller raskere. Testet i dag på min datter. Må vel prøve mer stativ seinere når jeg får tid til det. 8957223[/snapback] Fast ISO 100 - hvorfor det ? Du skal få skarpe bilder bare lukkerhastigheten er kort nok så jeg ser ikke helt poenget med stativ. På kvelden og innendørs må du jo gjerne opp i 400 ISO eller mer uten at det skal gi det store problemer med skarphet selv om du kan få mer støy. Ellers fant jeg en ny tråd hos "proffene". Kanskje det dukker opp noe interessant der: http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadH...d=285890&kat=80 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå