StianGH Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Laaaaaangt der inne sitter det fremdeles en liten gutt og frykter at fortiden skal gjenta seg, så han hiver ut dreggen hver gang han tror noe "farlig" skal skje. Det er en gigantisk søppelhaug jeg ærlig talt er litt redd for å ta fatt på, men jeg har kommet for langt til å gi opp nå. Utifra dette kan jeg se at vi har to veldig forskjellige tilnærminger når det kommer til slik personlig oppvask. Dette er forøvrig et veldig spennende tema - et jeg har snakket veldig mye med noen venniner som har opplevd død og andre forferdelige ting - og en tilnærming som Tolle også tydeligvis har. Se uthevelsen min. Hva er det egentlig du ubevisst formidler her? Du formidler en nåværende tilstand av "ikke-kapabelhet". Du tenker at i fremtiden en gang, da vil du være i stand til å ta et oppgjør med fortiden din. Hvis vi går ut fra Tolles tolkning av Nået - at det er jo egentlig kun her vi eksisterer - da betyr dette at du egentlig kan slippe det ansvaret du føler for å måtte bevege deg i "riktig retning" for å en gang ankomme målet ved navn "Godtatt Fortiden" <- dette er jo strengt tatt en fremtidsprojeksjon og ikke virkeligheten. Du skal ikke tenke at du har tatt et oppgjør, eller at du en gang skal gjøre det. Det eneste du er ansvarlig for er Nået; men hva innebærer det? Det innebærer at du bare er ansvarlig for å føle deg bra i Nået. Du skal ikke - ifølge Tolle og min sin tankegang - føle at fortiden din var bra/dårlig, at fremtiden din blir bra/dårlig. For disse finnes strengt tatt ikke. Bare Nået. Så da skal du ta på litt lystig musikk og danse litt på gulvet rundt om mens du svinger med armene. A Foggy Day - Ella Fitzgerald, Louis Armstrong. Prøv. Ikke for meg. I det du gjør dette frigjør du deg fra fortiden din. Det finnes ikke noe magisk "turning point" der du plutselig føler deg "OK" med fortiden din - bare Nået. EDIT: Føler for å skyte inn at "Nået" ikke er en idé som skal krediteres Tolle. Dette er en ur-gammel idé som det skrives om i det lange og brede i flere religioner, blant annet Kristendommen og Buddhismen, samt at det er en viktig idé i Zen. Endret 5. desember 2009 av StianGH Lenke til kommentar
Suburbian Hero Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) How to Win Friends and Influence People Snakker du om boken som ble utgitt i 1936? Vurderer å lese den, men er ikke helt sikker på om det er den... Endret 5. desember 2009 av Working Class Hero' Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 How to Win Friends and Influence People Snakker du om boken som ble utgitt i 1936? Vurderer å lese den, men er ikke helt sikker på om det er den... Hahahaha, det er nok ikke snakk om 1936-UTGAVEN, nei. Lenke til kommentar
Suburbian Hero Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Hahahaha, det er nok ikke snakk om 1936-UTGAVEN, nei. Det kom litt feil ut, fra min side :!: Jau jau, da er det vel denne som er den riktige. Den reviderte utgaven fra 1990, om jeg ikke er på bærtur nå igjen . Lenke til kommentar
Touchdown Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Hvis det er snakk om denne har jeg to eksemplarer liggende hjemme. Ikke lest den dog. Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Hvorfor er det slik at det egentlig er kjipt å falle i vennefella? 2 av venninnene mine som jeg kan prate med om alt, VET jeg at jeg kunne gått videre med, og det har begge ettertrykkelig uttrykt også. Aldri egentlig helt skjønt det der, i forholdene jeg har vært i så har jeg gått fra venn til noe mer. Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Hvorfor er det slik at det egentlig er kjipt å falle i vennefella? 2 av venninnene mine som jeg kan prate med om alt, VET jeg at jeg kunne gått videre med, og det har begge ettertrykkelig uttrykt også. Aldri egentlig helt skjønt det der, i forholdene jeg har vært i så har jeg gått fra venn til noe mer. Det spørs jo veldig hvilken intensjon du har med jentene i begynnelsen. Er intensjonen å bli kjærester fra begynnelsen, kan man ta omveien via vennefella. Det er egentlig ikke noe problem, bare i mine øyne vanskeligere og mer tidkrevende. Er intensjonen FB er det greit å ikke skape for nære bånd, slik at det oppstår følelser. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Vennefelle er et problem når du ikke trenger flere jentevenner. Lenke til kommentar
Touchdown Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Vennefellen er et problem fordi de som havner der som regel aldri kommer seg ut. Det er jo en grunn til at de havnet der i utgangspunktet, og den samme grunnen er ofte den som fører til at de blir værende der. Derimot er ikke det å bli venner og det å gå i vennefella automatisk det samme. Hvis venninene dine, Bandidos-pelle, uttrykker at de er klare for noe mer så har dem vel aldri gitt deg en ordentlig LJBF! Da har du blitt venner med de, men ikke gått i vennefellen hos de. Jeg vil si at man går i vennefellen hvis man aktivt gikk ut for å skape noe mer enn et vennskap, men feilet. (Med aktivt mener jeg sterke intensjoner, det vil si at man kan aktivt ønske å skape noe selv om man feiger ut) Hvis man derimot ender opp som venner av ren slapphet. For eksempel at du var keen på jenta, men var i en ganske busy periode som førte til at dere ikke fikk gått videre. Da trenger ikke veien ut å være så lang, fordi man vet hvilke knapper man skal trykke. Det går vel egentlig ut på hvor bevisst man er over hva som skjer. Er man bevisst over at det skjer fordi en aldri fikk fingeren ut, da har man ikke gått i noen felle, man har bare vært lazy. Har man derimot prøvd på å forføre jenta, men endte opp som kun venner, da gikk man i en felle. Forkortet vil det si at nr 1 gikk en omvei, nr 2 gikk en blindvei. Dorian sitt utsagn ganske korrekt og passer fint inn til det jeg har beskrevet. Hvis du i utgangspunktet ikke ønsket deg en venn, da er vennefellen et problem. Endret 5. desember 2009 av Touchdown Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Godt poeng å skille mellom "let's be friends" og "let's just be friends". Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 How to Win Friends and Influence People Snakker du om boken som ble utgitt i 1936? Vurderer å lese den, men er ikke helt sikker på om det er den... Hahahaha, det er nok ikke snakk om 1936-UTGAVEN, nei. Jo, faktisk. Og den er grisebra. Anbefales til alle. Bortsett fra Dorian, ettersom egoet har konsumert sjelen for lenge siden. Det er godt universet har meg for å veie opp, altruistisk som jeg er. Give her what she wants, er åpent for tolkning. Det har Dorian og undertegnede funnet ut. Alle skal få. Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Det er godt universet har meg for å veie opp, altruistisk som jeg er. Hvem er du, og hva har du gjort med wh1te? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Det er godt universet har meg for å veie opp, altruistisk som jeg er. Hvem er du, og hva har du gjort med wh1te? Han leste litt kvasifilosofisk "Sjekk opp jenter med sjelen din"-pisspreik og ble Tony Robbins med mindre hender. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Haha Jeg regnet nesten med at du skulle ta den, Venetar. Altså, ballesparket som lå mellom linjene mine. Kvasifilosofi er konge! Bread for the braindead. Jeg tror alle som kjenner meg og Dorian vet at jeg sammenlignet med ham er fantastisk altruistisk. Og Venetar, har du lest noe Ayn Rand? Ikke at jeg har lyst å gi deg flere argumenter i egoismediskusjonen, men rasjonell egoisme er faktisk ikke det dummeste jeg har hørt om. God is the ultimate judge. Ikke sant? Edit: Nettmogging... Endret 5. desember 2009 av Slettet+9817234daf Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Ikke noe mer enn at jeg har vært innom wikipedia siden hennes ca. 20 ganger, fordi hver gang navnet kommer opp så lurer jeg på "Hvem faen er det nå igjen?". Er slikt jeg dessverre bare tenker om på egenhånd uten ha peiling i hele tatt på hva ekspertene mener. Burde virkelig sette meg litt inn i det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Du skal få låne noe Tolle når jeg kommer hjem til jul. Det hadde du nok likt... ehem. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Jeg drar ut nå, og trenger noen visdomsord eller et mantra for kvelden. Det første som postes vil bli fulgt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Make the ho say no. Edit: GLHF Endret 5. desember 2009 av Slettet+9817234daf Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Done and done. Natta. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå