Raven_Heart Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Stemmer i med luni her - trynefaktor er ikke så stor sak som mange vil ha det til. Joa, det gjør utvilsomt jobben lettere om man ser bra ut, men min erfaring er at det ikke er det gigantiske handicappet mange vil ha det til. Imidlertid har jeg en vag følelse av at Frigata er sterkt angrepet av selvoppfyllende profetier og i det store og hele har gjort kartet sitt over verden til selve verden, så jeg skal spare meg for meterlang post denne gangen. Endret 2. desember 2009 av Raven_Heart Lenke til kommentar
StianGH Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Hater at jeg alltid skal kommentere eller være uenig i alt som sies her. Ikke tro jeg er vrang av natur! Det som Raven sier tror jeg er en effekt av noe mer grunnleggende. Jeg sikter til "det gjør utvilsomt jobben lettere om man ser bra ut". Så hva mener jeg med dette? Joa: Jeg tror ikke at det er selve skjønnheten ved personen som gir den positive effekten, men den medfølgende peer-approval dette gir. Grunnen til at jeg bruker ordet "skjønnhet" er at vi må skille mellom fysiske helsefaktorer og down-right sosialisert oppfatning av "good-looking". Med andre ord: Grunnen til at jenter liker godt utseende gutter (a very relative term) er fordi vennene deres er sosialisert til å tro at det er høy verdi å se pen ut. Ergo gir det høy verdi å være pen. Så hva er det jeg sier? Jo, det er ikke selve skjønnheten som gjør det lettere, men (den sosialiserte/"falske") verdien det gir. Så mer verdi grunnet utseende er en effekt av peer-approval. Her kommer kicker'n: Peer-approval kan man oppnå på mange andre måter. Og once it's there, da betyr det ingenting hva som forutsaket den. Beklager for lav-kvalitets post, bleh... Endret 2. desember 2009 av StianGH Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Jo du har rett i at "peer" rykte har nor å si. MEN det er i samfunn der du er kjent med vedkommende. I mitt tilfelle så er det et helt ukjent "slagmark". Jeg er en avarge Joe, mens hun er en avarage Jane bak kassa. dvs Om det er snakk om PUA stil. Har tatt "noen" pils nå s¨dere for unskylde formuleringa Endret 2. desember 2009 av luni Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Om jeg har bra eller dårlig rykte har ikke dritt og si når jeg skal be denne pene remadama ut Lenke til kommentar
StianGH Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Om jeg har bra eller dårlig rykte har ikke dritt og si når jeg skal be denne pene remadama ut Peer approval er ikke "rykte". At du er "pen" gjør at det er høy sannsynlighet at jentas venner gir deg (peer-)approval. Dette gir deg verdi. Kanskje du skal lese mitt forrige innlegg en gang til hvis du er interessert i dette. Får inntrykk av at du ikke helt forstod hva jeg ville frem til. Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Hadde hun hatt noen veninner rundt seg så hadde det vell stemt, ser ikke ut som det henger en flokk jenter rundt hun Lenke til kommentar
StianGH Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Hehe, luni da. Jeg forstår at du ikke henger helt med på hva jeg sier. Det kan godt skyldes hvordan jeg ordlegger meg. Når en jente skal vurdere en gutt er en veldig viktig del av "godkjennelseseprosessen" den om gutten er/vil bli sosialt akseptert av hennes nærmeste. Jenter flest er nemlig programmert til å tenke rykte, rykte, rykte, rykte. Og da hjelper det ganske på å ha en type andre synes er pen/kul. Endret 2. desember 2009 av StianGH Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Jeg tror ikke at det er selve skjønnheten ved personen som gir den positive effekten, men den medfølgende peer-approval dette gir. Grunnen til at jeg bruker ordet "skjønnhet" er at vi må skille mellom fysiske helsefaktorer og down-right sosialisert oppfatning av "good-looking". Med andre ord: Grunnen til at jenter liker godt utseende gutter (a very relative term) er fordi vennene deres er sosialisert til å tro at det er høy verdi å se pen ut. Ergo gir det høy verdi å være pen. Så hva er det jeg sier? Jo, det er ikke selve skjønnheten som gjør det lettere, men (den sosialiserte/"falske") verdien det gir. Så mer verdi grunnet utseende er en effekt av peer-approval. Her kommer kicker'n: Peer-approval kan man oppnå på mange andre måter. Og once it's there, da betyr det ingenting hva som forutsaket den. Tendensen til å sette pris på skjønnhet er ikke utelukkende sosialisert, den har en biologisk forankring. Man har gjort forsøk som viser at til og med babyer foretrekker å se på pene ansikter framfor stygge. Men som du er inne på er det flere måter å oppnå sosial status på, utseende er kun en av mange, så det er ingen grunn til å tro at man ikke kan dra damer bare fordi man ser gjennomsnittlig ut. Har man penger, gode sosiale evner, popularitet, karisma, høy selvtillit eller makt kan man lett kompensere for å ikke være pen. Jeg har ihvertfall sett mange eksempler på stygge menn med deilige damer. Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Joda veit det. Men hva hjelper det meg å få henne "ut av kassa" da? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Det kan fungere utmerket godt å be henne om å bli med hjem for en agurk. Sier ikke at du tar feil, men begrunn. Tråden er full av "gode" forslag uten at den som kommer med dem nødvendigvis har testet dem selv eller legger andre logiske argumenter til grunn. Jeg tror det er 50/50 for en positiv reaksjon, men egentlig ville jeg bare få ham til å gjøre det for å høre hvordan det gikk. Ja, det var sikkert dumt av meg. Forresten, i dag bestemte jeg at ei jente skal være med meg på kino. "Du, bli med meg på kino neste lørdag." "Å? Javel." Endret 2. desember 2009 av Zarac Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Zarac: Du har oppdaget den store hemmeligheten, å snakke med henne som om hun er lillesøsteren din. Assume rapport, osv. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Nei, ikke som lillesøsteren min. Men nøkkelen er å være den som bestemmer. Mennesker generelt synes at det er lett å bli fortalt hva man skal gjøre, så jeg sier bare at det er sånn det blir, det fungerer mye bedre enn å spørre pent "Vil du bli med på kino?" Når man blir fortalt hva man skal gjøre, er det ikke like lettvint å si nei. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Hvordan er det ikke hvordan man snakker med lillesøsteren? Lenke til kommentar
StianGH Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Tendensen til å sette pris på skjønnhet er ikke utelukkende sosialisert, den har en biologisk forankring. Man har gjort forsøk som viser at til og med babyer foretrekker å se på pene ansikter framfor stygge. Kalinken: Helt enig. Poenget mitt derimot var den "falske" verdien som skapes på grunnlag av det jeg skrev. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Hvordan er det ikke hvordan man snakker med lillesøsteren? Jeg har ingen lillesøster, men jeg har mange yngre brødre, og jeg snakker med et helt annet tonefall og ike så dominant. Dessuten ville jeg aldri bedt en av dem om å bli med meg på kino. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Hva vil du få fram med det bildet? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Var det du som mente at ironi og humor ikke fungerte over internett? Jeg mener at jeg husker deg fra en annen tråd. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Ja, det stemmer. Men nå forstår jeg ikke hva han forsøkte en gang, ville han bare poste et bilde som er morsomt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå