Dorian Gray Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Hvorfor skal man forvente seg ting? For da er sannsynligheten for at det skjer større. For å sitere Paulo Coelho: "When you want something, all the universe conspires in helping you to achieve it." Jøss, jeg ble faktisk direkte uvel av dette sitatet. Det kan også være kebaben og enorme mengder sprit som hjelper til, men ingenting tenner meg mindre enn Coelhos lekefilosofiske feelgood-utbrudd. Man kan like så greit slå seg ned med The Secret og tro at man er som da Vinci og Galileo fordi man ønsker seg ting, som om det var det som gjorde de merkverdige. Svada svada svada. Da er det bare å finne spybøtta med en gang, for denne påstanden har faktisk litt vitenskapelig hold bak seg. Misforstå meg rett, du kommer antagelig til å bli blå i trynet hvis du bare sitter på ræva og ønsker deg en million, men vi har en del såkalte kognitive bias som sørger for at vi oppfatter verden slik vi vil oppfatte den. Søk opp ting som "Confirmation bias" eller "Selective perception" og sitt klar med tørkerullen. Det er ikke confirmation bias jeg har noe imot, det er formuleringen om "universet" som hjelper til - det har selvsagt ingen hold verken ene veien eller andre. Alt det ligger i deg selv. Skal vi snakke vitenskap så snakker vi vitenskap, så holder vi Coelho og pseudo-vitenskapelig self-help utenfor. Lenke til kommentar
Halpert Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Jeg ser vi er inne på en del psykologiske teorier i forbindelse med PU her. Er riktig det du Nikken sier om confirmation bias osv. En annen ting som er verdt å legger merke til også er at mennsker er enkelt bygd opp, og for å forstå verden bedre lager vi såkalte tankeskjemaer om hvordan verden fungerer. Det er for å forenkle alt mulig, og for å bruke mindre hjernekapasitet for å forstå hvordan ting henger sammen. Hvis vi skulle danne en ny oppfattelse om hver eneste ting her i verden, hadde det vært altfor slitsomt og tidkrevende. Handler om bottom-up-prossersering og top-down-prossersering hvis det ringer en bjelle for noen av dere. Parallellen man kan trekke til sjekking i forbindelse med dette er at siden vi alle mennesker danner slike mentale skjemaer, så ser vi alltid rundt oss etter bekreftelse for våre oppfatninger og argumenter. Mennesket har en tendens til å se etter argumenter for deres syn, snarere enn argumenter mot. Det skal mye mer til for å endre et syn du allerede har, enn å se etter argumenter som støtter opp ditt syn. Så da er saken at vi må jobbe med oss selv for å skaffe slike positive syn og holdninger til både jenter og personer rundt oss. Hvis du tenker at alle jenter er bitches og at verden er et ondt sted, så blir det faktisk sånn også. Få et inngrodd syn på deg selv om at du er en kul og populær fyr, så skal du se hvor rett det faktisk stemmer! Always think positive guys! Lenke til kommentar
StianGH Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 (endret) Her snakker vi jo om virkelighetsoppfattelse. Hvis du skal prøve å komme til kjernen av dette, ja da må vi jo gå til kjernen. Ser at flere av dere snakker om "eksterne" fenomener som er forutsaket av virkelighetsoppfattelsen til hver enkelt. Etter å ha lest om dette har jeg fått et nytt mantra: "Alle har sin subjektive forståelse av alt". Merk deg ordene "alle" og "alt". En selvoppfyllende profeti er jo ingenting i seg selv, men et resultat av en persons virkelighetsoppfattelse. Og hva i helvete mener jeg egentlig med det ordet? Vel, prosessen fra sansing til intellektuell behandling. Det som Raven snakker om (confirmation bias/selective perception) er utrolig fasinerende, men igjen bare en bit av resultatet av å ha en bestemt belief, som er en mindre del av hele den subjektive virkelighetsoppfatelsen. Hvis du hadde en belief om at kun fargen blå fantes; da hadde du bare sett blå ting. For hvordan kan du i det hele tatt se rødt om du ikke har et konsept av hva det er? Et litt mindre abstrakt eksempel vil være dette me eye accessing cues. Hvis du har en belief om sier deg at en persons øyebevegelser sier noe om deres tankevirksomhet, ja da vil du legge merke til øyebevegelsene. Forkjellen fra før du hadde denne beliefen er jo ganske stor: Før beveget ikke øynene til folk seg, men nå plutselig gjør de det? (Ta den der med litt salt) Dette er et resultat av det Raven nevner, nemlig selektiv oppfatning. Et lite tankeeksperiment: Tenk deg at en botaniker, en geolog og en idrettsutøver går gjennom en skog. Tror du idrettsutøveren ser den sjeldne soppen på treet, eller at botanikeren ser terrengets merkverdige helning, eller at geologen legger merke til hvor godt tilrettelagt for intervalltrening skogen er? Selvfølgelig er soppen der, men det er bare botanikeren som ser den. Hvordan kan dette være? Soppen ER JO DER! "Perceptional filters" (en annen formulering om det Raven nevner) er svaret. Halpert: Så fint at du kom innpå dette med å sanke bevis for allerede eksisterende beliefs. Dette er en form for perceptional filter, og kan brukes for å få en forståelse av tankeeksperimentet. De fleste opp til nå har sagt i en eller annen form at hvis du tenker positivt så skjer det bare positive ting. Dette er jo egentlig helt feil. La oss ta et eksempel: Du er ute en kveld og sjekker damer. Du approcher 10 jenter, 9 of which avviser deg. Hvis du har en belief om at alle damer digger deg, og vil ha deg, da vil hjernen din "glemme" de 9 som avviste deg og "bare huske" den ene du dro. Dette er fordi du alltid leter etter bevis som underbygger dine beliefs. ALLTID. Hadde man i dette tilfellet hatt en overbevisning om at damer ikke vil ha deg, men situasjonen var omvendt (9 vil ha deg), da hadde hjernen din "bare huske" den ene som avviste deg. Ikke ta mitt ord for god fisk. Prøv å observer dette selv - det har jeg gjort. Og fordi jeg tror dette er sant, har det visst seg for meg å være sant (ser du denne? Nok et perceptional filter, ikke sant?). Et annet eksempel på beliefs suksessfulle mennesker ofte har er dette om success/failure. Hvis du har en belief om at ingenting noensinne er en bommert, men heller en mulighet til å lære noe... Tenk deg selv. Endret 21. november 2009 av StianGH Lenke til kommentar
Suburbian Hero Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 (endret) Noen som har erfaring med Secrets Of the Alpha Male av Carlos Xuma? Jeg har nettopp begynt på boka, og det virker som om jeg har funnet gullegget. Xuma skriver virkelig på en helt annen måte, enn det jeg har sett tidligere. Tror dette kan bidra på flere, gode måter . Føles ikke som resirkulert materiale, i forhold til det jeg har lest tidligere innen denne sjangeren. All those sappy self-help books on the shelves of the bookstores love to try to explain this stuff and never really give you any course of action to take. Not this book. You’re going to get the information and the action you need to change. It is better to die on your feet than to live on your knees Endret 21. november 2009 av Working Class Hero' Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Jeg likte veldig godt boken til Xuma. Jeg leste den aldri ferdig, jeg tror jeg slettet PDFen by mistake, men det er nok den boken som har mest praktisk kunnskap for å bli den personen jeg har lyst til å være. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Makan til tafatt kveld ute... greit nok jeg hadde jobbet 8 timer på herlege rema, men allikevel, skulle jo liksom ut på dansegulvet og ha det gøy, men min inner chode hindret meg fra det. ("åh, det er så elendig musikk her osv) Jaja, ut igjen i dag da, og da er jeg 20, så da kan jeg drikke sprit, da blir det automatisk bedre... right? Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Coelho er litt som Prinsessen egentlig (jfr. Engleskolen). De tar begge pop-psykologi og selvhjelps-filosofi og putter det inn i newage-aktige innpakninger. Jeg har egentlig ikke noe imot det. Hvis dette får folk til å bli mer lykkelige og bli bedre fungerende mennesker ser jeg på det som et gode, selv om jeg personlig foretrekker mer vitenskapelige og rasjonelle kilder. Jeg tror det å pakke det inn i en annen innpakning gjør at man når ut til folk som ellers aldri hadde kommet i kontakt med selvutviklingsstoff, så på den måten er det ihvertfall positivt. Ut ikveld og jeg har en good feeling. Er akkurat passe avslappet og i godt humør, så det lover godt. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 http://www.youtube.com/watch?v=f_2rrxONlLo&fmt=18 ^^ Grattis med dagen Xtra! Du er ekstra heldig som har bursdag på en Legendary Lørdag! May the Awesome be with you Har lest litt av boken til Xuma. Likte den. Den fokuserer mer på et livsstils-skifte enn en konkret pu-modell. Dog er det en del old-school greier i den. Den fokuserer på å gjøre deg til en MANN! Jeg har også fått mer sansen for vitenskapelige metoder i det siste. Det er en del pseudo-vitenskap i pu-community'et. Men så lenge det funker... ^^ Lenke til kommentar
EgilEi Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Jeg har også fått mer sansen for vitenskapelige metoder i det siste. Det er en del pseudo-vitenskap i pu-community'et. Men så lenge det funker... ^^ Deler av communityet er vel bygget på delvis vitenskapelige metoder. Hypoteser om hva som funker (routines), innhenting av empiri (field-testing), falsifisering/forsterking av hypotesene. Noen av begrepene som brukes, har jo sine sosiologiske/psykologiske motstykker. Tyler Durden, for eksempel bruker mye tid på "social conditioning" i The Blueprint. Eller sosialisering som man kaller det i sosiologien. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Selv om man field-tester er det lett å trekke de gale konklusjonene. Når man er ute på by'n er det veldig mange faktorer som spiller inn, som man gjerne ikke tar hensyn til. Lenke til kommentar
Gjest Guest_anon_* Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Jeg trenger hjelp fra klining til sex/blowjob. Det går glatt å få dem i kjeften, men der stopper det. Hvordan ta det neste nivå? Men jeg er fornøyd, iom at det var første gang jeg prøvde pu, og hadde ganske god success. Må si jeg gleder meg til jeg skal systematisk clubbe. Lenke til kommentar
Gjest Guest_anon_* Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Jeg glemte å legge til en ting; jeg merket at det har mye med obstacles å gjøre. Når jeg først fikk jentene for meg selv, var det on. Det vanskligste var å få dem for meg selv . Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Jeg anbefaler å flytte til sentrum. Hvis jeg klarer å halvveis sjarmere en jente eller interessere noen av de hun er med så klarer jeg å få henne med på nachtspiel. Derifra er det bare litt whiskey og "Kom opp, så skal jeg vise deg rommet mitt". Før man vet ordet av det så er kuken våt. Lenke til kommentar
Gjest Pensjonert PUA Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Til dere som er redd dama skal stikke av med en PUA. Jeg tenkte også litt på det fare-scenarioet i begynnelsen, helt til jeg fant den mest geniale løsningen på det; Fortell jenta om PUA. Gi først en litt grunnleggende forklaring og vis gjerne til bøker hun kan lese. Dama mi ble fascinert og har lest en del om dette. Og det er ingenting som er morsommere enn når hun(og jeg) ser PUA's komme snikende på byen. Det virker nesten som hun har øvd inn et par ekstra ydmykende og selvtillitsødeleggene cockblocks og vi kan gjerne sammen dumme dem ut foran folk, instant DLV for the poor guy. Vi prøver selvsagt ikke å drite ut folk, men noen PUA's er faktisk JÆVLIG innpåslitne og prøver de seg på dama til noen så fortjener de å bli litt hengt ut. Men ja, dette funker faktisk, og det er jo helt logisk, selv om PUA prøver å "trigger emotional states" så er det praktisk talt umulig hvis jenta har en viss forståelse over hvordan gutter tenker, for PUA bøker handler like mye om hvordan vi gutter oppfører oss som jentene. Og hun vil se de sleipe triksene komme lenge før du får åpnet munnen. Dette fungerer selvfølgelig bare på oppegående jenter som du vet vil forstå og klare å analysere stoffet. Og også ei du virkelig deler masse sammen med. Det funker ikke å komme med noe sånn tidlig i ett forhold uten noe særlig grunnlag. Da vil hun kanskje tro du brukte sleipe triksene å komme i buksene på henne i begynnelsen Men om dere har vært i forhold en stund så har dere nok bygget opp såpass med tillitt til hverandre at det å snakke om PUA bare blir spennende for dere begge. Jeg tror de fleste jenter finner PUA interessant. Jeg har vist det både til min elskede som fant det veldig fascinerende og også til noen av mine nærmeste veninner. Men mange jenter er faktisk for dumme til å forstå PUA, det virker rett og slett som om det blir for mye for dem og de feier det bort som "tullesnakk" fra patetiske gutter som tror de har draget.(dette er jenter som lettest blir lurt av gode PUA ) Over til noe helt annet, hvordan er oppfattningen av "ekte kjærlighet" blant PUA's her? Vet det høres ufattelig cheesy ut ... Men det er fascinerende hvordan ingen av bøkene jeg har lest virkelig snakker om det. Og jeg trodde faktisk ikke det fantes før jeg opplevde det selv. Følelsene går på en måte vekk fra hva du har lært om hvordan ting fungerer fra PUA-bøker, og over til noe som føles mye mer naturlig. Det er vanskelig å forklare og jeg tror nok alle har en individuell oppfattning av hvordan det føles ut. Men for meg var det virkelig veldig som film, akkurat sånn de fleste PUA's sier ikke eksisterer. Jeg føler meg mye mer lykkelig nå enn jeg noen gang gjorde, uavhengig av hvor suksessfull jeg var som PUA. Velykkede gaming-kvelden på byen var selvsagt fantastisk, men de kan virkelig ikke sammenlignes med å vite at du har noen du elsker og som du vet elsker deg. Tror selv egentlig at det er veldig individuelt om man kan oppleve ekte kjærlighet. Jeg setter veldig pris på tryggheten ett forhold gir. Så kan jeg sette av mer tid til å utforske nye sider av meg selv sammen med ett annet menneske. På ett mye dypere nivå enn du kan ved å hoppe fra dame til dame. Det jeg derimot er litt overasket over er hvor viktig sosial status fortsatt er, selv om jeg har ei jeg elsker. Jeg er fortsatt veldig opptatt av overfladiske verdier. Jeg studerer nå mote i New York og det ytre er vel så viktig som det indre(iallefall klærene, som sier ufattelig mye om en person hvis du bare setter deg litt inn i det) Ikke fordi jeg er spesiellt opptatt av hva jenter synes om meg, men fordi jeg har visse sosiale sirkler jeg vil inn i. Og de krever visse kleskoder, væremåter osv. Grunnen til at jeg studerer mote er på mange måter at det er mye lettere å se hvilken personlighet folk har. ALLE kan tolkes til en viss grad gjennom klær. Det gjør analysering av folk mye lettere da man slipper å snakke med folk for å finne folk man connecter med. Det funker selvsagt ikke på alle, men i nesten alle over-velstående sosiale sirkler, så spiller klær en stor rolle. Og man kan tolke mye utifra merker, sammensettninger, fargebruk osv. Her føler jeg det at jeg har dame spiller inn positivt da jeg kan slutte å tenke på hva jenter synes om meg og heller fokusere hardere på å få overtaket i alle sosiale sammenhenger. Gikk kanskje litt bort ifra PUA snakk på slutten der, men føler fortsatt det har en viss relevanse, som en referanse på hvordan deres prioriteringer vil forandres når dere slutter med PUA(om dere slutter) Lenke til kommentar
Cheshire Cat Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Et ordentlig forhold > nye erobringer Lenke til kommentar
Gjest Guest_irritert_* Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 hallo gutter, havnet i en kjedelig situasjon her. Flørtet en del mei ei jente på byen de siste ukene men ikke eskalert noe enda. Var ute i går vi så hverandre jeg vinka ho bort og ho kom som bestilt til bordet mitt hvor jeg satt med 2 kompiser. vi har det fett men jeg har vært litt sein til byen så jeg er litt rundt omkring å hilser på andre folk mens han ene kompisen sitter å prater med hu en stund. Jeg får med henne på nattmat men i køen så går plutselig kompis og henne vekke uten ett ord. Han kommer tilbake etter å ha fulgt henne hjem og sier de klinte litt men ho var ikke klar for noe mer. Jeg blir rimelig pissed da jeg så for meg at det skulle være meg men vet jo det at jeg ikke kan bli sur på han da jeg ikke ga tydelig beskjed på at dette var "mi" jente. Virker som overflodmentaliteten min ikke er heeeeelt på stell. SÅåååååå hva skjedde her? Min teori var at min Buying temp hos hu smalt tilbake på meg da de gode "følelsene" jeg ga hu ble overført til han da jeg var borte. har lest noe om det for en stund siden, husker ikke helt. Og nei tviler på at han "outplaya" meg da han ikke har snøring på sjekking og er ganske chode på mange måter... FAEN :S Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Er ikke han som er chode hvis han ender opp med å vinne. Din egen feil siden du ikke gjorde noe på alle de ukene. Lenke til kommentar
Suburbian Hero Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 (endret) Tror mange, inkludert meg selv bruker ordet chode på de fleste som ikke driver med PUA. Dette er selvfølgelig feil, da de fleste gutter får seg noe... men det er en lettere måte å distansere oss som driver med det her, og andre gutter som ikke kjenner til disse prosessene osv. Det er det samme som Xuma sier, at alle gutter som ikke er alfa er beta. Det finnes nyanser, men hjernen foretrekker å sammentrekke ting og skape sine egne konklusjoner Endret 22. november 2009 av Working Class Hero' Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Pensjonert pua, skaff deg en bruker, så kan vi diskutere skikkelig. Går det virkelig an å "verne" seg mot pu? Og ikke minst, er det noe man vil verne seg mot? Sure, hvis det er en fyr som har lært seg noen lame Mystery-lines, men en fyr som er virkelig godt grundet, en genuint fet fyr som sprer liv og røre på by'n? Hvordan buster man en slik person? "Hey! Du er så Awesome og fet å henge med, så nå skal vi cockblocke deg!" Min erfaring er at folk liker å henge med gutter med drag. Som nevnt tidligere tenker jeg ikke på mystery-wannabe's, men tilhengere av natural game. Hvordan buster dere hennes beilere? Jeg er klar over at det er visse ting en fyr i miljøet gjør. For min del er det gjerne: Statepumping Approach Vibe Mye bruk av øyekontakt, berøring Isolation Dog, alt på listen er ting folk liker å være med på. Jeg ville også selv kommet i godt humør hvis en glad fyr kom bort til meg og gjengen min og underholdt oss. Det neste blir å se om det bygges seksuell spenning mellom gutten og jenta, men hvis du vet hvordan du spiller kortene rett kan du overta den seksuelle spenningen gutten har bygget opp for deg. Jeg husker en gang jeg flørtet vilt med ei jente. Forloveden hennes stod visst rett ved siden av meg, og etter å ha betraktet det hele en stund plumper det ut av ham "Har du lest The Game?" Jeg ignorerte det og begynte å lekeflørte med ham også. Han nevnte ikke noe mer om game etter det og var i godt humør. Angående kjærlighet... Jeg opplever fra tid til annen at jeg blir betatt av enkelte jenter. Jeg elsker følelsen, selv om jeg blir så chode av det innimellom. Men det er morsomt for meg at jeg fortsatt dypt inne er en håpløs romantiker. Jeg tror ikke det skal være noe problem å kombinere pu og kjærlighet. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Er en PUA virkelig en så fet og "awesome" person? Nå har jeg bare sett noen av klippene som er postet her i tråden, der en fyr som regel kommer bort til en jente med en så "unik" åpner at det nesten virker mot sin hensikt, og kul er ikke det første ordet som dukker opp i hodet mitt. Jeg ser mer for meg en hyperaktiv, slitsom type som vet at alle synes han er stedets konge. Selvføgelige vet ikke alle andre dette. Hvordan oppfører en PUA seg på byn? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå