Frigata Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Frigata: "Jenten vil avsløre det før eller siden?" Hva avslører hun? At du ler og har det moro med venner? At du ikke slever over henne eller står klistret i hjørnet, men tør å snakke med henne og andre jenter? Nei, ho vil avsløre at du er ein fyr som i utgangspunktet ikkje er sjarmerande og har draget, men at du er ein random som har lest seg opp på utvalgte rutinar. For all del, eg veit at PU ikkje berre er rutinar, men likevel. Heilt sikkert mange der ute som er prince charming den eine dagen, men kjedelige og engstelege chodes den neste, pga dei har brent opp alt kruttet på ein kveld. Jenter merkar nok fort kven som har medfødd sjarme, og kven som har lest sjekkereplikkar og rutinar med 1-kveldsrasjoneringar. Hmmm Endret 30. desember 2008 av Frigata Lenke til kommentar
Allighiero Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 har derimot respekt for ekte menn som ikke bruker manipulasjon men er mer direkte og tør stå for det de sier og det de vil. Der traff du akkurat grunnprinsippene til natural-puas. Lenke til kommentar
Cannabiskopen Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Har nettopp funnet ut at så og si all sosial interaksjon består av sosial validering. Gikk opp sånn helt plutselig på en seint natterstid for noen dager siden. Leste posten over at noen personer plutselig har fått for seg at de kan få ekstern validering utifra å poste her i denne tråden om hvor dårlig det er at folk driver med PU og at man har mangel på empati. Bare et enkelt søk om validering er det ikke egentlig? Hvorfor skal dere bry dere om hva andre gjør såfremt det ikke anngår noen du kjenner eller deg selv negativt? Er du redd for at verden skal hoppe tre skritt fremover med sjekking og at du plutselig sitter igjen og ikke drar noen digge jenter selv? Dere poster fordi dere tror dere har kunnskap nok om emne til å "beseire" vi som driver med PU i moral-kampen rundt emne. Dere begir dere ut på farlig vann Lenke til kommentar
Seth_pua Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Har nettopp funnet ut at så og si all sosial interaksjon består av sosial validering. Gikk opp sånn helt plutselig på en seint natterstid for noen dager siden. Leste posten over at noen personer plutselig har fått for seg at de kan få ekstern validering utifra å poste her i denne tråden om hvor dårlig det er at folk driver med PU og at man har mangel på empati. Bare et enkelt søk om validering er det ikke egentlig? Hvorfor skal dere bry dere om hva andre gjør såfremt det ikke anngår noen du kjenner eller deg selv negativt? Er du redd for at verden skal hoppe tre skritt fremover med sjekking og at du plutselig sitter igjen og ikke drar noen digge jenter selv? Dere poster fordi dere tror dere har kunnskap nok om emne til å "beseire" vi som driver med PU i moral-kampen rundt emne. Dere begir dere ut på farlig vann HAHA! Bra sagt. Jeg har den holdningen at så lenge jeg ikke skammer meg over det jeg driver med, har heller ingen andre noen grunn til å skamme seg over det. Kort sagt, jeg er ikke redd for å være meg selv og det er mange som setter pris på den egenskapen.Jeg skulle gjerne likt å treffe flere personer som ikke var så fordommsfulle og har behovet fpr å jekke ned på andre. Hvertfall ikke før de vet hva de faktisk jekker ned på Well spoken brother! Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Er du redd for at verden skal hoppe tre skritt fremover med sjekking og at du plutselig sitter igjen og ikke drar noen digge jenter selv? Nei. Eg er forresten ingen hater, men eg må nesten le litt av dette pua-styret. Ein ting er å gå ut på byen, snakke med jenter (og forhåpentlegvis sjarmere ho), ha det fett med venner etc. Men ein annan ting er å gå ut å drive PU systematisk. Det vitnar om at du er desp og truleg også falsk. Flame on. Endret 30. desember 2008 av Frigata Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Frigata: [...]Det er ikke negativ manipulasjon for å få en jente i sengen, det er positiv manipulasjon for å skille seg ut fra mengden. Ein idealist kunne kanskje ha sagt det der. Tenk dykk om no folkens, all den tid dykk prøver å forklara oss at dette er "sjølvoppdaging" etc., så er det garantert berre ein ting (red.anm: knullings) som står i fokus. [...] Eg skjønnar jo at eg ror mot straumen her, men eg har no gjort opp ei meining om dette. Sånn, no kan flaminga starte. Hah, bare det som står i fokus. Jeg innrømmer glatt at noe av det som virket attraktivt med dette er akkurat det å pule. Helt til jeg plutselig forandret meg på mange helt andre plan. Jeg ble mer selvsikker i sosiale settinger (foredrag, ute på byen, uansett der hvor folk ferdes). Jeg ble en 'kulere' person. Jeg ble, stort sett , ærlig med meg selv og ikke minst andre. Jeg fikk meg flere venner. Ikkje kom og sei at når ein står og heng over ei søt jente på byen så er det for å realisere seg sjølv. Det er akkurat det vi ikke gjør. Vi står ikke og henger. Vi snakker faktisk med dem. I motsetning til deg? (Unnskyld den siste, men kunne ikke dy meg!) Lenke til kommentar
Cannabiskopen Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Er du redd for at verden skal hoppe tre skritt fremover med sjekking og at du plutselig sitter igjen og ikke drar noen digge jenter selv? Nei. Eg er forresten ingen hater, men eg må nesten le litt av dette pua-styret. Ein ting er å gå ut på byen, snakke med jenter (og forhåpentlegvis sjarmere ho), ha det fett med venner etc. Men ein annan ting er å gå ut å drive PU systematisk. Det vitnar om at du er desp og truleg også falsk. Flame on. Det er to hovedtyper av PU. Masse undertyper, men kan forklare litt om hovedtypene. Den ene følger Mystery og Style sin "kodeks", veldig systematisk som du sier. Bruker såkalt canned-material, noe som betyr at det er noe man bruker gjentatte ganger i interaksjoner. Natural-PU. Dette er mer selvoppfyllelse, at man rett og slett lærer seg å være en bedre person og tiltrekke andre naturlig, uten å måtte huske en eneste spesiell linje. Bare hvordan man skal være som person. Man går ut for å ha det gøy og på den måten tiltrekker man damene. Helt greit for meg at du sier dine meninger, jeg bryr meg ikke, det jeg derimot bryr meg om er at hele tråden blir ødelagt av folk som skal komme med moral-prekener som har skjedd i det siste. For dette gjør tiden min så mye mindre kvalitetsfull om jeg skal lese folk som whiner om ting vi har hørt før. Så om dere ikke er interesserte, hold dere unna. For moral-prekener har vi hørt tusen ganger før, og dere har ikke engang en ny ord-kombinasjon vi ikke har hørt før om akkurat det. Endret 30. desember 2008 av BadBeer Lenke til kommentar
aritalo Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Er du redd for at verden skal hoppe tre skritt fremover med sjekking og at du plutselig sitter igjen og ikke drar noen digge jenter selv? Nei. Eg er forresten ingen hater, men eg må nesten le litt av dette pua-styret. Ein ting er å gå ut på byen, snakke med jenter (og forhåpentlegvis sjarmere ho), ha det fett med venner etc. Men ein annan ting er å gå ut å drive PU systematisk. Det vitnar om at du er desp og truleg også falsk. Flame on. Problemet er jo når du som så mange andre tror at PU består kun av rutiner og det flytte brikker rundt på et sjakkbrett.. ja, mystery method er kanskje sånn.. men de aller fleste i denne tråden er natural's som betyr at de ikke bruker canned materiale; dvs forhåndsbestemte rutiner. isteden det man lærer i natural pua teori går på hvilket mindset man har og hvilke innstillinger man har til det å sjekke jenter og hvordan man blir kvitt limited beliefs etc etc. som gjør at dette er nærmest umulig for noen som aldri har møtt å 'sense' dette.. annet enn som nevnt over at man er direkte, ikke driver med manipulering, tør å stå for det man sier og ofte har mere selvtillit enn de fleste andre på byen (hvis man er en virkelig god natural da selvsagt). Jeg anser ikke meg selv som noen PUA på noe som helst vis, men i starten etter jeg hadde lest litt av teorien så hadde du rett, da gikk jeg ut, og tenkte, eh neste trekk, ja neste trekk blir det ja. etc.. og for all del, det fungerte for meg til en viss grad, og det hjalp meg å bryte ut av bobla mi, tidligere ville jeg ikke gått på byen en gang fordi jeg trodde jeg ikke hadde sjans på jenter allikevel. men jeg skjønte fort at jeg ville grave enda dypere i emnet, og at selvutvikling på en naturlig måte var det som skulle til for meg; så nå går jeg på byen med intensjon om å ha det moro! om jeg plukker opp noen fine jenter på veien så sier jeg ikke nei takk, men det er bare en bonus man kan få for og være morsom, direkte og ha det gøy! EDIT: Nevnte jeg at det var netopp denne tråden som gjorde at jeg brøyt ut av den gamle bobla mi og endelig kunne begynne å realisere hvem jeg virkelig vil være, jeg er riktig nok ikke i mål enda, men omtrent alle vennene mine sier jeg har forandra meg i en positiv retning de siste 3 månedene etter jeg begynte å lese litt på PU, bestemte meg for og prøve å være mere ute, utadvent og ikke minst skaffe meg bedre selvtillit; en av beste kameratene mine sa for en måned siden ca; 'dude, hva har skjedd med deg a? du tar jo helt a jo, du er blitt helt sykt god til å lage moro rundt deg, og ikke minst håndtere damer' og dette er en person som ikke hadde hørt om PU en gang, og han kjenner meg veldig godt. så fortalte jeg han om dette og han syns det virka dødskult (ihvertfall natural biten med selvutvikling osv..) poenget er; han hadde ingen anelse om at jeg hadde satt meg inn i såkalt natural PU.. og det har ingen andre jeg møter heller, fordi jeg ikke bruker canned materiale lenger, lager mine egne kule kommentarer i nuet. Dere som mener at dette ikke funker, at man skal ha draget naturlig osv.. dere kan dra dit peppern gror, for dere vet ikke hva dere snakker om.. i dagens samfunn er det så sinnsykt mange filtere, demoraliserende personer, objekter og settinger at jeg blir helt lei meg. og da er det kanskje ikke så rart at mange kan bli påvirka av disse filterne og få et negativt og dårlig mindset til slutt.. og spessielt hvis man er litt yngre sånn som meg (19) - så tror jeg de færreste er beviste på det her så tidlig, og man lar seg veldig lett påvirke når man er enda et par år yngre og er 'ung og dum' .. og jeg syns det er moro å høre på hvor mange limited beliefs det er selv blandt folk som har over gjennomsnittlig drag på damer. det kommer alltid til et punkt hvor han sier 'damn, hu der har jeg ikke sjans på' osv.. ihvertfall utifra min erfaring. Peace out - og lenge leve denne tråden : )) den endra livet mitt til det bedre! Endret 30. desember 2008 av aritalo Lenke til kommentar
Chosen_One Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Er du redd for at verden skal hoppe tre skritt fremover med sjekking og at du plutselig sitter igjen og ikke drar noen digge jenter selv? Nei. Eg er forresten ingen hater, men eg må nesten le litt av dette pua-styret. Ein ting er å gå ut på byen, snakke med jenter (og forhåpentlegvis sjarmere ho), ha det fett med venner etc. Men ein annan ting er å gå ut å drive PU systematisk. Det vitnar om at du er desp og truleg også falsk. Flame on. Nei. Noen trenger å faktisk få erfaring for å kunne komme seg litt videre i sinn emosjonelle søken. Andre bruker dette til feks ekspandere sosialsirkeler og skape kontakter. Slik jeg gjør om dagen. Også har du tredjeparten, som gjør dette pga ekstern ego-validering, som er utrolig farlig. Det er i bunn og grunn den tredeparten utenforstående angriper gjentatte ganger når de blir konfrontert med communityet. De tar på seg skylapper og nekter for at det faktisk ikke bare er en mørk bakside av medaljen, men også en lys. Hvor folk går fra å være en sosial avviker til å bli et midtpunkt i sin egen verden. Det er ingen hemmelighet at det ligger i menneskets natur å manipulere. Vi gjør det hele tiden, og vil aldri stoppe med det. Man har bevisst manipulering (eksempelvis bruke rutiner innenfor sjekking) og ubevisst manipulering (de som sier de ikke manipulerer). PU, som i "Personlig Utvikling", står for en form for bevisst manipulering. Ikke nødvendigvis av personer for validering og ego-boosts, men en manipulering av omgivelsene og sosial kondisjonering for å nå personlige mål. Se på det som en form for "sosial skole på speed" Det er ingenting umoralsk eller uekte ved å gjennomføre noe slikt Endret 30. desember 2008 av Chosen_One Lenke til kommentar
Seth_pua Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Detta tok litt av gitt... Men det gleder meg at det er mange som faktisk har fått med seg kjernen av "PU" Jeg forandrer meg herved til en duskemann, som roper heiarop. Lenke til kommentar
Chosen_One Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 Detta tok litt av gitt... Men det gleder meg at det er mange som faktisk har fått med seg kjernen av "PU" Jeg forandrer meg herved til en duskemann, som roper heiarop. Hehehe. Uansett. Nå skal ikke denne tråden spore av til et tema vi har vært igjennom mange titalls ganger fordi EN tulling vil ha personlig besvart sine egne problemstillinger som har blitt besvart fra før. I morgen har jeg lagt en grei plan: Skal først spise middag med noen venner før vi entrer grand hotell for vors. Har avtalt med 14 jenter om å møte oss ute slik at vi har et godt nok entourage for kvelden. Regner med et heftig nach et eller annet sted. Jeg har et godt øye til en jente om dagen som jeg vet kommer i morgen. En utrolig vakker dame med skikkelig bein i nesa. Akkurat min type. Så kan bli spennende å se hvordan ting utvikler seg fremover Lenke til kommentar
Smurstafa Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Mitt første innlegg i denne tråden gitt.. Og kun fordi jeg er en smule oppgitt over denne diskusjonen som har pågått de to siste sidene. "flott" å se alle som kritiserer PU og grer alle over en kam. Det er folk som dere som holder rasisme levende.. Dere tenker like langt som de i oslo som tror alle somaliere banker og raner alle de ser. Det finnes mange sider av PU. Noen av de er manipulative og moralsk uriktig, mens mange fokuserer på selvrealisering og hele prosessen av å forbedre seg selv. Greit nok, jeg har ingen ting til overs for den manipulerende delen av PU, men jeg må si at jeg DIGGER de andre sidene. Det finnes ingenting galt i å lære seg hvordan man skal oppføre seg ovenfor jenter, og hvordan man skal tyde signalene som jenter gir ut. Både bevisste og ubevisste. Jeg har ALDRI manipulert en jente til å gå til sengs med meg, men før var jeg personen som sto i hjørnet av baren, aldri snakket med fremmede jenter, og de gangene jeg faktisk gjorde det, visste jeg ikke når jeg skulle trykke på avtrekkeren, og jeg klarte ikke vise frem meg selv som jeg egentlig var. Takket være PU-communityen er jeg nå en mer selvsikker person, som tør å snakke med jenter. Jeg tør å være meg selv og by på meg selv. Og ikke minst, jeg tar signalene på når jeg skal ta det videre, og signalene på når hun vil jeg skal gå. PU er ikke bare manipulering og triks. Det er noe mye større! Kunnskapen til å forbedre seg selv, forbedre selvtilliten, og innse at jenter faktisk ikke er flere hakk over oss gutter på rangstigen. PU har gjort meg til en bedre meg selv enn jeg noen gang har vært. Selvtilliten er på topp, jeg ser bedre ut enn jeg gjorde, og jeg er nå en av de som gjesteposteren snakker om her: har derimot respekt for ekte menn som ikke bruker manipulasjon men er mer direkte og tør stå for det de sier og det de vil. Jeg hadde ALDRI i verden vært den personen uten PU-communityen. Så til alle dere som kritiserer dette opp og ned i mente, så syns jeg litt synd på dere. Det må være slitsomt å gå rundt å være så frustrert hele tiden. Og mest sansynlig er de dere møter på ute som "er seg selv" "stå for det de sier" og som dere får en gedigen respekt for, en av de største PU-studentene dere noen gang har snakket med. Så sett dere ned og tenk litt, og kanskje finn litt mer ut av PU før dere grer alle over en kam og forteller alle her i denne tråden om hvor patetiske de er. Noen av de er helt sikkert det, men jeg vil tro at mesteparten i denne tråden er mennesker som ville gått under betegnelsen "sosialt tilbakestående" en gang tilbake i tiden, og rett og slett bare ville forbedre seg selv, og vise alle rundt seg hvor flotte folk de faktisk var. Jeg veit jeg var en av de personene før.. Endret 30. desember 2008 av Smurstafa Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Uansett. Nå skal ikke denne tråden spore av til et tema vi har vært igjennom mange titalls ganger fordi EN tulling vil ha personlig besvart sine egne problemstillinger som har blitt besvart fra før. Feil, eg skal spore kraftigt av i tida som kjem. Hehe ok, men dette er diskusjon.no, og ein diskusjon er ikkje ein diskusjon utan to partar som har forskjellig synsvinkel på ein og same ting. Greit nok, eg kjøper det meste du skriv Chosen_One, du verkar som ein triveleg fyr (såfremt du ikkje er Sverre Goldenheim...kanskje du er han ha ha ha). Og eg kan ærleg gå med på at eg i hovudsak angrip dei som driv på med Canned Material (eller noko sånt). Men om sosial læring er KRON-argumentet for å drive PU, kvifor då ikkje berre gå ut på ein homsebar og snakke med menn? Fordi det ikkje er fitte på kjøpet, så klart. Flame on. Lenke til kommentar
Chosen_One Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 Feil, eg skal spore kraftigt av i tida som kjem. Var ikke deg jeg siktet til F Du har bidratt med mye bra kritikk i denne tråden Hehe ok, men dette er diskusjon.no, og ein diskusjon er ikkje ein diskusjon utan to partar som har forskjellig synsvinkel på ein og same ting. Forståelig. Derfor vi opprettet diskusjonstråden rundt det etiske rundt PU. Ligger et eller annet sted her inne, men jeg tror den døde ganske fort. Greit nok, eg kjøper det meste du skriv Chosen_One, du verkar som ein triveleg fyr (såfremt du ikkje er Sverre Goldenheim...kanskje du er han ha ha ha). Sverre har mye bedre hair-game enn meg. Men om sosial læring er KRON-argumentet for å drive PU, kvifor då ikkje berre gå ut på ein homsebar og snakke med menn? Fordi det ikkje er fitte på kjøpet, så klart. Flame on. Hva i alle dager får deg til å tro at jeg ikke har vært på homsebarer før? Det skal jeg faktisk utdype litt og gjøre til dagens tips: Finn ut hvor homsebarene er i byen. Så hvis dere er på et sted med mye potensielle CBs, og du er hypp på å isolere target (evt med venninder) for å bli bedre kjent (comfort) etc... stikk på homsebar! Eneste drawbacket er at alle gutta vil sjekke opp DEG, men det gjør det egentlig også litt morsomt, siden du kan spinne det til enorm verdi i øynene til jentene. "Se nå. Nå skal jeg være like luremus som dere er" "Fy faen. jeg har så jævlig draget her inne!" "Er det ikke kjipt at ingen sjekker opp dere?" "Har du noen gang følt deg mindre attraktiv på et utested?" Etc... sky's the limit Lenke til kommentar
Cannabiskopen Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Så sett dere ned og tenk litt, og kanskje finn litt mer ut av PU før dere grer alle over en kam og forteller alle her i denne tråden om hvor patetiske de er. Noen av de er helt sikkert det, men jeg vil tro at mesteparten i denne tråden er mennesker som ville gått under betegnelsen "sosialt tilbakestående" en gang tilbake i tiden, og rett og slett bare ville forbedre seg selv, og vise alle rundt seg hvor flotte folk de faktisk var. Jeg veit jeg var en av de personene før.. Vel talt frende! Men egoet mitt våkna når du sa at mesteparten i tråden ville gått under sosialt tilbakestående før. Altså, i PU communityet, er det både sosiale-retards, og folk som allerede er jævlig rå folk som vil forbedre seg. Det er alltid plass for forbedring, og mange i tråden vil jeg tro sikkert er og alltid har vært fete folk uten å trenge å lære seg PU. Men for all del, hail natural-PU! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Frigata: Det er greit med diskusjoner, men jeg håper du har lest gjennom tråden før du forsøker å erte på deg flere av brukerne her inne. Og hvis du ikke har fått svar på en av de over 400 sidene tråden har å by på, så kan du begynne å stille spørsmål. Provosering er ikke greit, men meningene dine skal du få lov å ha. Det er bare bra at det diskuteres, men ingen liker konstante gjentagelser. Endret 30. desember 2008 av Slettet+9817234daf Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Alle her inne er homo. Flame on. Lenke til kommentar
Smurstafa Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Så sett dere ned og tenk litt, og kanskje finn litt mer ut av PU før dere grer alle over en kam og forteller alle her i denne tråden om hvor patetiske de er. Noen av de er helt sikkert det, men jeg vil tro at mesteparten i denne tråden er mennesker som ville gått under betegnelsen "sosialt tilbakestående" en gang tilbake i tiden, og rett og slett bare ville forbedre seg selv, og vise alle rundt seg hvor flotte folk de faktisk var. Jeg veit jeg var en av de personene før.. Vel talt frende! Men egoet mitt våkna når du sa at mesteparten i tråden ville gått under sosialt tilbakestående før. Altså, i PU communityet, er det både sosiale-retards, og folk som allerede er jævlig rå folk som vil forbedre seg. Det er alltid plass for forbedring, og mange i tråden vil jeg tro sikkert er og alltid har vært fete folk uten å trenge å lære seg PU. Men for all del, hail natural-PU! ok, kanskje "mesteparten" var feil ord å bruke.. Men you got my point. Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Og hvis du ikke har fått svar på en av de over 400 sidene tråden har å by på, så kan du begynne å stille spørsmål. Point taken, men når sant skal seiast så består minst 100 av desse sidene av sjølvskryt og egorunking. Men ok, skal ikkje vera ein kreftsvulst. Forresten, korleis parerer ein PU det å bli kledd naken (avslørt) av ei jente? Enlighten me. Lenke til kommentar
Smurstafa Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Og hvis du ikke har fått svar på en av de over 400 sidene tråden har å by på, så kan du begynne å stille spørsmål. Point taken, men når sant skal seiast så består minst 100 av desse sidene av sjølvskryt og egorunking. Men ok, skal ikkje vera ein kreftsvulst. Forresten, korleis parerer ein PU det å bli kledd naken (avslørt) av ei jente? Enlighten me. Den rutine-avhengige PUA vil nok bli litt satt ut, men regner med de har en rutine for å redde inn den også. Mens det er nesten en utenkelig situasjon for en natural, etter som det ikke er noen innøvde rutiner, men kun god gammeldags morro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå