taylorm Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Etter en liten bilferie i Europa med et altfor dyrt kompaktkamera finner jeg tiden inne for å gå for et godt speilreflekskamera. (Vi snakker kun digitalt). Etter mye research på nett har jeg funnet to aktuelle kandidater. Kanskje noen har noe erfaringer å dele med meg på dette? Alt 1: Nikon D80 AF-S DX Zoom-Nikkor 18-135 mm f/3,5 G IF-ED Alt 2: Canon EOS 400D EF-S 17-55mm f/2,8 IS USM Det jeg er ute etter er å få så skarpe bilde som mulig uten særlig støy. Lenke til kommentar
Gisse Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Les en debatt eller to lengre ned.. Det er vel 20stk Canon vs Nikon debatter på de to første sidene... Nikon D80 er vel et bedre hus enn 400D, men siden 400D er billigere er det jo et alternativ. Det som gjelder er vel hvordan du synes de føles i hånden. Lenke til kommentar
archanios Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Her kan du lese Akam sin test av tre speilreflekskamera til under ti tusen. (Testen er litt gammal så kamera har sunke litt i pris. Det fins veldig mange trådar på forumet med akkurat dette spørsmålet. Eit tips er å lese andre trådar og sjå alle tipsa som kjem fram der. Kan likevel nevne enkelte punkt som kan vere greit å tenke over: Dersom du har normale til store hender, så vil mest sannsynlig grepet på 400D virke litt smått. Dette må du fysisk teste i ein butikk, for å gå rundt med et kamera med ubehagelig grep er totalt vekkasta. Ser at du går for litt bedre objektiv enn standard kit-objektiva på desse kamera'a og det kan nok vere greit, spesielt med tanke på at canon sitt 18-55 er veldig varierande. Du kunne kanskje også spesifisert litt kva du vil ha ut av kameraet også. At det skal ta skarpe bilde uten særlig støy kan også bero på kva objektiv som sit på huset. (Iallefall kor skarpe bilda blir) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Summa sumarum tar nok Canon/Tamron-komboen de beste bildene av de to, siden det tross alt er gluggen som avgjør det meste. Så spørs det om det passer i hendene dine. Det er nok ikke så ille å holde i 400D, så det kan være verdt en tanke eller to om du vil ofre ergonomi (og litt funksjoner) på bildekvalitetens alter. Det er jo mulig du ønsker å bytte ut kitobjektivet til Nikon ganske raskt, selv om det er av en adekvat kvalitet. Hvis du er som mange fornuftige mennesker, og ønsker at dette skal bli din siste investering på mange år, så ville jeg faktisk gått for 400D. Noen som ble overrasket nå? Lenke til kommentar
recognice Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Les en debatt eller to lengre ned.. Det er vel 20stk Canon vs Nikon debatter på de to første sidene... Nikon D80 er vel et bedre hus enn 400D, men siden 400D er billigere er det jo et alternativ. Det som gjelder er vel hvordan du synes de føles i hånden. 8916535[/snapback] Har lest det motsatte i en test faktisk. Husker ikke hvor det var i farta. Canon scora høyere på kamerahus, men kit-objektivet til D80 skulle visst være bedre enn Canon sitt. Uansett er det en smakssak, hvis jeg skal stole på denne testen. Selv kjøpte jeg meg Canon 400D, og vil heller bruke de kronene jeg sparte på et ekstra objektiv:-) Er forresten veldig fornøyd hittil, tatt i betraktning at jeg er ganske grønn, og ikke har noen utfyldende begrunnelse. Det fungerer i alle fall:) Edit: Ok, huska litt feil da:P hehe, men poenget mitt er vel at du gjør uansett ikke noe bomkjøp, hvem du enn måtte velge! Fant forresten den testen ja: http://www.akam.no/test/speilrefleks/10mp_..._ti_tusen/32877 Edit2: Å den var det noen som hadde lagt ut alledere så jeg nå da. Vel, da skal jeg slutte å bry nesa mi Endret 21. juni 2007 av recognice Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Konklusjonen er mellom disse kameraene: VELG DET DU LIKER BEST SELV! ANDRES MENINGER HAR LITE Å SI PÅ DIGITALE SPEILREFLEKS NÅ I DAG! Endret 21. juni 2007 av Litejk Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 "Hvis vi hadde fått kameraet gratis, hadde vi antakelig valgt Nikon D80. Dersom vi skulle betalt for det selv, ville valget falt på Canon EOS 400D." Hvem velger det dårligste kameraet hvis man få velge gratis på øverste hylle? "Alle kameraene kommer standard med hvert sitt kit-objektiv. Vi har sett på kvaliteten på disse, og det er ingen tvil om at objektivet til Nikon er det suverent beste av dem – på alle måter." Alle vet at ingen kameraer er bedre enn glasset som er montert foran. Jeg forstår ikke helt hvordan dere leser tester, men det er i alle fall viktig at man har evnen til å tolke en tekst. Det står i klartekst at Nikon har det beste, men dyreste huset. Det står også at de har den beste zoomen. Grunnen til at testeren ville valgt Canon er at han er gniten. Er du like gniten, så følger du hans eksempel. Vil du ha det beste kameraet, så kjøper du det beste kameraet i steden. Måten mange leser tester på er farlig. Det er slik vi får disse merkelige mytene som oppstår av og til. Da jeg gikk på gymnaset hadde vi noe som het tekstanalyse til norskeksamen. Mange vordende amatørfotografer hadde strøket med glans, hvis det er slik man tolker de tekstsitatene jeg tok med i denne posten. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Ooops. Jeg glemte å ta med dette sitatet: "Nikon imponerte oss med en følelse av et dyrere kamera, og mange funksjoner tatt fra dyrere modeller. Det er også modellen med best ergonomi og brukervennlighet." Nå kan det hende at jeg tar feil, men jeg trodde poenget var å finne frem til det beste kameraet, ikke det billigste. Det trenger man ingen debatt på forumet for å finne ut. Det finner man ut ved å lese kundeavisen til Japan Photo, for eksempel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå