Milapse Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Jeg skal kjøpe meg mitt første speilreflekskamera og det var i den forbindelse jeg kom over et tilbud fra en i Norge som skal selge et helt nytt nikon d50 som har blitt importert fra USA . I tillegg til selve kameraet følger det med to objektiver -Nikon 28-80mm f/3.3-5.6G AF og Nikon 70-300mm f/4-5.6 AF . Pris for alt kr6500,- Har lest litt på forumet og funnet ut at garantien bare varer ett år for kamera kjøpt i USA. Men slik jeg har forstått det gjelder Nikon sin garanti for hele verden . Likevel klarer jeg ikke helt å bestemme meg for om jeg skål slå til eller ikke . Hva ville dere gjort i samme situasjon ? Er dette et godt kjøp i forhold til pris , objektiv ,o.l. ? På forhånd takk for svar ! Endret 21. juni 2007 av Edgel Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 28-80 vil ikke gi deg noe særlig vidvinkel, noe du mest sannsynlig vil savne på trange plasser, 70-300mm får man ny til rundt 1500,- 28-80mm er vel heller ikke spesielt verdifullt. Med tanke på at man idag får D40 med 18-55 til 4500 (elkjøp) med 5 års reklamasjonsrett og bedre vidvinkel. Selv om man kjøper 70-300 i tillegg så er det forsatt billigere enn det du har blitt tilbudt. Eneste aberet er at D40 ikke takler objektiver uten integrert AF motor, D50 tar det meste:) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Du sparer jo egentlig ingenting på dette, faktisk vil det kanskje bli dyrere. Mest sannsynlig på du nemlig betale mva eller andre avgifter i tillegg, og så kommer frakt. Er dette med i beregningen på seks og et halvt laken? Hvis du ikke tilhører en merkelig kult som tilber D50 som en hellig gral, så synes jeg du bør velge noe her hjemme i steden. Slike billige ting som dette sparer man ingenting på å kjøpe i utlandet. Jeg har forstått det slik at D50 begynner å bli vanskelig å finne her til lands, men det er en dårlig grunn til å importere et til den prisen. Til samme pris får du en D40 med kitzoom (mer anvendelig grunnet brukbar vidvinkel) og en telezoom med VR optisk bildestabilisering, pluss at du får en gratis ekstern blitz sammen med grunnkit'et. Du skal ha en veldig god grunn til å ikke velge det i steden. Du vil også få lignende kit fra Olympus til samme pris. Lenke til kommentar
Milapse Skrevet 21. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Takk for svar! Ser nå at det heller skulle stått "kjøp av D50 (som har blitt) importert fra USA" fordi kameraet befinner seg i Norge nå. Han som selger det har importert det fra USA , det er ikke jeg som skal importere kameraet fra USA. Beklager hvis noen oppfattet det slik Da er vel ikke prisen så aller verst eller ? Edit: har redigert første innlegg nå . Endret 21. juni 2007 av Edgel Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Syntes ikke prisen var så grei heller. Det er jo ikke superduper objektiver det er snakk om heller. Ville før kjøpt et D40 med kit og Blits til 3999 som det blir annonsert for. En eller en annen plass. Det er mye bedre, og da har du hele 2.500kr til en grei, telezoom! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Det kommer ann på hvor mye du må ut med for en norsk versjon i en butikk. Hvis det ikke er mulig å få tak i, så kan det være verdt det grunnet ønsket om innebygd fokusmotor. Som sagt, det er ikke særlig billigere enn vanlig butikkpris. Det har en mindre anvendelig normalzoom. Det har en potensiellt kronglete garantiordning, som i tillegg gir det mye dårligere rettigheter. Jeg antar at den nevnte normalzoom er brukt, siden ingen kjøper den kombinasjonen som kit. Selv om kamera er nytt, så er det sannsynligvis litt brukt av den nåværende eier. Konklusjonen fra meg blir at det i alle fall må være grunnlag for pruting på prisen. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Jeg kjøpte D50 for nøyaktig ett år siden på japanfoto med 18-55 kitlinsa, denne pakken kostet den gangen kr 5299. De objektivene som følger med er ikke av god kvalitet, men er sikkert greit å bruke som nybegynner objektiv, dog mangler du vidvinkel. Totalt sett syns jeg denne dealen var dyr, etter min mening ikke verdt mer enn kr 5500. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 I beste fall, siden du blir tvunget til å kjøpe enten vidvinkelzoom eller ny normalzoom i nærmeste fremtid. Ingen jeg kjenner kan klare seg med 28mm som videste brennvidde, sett bort fra en som er dedikert fuglefotograf. Jeg overdriver litt her, siden jeg kunne klart meg med en fast 28mm i lang, lang tid. Jeg er kanskje ikke den eneste, men det er ikke mange som meg i live lenger. I hvertfall ikke under 40 år. Lenke til kommentar
Milapse Skrevet 22. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2007 (endret) Veldig enig i det som blir sagt her . Opprinnelig krevde han 7200 for alt, men det faktum at han ikke ville selge for under 6500 gjorde valget egentlig ganske enkelt , det ble no deal ! Har istedet bestemt meg for å kjøpe Nikon D40 kit med blits. Det passer perfekt til meg Endret 22. juni 2007 av Edgel Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Glimrende valg som gir veldig mye for pengene, faktisk ekstremt mye. Det tar sannsynligvis hakket bedre bilder med den mer anvendelige kitzoomen, og du får en helt ok blitz på kjøpet. For en som ønsker å oppgradere fra kompakt, for å få muligheten til å ta teknisk bedre bilder, så er dette et knall valg. Den eneste kritikken det kamera får her på siden, er at det er litt tynt utvalg med fastoptikk til det nå i starten. Innen den tid kommer da du er blitt så avansert at du etterspør slikt, så har garantert Nikon lansert AF-S versjoner av de mest vanlige fastlinsene sine. Da faller også det argumentet bort. Det er viktig å ikke forsøke å vokse for fort ut av utstyret sitt, for da ender man bare opp som en utstyrsfetishist. For en som bare ønsker å ta bedre bilder er ikke det en god utvikling. Lenke til kommentar
Gisse Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Har lest litt på forumet og funnet ut at garantien bare varer ett år for kamera kjøpt i USA. Men slik jeg har forstått det gjelder Nikon sin garanti for hele verden . 8916056[/snapback] Hvor fant du ut dette? For det jeg kom fram til på Nikon og Cannon sine sider etter en del leting, var at man kunne få garanti for den ene av de i Europa for kamera kjøpt der, mens den andre kun gjaldt landet det var kjøpt i. Pentax derimot overfører garanti til det landet du bor i dersom du kjøper i utlandet eller flytter. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Det kommer ann på hvor mye du må ut med for en norsk versjon i en butikk. Det er under 14 dager siden en fotobutikk i Tromsø hadde D50-kit til 3999,-. Det er riktignok borte nå, men det burde være mulig å oppdrive fremdeles, i litt mer grisgrendte strøk... Lenke til kommentar
Milapse Skrevet 22. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2007 Har lest litt på forumet og funnet ut at garantien bare varer ett år for kamera kjøpt i USA. Men slik jeg har forstått det gjelder Nikon sin garanti for hele verden . 8916056[/snapback] Hvor fant du ut dette? For det jeg kom fram til på Nikon og Cannon sine sider etter en del leting, var at man kunne få garanti for den ene av de i Europa for kamera kjøpt der, mens den andre kun gjaldt landet det var kjøpt i. Pentax derimot overfører garanti til det landet du bor i dersom du kjøper i utlandet eller flytter. 8918868[/snapback] det var bl.a. i en annen tråd som omhandlet kjøp av kamera fra USA "Billigere digitalkameraer i USA?" Kanskje jeg som har misforstått . Lenke til kommentar
Milapse Skrevet 22. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2007 Nå er situasjonen den at jeg mest sannsynlig går for et annet Nikon d50 . Fant en som skal selge sitt Nikon d50 kit med 1gb minnekort + veske til 4500 kanskje 4000 . Dette kameraet er kjøpt i Norge og har norsk garanti . Dessuten er det under 1 år gammelt altså i god stand . Tror jeg går for dette . Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Nå er situasjonen den at jeg mest sannsynlig går for et annet Nikon d50 . Fant en som skal selge sitt Nikon d50 kit med 1gb minnekort + veske til 4500 kanskje 4000 . Dette kameraet er kjøpt i Norge og har norsk garanti . Dessuten er det under 1 år gammelt altså i god stand . Tror jeg går for dette . Håper den vesken er verdt litt da, som sagt kostet kameraet under 4000 kr nytt for kort tid siden. Jeg ville ikke gitt mer enn 3500 brukt, uansett stand. Minnekort og veske av god kvalitet får du for noen hundrelapper... Lenke til kommentar
moestue Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Jeg ville hvertfall aldri kjøpt brukt om ikke jeg sparer en betydelig sum. At det følger med minnekort på 1GB er nærmest ikke et pluss lenger. Koster jo ikke mer enn 100 kr for et godt 1GB kort. Veske er heller ikke spesielt dyrt, og dette er noe man bør prøve ut i butikken og finne den som passer akkurat din bruk best. Det utstyret er som sagt ikke verdt mye, og med tanke på at det kostet 4000 nytt, ville jeg gitt 2500-3000 kr. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Litt overdrevet det, moestue, men du har rett i at det bør koste mindre enn siste utsalgspris i butikken. Da kan man dog ikke ta utgangspunkt i en butikk som ikke har klart å bli kvitt produktet, siden de ofte kan finne på å dumpe prisen, bare for å bli kvitt det. Hvis Nordreisa Fotojungel A/S skulle legge ned på grunn av dårlig inntjening, så betyr ikke det at bruktmarkedet for alle kameraer som de priser til minus 50 prosent, bare for å bli kvitt dem før det er for sent. Det blir jo litt feil, siden det bare er publikum i Nordreisa og omkringliggende kommuner som har hatt anledning til å benytte seg av tilbudet. Jeg så for eksempe Foto Knutsen i Lagunes selge KM 7D for under 6k med en 16-35 eller lignende i fjor. Det bør ikke bety at et KM 7D-hus burde være verdt 1500, med tanke på at objektivet det ble solgt med var et ganske dyrt FF-objektiv. Når det er sagt er altså 4000 fremdeles for mye. Det er like mye som en ny D40 med ekstern zoom i butikken. 3500 er det verdt for en som har lyst på fastoptikk, men har dårlig råd. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Jeg ville hvertfall aldri kjøpt brukt om ikke jeg sparer en betydelig sum. Siden alternativet nytt med integrert fokusmotor er D80 til 7000 kr, sparer man en betydelig sum. Når dét er argumentet for å velge D50 (et veldig rasjonelt argument også, etter min mening), kan man ikke sammenlikne det med D40... Lenke til kommentar
Milapse Skrevet 22. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2007 Jeg har snakket litt med han som selger kameraet angående pris og han sa at han skulle tenke over saken . Så får jeg se om han vil selge for 3500 . Får han 3500 for det bør han fortsatt være veldig fornøyd synes jeg . Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Ja, det bør han. I hvertfall hvis han ikke tilfeldigvis har en SB 400 som han kan slenge med, i tillegg til bag og minnekort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå