Gå til innhold

Skal kjøpe en flatskjerm, men hvilken?


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Vår ca 14-15år gamle 28" Hitachi bilderør TV tok kvelden for noen dager siden :cry:

 

Så nå skal vi kjøpe en flatTV, har kikket rundt på expert elkjøp osv.., men har ikke peiling på hvilken TV som passer for oss. Tenkte på en TV til ca 11000kr.

 

Bør vi kjøpe med Full-HD eller bare HD-ready?

Kommer til å bruke TV'en til film, parabol titting og kanskje litt PC, alt mulig egentlig. Har nettop kjøpt en Samsung DVDspiller med HDMI, og kommer til å kjøpe et nytt hjemmekino annlegg snart.

 

Hvilken størrelse bør den være på, 37" 40" 42"?

Avstanden er ca 3-4meter fra TV'en.

 

Så hvilken tv anbefaler dere som har litt mer erfaring med TV kjøp?

Så litt på denne TV'en, er denne noe og satse på tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den TV'n du linket til så ut til å ha bra specs. hvertfall, men har aldri hørt/lest noen erfaringer om den.(Men hadde vært kjekt med mint 2stk HDMI kontakter.)

En TV som jeg vet har fått veldig mye skryt i presse og forum er Sony WDL 40W2000.

https://prisguiden.no/product.php?productId=53954

Sitter selv med en 40tommer på ca. 2m. avstand og det er en grei størrelse på skjermen men hadde overhodet ikke hatt noe imot større skjerm.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

I din prisklasse så er det unødvendig å kjøpe full HD, som en del anbefaler her. Du vil ikke se forskjell, i tillegg så får du noen enormt gode 720p-tver i det prisleiet :).

 

37" ville jeg gått for, det er en stor oppgradering fra det dere har i dag, og dere får mest mulig for pengene!

 

Jeg ville sett på en LG 37LC42, den ligger akkurat på budsjettet ditt, har enkelt stilrent design, nydelig bilde og støtter 1:1 pixelmapping for bra pctilkobling!

 

Den vil jeg tro er den 37" som passer best for dere og deres budsjett :).

Lenke til kommentar
Tja, personlig ville jeg holdt meg unna den Panasonic'en da den ikke engang tilfredstiller 720p oppløsning på skjermen.

8938819[/snapback]

Dette utsagnet med å holde seg unna Pana'en er basert på at den ikke har native 720 vertikale linjer? Har du sett skjermen i bruk forresten? De fleste tver har ikke 1280*720 idag, men 768 vertikale, og pana'en skalerer meget bra.

Men kom gjerne med en 1280*720 skjerm som er bedre i denne prisklassen..?

Lenke til kommentar

Oppløsning på skjermen har lite å si, det er hvor bra den skalerer som er alt! Så og si alle plasmaer har 1024x768, inkludert pioneer sine toppmodeller i "sinnsyk"-klassen.

 

Allikevel har flere av det langt bedre bildekvalitet på blu-rayfilmer og dvd-film enn tilsvarende lcd.

 

Nei, det utsagnet der synes jeg var like bra som å si at megapiksler er det viktigste på et digitalkamera...

 

EDIT: NÅr det er sagt, så vil trådstarter ikke ha særlig glede av en plasma når det kommer til pcbruk. Så skal tven brukes litt med pc, er plasma 100% feil valg :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Ok. Hva vil du helst ha:

 

En råbra plasmatv med sykt godt bilde til 10 000,-, men som må fjerne litt bildedata gjennom en innebygget og svært godt utviklet skaleringsprosessor.

 

Eller.

 

En billig-lcd til 8000,- som har dårligere sortnivå, blassere farger og mer støy i bildet, men som bare behøver å skalere littebittegranne - dog via en dårlig skaleringsteknikk som ikke er særlig utviklet.

 

Om man har to klin like tver, den ene med 1366x768, og den andre med 1024x768, så er jeg enig med deg, minst skalering = best. MEN - tvene er jo ikke like :).

Lenke til kommentar

Ok, dersom budsjettet ikke tillater noe slingringsmonn så må man jo gjøre et valg.

I den klassen er det kanskje vanskelig å få en god allround skjerm som egner seg likegodt til PC-bruk & TV bruk...

(Selv om jeg personlig er litt nysgjerrig på den skjermen som trådstarter selv linket til)

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Men skalerings prosessorer/algoritmer blir mer og mer vanlig/billig etterhvert som TV'er slippes og begynner nok å nærme seg et "utflatingsnivå" hva vanlig forbruker elektronikk angår.

Sammenlignet selv en 40W2000 & 40X2000 (Sony) som stod ved siden av hverandre og der og da var det ingenting som skilte skjermene bortsett fra prisen & designet. Faktisk holdt jeg en liten knapp på W skjermen, til tross for at den hadde en billigere skaleringsengine.

Lenke til kommentar

Mye bra her :)

Jeg skal til Tr.Heim i morgen og se om de har en TV der som passer bra.

Noen steder/butikker dere anbefaler?

Jeg bør heller se på en 720p skjerm istedet for en 1080p, for i denne prisklassen er 720p

nesten overlegne 1080p når det gjelder bildekvaliteten, riktig?

Jeg kommer ikke til å bruke PC så veldig mye, men hadde vært kjekt om den hadde muligheten til det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...