Symbian_Pro Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 (endret) Husk at dette er Apple's første forsøk på å lage telefon, de hadde ingen erfaring med dette tidligere så det er temmelig imponerende hvordan de klarer å lage et produkt som f.eks. er milevis foran alt f.eks Sony Ericsson har av produkter, til tross for at Sony Ericsson har laget telefoner i mange år. Det er jeg helt uenig i. iPhone mangler funksjoner som har vært standard på telefoner i snart 10 år. Syns SE lager langt mer gjennomtenkte produkter. Når du prøver iPhone for første gang er det lett å skjønne at de fleste blir imponert, men iPhone mangler en hel haug med funksjoner som IKKE står på spesifikasjonsarket til verken iPhone eller noen annen mobil. Og hvorfor ikke det? Jo fordi vi har tatt det forgitt de siste 5 årene. Spesielt på high-end produkter som iPhone gir seg ut for å være. Eksempler på dette er: - Mulighet for å lese/skrive informasjon til/fra SIMkortet. - Sende SMS til flere personer på en gang. - Videresende SMS - Sende kontakter (såkalt Vcards) via SMS - Sende/motta MMS - SMS maler - 100 kB begrensing i innboksen - Ta opp video med kameraet - Java-støtte - Flash-støtte Dette er funksjoner som MÅ være tilstede på et high-end produkt i 2008, og som du vet at SE (f.eks.) leverer når du kjøper en ny telefon. Og når du finner ut at du må dra fram kniven og begynne å kutte i det dyre Sennheiser headsettet ditt for å få det til å passe i den såkalte "minijacken" og at telefonen attpåtil mangler støtte for trådløs stereo er vel skuffelsen på topp. Jommen sa jeg multimediamobil! Så nei, jeg synes ikke iPhone er noe gjennomtenkt produkt i det hele tatt. Og det er svært tydelig at det er første gang Apple lager en mobiltelefon! Endret 10. januar 2008 av Symbian_Pro Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 (endret) Deres som synes Apples iPhone er dårlig og mangler så mange funksjoner, vel synd. De store folkemassene er totalt uenig i dere, og vi glade eiere er lykkelige. Ikke kom å prøv deg med at mister Sony Ericsson og lignende er så mye bedre. De har arbeidet med telefoner i flust av år, og vil ikke akkurat si at mobilene har kommet særlig langt. Apple greier på første forsøk å lage et produkt som appelerer til nettopp det det store flertallet ønsker seg - et produkt som er lett å bruke, har greit med funksjoner og i tillegg er morsom i bruk! Vi gir blanke i om den ikke har MMS eller 3G, tanken liksom forsvinner i havet av telefonopplevelsen. Og som andre påpeker, de som kritiserer sterkest har som oftest aldri holdt en iPhone i hendene! Jeg ser virkelig frem til å se en SE-telefon som starter opp fullverdige nettsider og med manuelle skaleringssystemer som virker sømløst, en billedfremviser som er perfekt, en filmviser som ikke lagger, en youtube-appllikasjon som aldri henger seg eller er treg, et kontrollpanel som gir hvermannsen full greie på innstillinger i tillegg til at det er lett forståelig, en musikkplattform som er genial, en helthetlig superrask respons, en god karttjeneste, og for all del også tredjepartsprogrammer som er LETT for alle og en hver å sette opp. Stå på Nokia og SE, dere har mye å hente! Endret 10. desember 2010 av Imaginary Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 (endret) Hvis du sier at Nokia har mye å hente fra iphone har du nokk fått et dunk i hodet, det er iphone som trenger å hente hjelp fra ca alle mobilselskaper til sammen. Iphone mangler viktige funksjoner som burde vert en selvfølge å ha i mobil i dag. Dette er nokk fordi det tross alt er den første mobilen de har laget og de prøver å konkurrere med selskaper som har vert på markede i mange år. Dette klarer de jo, men alt for mange mener at dette er en god mobil hardware sett. Dette er heller ikke en high-end multimedia telefon ettersom den mangler viktige funksjoner, men joda den er bra på noen ting, men suger virkelig på de fleste andre tingene. Ler også litt av at du sier vi gir blanke i at den ikke har 3g og mms, dette er jo viktige funksjoner for de flste. Folk sier den er bra på internett delen, men det blir totalt ødelagt å sidde å vente i lange tider fordi den laster fulle html sider. Endret 10. januar 2008 av maxxi Lenke til kommentar
SUPERJANNE Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 har dere iPhone hate-boys prøvd den??? dere virker så uvitende... Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 (endret) Ja jeg har prøvd den å jeg likte veldig godt skjermen, men intet annet. JEg likte og designet , men den var alt for stor, selv om den er tynn er den alt for bred og er ubehagelig å ha i lommen. Endret 10. januar 2008 av maxxi Lenke til kommentar
SUPERJANNE Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 (endret) Husk at dette er Apple's første forsøk på å lage telefon, de hadde ingen erfaring med dette tidligere så det er temmelig imponerende hvordan de klarer å lage et produkt som f.eks. er milevis foran alt f.eks Sony Ericsson har av produkter, til tross for at Sony Ericsson har laget telefoner i mange år. Eksempler på dette er: - Mulighet for å lese/skrive informasjon til/fra SIMkortet. - Sende SMS til flere personer på en gang. - Videresende SMS - Sende kontakter (såkalt Vcards) via SMS - Sende/motta MMS - SMS maler - 100 kB begrensing i innboksen - Ta opp video med kameraet - Java-støtte - Flash-støtte java har den, hvordan ellers skal widgetene funke? sende og motta MMS er også skjedd, ta deg et søk på ifon.no sende sms til flere personer , kommet i siste sw. info fra og til sim, det har ogsp kommet , søk på ifon.no eneste jeg vet er at det kan legges inn flere programmer på lik linje med en symbian nå. så det den ikke har kan det muligens finnes et program som fikser uannsett... 4 dager, 44 min , 38 sek til MacWorld !!!!!! Endret 10. januar 2008 av SUPERJANNE Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Hvis du sier at Nokia har mye å hente fra iphone har du nokk fått et dunk i hodet, det er iphone som trenger å hente hjelp fra ca alle mobilselskaper til sammen. Iphone mangler viktige funksjoner som burde vert en selvfølge å ha i mobil i dag. Dette er nokk fordi det tross alt er den første mobilen de har laget og de prøver å konkurrere med selskaper som har vert på markede i mange år. Dette klarer de jo, men alt for mange mener at dette er en god mobil hardware sett. Dette er heller ikke en high-end multimedia telefon ettersom den mangler viktige funksjoner, men joda den er bra på noen ting, men suger virkelig på de fleste andre tingene.Ler også litt av at du sier vi gir blanke i at den ikke har 3g og mms, dette er jo viktige funksjoner for de flste. Folk sier den er bra på internett delen, men det blir totalt ødelagt å sidde å vente i lange tider fordi den laster fulle html sider. 3G og MMS er faktisk ikke så veldig mye brukt altså. Spesielt MMS. Det har vært artikler om det på amobil tilogmed. Personlig så sender jeg nesten aldri mms og mangel på 3g gjør ikke så mye siden EDGE er nærmest like raskt av det jeg har opplevd. Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Iphone er et genialt konsept punktum Mobilen er forseggjort, veldig rask, praktisk og pen. Dere som dømmer den ned og ut vet rett og slett ikke hva dere snakker om. Helt til slutt, jeg skal ikke ha Iphone. Rent personlig så liker jeg ikke touch screen på mobil. Lenke til kommentar
Symbian_Pro Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Fredrik Hildrum, tar nå utgangspunkt i nyere symbian mobiler: starter opp fullverdige nettsider - nettleseren i symbian er ikke like ellegant som i iPhone men den er fremdeles MEGET god. Den støtter også flash noe ikke iPhone gjør! billedfremviser som er perfekt - Ja! filmviser som ikke lagger - Bedre enn iPhone, støtter alle de vanlige formatene og litt til. Ingen lag overhodet. youtube-appllikasjon - iPhone sin "liksom-youtube" applikasjon fungerer bare på youtube, men ingen andre sider. N95 8GB f.eks. takler alle flashvideo sider enten det er metacafe, googlevideo eller hva som helst annet. kontrollpanel som gir hvermannsen full greie på innstillinger - Det er ikke spesielt imponerende når telefonen har 0 med instillinger og tilpassingsmuligheter. musikkplattform som er genial - Mangler jo vanlig minijack og a2dp. Ikke godkjent i min bok. Lydkvaliteten er god, men ikke noe mer. superrask respons - Prøv en av de nyere mobilene du. iPhone er ikke alene om dette. god karttjeneste - Hah, snakker du om google maps nå? Den som er tilgjengelig for ALLE java-telefoner? tredjepartsprogrammer som er LETT for alle og en hver å sette opp - Ja, etter at du HACKER telefonen selvsakt! SUPERJANNE, jeg kan love deg at iPhone IKKE har java. Jobs har selv uttalt seg flere ganger i intervjuer på hvorfor den ikke har det, og du kan jo prøve å installere et javaspill og se hvor langt du kommer? Jeg vet også om at du kan installere et (buggy) mms program som kan SENDE mms men IKKE motta. Ikke godt nok for de som regelmessig bruker mms. Sende sms til flere har ikke kommet, men det kommer i neste firmware. Samme firmware som igjen låser telefonen fullstendig. Før dere misforstår: Jeg hater ikke iPhone, og jeg HAR prøvd den. Jeg ble faktisk imponert over menyene og måten du bruker den på, så her har Apple gjort en god jobb! Men annet enn det så bringer den ingenting nytt til mobilverden. Det er LITT for mange her som forguder telefonen og tror den er det beste som har skjedd menneskeheter. Ikke la dere lure! Denne telefonen fortjener ikke halvparten av hypen den har fått engang... Lenke til kommentar
zand Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Nå må det også tas med i beregningen at iPhone først og fremst er laget for det amerikanske markedet og mange funksjoner vi tar for gitt (f.eks. mulighet til å ha meldinger/tlfnr på sim-kort ikke er vanlig der). MMS er heller ikke veeldig populært. Det er veldig få som nevner Visual Voicemail som en fordel. Naturligvis fordi mobilsvar i Norge, ikke er i nærheten like populært som i USA. Denne tjenesten har bl.a. fått diverse priser og hvis jeg ikke husker veldig feil, blitt kåret til årets nye tjeneste eller noe i den duren. Det er lett å kritisere iPhone her i lille Norge med den tilgangen på telefoner vi har, men iPhone er som sagt først og fremst tilpasset det amerikanske markedet. Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 (endret) Se for dere Nokia sin 88 serie, Sirocco, Luna und so weiter. Strippet for teknologi, men rettet mot en spesifik kundegruppe. Denne gruppen bryr seg lite om musikkspiller, minnekort, gps, 3G og alt det andre high-end modellene har. Men telefonene selger, og de selger relativt bra til å være såpass enkle. Dette kan overføres til iphone. Jeg har hatt de fleste nyere telefonene til HTC, samt en rekke symbianmodeller. Før jeg kjøpte iphone hadde jeg en UIQ modell fra SE. Hva hadde alle disse til felles for meg? En hel haug applikasjoner jeg aldri brukte. Iphone har strippet vekk mye av det som er greit å ha, og tilført det telefoner har manglet i mange år - brukervennlighet. Neivel, så har jeg ikke 3G, så jeg ikke får lastet ned sanger. Neivel, så kan jeg ikke veksle mellom flere åpne programmer Neivel, så har jeg ikke muligheten for å sende mms (osv osv) Men jeg har den mest strømlinjede telefonen på markedet. Jeg forstår godt at man slakter iphone på grunn av enkle mangler som burde være standard. Men jeg, som prioriterer at telefonen er enkel og rask og bruke, har ikke ofret disse manglene en tanke. De av dere som har high-end telefoner slik som symbian, windows mobile eller UIQ, tell hvor mange ganger folk har stoppet midt i setningen når dere dro fram mobilen for å lese en melding. Det skjer så og si hver gang jeg tar fram min. Og det er delvis fordi iphone tilbyr noe som folk flest (folk flest: hvermannsen, som ikke trenger outlook i lomma) har savnet siden de kjøpte sin første telefon. Jeg forguder ikke telefonen, men den tilbyr noe som aldri har vært på markedet tidligere. My 2 cents... En liten tanke; dersom mms aldri hadde blitt implementert i telefoner, hadde dere savnet det? Endret 11. januar 2008 av eirik_a Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 (endret) Vil også påpeke sterkt at det ser ut som flesteparten av iPhone-kritikerne har misforstådt hele konseptet fra Apple. Som Jobs selv uttalte hadde de ikke lagd en telefon, men heller implentert telefonmodul i en multimediamaskin nært knyttet til iPod o.l. 99 % av nordmenn ville valgt iPhone hvis de kunne velge mellom den og f.eks. Nokia N95 (8GB-edition) etter å ha prøvd begge to. Apple har greid å gjøre mobiltelefonen til noe morsomt, og fenger. Jeg har selv tidligere hatt avanserte Symbian-telefoner og mobiler med WM6-grensesnitt. Ja, de har kanskje flere løsninger og programtilbud/innstillinger, men det store flertallet synes det er for tungvint i bruk. Dere nevner at iPhone er altfor overhypet, men jeg tenker over, hvorfor har den blitt det? Hvorfor ble ikke en SE-telefon like overhypet? Apple kan å markedsføre, ja vel, men det kunne sannelig også SE/Nokia ha gjort! Endret 30. august 2008 av Fredrikern Lenke til kommentar
Mauro Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Noe sier meg at stakkars Go1den3ye ikke fikk Iphone til jul. Kjempe flott tråd, hehe. Jeg er kjempe fornøyd med min Iphone, å kunne ikke tenkt meg noen annen telefon for øyeblikket. Kan anbefales! Lenke til kommentar
bidz Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Jeg har selv hatt og brukt en iPhone aktivt i ca. 1 måned. Dette var en 1.1.1 versjon jeg jailbreaka og unlocka selv, og la inn norsk språk, norsk nummerformatering, norsk ordbok osv. iPhone er utvilsomt en meget imponerende telefon når en for første gang bruker den. Menyene, grensesnittet, skjermen og kvalitetsfølelsen - supert! Men for min del, så begynte jeg å savne de funksjonene som er listet opp tidligere i denne tråden. De funksjonene man normalt sett tar for gitt at er støttet. Det å kunne sende/motta MMS. Jeg har Chess Friends og mange venner, familie og en kjæreste som har Chess Friends også - dvs. at man sender gratis MMS mellom hverandre. Dette er noe som virkelig har fått i gang MMS bruken blandt oss. Plutselig kunne jeg ikke sende/motta MMS lenger. Lite morsomt. Men OK, det kommer vel etterhvert... Så fant jeg ut at jeg ikke kunne videresende SMS eller sende SMS til flere mottakere. Veldig dumt. Dette er noe man VIRKELIG tar for gitt i andre telefoner, som er veldig nyttig. Det at ikke Apple har implementert støtte for Java i iPhone er en tragedie i seg selv, spesielt ikke når de ikke har hatt et åpent OS for utviklere fra dag 1. Husk at de fleste iPhone brukerne har en låst iPhone som IKKE er jailbreaka. Dvs. ingen Installer, ingen ekstra programmer, ingen mulighet til å customize mye av det norske iPhone brukere tar for gitt at man kan gjøre. Er iPhone så fryktelig spennende når dere tar det i betraktning? Det eneste man har utenom det vanlige da er YouTube app'en og skjermen. Man har ingen mulighet til å legge inn Java apps engang. Dette ER for dårlig for å være en så ny og dyr telefon! Se litt objektivt på det. Tenk hvis Nokia eller SE hadde presentert en så dyr og opp-hypet telefon til folkemassene uten ALLE disse funksjonene som man tar for gitt, i tillegg til andre de alle funksjonene som ellers er rimelig standard i dag (bedre kamera, kameralys, 3G/HSDPA, utskiftbart batteri, Bluetooth som fungerer med alle headset og som har A2DP (iPhone sin bluetooth fungerer KUN med Apple sitt headset!), SyncML støtte, osv osv osv ... listen er LANG!). iPhone burde også hatt GPS fra dag 1. Jeg solgte iPhone'n min på grunn av dette etter en måneds tid. Det var et morsomt leketøy, men etterhvert så ser man fort manglene dette produktet har. I tillegg så er ikke Touch-screen noe særlig for folk som er på farten. Man må stort sett bruke to hender for å bruke denne telefonen, å skrive meldinger på den er mye tregere enn på en telefon med fysiske taster. Man MÅ se på skjermen for å gjøre noenting i det heletatt. Dette var også en av grunnene til at jeg solgte min iPhone - Touchscreen er morro, men det er veldig upraktisk med mindre man stort sett sitter på cafe, på kontoret eller hjemme. Prøv å gå i byen, høre på musikk og skrive en lang SMS samtidig på iPhone - eller for den saks skyld skrive et kort svar på SMS mens man kjører bil. Umulig. Og om man liker å stå på ski/snowboard/osv. Prøv å ta med deg telefonen i bakken for å knipse et par bilder innimellom med kalde/fuktige hender... Det funker ikke! Dessuten opplevde jeg firmware'n som noe ustabil også. Mulig det har noe med AnySIM/Jailbreaking å gjøre, men jeg har importert/solgt unna flere iPhone's og stort sett alle jeg kjenner som har en sliter med ustabilitet innimellom. Jeg håper den neste iPhone'n blir bedre. Den bør ha 3G/HSDPA, et bedre kamera som i tillegg også kan filme, muligheter for MMS, GPS, Bluetooth som er kompatibel med enheter som ALLE andre telefoner med Bluetooth er, mulighet til å synce via SyncML, Java støtte, og ikke minst - et utbyttbart batteri!!! +++ ... Lenke til kommentar
UllForEver Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 En liten tanke; dersom mms aldri hadde blitt implementert i telefoner, hadde dere savnet det? ... og hvis TV'ene fremdeles kom i gråfarger, ville vi da savnet fargene? Men seriøst, en mobil uten MMS er ingen mobil i år 2008. Bidz har mange gode poeng, men det viktiste er at folk flest tar det som en selvfølge at en mobil kan sende og motta MMS. Det er helt riktig som det påpekes her at med Friends- og Familieløsninger som tilbyr gratis MMS kommer det til å bli mer og mer kommunikasjon som foregår gjennom multimediameldinger. Selv sendte jeg 700 MMS'er i fjor. I går fortalte en dame meg at mannen hennes hatet slike meldingsgreier men nå hadde hun lært ham å snakke inn multimediemeldinger og sende til henne; "kjære, det blir nok litt overtid i dag også - holder du middagen varm til jeg kommer?" Lenke til kommentar
SuperSjantis Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Ok, jeg er MØKK LEI alt pratet op iPhone, de spys ut info om denne KLART uddaterte telefonen. (les, har ikke 3g, kamera, 3dj part sw, listen er lang) "OOOH! den har touch screen system" BIG-DEAL! nå har det som en artikkel akkurat ble lagt ut. FEM telefoner dette, hvorav alle er lansert før iPhone. denne telefonen, som tydligvis lever på ryktet til apple får folk til å bli hjernevaskede, med uttrykk som: "Den har kun EN knapp. der er jo dritkult" WHY?? EN knapp er idioti i seg selv, hviss man har toutch screen, trenger du ikke den ene, da burde man i alle fall hatt TO (ta tlf. legg på) men neida, dette synes folk er fantastisk fordi det er apple som lager den. Ellers så har vi jo alle artiklene om INSIDE-INFO fra testere som gir STOR UTRYKK FOR MISSNØYE med noe så viktig som ringe funkjonen for å gi et eksempel. neida, da sier bare fansen "det årner de sikkert" JADA, for apple er kjent for å ordne sw problemene sine raskt. hadde dette vært en Sony Ericsson, Nokia eller LG hadde den blitt slaktet. men neida. apples navn lever videre. listen med idiotting fortsetter..... pris? programvare? batter? la oss høre og dele meninger. jeg vil at alle som er enige kan skrive inn på denne tråden å kanskje vi kan redde noen tullinger fra å kjøpe det kommende skrapet Kunne ikke vært mer enig idet der Endelig en som deler mine meninger Lenke til kommentar
bidz Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 (endret) En liten tanke; dersom mms aldri hadde blitt implementert i telefoner, hadde dere savnet det? Haha. Om mobiltelefoner ikke hadde blitt oppfunnet, hadde vi savnet det? Om bærbare PC-er ikke hadde eksistert, hadde vi savnet det? Om minibank-kort/visa kort ikke hadde eksistert, hadde vi savnet det? Ettersom MMS har blitt implementert og standardisert, så ja, så må jeg si at jeg savnet det veldig mye! Det er litt dumt at en telefon ikke støtter MMS, men den har fullverdig e-post støtte - noe jeg er helt sikker på at er en funksjon de fleste bruker mindre enn de bruker MMS funksjonaliteten! Det ble sendt 3,05 millioner MMS på nyttårsaften 2007/2008 gjennom Telenor og NetCom sine nett. Hvor mange e-poster tror du ble sendt via mobiltelefon på samme tiden? ... Endret 11. januar 2008 av bidz Lenke til kommentar
cazber Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Husk at dette er Apple's første forsøk på å lage telefon, de hadde ingen erfaring med dette tidligere så det er temmelig imponerende hvordan de klarer å lage et produkt som f.eks. er milevis foran alt f.eks Sony Ericsson har av produkter, til tross for at Sony Ericsson har laget telefoner i mange år. He he. Hvilket forsøk det er av Apple på å lage en telefon er da totalt irrelevant i fohold til om telefonen er bra eller dårlig. For noen teller design mer enn funksjonalitet. For andre er det funksjoneliteten som kommer først. Jeg er glad i god design, og her liker jeg iPhone, men den har så mange tekniske mangler at den er ubruklig for min del. Jeg nevner: Ikke MMS, ikke 3G, ikke ok kamera, ikke video, ikke GPS, kan vel kansje sende SMS til flere nå, men kunne ikke i starten, ikke kan man ta ut batteriet dersom enheten henger seg (kult da å ha 250 timer standby før man kan bruke telefonen igjen), ikke kan man legge inn egne programmer (kommer vel senere), ikke kan man bruke MP3 som ringetoner, må bruke iTunes for å legge inn musikk. Jeg spør seriøst: Hvis man ser bort fra designet og GUI, hva er det iPhone har som ikke er teknisk utdatert (vet den har OS, men det er det jo mange som har hatt i mange år) ? Lenke til kommentar
cazber Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 99 % av nordmenn ville valgt iPhone hvis de kunne velge mellom den og f.eks. Nokia N95 (8GB-edition) etter å ha prøvd begge to. Apple har greid å gjøre mobiltelefonen til noe morsomt, og fenger. Kritisér så mye dere vil, men bare husk at dere er i mindretall Det stemmer kansje, men husk også at 99% av norges befolkning også har en video der klokken står og blinker 00:00 hele tiden. Er veldig glad jeg er blant den prosenten som klarer å stille videoklokka, samt bruke en Symbian telefon (N95) som faktisk har noen kule funksjoner (GPS + Kamera). Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 (endret) Ettersom MMS har blitt implementert og standardisert, så ja, så må jeg si at jeg savnet det veldig mye! Det er litt dumt at en telefon ikke støtter MMS, men den har fullverdig e-post støtte - noe jeg er helt sikker på at er en funksjon de fleste bruker mindre enn de bruker MMS funksjonaliteten! Hører hva du sier, men MMS ble langt i fra den suksessen hverken telenor eller netcom satset på. Det ble sendt i overkant av 3 millioner MMS, mot 26 millioner SMS - i telenors nett. Om mobiltelefoner ikke hadde blitt oppfunnet, hadde vi savnet det?Om bærbare PC-er ikke hadde eksistert, hadde vi savnet det? Om minibank-kort/visa kort ikke hadde eksistert, hadde vi savnet det? Det jeg mente med spørsmålet mitt, kan vinkles inn på skapte behov. En mobiltelefon er et skapt behov i seg selv. Det samme er VISA. Men jeg mener det blir feil å sidestille VISA med MMS. Jeg er rimelig sikker på at mobilprodusenter har forkastet ideer som for oss konsumenter ville vært langt mer nyttig enn MMS. Tenk etter. Er det noe du savner på mobilen som ingen har tenkt på før?. I så fall vil jeg at du skal sette ord på det og maile en av de større mobilprodusentene. Men dette blir off-topic. Jeg skal ikke argumentere for populæriteten til MMS her, men jeg savner ikke denne funksjonen i iphone i det hele tatt. At noen vil savne det forstår jeg. Men i det store og hele er det en nice to have applikasjon, som jeg mener ikke er viktigere enn brukervennlighet. Forøvrig kan jeg sende mms, videresende sms og iphonen min har aldri gått i stå. Når det kommer til kamerafunksjonalitet, er det et kamera uten muligheter for å endre innstillinger. Helt enkelt mao. Nå har jeg jobbet litt med fotografering, og mener at et 1 mp speilrefleks slår fletta av et 5 mp mobilkamera. Men det er bare meg. At N95 tar bedre bilder enn iphone er jeg helt enig i. Men jeg ville fortsatt ikke hatt et bilde fra n95 på veggen. Jeg tror flere har misforstått bruksområdet til iphone. Den kan ikke sammenlignes med n95 eller andre telefoner i den klassen. Det er kort og godt en ny type mobiltelefon, som gjør jobben sin på en helt unik måte. Så å argumentere for at den mangler funksjoner blir som å kritisere nevnte 8800 serie fra Nokia for å mangle minnekort. Mener nå jeg. Endret 11. januar 2008 av eirik_a Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå