Nimrad Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 (endret) Takk for svar. Votalitet på 15% virker vanskelig å få bedre. Mem hvordan fungerer dette, om jeg kjøper meg inn i feks KLP fondet? Er det slik at det svinger mye, akkurat som en aksje? Er det stor sannsynlighet for å tape penger? Dette er sparepenger så vil jo helst ikke tape penger. En kompis anbefalte Swedbank Generator, Superfondet eller Gambak. Men de virker dyre siden Gambak og Swedbank har gebyrer på tegning, forvaltning osv. Ja, det er ganske stor sannsynlighet for å tape penger. Den sannsynligheten synker jo lengre tidshorisont du har. Volatilitet sier jo bare hvor mye verdien har svingt i det siste. Endret 19. mars 2017 av Nimrad Lenke til kommentar
Lami Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 (endret) Tusen takk for svar alle tre. Setter pris på det. Hvis jeg setter 50k i ett fond. Hvor mye kan jeg tape av de 50k? Alt? Er det bedre å legge penger i flere kurver? Mener jeg leste at for å legge i flere fond bør man ha mye penger. Tenker på for minimere risiko. Endret 19. mars 2017 av Lami Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 Det er jo folk som forvalter dette her, så det er vel ikke så store fare for helt kollaps.All historikk vise vel at fond går fram over tid?De fleste jeg har snakket med som er inne på det, anbefaler å fordele på et par fond. Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 Nei, ikke noe vits i å fordele på flere fond bare for å fordele. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 Tusen takk for svar alle tre. Setter pris på det. Hvis jeg setter 50k i ett fond. Hvor mye kan jeg tape av de 50k? Alt? Er det bedre å legge penger i flere kurver? Mener jeg leste at for å legge i flere fond bør man ha mye penger. Tenker på for minimere risiko. Det verste vi noen gang har sett er vel rundt 60% nedgang? Et globalt indeksfond vil typisk allerede eie hundrevis av selskap. Det er ingen vits i å spre noe mer enn det. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 Ja det er sikkert sant. Antar de har ment det kan ha noe for seg med kanskje to forskjellige typer fond?Feks et globalt index og et for norge eller norden. Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 Kun hvis du mener du tjener mer på å overvekte Norden. Du er jo "investert" over pipa i Norge allerede med tanke på jobb, bolig, trygderettigheter, osv. Lenke til kommentar
Bananapie Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 (endret) Tusen takk for svar alle tre. Setter pris på det. Hvis jeg setter 50k i ett fond. Hvor mye kan jeg tape av de 50k? Alt? Er det bedre å legge penger i flere kurver? Mener jeg leste at for å legge i flere fond bør man ha mye penger. Tenker på for minimere risiko. Det verste vi noen gang har sett er vel rundt 60% nedgang? Et globalt indeksfond vil typisk allerede eie hundrevis av selskap. Det er ingen vits i å spre noe mer enn det. Norge så vel, såvidt jeg husker, over rett over 80% nedgang både 1917-1921 og igjen 1973-1978 + ny stor smell på begynnelsen av 80-tallet. Det er en grunn til at "langsiktig avkastningsgrafer" typisk begynner i 1983, for å unngå de forferdelige årene 1973-1983. Globalt er vel 60% ganske rett, ja http://images.slideplayer.no/7/1963617/slides/slide_23.jpg Endret 19. mars 2017 av Bananapie 1 Lenke til kommentar
Haakon1 Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 Tenker du Norge eller globalt mtp 1973-1983? Lenke til kommentar
amativeReflection Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 Jeg har investert 600 kroner i KLP AkjseNorge Indeks II Acc. Er dette et bra fond? Jeg har tjent 5 kroner på sånn et par uker. 2 Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 Jeg har investert 600 kroner i KLP AkjseNorge Indeks II Acc. Er dette et bra fond? Jeg har tjent 5 kroner på sånn et par uker. Det er like bra som hovedindeksen på Oslo Børs.... Lenke til kommentar
Lami Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 Tusen takk for svar alle tre. Setter pris på det. Hvis jeg setter 50k i ett fond. Hvor mye kan jeg tape av de 50k? Alt? Er det bedre å legge penger i flere kurver? Mener jeg leste at for å legge i flere fond bør man ha mye penger. Tenker på for minimere risiko. Det verste vi noen gang har sett er vel rundt 60% nedgang? Et globalt indeksfond vil typisk allerede eie hundrevis av selskap. Det er ingen vits i å spre noe mer enn det. Jeg ser på norsk fond (KLP og DNB og Superfondet) siden tenker da slipper jeg å tenke på kronekursen og!(?). Lenke til kommentar
Visum Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 Tusen takk for svar alle tre. Setter pris på det. Hvis jeg setter 50k i ett fond. Hvor mye kan jeg tape av de 50k? Alt? Er det bedre å legge penger i flere kurver? Mener jeg leste at for å legge i flere fond bør man ha mye penger. Tenker på for minimere risiko. Det verste vi noen gang har sett er vel rundt 60% nedgang? Et globalt indeksfond vil typisk allerede eie hundrevis av selskap. Det er ingen vits i å spre noe mer enn det. Jeg ser på norsk fond (KLP og DNB og Superfondet) siden tenker da slipper jeg å tenke på kronekursen og!(?). Nei. Siden disse fondene investerer verden over, da vil det være forskjellige valutaer. Lenke til kommentar
amativeReflection Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 Jeg har investert 600 kroner i KLP AkjseNorge Indeks II Acc. Er dette et bra fond? Jeg har tjent 5 kroner på sånn et par uker. Det er like bra som hovedindeksen på Oslo Børs.... Er du sikker? Har ikke hovedindeksen gått opp sånn 20% det siste året? Oo Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 Tusen takk for svar alle tre. Setter pris på det. Hvis jeg setter 50k i ett fond. Hvor mye kan jeg tape av de 50k? Alt? Er det bedre å legge penger i flere kurver? Mener jeg leste at for å legge i flere fond bør man ha mye penger. Tenker på for minimere risiko. Det verste vi noen gang har sett er vel rundt 60% nedgang? Et globalt indeksfond vil typisk allerede eie hundrevis av selskap. Det er ingen vits i å spre noe mer enn det. Jeg ser på norsk fond (KLP og DNB og Superfondet) siden tenker da slipper jeg å tenke på kronekursen og!(?). Verdt å tenke på at en nedgang på 60% vil si at du må ha en oppgang igjen etterpå på 150% for å komme tilbake dit du var.. 1 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 Jeg har investert 600 kroner i KLP AkjseNorge Indeks II Acc. Er dette et bra fond? Jeg har tjent 5 kroner på sånn et par uker. 600 kr er ekstremt lite, sett gjerne inn 60k. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 (endret) Verdt å tenke på at en nedgang på 60% vil si at du må ha en oppgang igjen etterpå på 150% for å komme tilbake dit du var.. Ikke hvis du har kontanter liggende slik at tjener +150 % i tillegg. Endret 19. mars 2017 av Den Perfekte Jobben Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 Dem sier at det beste er å bruke en spareavtale, der du går inn med et fast beløp i måneden. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 (endret) Dem sier at det beste er å bruke en spareavtale, der du går inn med et fast beløp i måneden. Jeg har et fast hver måned, men legger inn ekstra mer når den faller ned. Endret 19. mars 2017 av Den Perfekte Jobben Lenke til kommentar
amativeReflection Skrevet 19. mars 2017 Del Skrevet 19. mars 2017 Dem sier at det beste er å bruke en spareavtale, der du går inn med et fast beløp i måneden. Jeg satt opp at den skulle spare 300 hver 14. dag. Skal øke det når jeg får mer penger, men akkurat nå har jeg noe gjeld jeg må betale først. Men jeg hadde lyst til å se hvor bra det funket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå