Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Synes LarsØ, er inne på noe, jeg. Hvorfor skal man putte såpass mye mer penger i Global Indeks, når NT regnes som et av DNBs beste fond?

God historikk betyr ikke nødvendigvis god fremtid. Det har vist seg gang på gang. Og det å spare langsiktig (til pensjon e.l.) i et bransjefond er også lite smart. Det er masse risiko i et bransjefond som man ikke får betalt for og som man enkelt kunne diversifisert bort i et globalt fond.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange gode argumenter for å spare mer i GI.

 

Hadde DNB 2020 i rundt ti år. Ganske høy risiko og relativt god avkastning før finanskrisen slo inn i 2008. Nå har jeg hatt NT, sammen med Health Care og Telecom i ett år - alle høyrisiko. Valgte nå altså å beholde NT (i tillegg til å kjøpe GI og Obligasjon).

 

Noen inputs på evt. hvordan sparing i fond bør kombineres med sparing i enkeltaksjer (tidshorisont/innskudd/anbefalinger)?

Endret av Quick
Lenke til kommentar

Vel, DNB har grei løsning hvor banken hver måned skyter inn penger for deg i opptil tre selskaper. Man kan velge mellom fem norske aksjeselskaper. Fordelene er i følge DNB lavere kostnader enn ved investering i aksjemarkedet på egen hånd.

Men du skyter fortsatt inn penger i enkeltselskaper. Det er en helt utrolig dårlig spareidé.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser det er enkelte her mener det bortimot er livsfarlig å kjøpe annet enn indeksfond. Gjør du det er det stor fare for at du vil tape alt.

 

Slik er det nødvendigvis ikke. 

 

Morningstar har klassifisert Nordic Technology likt med DNB Norge Indeks. begge har havnet i kategori 6 av 7 mulige mens DNB Global Indeks er i kategori 5 av 7. Så en viss forskjell mot GI er det, men ikke så mye som mange vil ha det til, ifølge Morningstar. 

 

Risikofritt er det ikke med aksjefond, det er helt klart, men det gjelder også indeks baserte aksjefond.

 

Jeg er også fan av indeksfond bare så det ikke skal være tvil om det, og hadde det vært et indeks basert teknologi fond i DNB s portefølje er det ikke umulig jeg heller hadde valgt det. Men det finnes altså ikke (iallefall har ikke jeg funnet det) og utenfor DNB systemet vil jeg ikke da det vil utløse skatt ved bytte av fond leverandør. (Har forresten ikke funnet noen hos andre norske forvaltere heller)

 

God historikk betyr ikke nødvendigvis god fremtid, skrives det lenger oppe. Nei det gjør ikke det, men gjør det heller ikke for indeks fond. Det er risiko forbundet med aksjefond og den må du kunne leve med, hvis ikke må du sette pengene i banken.

 

Skulle det vise seg at forvalter teamet til Anders Tandberg-Johansen mister helt taket på investeringene er det bare å flytte pengene over på et annet fond eller løse inn. Innenfor DNB systemet er det kostnadsfritt og utløser ikke skatt. Det tar bare et døgn så er de flyttet.

 

Når det gjelder teknologi som bransje har jeg stor tro på den på generell basis. Mennesker generelt er teknologi freaker, et godt eksempel er jo Pokemon Go farsotten som herjer verden for øyeblikket.  :) Snart er den over men det vil komme nye ting, hele tiden, enten det gjelder spill, nye teknologier, Internett of things, wearable og hva de nå heter alt sammen.

 

Hvorfor,,,,  fordi det selger....

 

 

Det messes hele tiden her inne at Indeks fond er billig og Forvaltede fond er dyrt.

 

Det er jo sant.

 

Men husk at på avkastning (NAV) som blir oppdatert hver dag er alle avgifter trukket fra. Det du ser er det du får. Så når et forvaltet fond gir deg 26% og et indeks fond gir 18% anualisert avkastning over 5 år, da synes jeg 1,5% er vel anvendte penger. Den dagen de ikke gjør det, er det bare å flytte

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, DNB har grei løsning hvor banken hver måned skyter inn penger for deg i opptil tre selskaper. Man kan velge mellom fem norske aksjeselskaper. Fordelene er i følge DNB lavere kostnader enn ved investering i aksjemarkedet på egen hånd.

 

Dette synes også jeg er en dårlig ide. Enkelt aksjer krever en helt annen innsats når du skal finne aksjer med god avkastning.

 

Har prøvd meg selv litt på børsen, og det er godt jeg ikke skal leve av det sier jeg bare. :hm:

Har dog ikke tapt mer enn at DNB NT dekker det inn i stort monn :)

 

Vil du prøve deg på aksjer bør du heller melde deg inn i NM i aksjer der kan du øve deg risikofritt med Donald penger. Det burde vel egentlig også jeg gjort  :hmm:

Lenke til kommentar

 

Vanlig BSU er jo som den er, og jeg har en BSU 2 i tillegg. Jeg var helt ærlig ikke klar over at man måtte skatte av den renta, det endrer jo faktisk et og annet. Da kan det plutselig hende at indeksfond for de 2k i måneden er mer nyttig.

Jeg regner med at du tjener mer enn 70 000 i året?

 

https://www.finansnorge.no/aktuelt/nyheter/2014/12/ti-ting-du-kanskje-ikke-visste-om-bsu/

 

 

 

– Mange som sparer BSU har lønnsinntekter som så vidt ligger over frikortgrensen. Dermed får de glede av skattefradraget i BSU-ordningen. Samtidig er inntekten så lav at kombinasjonen av minstefradraget i lønn og det såkalte personfradraget gjør at alminnelig inntekt blir null. Dermed blir det ingen skatt på BSU-rentene, påpeker Rolf Mæhle, fagsjef i Finans Norge.

 

Det er kun tilfelle dersom du tenar 70 000,- kroner akkurat, sånn at dei 5000 du skulle betalt i skatt vil gå i null på grunn av frådraget. Har du inntekt over 70 000,- (evt. avhengig av alle andre faktorar), så må du betale skatt av rentene.

Lenke til kommentar

Påvirkes obligasjonsfond noe særlig av kriser?

Rentenivået går gjerne ned i kriser, fordi sentralbanken setter den ned. Relativt blir da obligasjoner bedre. I et reelt marked skal jo en krise utløse høyere rente, som vil gjøre utstedte obligasjoner mindre lukrative.

Lenke til kommentar

 

 

DNB Nordic Technology

DNB Global Indeks

DNB Obligasjon

Går for disse fondene foreløpig. Inputs på prosentvis fordeling?

Jeg har ikke DNB obligasjon men de to andre.

 

Har valgt 80 - 20 fordeling, med 80 % i Nordic Technology og er kjempehappy med det.

 

NT er et knepp opp på risiko skalaen og du bør selv vurdere hvor høy risiko du er komfortabel med.

 

Nordic Technology er DNB beste fond de siste 10 år med rundt 20% annualisert avkastning.

Nå har ikke Global Indeks eksistert i 10 enda så sammenligningen blir kanskje litt urettferdig men ser en på de siste 5 år så har Nordic Technology ca 25 % annualisert avkastning mens Global Indeks har ca 17 %.

Begge deler er egentlig kjempe resultater men NT er et par hakk bedre.

Nortech har 2.4 prosentpoeng høyere forvaltningskostnader. Så forskjellen mellom fondene blir nærmere 5.5 % årlig.

Lenke til kommentar

Synes LarsØ, er inne på noe, jeg. Hvorfor skal man putte såpass mye mer penger i Global Indeks, når NT regnes som et av DNBs beste fond?

fordi det er snakk om et fond som har gjort det bra en begrenset periode. Indekser har alltid gjort det bra over tid.

 

Om du setter alle pengene dine i Nortech nå, kjøper du et dyrt fond(fordi det har gjort det bra over lang tid), med høye forvaltningskostnader, med eierskap i selskaper som har gjort det bra i lang tid, og derfor er dyre og har vanskelig for å leve opp til videre vekst.

Endret av Sir
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange gode argumenter for å spare mer i GI.

 

Hadde DNB 2020 i rundt ti år. Ganske høy risiko og relativt god avkastning før finanskrisen slo inn i 2008. Nå har jeg hatt NT, sammen med Health Care og Telecom i ett år - alle høyrisiko. Valgte nå altså å beholde NT (i tillegg til å kjøpe GI og Obligasjon).

 

Noen inputs på evt. hvordan sparing i fond bør kombineres med sparing i enkeltaksjer (tidshorisont/innskudd/anbefalinger)?

En annen ting er at du utløser skatt om du skal gå ut og inn av fond.

Lenke til kommentar

Ser det er enkelte her mener det bortimot er livsfarlig å kjøpe annet enn indeksfond. Gjør du det er det stor fare for at du vil tape alt.

 

Slik er det nødvendigvis ikke.

 

Morningstar har klassifisert Nordic Technology likt med DNB Norge Indeks. begge har havnet i kategori 6 av 7 mulige mens DNB Global Indeks er i kategori 5 av 7. Så en viss forskjell mot GI er det, men ikke så mye som mange vil ha det til, ifølge Morningstar.

 

Risiko hos Morningstar på:

 

Nortech: Høy.

 

Norgesindeks: gjennomsnittlig.

Lenke til kommentar

 

Nortech har 2.4 prosentpoeng høyere forvaltningskostnader. Så forskjellen mellom fondene blir nærmere 5.5 % årlig.

NT har 1,50 % GI har 0,3% Hvordan det blir 2,4 skjønner ikke jeg. 

NAV avkastning er avkastning når avgifter er trukket ifra. 

 

 

 

fordi det er snakk om et fond som har gjort det bra en begrenset periode. Indekser har alltid gjort det bra over tid.

Om du setter alle pengene dine i Nortech nå, kjøper du et dyrt fond(fordi det har gjort det bra over lang tid), med høye forvaltningskostnader, med eierskap i selskaper som har gjort det bra i lang tid, og derfor er dyre og har vanskelig for å leve opp til videre vekst.

 

Først har det gjort det bra i en begrenset periode så har det gått bra over lang tid. Hva med å bestemme seg.

Siden oppstart har fondet en annualisert avkasting på 16,46 %. Avgifter er da trukket av.

Det kaller ikke jeg i en begrenset periode.

 

Om du setter alle pengene dine i Nortech nå, kjøper du et dyrt fond(fordi det har gjort det bra over lang tid), med høye forvaltningskostnader, med eierskap i selskaper som har gjort det bra i lang tid, og derfor er dyre og har vanskelig for å leve opp til videre vekst. 

 

Dette utsagnet gir overhodet ikke mening.

 

 

En annen ting er at du utløser skatt om du skal gå ut og inn av fond.

 

Feil. Hvis du reinvesterer hos samme forvalter utløser det ikke skatt. Dvs selger og kjøper hos DNB.

 

 

 

 

 

Risiko hos Morningstar på:

Nortech: Høy.

Norgesindeks: gjennomsnittlig.

DNB klassifiserer begge fond likt 6 av 7 mulige.

 

https://www.dnb.no/privat/sparing-og-investering/fond/kurs-avkastning.html#

 

post-332617-0-84107600-1470334362_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar

 

 

Feil. Hvis du reinvesterer hos samme forvalter utløser det ikke skatt. Dvs selger og kjøper hos DNB.

 

 

Det forutsetter vel at du har Unit Linked avtale (det som kalles zero-konto hos Nordnet)?

 

Edit: Link Kapital, heter det visst hos DNB. 

 

 

Er ikke kar om å huske hvor jeg har sett eller lest dette.

Mulig det er fra forvalteren jeg har i banken, skal sjekke det opp

 

Men jeg kan reinvestere direkte i nettbanken og når jeg velger dette kan jeg kun velge DNB sine fond. De har også andre forvaltere men da må jeg løse inn først. Måtte gjøre det da jeg gikk fra Odin til DNB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...