Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Vanlig BSU er jo som den er, og jeg har en BSU 2 i tillegg. Jeg var helt ærlig ikke klar over at man måtte skatte av den renta, det endrer jo faktisk et og annet. Da kan det plutselig hende at indeksfond for de 2k i måneden er mer nyttig. 

BSU 2 er fint det, men er ikke noen bra pensjonssparing. Har man huslån kan man heller fylle på ekstra på BSU 2 enn å betale ned på lånet da renten på BSU 2 stort sett er høyere enn renten på lånet.

 

Skal du spare langsiktig er aksjemarkedet veien å gå. Et globalt straight indeksfond er et godt og sikkert alternativ der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BSU er ikke tiltenkt pensjonssparing overhodet, begge kontoene var tiltenkt nedbetaling av lån når jeg ikke lenger har mulighet til å bruke dem. Pensjonssparingen kommer på siden av dette eller i etterkant. Jeg bare mener å huske at det var en hierarki av sparing, og ting som BSU kom som regel øverst gitt avkastningen man får uten risiko og innhogget man kan gjøre i boliglånet. 

 

(Jeg har for ordens skyld allerede kjøpt bolig, uten å bruke BSU, som er grunnen til at jeg har dem enda)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan ser denne spredningen ut?

 

DNB Nordic Technology

DNB Global Indeks

DNB Obligasjon

 

Health Care og Telecom er også to fond jeg har hatt/har, men Nordic Tech har gjort det godt den siste tiden pga. Pokemon-hype'en. Det er vel liten vits i å ha både NT og Telecom, når NT også investerer i telekomselskaper. Det skal sies at Telecom fikk tre terningkast bedre (5), sammenlignet med NT (2) i nr. 6/2016 av Dine Penger. Noen som vet hva den plutselig dårlige vurderingen av NT skyldes? Morningstar gir den 5 stjerner.

 

På forhånd, takk.

Endret av SaihtamG
Lenke til kommentar

Hvordan ser denne spredningen ut?

 

DNB Nordic Technology

DNB Global Indeks

DNB Obligasjon

 

Health Care og Telecom er også to fond jeg har hatt/har, men Nordic Tech har gjort det godt den siste tiden pga. Pokemon-hype'en. Det er vel liten vits i å ha både NT og Telecom, når NT også investerer i telekomselskaper. Det skal sies at Telecom fikk tre terningkast bedre (5), sammenlignet med NT (2) i nr. 6/2016 av Dine Penger. Noen som vet hva den plutselig dårlige vurderingen av NT skyldes? Morningstar gir den 5 stjerner.

 

På forhånd, takk.

For KLP Obligasjon 3 år får du lignende historisk avkastning og Sharpe ratio som DNB Obligasjon, men med 0.40% lavere administrasjonsgebyr. Men så gjør DNB Obligasjon det litt bedre enn KLP.

Lenke til kommentar

Meg bekjent, klarer ofte obligasjonsfond seg bedre i perioder hvor aksjefond gjør det dårlig - og omvendt. Dette er også grunnen til at jeg vurderer denne spredningen.

 

Er det noe særlig poeng i å investere i både et nasjonalt og et globalt indeksfond? Mange gode aktuelle fond, men her må det prioriteres.

Lenke til kommentar

Meg bekjent, klarer ofte obligasjonsfond seg bedre i perioder hvor aksjefond gjør det dårlig - og omvendt. Dette er også grunnen til at jeg vurderer denne spredningen.

 

Er det noe særlig poeng i å investere i både et nasjonalt og et globalt indeksfond? Mange gode aktuelle fond, men her må det prioriteres.

 

Så lenge du har hovedvekten i et bredt globalt ett så er det ikke noe i veien for å ha også et norsk indeksfond. Selv sparer jeg i 80% global indeks, 10% framvoksende markeder og 10% norsk indeks. 

Lenke til kommentar

 

Meg bekjent, klarer ofte obligasjonsfond seg bedre i perioder hvor aksjefond gjør det dårlig - og omvendt. Dette er også grunnen til at jeg vurderer denne spredningen.

 

Er det noe særlig poeng i å investere i både et nasjonalt og et globalt indeksfond? Mange gode aktuelle fond, men her må det prioriteres.

 

Så lenge du har hovedvekten i et bredt globalt ett så er det ikke noe i veien for å ha også et norsk indeksfond. Selv sparer jeg i 80% global indeks, 10% framvoksende markeder og 10% norsk indeks. 

 

 

 

jeg solgte alle mine andeler i fremvoksende etter at jeg fikk igjen tapet, jeg har liten tro på fremvoksende i framtiden.

Lenke til kommentar

 

DNB Nordic Technology

DNB Global Indeks

DNB Obligasjon

Går for disse fondene foreløpig. Inputs på prosentvis fordeling?

 

 

Hvis jeg skulle starte nå så ville jeg tatt 10% Nordic Technology, 5% Obligasjoner og resten Global Indeks.

 

Jeg tror ikke Nordic Technology vil gjøre det bedre nå som Nintendo har hjulpet fondet mye.

Lenke til kommentar

 

 

DNB Nordic Technology

DNB Global Indeks

DNB Obligasjon

Går for disse fondene foreløpig. Inputs på prosentvis fordeling?

 

 

Hvis jeg skulle starte nå så ville jeg tatt 10% Nordic Technology, 5% Obligasjoner og resten Global Indeks.

 

Jeg tror ikke Nordic Technology vil gjøre det bedre nå som Nintendo har hjulpet fondet mye.

 

 

 

Nintendo er vel bare en dråpe i havet når det gjelder den totale porteføljen til DNB Nordic Technology. Tviler på at det har gjort et SÅ stort utslag. Er vel heller at NASDAQ har gått som en kule i det siste.

Nintendo utgjør 0,79% av kapitalen i fondet. Så hvis alt annet er likt, skulle vel en dobling av Nintendoaksjen utgjøre under 1% oppgang i fondet. Det er nok slik Sokkalf skriver, at det er hele markedet som har dratt med seg fondet den siste tiden.
Lenke til kommentar

 

DNB Nordic Technology

DNB Global Indeks

DNB Obligasjon

Går for disse fondene foreløpig. Inputs på prosentvis fordeling?

 

 

Jeg har ikke DNB obligasjon men de to andre.

 

Har valgt 80 - 20 fordeling, med 80 % i Nordic Technology og er kjempehappy med det.

 

NT er et knepp opp på risiko skalaen og du bør selv vurdere hvor høy risiko du er komfortabel med.

 

Nordic Technology er DNB beste fond de siste 10 år med rundt 20% annualisert avkastning.

Nå har ikke Global Indeks eksistert i 10 enda så sammenligningen blir kanskje litt urettferdig men ser en på de siste 5 år så har Nordic Technology ca 25 % annualisert avkastning mens Global Indeks har ca 17 %.

Begge deler er egentlig kjempe resultater men NT er et par hakk bedre. 

Lenke til kommentar

 

Nå har ikke Global Indeks eksistert i 10 enda så sammenligningen blir kanskje litt urettferdig men ser en på de siste 5 år så har Nordic Technology ca 25 % annualisert avkastning mens Global Indeks har ca 17 %.

Begge deler er egentlig kjempe resultater men NT er et par hakk bedre. 

 

 

Du kan ikke sammenlikne et sektorfond og et bredt verdensfond på den måten. I tillegg er det ene indeksfond og det andre et aktivt forvaltet fond. Skal man sammenlikne fond på den måten så må man sammenlikne innenfor samme kategori slik som for eksempel Morningstar gjør. Når det er sagt, så har Nordic Technologi høyeste ranking innen sin kategori, så det er helt klart et bra fond (historisk).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Nå har ikke Global Indeks eksistert i 10 enda så sammenligningen blir kanskje litt urettferdig men ser en på de siste 5 år så har Nordic Technology ca 25 % annualisert avkastning mens Global Indeks har ca 17 %.

Begge deler er egentlig kjempe resultater men NT er et par hakk bedre. 

 

 

Du kan ikke sammenlikne et sektorfond og et bredt verdensfond på den måten. I tillegg er det ene indeksfond og det andre et aktivt forvaltet fond. Skal man sammenlikne fond på den måten så må man sammenlikne innenfor samme kategori slik som for eksempel Morningstar gjør. Når det er sagt, så har Nordic Technologi høyeste ranking innen sin kategori, så det er helt klart et bra fond (historisk).

 

 

Er fullstendig klar over at de er forskjellige.

 

Mitt poeng er det at Nordic Technology er det fondet i DNB porteføljen som har gitt best avkastning av samtlige fond,enten det gjelder indeks eller forvaltede fond. Derfor putter jeg mest penger der.  :)

 

Navnet Nordic Technology er egentlig nokså missvisende da det er et aktivt forvaltet teknologifond som har hele verden som virkefelt. Kun 13 % av fondets portefølje er plassert i nordiske selskaper resten er i USA  (50%) England (10%) 15-16 % i Østen ++. 

 

Det burde heller het World Technology eller noe i den duren. Morningstar bruker blant annet en annen indeks enn det fondet selv bruker når de vurderer det. 

 

NT måler seg mot Alfred Berg Nordic TMT mens Morningstar bruker MSCI World/information Tech NR USD

Lenke til kommentar

Fordi risikoen er mye høyere.

 

Edit: Pluss, selvfølgelig, det som Herr Brun poengterer i posten over.

 

Så lenge teknologisektoren gjør det knallbra, så gjør Nordic Technology det knallbra. Den er jo ikke garantert å gjøre det i all fremtid. Et globalt fond er mye bredere, og vil ikke få det samme fallet om én sektor rakner.

Endret av Sokkalf™
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...