Gå til innhold

Den Store Fondstråden

Naranek

Anbefalte innlegg

Javel, det var litt beroligende. :( Men så snart jeg kommer over på plussiden(hvis det skjer da) litt, skal jeg

selge alt og få det tilbake til bankonto. Har ikke nerver til dette her, jeg trenger penger framover. Får bare våge

seg at det blir litt tap å ha plassert i bank nå. De forsvinner hvertfall ikke som smeltende is.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg trenger penger framover.

Det er jo ofte en generelt god regel å ikke investere/risikoutsette midler man ikke har råd til å tape.

Hva slags fond har du forøvrig, som er i rødt? Jeg kjøpte mine til nyttår, de duppet noe veldig under minikrakket, men aldri mye i minus. På høyden var jeg på +7%, nå er jeg på +1% - siden nyttår altså.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Holdt det ikke med forrige reklame for Armstrong fra deg?

Jeg syns han har noen interessante poenger som forrige posten ikke forklarte helt. Delte det her tilfelle noen andre kanskje finner det interessant også.

Del gjerne dine synspunkter på hvorfor du ikke liker fyren slik det kommer frem av posten din? :)

Endret av discostu
Lenke til kommentar

Jeg er så langt veldig fornøyd med KLP lavbeta, ikke bare er det billig men de gjør det også særdeles bra i forhold til indeks; de siste tre månedene har det fondet slått indeks med to prosent. Det er selvsagt et mer eller mindre tilfeldig og ikke bæredyktig positivt utslag, men også i lange tidsserier gjør dette fondet det veldig bra opp mot indeks.

Storebrand Multifaktor har gjordt det latterlig bra det siste året men har en helt annen pris og jeg har mine tvil om det kan bære seg over tid.

"Alle" ser ut til å drive med faktorinvestering for tiden, blant store institusjonelle aktører som oljefondet. Spørsmålet er om all gevinst på et eller annet tidspunkt blir prisa ut men det ser ikke ut som vi er der ennå.

Lenke til kommentar

Del gjerne dine synspunkter på hvorfor du ikke liker fyren slik det kommer frem av posten din? :)

Det han sa om økonomi i tv-programmet ga lite mening for meg, som har en mastergrad i faget. Det hørtes mye mer ut som tøys.

Jeg synes det er rart NRK sendte dette, påstandene som settes fram er godt inne på konspirasjonsteori-området. Noen konspirasjonsteorier er jo sanne, det er ikke det, men da bør det legges fram i en annen form enn det blei gjordt her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Følgte med interesse samtalen i Økonominyhtene der Kari Due-Andresen

fra Handelsbanken var gjest.
Det handlet om utsiktene for Norsk økonomi framover.

Hun virket ganske klar på at det vil gå mot minus-rente også i Norge på et punkt, og sparerne

blir en av de store taperne.
Man vil altså kunne bli nødt til å betale for å ha penger i Banken.

Det meste peker nedover ble det sagt, men aksjer og fond ble ikke tatt opp i diskusjonen.
Så spørsmålet er hvordan det blir for aksjefond om vi får tilstander med minusrente? Hvordan vil det påvirke

aksjemarkedet? 

Slik det hørtes ut, var ikke sparing noe å satse på i det hele tatt. Aksjefond er jo også en form for sparing.
Folk skal presses til å bruke penge sine i stedet for å spare. 

Lenke til kommentar

Det er så vidt jeg vet ingen betydelige land i verden som har negative innskuddsrenter for privatkunder. Latterlig lave, som 0,00% på brukskonto og 0,20% på sparekonto er vanlig i Danmark så vidt jeg vet, men ikkee minusrenter på innskudd. Da kan man risikere at folk ønsker å ta pengene ut av banken. Det vil være katastrofalt for det økonomiske systemet.

Faktorinvestering er spennende. Det som er spesielt er at disse faktorstrategiene (lav volatilitet, lav size, value, quality, momentum) har gitt meravkastning selv om de har vært kjent i den finansielle faglitteraturen i minst 20 år. Jeg synes Storebrand multifaktor er for dyrt med 0,75% i året når jeg kan få iShares Core S&P 500 for 0,07% og iShares Core MSCI World til 0,20% i året gjennom Nordnet. Selv minimum volatility og andre faktor ETFer får man for 0,30% i året der, riktignok uten mulighet for gratis månedlig sparing.

Jeg kommer til å tilte litt mot minimum volatility og momentum sammenlignet med MSCI World ("verdensindeksen") Det er et bet, men vi får se hvordan det går om 30 år.

Lenke til kommentar

Jeg synes Storebrand multifaktor er for dyrt med 0,75% i året når jeg kan få iShares Core S&P 500 for 0,07% og iShares Core MSCI World til 0,20% i året gjennom Nordnet. Selv minimum volatility og andre faktor ETFer får man for 0,30% i året der.

Ja det er Storebrand sitt fond til 0,75%, iShares Factorselect ETF til 0.50% (inkludert emerging) og KLP Lavbeta til 0,27%. Dette er de eneste globale multifaktorfondene jeg har klart å finne.

iShares har også lansert en europeisk UCITS-variant av sin globale multifaktor-ETF.

Her er det mulig å sjekke historisk utvikling på alle MSCI sine indekser. Tilbakedatert over lengre tidsrom slår multifaktor-vinklinga alle enkeltfaktorindekser, og ikke bare med litt.

Skulle jeg supplert tror jeg det ville blitt via Nordnett sine superfond og/eller en billig S&P500-etf.

Endret av arehb
Lenke til kommentar

Det er på tide å begynne sparingen, og jeg hadde vel tenkt meg indeksfond egentlig.

La oss si at jeg sparer 1000kr i måneden, jeg hadde tanken om å splitte dette halvveis og kjøre en halvpart i høyrisiko, tiltenkt over lang tid, og andre halvpart i lavrisiko med mer stabil og lavere vekst. 

Er dette en habil plan?

Lenke til kommentar

Det er på tide å begynne sparingen, og jeg hadde vel tenkt meg indeksfond egentlig.

La oss si at jeg sparer 1000kr i måneden, jeg hadde tanken om å splitte dette halvveis og kjøre en halvpart i høyrisiko, tiltenkt over lang tid, og andre halvpart i lavrisiko med mer stabil og lavere vekst. 

Er dette en habil plan?

Du vil spare i høyrisiko indeksfond? Jeg kjenner ikke til noen norske, alle følger brede norske eller utenlandske indekser. Det måtte eventuelt være en utenlandsk ETF? Eventuelt et norsk indeksfond innenfor framvoksende markeder som jo er en indeks som svinger mer opp og ned enn verdensindeksen. Men etter min forståelse er høyrisikofond gjerne aktivt forvaltede fond, ikke indeksfond. 

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke poenget med å spare i obligasjonsfond i Norge. Man får like bra avkastning i gode sparekontoer. La vanlig bankkonto dekke behovet for "lav risiko"-sparing og la et globalt indeksfond dekke behovet for høyrisikosparing.

Kombinasjonsfond kan være fornuftig for å styre følelsene sine. Et 50% fall i aksjemarkedet vil bare vises som et 30% fall i kombinasjonsfondet. Verdien av det skal ikke undervurderes. Når alle rundt deg roper "selg!", avisene skriver at "denne gangen er det annerledes" og ambulanse-arbeiderne jobber på spreng for å holde gatene rene for blod og innvoller etter alle selvmordene i form av bilulykker og folk som hopper fra tak og broer etter å ha mistet alt de eide og havnet i bunnløs gjeld.

Endret av selters
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...