Nåla-i-veggen Skrevet 28. juli 2015 Del Skrevet 28. juli 2015 Et globalt indeksfond er helt sikkert veien å gå. Da vet du at du får tilnærmet lik avkastning som indeksen over 20 år. Det vet man ikke med et aktivt forvaltet globalt fond. Ser man på 10-års statistikken over norsk-forvaltede globale fond hos Morningstar så ser man at av 14 fond med så lang historikk så har hele 10 fond gjort det dårligere enn dette KLP-fondet. Altså gjort det dårligere enn indeks. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 29. juli 2015 Del Skrevet 29. juli 2015 Et globalt indeksfond er helt sikkert veien å gå. Alternativet kunne vært å dele opp med så og så mange prosent allokert til small caps, large cap value, spesifikke land eller regioner og eventuelt bransjer som eiendom, biotech, ny energi osv men slike porteføljer er upraktiske før de når en viss størrelse, blant annet fordi de bør rebalanseres. Pluss det innebærer å måtte ta en hel del beslutninger og dermed risikere å begå feil. Månedlig sparing i globalt indeksfond er velprøvd og fungerer, med lang nok tidshorisont. Lenke til kommentar
Otzy Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 For en som sliter med å orientere seg i fondsjungelen: Er det DNB global indeks som blir regnet som det beste indeksfondet for tiden? Er det hensynsfult å 2-3 indeksfond som man konsentrerer seg om, som for eksempel KLP - Storebrand og Nordea, eller holder det med DNB Global indeks? Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Spørsmål, ser at mange indeksfond har minstebeløp når man skal kjøpe. Betyr det om at man ønsker å sette opp en spareavtale på 3-5 fond så må man minimum spytte inn 5000+(avhengig av hva minimumsbeløpene blir til sammen) hver mnd? Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Spørsmål, ser at mange indeksfond har minstebeløp når man skal kjøpe. Betyr det om at man ønsker å sette opp en spareavtale på 3-5 fond så må man minimum spytte inn 5000+(avhengig av hva minimumsbeløpene blir til sammen) hver mnd? Det med kjøpsgebyr på norske indeksfond må du ta med en klype salt. Jeg tror det gjelder hvis du skal sette inn en veldig stor sum på en gang. Jeg har indeksfond kjøpt gjennom både Skandiabanken og Nordnet og ingen av disse tar kjøpsgebyr hverken ved spareavtale eller engangskjøp. Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 For en som sliter med å orientere seg i fondsjungelen: Er det DNB global indeks som blir regnet som det beste indeksfondet for tiden? Er det hensynsfult å 2-3 indeksfond som man konsentrerer seg om, som for eksempel KLP - Storebrand og Nordea, eller holder det med DNB Global indeks? Dnb Global indeks er et bra fond. Har selv hovedtyngden av min langsiktige sparing (20 år) der. Et alternativ kan være KLP AksjeVerden Indeks hvor om lag 15 prosent av aksjene er i "emerging markets". Ingen av de to fondene er valutasikret. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Spørsmål, ser at mange indeksfond har minstebeløp når man skal kjøpe. Betyr det om at man ønsker å sette opp en spareavtale på 3-5 fond så må man minimum spytte inn 5000+(avhengig av hva minimumsbeløpene blir til sammen) hver mnd? Det med kjøpsgebyr på norske indeksfond må du ta med en klype salt. Jeg tror det gjelder hvis du skal sette inn en veldig stor sum på en gang. Jeg har indeksfond kjøpt gjennom både Skandiabanken og Nordnet og ingen av disse tar kjøpsgebyr hverken ved spareavtale eller engangskjøp. Jeg tenker ikke på gebyr, men minimumsbeløp, slik som her: http://www.smartepenger.no/nyheter/1934-velg-aksjefond-som-folger-en-indeks Mange som har minsteinskudd på 3000kr og oppover! Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Lurte på å sette opp disse fondene i spareportefølje: Ser greit ut? Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Nei ser håpløst ut å ha tre forskjellige globale indeksfond når det holder med et. Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Lurte på å sette opp disse fondene i spareportefølje: fond.PNG Ser greit ut? KLP aksje fremvoksende er høyrisiko. Burde ikke ha 35% på det. Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Spørsmål, ser at mange indeksfond har minstebeløp når man skal kjøpe. Betyr det om at man ønsker å sette opp en spareavtale på 3-5 fond så må man minimum spytte inn 5000+(avhengig av hva minimumsbeløpene blir til sammen) hver mnd? Det med kjøpsgebyr på norske indeksfond må du ta med en klype salt. Jeg tror det gjelder hvis du skal sette inn en veldig stor sum på en gang. Jeg har indeksfond kjøpt gjennom både Skandiabanken og Nordnet og ingen av disse tar kjøpsgebyr hverken ved spareavtale eller engangskjøp. Jeg tenker ikke på gebyr, men minimumsbeløp, slik som her: http://www.smartepenger.no/nyheter/1934-velg-aksjefond-som-folger-en-indeks Mange som har minsteinskudd på 3000kr og oppover! Misforsto. Mange av de du refererer til aksepterer mindre beløp (ned mot 300 kroner) når det er i en spareavtale. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Takk for tips! Forslag til hva jeg kan endre til? Fant ut at man kan sette opp spareavtale hos Skandiabanken med minimum 300kr i innskudd! Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Er det hvilke fond, du lurer på? Selv sparer jeg månedlig i tre fond: DNB Global indeks (80%) KLP AksjeNorge Indeks II (10%) KLP AksjeFremvoksende markeder Indeks II (10%) Sparehorisonten er om lag 20 år. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Takk! Vi har ca like lang sparehorisont! Lenke til kommentar
Norgespakka Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 (endret) På Nordnet er minstebeløpet 100 kr på alt jeg har sett... EDIT: (Av fond.) Endret 8. august 2015 av Norgespakka Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Det virker som hvis du oppretter spareavtale så slipper man disse minsteinskuddene. Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Nei, er ikke minsteinnskudd uansett hva på Nordnet... Lenke til kommentar
Norgespakka Skrevet 7. august 2015 Del Skrevet 7. august 2015 Det er minsteinnskudd på DNB Global Indeks, i alle fall. https://www.nordnet.no/mux/web/fonder/fondfakta.html?classid=F00000JORS Minsteinnskudd Førstegangsinvestering 100 NOK Ytterligere investeringer 100 NOK Sparing - Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 (endret) Lurte på å sette opp disse fondene i spareportefølje: fond.PNG Ser greit ut? Ville ikke investert i fremvoksende markedet overhode. De har underprestert de 10 siste årene. http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-08-05/lost-decade-in-emerging-markets-investors-already-halfway-there Det er minsteinnskudd på DNB Global Indeks, i alle fall. https://www.nordnet.no/mux/web/fonder/fondfakta.html?classid=F00000JORS Minsteinnskudd Førstegangsinvestering 100 NOK Ytterligere investeringer 100 NOK Sparing - Problemet som ble tatt opp i tråden var når minsteinnskuddene var på type 3000 kr +. Jeg vet at Nordnet har minsteinnskudd på 100 kr, men vil ikke en gang bruke betegnelsen "minsteinnskudd" på dette beløpet. Er vel ingen som gidder å bare sette inn hundrelapper når man først skal spare i fond. Endret 8. august 2015 av Rankiz Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 8. august 2015 Del Skrevet 8. august 2015 Lurte på å sette opp disse fondene i spareportefølje: fond.PNG Ser greit ut? Ville ikke investert i fremvoksende markedet overhode. De har underprestert de 10 siste årene. http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-08-05/lost-decade-in-emerging-markets-investors-already-halfway-there Det er minsteinnskudd på DNB Global Indeks, i alle fall. https://www.nordnet.no/mux/web/fonder/fondfakta.html?classid=F00000JORS Minsteinnskudd Førstegangsinvestering 100 NOK Ytterligere investeringer 100 NOK Sparing - Problemet som ble tatt opp i tråden var når minsteinnskuddene var på type 3000 kr +. Jeg vet at Nordnet har minsteinnskudd på 100 kr, men vil ikke en gang bruke betegnelsen "minsteinnskudd" på dette beløpet. Er vel ingen som gidder å bare sette inn hundrelapper når man først skal spare i fond. http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000MKDH&tab=13 Ser jo ut som KLP sitt fond for fremvoksende markeder har gått bra! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå