Gå til innhold

Den Store Fondstråden

Naranek

Anbefalte innlegg

Hvis vi forutsetter at jeg går gjennom en bank for å investere i fond (jeg må kanskje det?), er det noen konsensus om hvilken som er "best"? Hva bør jeg se etter?

Du må ikke, men det er svært enkelt. Bare logg deg inn i DnB eller en annen bank som tilbyr fondssparing og kjøp via nettbanken. 

Hva du enn gjør, ikke hør på banken, som du selv sier er de ikke "nøytrale". Banken vil si at du bør kjøpe de fondene de tjener best på, og dette er de aktive fondene. Kjøp indeksfondene, med mindre du besitter kunnskap som gjør deg i stand til å "slå markedet". 

Mitt tips er at du bør se etter fond med lave kostnader, slik at avkastningen ikke blir spist opp av avgifter og gebyrer. Dette er gjerne indeksfondene. I tillegg viser deg seg, som andre nevner, at det i lengden er svært vanskelig å slå indeksfondene over tid. Å investere i aktive fond er ren gambling, med mindre (som sagt) du virkelig har peiling. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK. Så over følgende liste av DNB-fond, hvordan ser jeg hva som er indeksfond og hva som er aktive fond? https://www.dnb.no/privat/sparing-og-investering/fond/kurs-avkastning.html?WT.ac=Produkt_fond_kursliste-a

Ser at noen av de har indeks i navnet, er alle de andre aktive?

Det trenger ikke være enten eller. Fond kan være forvaltet aktivt i større eller mindre grad. En grei regel kan være å se på årlig forvaltningskostnad. Jo høyere %, jo mer aktiv er som regel forvaltningen.

Kanskje du har rett i et man reduserer risikoen ved å spare jevnt og trutt i stedet for å gå "all in", men da mister du samtidig avkastning. Du sparer jo i fond fordi det er lønnsomt i forhold til bankinnskudd, ikke sant? Så om du tenker langsiktig så er det vel like greit å gå "all in" med så mye du kan i dag, og så heller overføre mer når du har økonomi til det siden? Det virker i hvert fall logisk for meg. 

Dersom aksjemarkedet aldri kommer under nivået du går "all in" på, mister du selvfølgelig avkastning. Går markedet under det nivået, og du går inn over tid, har du mulighet til å kjøpe billigere, som kan gi deg bedre avkastning dersom markedet snur igjen. Mange børser er på en all-time-high nå, så jeg blir litt overrasket dersom vi aldri kommer under dagens nivå. Men det blir bare spekulasjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg fått svar på mye av det jeg lurte på. Takk alle sammen :)

En ting til. Min plan er å spare i bolig og aksjefond, i tillegg til å ha en buffer på et par månedslønner på konto.

1. Jeg føler at å spare i pengemarkedsfond er lite vits for meg, ettersom gir så liten gevinst i forhold til en god sparekonto at jeg da heller vil ha penger lett tilgjengelig på en sparekonto, men hovedsaklig spare i aksjefond og bolig. Er det dumt av meg å droppe pengemarkedsfond?

2. Jeg ser ikke helt poenget med å spare i obligasjonsfond. Avkastningen virker ikke til å være det helt store, og når det er langsiktig sparing som er målet så ser jeg ikke helt poenget med disse. Det er jo penger jeg kunne satt inn på aksjefond, og fått bedre avkastning på. Semi-kortsiktig sparing gjør jeg ved å betale ned avdrag på bolig. Kan altlids låne opp eller selge boligen hvis det er nødvendig. Er jeg på bærtur her?

Argumentet om å spre risikoen taler jo for å spare på mange forskjellige måter. Men er risikoen egentlig så stor for aksjefond hvis man sparer over en lang nok tidshorisont?

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Når eg skreiv om å setje alt inn på ein stad tenkte eg på at det er lite lurt å setje alt i snevre ting som f. eks. Norge, Kina, helse, teknologi osv. Dersom ein set ein stor del av pengane i eit globalt indeksfond har ein allereie god risikospreiing. Så kan ein ha ein mindre del i meir snevre fond.

Eg har sjølv ein stor del av pengane mine i high yeld rentefond, dette er fordi eg ikkje er komfortabel med at formuen i aksjefond kan meir enn halvere seg på kort tid slik som under finanskrisa. Rentefond gjev lågare risiko, men også lågare avkastning enn aksjefond. Men dersom ein godtek risikoen ved å investere i aksjefond har ein blitt belønna på sikt. Aksjemarknadane står høgare no enn før finanskrisa.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Kva har du gått inn i og kor mykje har det gått ned? Det blir sagt så mangt, men ingen kan spå. Alt blir spekulasjonar.

Uansett, sjå på 5-års-endringen til fondet, ikkje dagens endring.

30 laken, gått ned med over 2 prosent.

På lang sikt er det vel ikke spekulasjoner? 

Det er alltid spekulasjonar.

Poenget mitt er at du ser på eit snevert tidsrom. Her er eit eksempel frå fondet eg har mest i, DNB Global Indeks. Ser du på den siste månaden (øvst), så går prisen opp og ned heile tida. Frå 227 til 214 er eit fall på 5.73%. Den type svingningar er heilt naturleg i eit fond, men det er ikkje der du må sjå. Ser me på eit lengre perspektiv, frå fondet vart oppretta i 2011, så ser det langt betre ut. Det er periodar med nedgang, periodar med lite vekst, og periodar med god vekst. Kjøpte nokon på våren 2011 for å selje igjen i starten av 2013, så er det bortimot ingenting å hente. Dette er fond ein anbefalar å ha langtidssparing i.

post-20187-0-01400300-1429168610_thumb.png

Nedst ser du endringen 1 dag, som er ein nedgang på 1.60%, men den historiske endringa under grafen viser at spesielt 2013 og 2014 var gode år. Eg har òg markert løpende kostnader, som er på 0.33%. DNB Aktiv 100 har løpende kostnader på 1.90%, andre fond høgare enn det. Jo høgare kostnadane er, jo betre må fondet gå for at du skal få noko ut av det. Eit fond som står stille eller har lite vekst, kan du tape pengar på dersom kostnadane er høge. Det er ein fordel med indeksfond, som ikkje er aktivt forvalta.

http://www.morningstar.no/no/news/86229/indeksfond-fordeler-ulemper-og-tilgjenglighet.aspx

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

God morgen, selters, og samtidig takk.

Noen kommentarer/synspunkter på innlegget jeg hadde i gå vedr Nordnet Superlånet?

Takker.

Vanskelig å si. Slik jeg har forstått det, så betaler de amerikanske ETFen først kildeskatt på utbytte til hjemlandet til aksjene ETFen eier, og hvis du som norsk investor eier ETFen, så vil du igjen måtte betale 30% til den norske stat.

La oss se på ETFen ENOR, iShares' norske ETF. Den har en yield på 4,3% for amerikanere. Hvis du kjøper den som nordmann, så vil du få 4,3% også. Men Oslo børs har jo en samlet yield på 5%. Hvorfor får du bare 4,3%? Jo fordi 15% av 5% er tapt til norske skattemyndigheter før utbetaling til det amerikanske fondet.

Skal man eie amerikanske ETFer bør man eie amerikanske ETFer som eiercamerikanske aksjer. Hvis man skal eie amerikanske ETFer som investerer utenfor USA, bør man eie ETFer som du forventer at skal få mesteparten av avkastningen sin gjennom kursutvikling, ikke utbytte.

Det er mitmitt synspunkt. Jeg tror jeg har forstått skattereglene riktig.

Lenke til kommentar

Sånn som nå, plasser jeg i fond både med langsiktighet og kortsiktighet for øyet. Ganske enkelt fordi det ikke er renter lenger. Å ha stående i bank er jo tap.

Om rentene skulle begynne gå opp igjen, vil jeg vurdere å flytte noe tilbake til banker.

Lenke til kommentar

Kjøpte nokon på våren 2011 for å selje igjen i starten av 2013, så er det bortimot ingenting å hente. Dette er fond ein anbefalar å ha langtidssparing i.

Hvorfor solgte du etter kun to år hvis du ser på fond som langtidssparing?

Det var eit døme, eg har ikkje gjort det.

Lenke til kommentar

Er det mogeleg å få utbytte frå utbyttefond eller enkeltaksjar automatisk reinvestert i fondet eller aksjen? Er dette evt. mogeleg utan skattemessig realisasjon av utbyttet dersom andelene/aksjane står på ein heilt ordinær VPS-konto?

Nei, det er det ikke. Og skal du få utsatt skatt må du bruke Investeringskonto Zero, er ikke mulig på vanlig Aksje- og fondskonto.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kunne tenke meg å begynne å spare litt i fond, men jeg er ikke helt sikker på hvor jeg skal begynne. Jeg er kunde i to forskjellige banker som begge tilbyr fondshandel, men er det noe spesielt jeg burde unngå eller sikte meg mot som uvitende nybegynner?

Lenke til kommentar

1. Unngå fond med høy forvaltningsavgift. Dette innebærer som oftest at du unngår å høre på råd du har fått fra banken, hvis du har snakket med noen derfra. Det finnes ikke bevis på at aktive fond som slår markedet skyldes noe annet enn flaks. Indeksfond er de billigste, dette vil si at de ikke er aktivt forvaltet. Sikt mot en forvaltningsavgift på rundt 0,3 %, ingen avgift for kjøp og salg.

2. Diversifiser. Til en viss grad gjør du det automatisk ved å kjøpe fond, men ikke sats alt på et fond som bare har norske aksjer eller selskap som driver med én spesifikk bransje.

3. Slapp av. Ikke vær som alle andre, ikke få panikk og selg hvis det går dårlig en periode. Hvis du sliter med selvkontrollen kan det være like greit å ikke følge med.

Personlig liker jeg indeksfondene til KLP. DNB er heller ikke dumt, og det finnes sikkert andre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

God morgen, selters, og samtidig takk.

Noen kommentarer/synspunkter på innlegget jeg hadde i gå vedr Nordnet Superlånet?

Takker.

Vanskelig å si. Slik jeg har forstått det, så betaler de amerikanske ETFen først kildeskatt på utbytte til hjemlandet til aksjene ETFen eier, og hvis du som norsk investor eier ETFen, så vil du igjen måtte betale 30% til den norske stat.

La oss se på ETFen ENOR, iShares' norske ETF. Den har en yield på 4,3% for amerikanere. Hvis du kjøper den som nordmann, så vil du få 4,3% også. Men Oslo børs har jo en samlet yield på 5%. Hvorfor får du bare 4,3%? Jo fordi 15% av 5% er tapt til norske skattemyndigheter før utbetaling til det amerikanske fondet.

Skal man eie amerikanske ETFer bør man eie amerikanske ETFer som eiercamerikanske aksjer. Hvis man skal eie amerikanske ETFer som investerer utenfor USA, bør man eie ETFer som du forventer at skal få mesteparten av avkastningen sin gjennom kursutvikling, ikke utbytte.

Det er mitmitt synspunkt. Jeg tror jeg har forstått skattereglene riktig.

Når jeg får utbytte fra SDIV så ser jeg også at kildeskatt er trukket. Slik jeg har forstått det så kan få disse refundert ved søknad til skatteetaten? Og ved å benytte meg av en investeringskonto kan jeg reinvestere utbyttet uten å bli beskattet før jeg tar pengene ut av kontoen.

Endret av tommy18
Lenke til kommentar

Du tenker noe ala 

Er det noen som vet om en god android app som holder oversikt over fond? Nettbanken til sparebanken sør kan det uheldigvis ikke.

Du tenker på noe ala porteføljeverktøyet hos Morningstar, bare som app? Det finnes jo noen apper men ingen hvor du kan legge inn dine kjøp og salg av norske fond, så vidt jeg vet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...