Gå til innhold

Den Store Fondstråden

Naranek

Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (På 5.4.2025 den 20.17):

Det er alltid annerledes er poenget mitt. At vi ser 40% nedgang kan godt hende. Det kan også hende at vi slår ny rekord. Men det er ikke annerledes i den form at denne gangen vil ikke ting normaliseres igjen. Det finnes nesten ingen 10-års perioder de siste 100 årene hvor du har tapt penger. Men at det kommer en ny 10-årsperiode der man taper penger kan jeg garantere. Jeg vet bare ikke når. Litt handelskrig er ikke nok, det går nok fort over når USA innser at en større del av kaka ikke er så attraktivt når hele kaka blir mindre. Tredje verdenskrig er fortsatt ordentlig krisemaksimering.

Ok. Da er vi sikkert enige. 

Formuleringen din gjorde at jeg oppfattet at du mente at det ikke er annerledes denne gangen. 

Med det mener jeg at vi har jo faktisk ikke hatt noen varige nedganger siden dot com boblen sprakk. Med varig mener jeg da et marked som går ned og forblir nede over en lang periode. Ikke for alltid. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DukeRichelieu skrev (9 timer siden):

Ok. Da er vi sikkert enige. 

Formuleringen din gjorde at jeg oppfattet at du mente at det ikke er annerledes denne gangen. 

Med det mener jeg at vi har jo faktisk ikke hatt noen varige nedganger siden dot com boblen sprakk. Med varig mener jeg da et marked som går ned og forblir nede over en lang periode. Ikke for alltid. 

Finanskrisa?

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (På 4.4.2025 den 18.04):

Etter tech-boblen sprakk i 2000 gikk det 8 år før markedet var oppe igjen på topp.

Mag ne skrev (På 4.4.2025 den 17.53):

Skal det gi noe mening så må grafen være korrigert for inflasjon,  og logaritmisk. Sp500, ganske lange perioder med reell nedgang.

sp-500-historical-chart-data-2025-04-04-macrotrends.thumb.png.757302b4e1d969b7e183e10dd1c68af7.png

Men så lenge man investerer jevnlig, typ setter inn penger hver måned, har man da uansett tjent penger på alt man har satt inn mens det har vært en dal.

image.png.da35bfc487d74d57c3c166180ef614aa.png

Typ volumet inni her. Om man investerte én gang på toppen, tar det 8 år før man er i null, feks. Men har man kjøpt regelmessig i dalen er jo alle de pengene opp. Så med lang nok horisont fortsetter jeg bare som før.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...