Gå til innhold

Den Store Fondstråden

Naranek

Anbefalte innlegg

Hei og takk for svar. Når jeg har sammenlignet så har jeg sett på Delphi Europa og DNB Europa målt i euro, opp mot iShares ETF'er.

Når jeg sammenligner fondene hos ft.com i GBP får jeg dette resultatet:

Total returns on £1,000

z0185100az277680dfc4e64fa39d4c233425a5d3

Ellers virker det som om iShares STOXX Europe 50 UCITS ETF (DE) betaler ut utbytte, mens de to andre reinvesterer det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurderer å benytte meg av Nordnet Superlånet til 2,5% rente. Nordnet tar da sikkerhet i min aksje og fondskonto som er min langsiktige portefølje. For å kvalifisere for beste rente på 2,5% så kan jeg benytte 40% av lånerammen, som vil utgjøre ca 2 mill for mitt vedkommende.

Det finnes jo i dag ulike utbytte ETF'er, så hvorfor ikke kjøpe f.eks SDIV for 2 mill. Ved å handle på dagens kurser på SDIV og dollar vil jeg sitte igjen med nærmere kr 5000 måneden etter lånekostnader og skatt. Forhåpentligvis vil kursen på SDIV også øke, men dette vet man selvsagt ingenting om. Dollarkursen kan også falle til 6, noe som gjør at jeg sitter igjen med kr 3000  måneden. Økonomien kan også gå helt på trynet og utbyttet kan bli halvert. 

Uansett, hva tror dere om dette? Bør kanskje spre det over flere utbytte ETF'er? Gå inn gradvis i en periode på 1-2 år? 

Ellers tenker jeg at dette billige lånet (gitt dagens betingelser, og at de ikke endres radikalt) kan være greit å benytte på korreksjoner i markedet. 

Endret av tommy18
Lenke til kommentar

STOXX 50-ETFen henger etter fordi STOXX 50-indeksen henger etter. Sjekker du iShares sitt MSCI Europe-fond vil du se at det følger indeks, akkurat som det skal (faktisk ligger fondet noe foran indeks grunnet skattefordeler mellom europeiske land sammenlignet med de skattesatsene som ligger til grunn for beregning av MSCI Europe-indeksen).

Lenke til kommentar

Vurderer å gå inn med langsiktig(10år+) sparing i fond og trenger litt hjelp for å komme i gang.

Vil investere månedlig, ca 5-10.000kr og feks ha 5 fond? Noen som har et forlag til en 5-10 fond jeg kan kikke på?

Bør være fond som ikke tar en masse gebyrer.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har lyst til å begynne å spare i fond snart, og har lest en del om dette. Forstår det grunnleggende, men vet ikke helt hvordan jeg bør begynne. Jeg ser at DnB og andre banker har egne fondsløsninger. Er det lurt å gå gjennom en av disse bankene? Eller bør jeg investere i fond på egen hånd, og gjøre researchen selv? Regner med DnB tar en del av avkastningen min.

Noen som har noen forklaringer her?

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Lurte på det jeg også, men så sa folk til meg at det ikke er lurt å gå inn nå som aksjemarkedet er på topp. Vet ikke hva jeg skal tro.

Historisk avkastning ligger på rundt 10 % per år. Det er store variasjoner, men dette tilsier at børsen er på topp svært ofte.

Lenke til kommentar

Høres fornuftig ut, men akkurat nå er jeg skuffet. Jeg gikk inn med 30 000 for et par dager siden, stort i minus allerede :)

Jeg ser at DnB og andre banker har egne fondsløsninger. Er det lurt å gå gjennom en av disse bankene? Eller bør jeg investere i fond på egen hånd, og gjøre researchen selv? Regner med DnB tar en del av avkastningen min.

DnB tar svart lite av avkastningen hvis du kjøper indeksfondene deres, slik jeg gjorde. Jeg har dog så langt ingen avkastning, tapt nesten en tusenlapp på to dager. 

Jeg anbefaler ikke aktive fond, da skal banken ha ekstra betalt. Og det er på ingen måte gitt at "ekspertene" klarer å slå markedet. Hvis du har interesse for aksjer kan du da like godt gjøre researchen selv. Sikkert spennende, men jeg tror det er svært vanskelig, og som regel tror jeg det handler om flaks når investeringene dine gjør det bedre enn indeksene (uten at jeg på noen måte er en ekspert på aksjer).

Endret av Dippedupp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du går ikkje inn i eit fond og sjå på avkastning etter nokre dagar. Det er langtidssparing.

Joda, men nå snakker mange om at det kommer et krakk, og da skulle man kanskje ventet til bunnen er nådd. 

Jeg visste ikke om boblen da jeg kjøpte, hadde bare lest litt om aksjefond generelt, og fikk tro på disse indeksfondene. 

Endret av Dippedupp
Lenke til kommentar

Kva har du gått inn i og kor mykje har det gått ned? Det blir sagt så mangt, men ingen kan spå. Alt blir spekulasjonar.

Uansett, sjå på 5-års-endringen til fondet, ikkje dagens endring.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler ikke aktive fond, da skal banken ha ekstra betalt. Og det er på ingen måte gitt at "ekspertene" klarer å slå markedet. Hvis du har interesse for aksjer kan du da like godt gjøre researchen selv. Sikkert spennende, men jeg tror det er svært vanskelig, og som regel tror jeg det handler om flaks når investeringene dine gjør det bedre enn indeksene (uten at jeg på noen måte er en ekspert på aksjer).

Hva menes med aktive fond? I de generelle guidene jeg foreløpig har lest har jeg ikke sett denne betegnelsen.

Ellers kommer jeg til å unngå å sette inn såpass store summer som 30 000, fordi man såvidt jeg har forstått risikerer å gå på en smell. Hvis du investerer jevnt og trutt over lang tid vil du visstnok redusere risikoen veldig, ettersom du får ta del i den naturlige verdiskapningen som skjer. Slik jeg har forstått det i alle fall. Og har du egentlig tapt penger før du tar ut pengene?

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Du har eit "papirtap", men dersom du sel aksjane/fondsandelene på dette tidspunktet har du eit faktisk tap i verkelege pengar. Den dagen du sel aksjar/fond får du gevinst/tap ved å samanlikne kursen med kursen som du kjøpte aksjane/fondsandelene for.

Indeksfond vil seie at forvaltarane plasserer aksjar i forhold til korleis ein gitt indeks er samansett. Å forvalte eit slikt fond kostar lite, og du får ei avkastning på linje med - eller rett i underkant av indeks. Aktive fond vil seie at forvaltarane sit og spekulerer i kva for aksjar som kan gå betre eller dårlegare enn indeks. Dette har ein høgare kostnad, og forvaltarane bommar ofte. Det har vist seg at det er få aktivt forvalta fond som greier å slå indeks over tid, men mange av desse fonda går betydeleg dårlegare enn indeks. Dersom ein sit i eit dårleg fond er det meiningslaust å vente 5 år før ein bestemmer seg for å selje.

Når ein skal investere bør ein ikkje setje inn alle pengane ein har over kort tid eller berre på ein stad, dette for å spreie risiko. Dermed unngår du å investere alt når marknaden er på ein topp rett før eit krakk, og om noko skulle gå dårleg går ikkje alt det andre like dårleg. Elles er det også lurt å ikkje investere meir enn det som ein toler å miste.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Indeksfond vil seie at forvaltarane plasserer aksjar i forhold til korleis ein gitt indeks er samansett. Å forvalte eit slikt fond kostar lite, og du får ei avkastning på linje med - eller rett i underkant av indeks. Aktive fond vil seie at forvaltarane sit og spekulerer i kva for aksjar som kan gå betre eller dårlegare enn indeks. Dette har ein høgare kostnad, og forvaltarane bommar ofte. Det har vist seg at det er få aktivt forvalta fond som greier å slå indeks over tid, men mange av desse fonda går betydeleg dårlegare enn indeks. Dersom ein sit i eit dårleg fond er det meiningslaust å vente 5 år før ein bestemmer seg for å selje.

OK. Så over følgende liste av DNB-fond, hvordan ser jeg hva som er indeksfond og hva som er aktive fond? https://www.dnb.no/privat/sparing-og-investering/fond/kurs-avkastning.html?WT.ac=Produkt_fond_kursliste-a

Ser at noen av de har indeks i navnet, er alle de andre aktive?

Spørsmål 2: Hvis vi forutsetter at jeg går gjennom en bank for å investere i fond (jeg må kanskje det?), er det noen konsensus om hvilken som er "best"? Hva bør jeg se etter?

Ingen av de guidene jeg har lest så langt har nevnt praktiske ting som dette, og jeg har ikke lyst til å spørre bankene om disse tingene, de er jo ikke akkurat nøytrale.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Kva har du gått inn i og kor mykje har det gått ned? Det blir sagt så mangt, men ingen kan spå. Alt blir spekulasjonar.

Uansett, sjå på 5-års-endringen til fondet, ikkje dagens endring.

30 laken, gått ned med over 2 prosent.

På lang sikt er det vel ikke spekulasjoner? 

Lenke til kommentar

Hva menes med aktive fond?

Hvis du investerer jevnt og trutt over lang tid vil du visstnok redusere risikoen veldig, ettersom du får ta del i den naturlige verdiskapningen som skjer. Slik jeg har forstått det i alle fall. Og har du egentlig tapt penger før du tar ut pengene?

Jeg er ingen ekspert, men sånn som jeg har forstått det, så betyr det at det sitter noen forvaltere og kjøper og selger aksjer for deg, og prøver å "slå markedet". Hvis du har et passivt fond, så har du en mer eller mindre fast portefølje, som er laget slik at den skal følge verdensøkonomien. 

Kanskje du har rett i et man reduserer risikoen ved å spare jevnt og trutt i stedet for å gå "all in", men da mister du samtidig avkastning. Du sparer jo i fond fordi det er lønnsomt i forhold til bankinnskudd, ikke sant? Så om du tenker langsiktig så er det vel like greit å gå "all in" med så mye du kan i dag, og så heller overføre mer når du har økonomi til det siden? Det virker i hvert fall logisk for meg. 

Lenke til kommentar

Når ein skal investere bør ein ikkje setje inn alle pengane ein har over kort tid eller berre på ein stad, dette for å spreie risiko. 

Et indeksfond er jo satt sammen av tusenvis av aksjer, så det er vel risikospredning i seg selv? Går indeksfondene ned så tror jeg ikke det er noe å hente på å ha nisjeaksjer i tillegg. Disse kan jo like godt gjøre det enda dårligere enn indeksen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...