DukeRichelieu Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Nyere investorer tror nok gitt egen erfaring at markedet alltid går opp igjen. Etter tech-boblen sprakk i 2000 gikk det 8 år før markedet var oppe igjen på topp. Så var det finanskrise og nok en halvering av markedet. Etter dette var det nullrentepolitikk 10 + år - som har vært hoveddriveren for den eventyrlige veksten i aksjemarkedet det siste tiåret. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden On 4/3/2025 at 5:13 PM, bo1e said: krysse fingre og tær for at all erfaring slår til denne gangen også Hver krise har blitt etterfulgt av massiv ekspansjon i pengemengden, mer eller mindre. Man har altså tømt mer bensin på bålet for å forsøke å legge nedgang bak seg. De prøvde å redusere litt i 2017-18 men markedet likte det ikke og stod nærmest på kanten av stupet. Så da er det å fortsette å printe papir og ta bakrusen når den kommer. Spoiler Lenke til kommentar
Hamglock Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden DukeRichelieu skrev (3 timer siden): Sukk. Angrer på jeg ikke solgte fondene mine. Har vært en bjørn siden Trump kom til makten, men tok et par uker før jeg skjønte alvoret. Vurderte selge forrige uke, men så at det var en del forsinkelser på salg av fond (aldri gjort før), så valgte å ikke gjøre det. Om Trump står kursen ut og ikke endrer kurs når han ser hvordan handelskrigen påvirker børsene og 'the common man' i USA, så tror jeg dette kan gå dypere enn 20 % og kan bli en varig nedgang på mellomlang/lang sikt. Tar det med knusende ro. Trump og republikanerne kommer til å pøse ut penger i skatteletter innen 1 år. Akkurat i tide for oppløpet til mellomvalget. Shitcoinen NOK eller europa/Asia/canada kommer til å slite minst like mye som USA pga tariff. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Har siklet på fond lenge, men har satt stille i båten til eg så hvor det bar. Og er glad for det no. Men spm er jo, er det rett tid no å gå inn eller bør vi vente ett år til for å se hvor det bærer? Hva tenker dere mer erfarne? Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Selvfølgelig skulle man ha solgt i januar. Hindsight is always 20-20. Mye penger som har forduftet men man har ikke høy risiko på penger man ikke har råd til å tape. Når det går trått med avkastningen så får man brette opp ermene og skape noe selv. Leste nettopp at flere glupinger anbefalte å vente med å kjøpe. "Fortsatt mye nedside igjen" og denslags. Eneste som er sikkert nå er vel at mye er usikkert. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Villfaren skrev (9 timer siden): Har siklet på fond lenge, men har satt stille i båten til eg så hvor det bar. Og er glad for det no. Men spm er jo, er det rett tid no å gå inn eller bør vi vente ett år til for å se hvor det bærer? Hva tenker dere mer erfarne? Andre er sikkert mer inne på det. Men det jeg ville gjort, er å kjøpe litt og litt med visse mellomrom framover. Ikke alt med en gang nå hvertfall. Men kanskje greit å begynne nå. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Villfaren skrev (10 timer siden): Har siklet på fond lenge, men har satt stille i båten til eg så hvor det bar. Og er glad for det no. Men spm er jo, er det rett tid no å gå inn eller bør vi vente ett år til for å se hvor det bærer? Hva tenker dere mer erfarne? Hvor lenge har du siklet? Vi er vel egentlig bare tilbake til prisen fra august i fjor, så hvis du har ventet lenger enn det har du tapt penger. Det er umulig å si, men det du vet er at det er billigere nå enn for et par mnd siden. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Delvis skrev (På 3.4.2025 den 17.55): Mer usikkert at det går opp igjen denne gang. Det er fare for systemkrise, og i verste fall verdenskrig. Da blir veien tilbake lang. Men vi får jo håpe. Hehe. Hver bidige krise er det noen som påstår det er «annerledes denne gangen». Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Nasdaq er ned ca 20% fra toppen. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Nasdaq100 og SP500 ned ca 6 %. Dow30 ned 5.5 %. Samtidig er USD opp 4.1 %, så det demper jo noe av fallet når man har ting i utenlandske aktiva. Spoiler Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Nimrad skrev (4 timer siden): Hehe. Hver bidige krise er det noen som påstår det er «annerledes denne gangen». Annerledes er jo verdens-situasjonen enn vel noengang etter sovjetunionens oppløsning? Under finanskrisen var jeg aldri i tvil om at det ville komme tilbake nokså snart, og det gjorde det. Tror bare det er mer usikkert nå. Det kan iallefall ta en del lenger tid. Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Jotun skrev (På 27.3.2025 den 15.11): Du har jo i Nammo da. Det etiske bak det kan vel diskuteres? Finnes det noe som er mer moralsk høyverdig enn å produsere verktøy for å beskytte seg mot fascistiske, imperialistiske diktaturer? Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden OMyre skrev (På 30.3.2025 den 11.15): Den dagen krigen er over, er det da like etisk? Mest sannsynlig vil industrien da finne nye markeder og spørsmål om estetikk spiller liten rolle for de som kun tenker profitt. Det er like etisk. Du kan like det eller ei, men våpen er nødvendig for at vi skal kunne beholde vår frihet. Men du vil vel heller være i en russisk fangeleir og føle at du har god samvittighet kanskje? Jeg personlig mener det er umoralsk å ikke investere i forsvar. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Delvis skrev (1 time siden): Annerledes er jo verdens-situasjonen enn vel noengang etter sovjetunionens oppløsning? Under finanskrisen var jeg aldri i tvil om at det ville komme tilbake nokså snart, og det gjorde det. Tror bare det er mer usikkert nå. Det kan iallefall ta en del lenger tid. Nokså snart? Sjølve fallet under finanskrisa pågjekk i 1 1/5 år og deretter tok det 4-5 år før indeksen var på nivået før krakket, og så skal du hente inn nokre år med inflasjon før reell verdi er tilbake der den var før det stupte. Mange meiner noko, både ekspertar og lekfolk, men ingen veit kva som vil skje. Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Villfaren skrev (16 timer siden): Har siklet på fond lenge, men har satt stille i båten til eg så hvor det bar. Og er glad for det no. Men spm er jo, er det rett tid no å gå inn eller bør vi vente ett år til for å se hvor det bærer? Hva tenker dere mer erfarne? Sannheten er faktisk at ingen kan spå dette med noe nøyaktighet. Plutselig snur Trump og lemper på tollsatsene og markedene er opp 10 % på en uke. Kanskje blir det fred i Ukraina. Mye positivt KAN skje. Om du skal spare i fond med en 10 + års horisont er det ingen grunn til å ikke begynne nå. Den eneste grunnen til at jeg selv vurderte å selge meg ut er fordi jeg kan litt mer enn den menige mann og så skyene på horisonten. I motsetning til aksjer tar det tid å selge fond, så derfor droppet jeg det. Og siden jeg i utgangspunktet selv sparer med en lang tidshorisont gjør det egentlig pent lite. Jeg tror dog at jeg selv kommer til å avvente nye investeringer i fond, men setter av penger som jeg heller går inn med ved lavere kurser (her kan jeg ta feil). Nimrad skrev (5 timer siden): Hehe. Hver bidige krise er det noen som påstår det er «annerledes denne gangen». Jo. Men ser ikke du at dette kan være annerledes? 2022 - inflasjon og økte renter. 2020 - covid og stopp i den globale økonomien. Redningen ble en massiv pengetrykking, helikopterpenger og en situasjon som forholdsvis raskt havnet 'under kontroll'. Krasjet var nok i stor grad drevet av panikk og var nok overdrevet. 2025 - handelskrig og Trump. Fra mitt perspektiv er planen til Trump noe som endrer mye i verdensøkonomien om han faktisk står løpet ut. Derfor tror jeg at det kan være annerledes denne gangen. Går vi tilbake til 2000 var det faktisk en varig nedgang. Det tok 8 år før markedet hadde hentet seg inn igjen og på nytt kollapset. Det er kun de siste 15 årene (stort sett takket være nullrentepolitikk) at nedganger har vært kortvarige. Endret 2 timer siden av DukeRichelieu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå