Gå til innhold

Den Store Fondstråden

Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Femtekolonne skrev (7 minutter siden):

For meg som ikke har peiling så er det nervepirrende å se at det går nedover på kron-kontoen. Ender jeg opp med å tape allt? De skal stå der i 10-15år til.

Hvis alle verdens bedrifter går konkurs har du andre problemer enn sparepengene dine. 10-15 er sannsynligvis mer enn nok til å hente seg godt inn igjen.

Lenke til kommentar

Kjøp direkte fra KLP dere. Like enkelt. 

Krona stykres nå kraftig mot usd, så vi får en dobbel effekt her nå. Verdiene i globale indeksfond faller og krona stykres så det blir mindre verdt. 

Høyrentekonto er digg nå ;) handler også litt om å straffe usa for å gå bort fra Vestlige verdier og mot putin autoritær fascisme. Faller aksjene til usa bra nok og prisene går opp der blir det nok protester.

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (5 timer siden):

For meg som ikke har peiling så er det nervepirrende å se at det går nedover på kron-kontoen. Ender jeg opp med å tape allt? De skal stå der i 10-15år til.

Husk inflasjonsjustering for hvert år. Avkasting/tap blir mer realistisk da.

Lenke til kommentar

Vi snakket om aksjemarkedet i dag på jobben. Ene lederen (med 13 mill i fond) var usikker på hva han skulle gjøre. Den andre lederen (med ca 3 mill) hadde solgt unna 70% og puttet det på høyrente fond. Jeg sa til dem at jeg skal holde ut og ikke selge noe som helst (jeg har mye mindre enn dem i fond altså) og de sa at det sikkert ikke er så lurt.

Egentlig helt sykt, værst av alt er at dette er 90% pga trump, til og med usa selv sliter nå på børs og bedriftsmessig.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kjenner jeg er litt uroet. Hadde ca. 2 mill i globalt indeksfond før det begynte gå nedover, har ikke mistet enormt mye men ~150k kanskje og kjenner det jo litt ettersom jeg i hovedsak flyttet penger fra bank til fond i fjor. Tenkte å kanskje selge ut typ halvparten, så jeg har til boligoppgradering neste år, og la resten stå og håpe at ting bedrer seg. Egentlig dumt av meg å ha så mye stående i fond når jeg regnet med å oppgradere bolig neste år.

Jaggu ikke lett å vite hva man skal gjøre, men det er vel kanskje på tide at vi som er litt yngre får kjenne på den usikkerheten som kan være i finansmarkedene. Jeg var knapt voksen da finanskrisen inntraff i 2008/2009. Må være villig til å ta noen tap også, så lenge man har penger til å beholde bolig og leve greit så er jo egentlig alt bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er selv skeptisk fremover, Trump kan sikkert gjøre grep, men jeg er tvilende til effekten her da det skaper for mye ustabilitet.
Fyren skifter mening mellom hvert måltid så selv om den antatte tollmuren blir utsatt, stoppet eller endret, så kan det endres innen i morgen. Det blir for ustabilt til at jeg tror folk kommer til å satse, ingen vet hva neste uke bringer av tollregler eller andre hindringer.

Mulig partnere trekker seg unna da USA blir ett land det er umulig å forholde seg til ettersom det er for ustabile forhold.
Det er umulig å lage f.eks import eller eksportavtaler med noen når man ikke har den fjerneste idè om hva tollregler er neste uke.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selger meg mer og mer ut. Greit nå som krona styrkes også. Kan kjøpe ikke lavere.

Det har aldri vært en så ustabil vestlig leder med så mye makt, i et demokrati før. I landet med så høy andel av aksjemarkedet. 

Trump tror han driver art of the deal, mens alle andre ser han som en uproff bavian.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (På 6.3.2025 den 21.15):

de som har mye penger frykter mer for å tape dem enn de som har lite/mindre

For meg er det helt omvendt. Jeg var nervøs for dette i starten (0 til 100.000) og etterhvert som årene har gått føler jeg ikke svingningene. Akkurat nå håper jeg at det går skikkelig dårlig med amerikanske aksjer, sånn at folk forhåpentligvis våkner angående Trump i USA.

Da han hadde dette famøse møtet med Zelinsky i det hvite hus så var det veldig nærme at jeg byttet alt av fond med amerikanske aksjer over til Europa/Norden-fond. Jeg må gjerne bli straffet for at jeg ikke gjorde det.

Men så lenge den russiske agenten er president i USA så kommer jeg ihvertfall ikke til å kjøpe mer i noe fond som har amerikanske aksjer. Kun Europa/Norden/Norge. Av prinsipp, det får være visse grenser.

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...