Gå til innhold

Den Store Fondstråden

Naranek

Anbefalte innlegg

Mr. Spaceworld skrev (På 4.3.2024 den 11.12):

Handlet DNB Global Indeks for 85k i dag. Ser det har steget kraftig i det siste så noe usikker på timingen her, men ser ingen grunn til å la de stå på sparekonto og "støve" ned lenger. Skal se om jeg klarer å poste en oppdatering om 6 og 12 mnd for de som er interessert.

Kursen 3.4.24 - 636,54 NOK

Og vipps er det gått et helt år! Det har gått relativt godt med unntak av DeepSeek sjokket og Trump sin nye periode, men det har uansett lønnet seg det her.

Kursen 3.4.25 - 779,42

Totalbeløpet er i dag på 103.809,33 - 22,13%
Urealisert gevinst - 18.809,33,-

Endret av Mr. Spaceworld
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (1 time siden):

Stupte 2,5 %. Media er jommen gode.

2,5% er et vesentlig tap. Hadde det vært 2,5% nedgang hver dag ville det blitt 99,83% eller helt borte i løpet av et år. Bare en uke ville blitt 11,89%. Så jo 2,5% er et "stup"

Endret av Mr. Spaceworld
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld skrev (24 minutter siden):

2,5% er et vesentlig tap. Hadde det vært 2,5% nedgang hver dag ville det blitt 99,83% eller helt borte i løpet av et år. Bare en uke ville blitt 11,89%. Så jo 2,5% er et "stup"

Det gir null mening å leke med "hva hvis det hadde skjedd hver dag".

De siste 5 årene har NASDAQ bevegd seg opp/ned mer enn 2,5% i snitt en gang i måneden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det nå man kanskje bør kjøpe seg opp i Europe Indeksfond i stedet for de globale.

Vil ikke investering i fond, også påvirke de aksjene som fondet kjøper seg opp i?
Hvis veldig mange kjøper europeiske fond, kanskje det vil medføre en oppgang i det europeiske markedet.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Dette er to Europesike Indeksfond hos BlackRock
https://www.nordnet.no/fond/liste/bgf-european-a2-eur-e0134984
Europa, Store selskaper, Vekst
https://www.nordnet.no/fond/liste/bgf-european-value-a2-eur-51e2d04f
Europa, Store selskaper, Verdi

Jeg har kjøpt meg opp i det første fondet. Det siste fondet har gått mye bedre i avkastning.
Men på 10år perspektivet så har disse 2 fondene like mye avkastning. Verdifondet har bedre avkastning for 1år,3år og 5år.

Det kommer vel pga. at disse 2 Europeiske fondene har forskjellig sammensetning på selskap.

Sitter litt med tanken om jeg bør bytte over til European Value. Jeg har foreløpig kun 22000kr i BGF European A2.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
DJViking skrev (27 minutter siden):

Er det nå man kanskje bør kjøpe seg opp i Europe Indeksfond i stedet for de globale.

Vil ikke investering i fond, også påvirke de aksjene som fondet kjøper seg opp i?
Hvis veldig mange kjøper europeiske fond, kanskje det vil medføre en oppgang i det europeiske markedet.

Kanskje? Men hva om det kommer krig i Europa da? Da blir det jo potensielt krise.

Jo, flyten av penger vil påvirke kursen. Hvis veldig mange kjøper Europa så vil det stige, hvertfall på kort sikt. Men til syvende og sist har det økonomiske noe å si. Kommer de europeiske selskapene til å gjøre det bedre eller ikke enn resten.

Lenke til kommentar

Alle kjøper seg opp i Europa virker det som. 

Likevel, tollsatsene er mer negativ for Europa enn USA. At Trump gjør som putin vil er mer negativt for Europa enn USA.

Skal Europa ruste opp og gå over til en semi krigsøkonomi kommer det til å trekke vekk ressurser fra andre og mer produktive næringer. Våpen aksjene i Europa utgjør en veldig liten del av indeksen.

På den andre siden vil en reduksjon i byråkratiet gjennom doge frigjøre humankapital til å bidra i børsnoterte selskaper i USA.

Amerikansk eksepsjonalisme er tydelig når vi ser europeiske ledere en etter en reise til Washington for å 'kiss the ring' til nye keiseren.

Så jeg har ingen planer om å redusere USA eksponeringen. Trump er veldig bevisst USAs aksjemarkedet. Faller det brått er han førstemann til å pøse på med subsidier og drive aksjekursen opp igjen. Likevel tror jeg ikke trump sin uforutsigbare politikk er bra for aksjemarkedet, verken i USA eller andre steder.

Lenke til kommentar

Vurderer selv å enten bare flytte til Europeisk eller rett og slett selge ut store andeler. Men er også redd for at mye av tapet allerede er tatt eller snart tatt slik at det er for sent å trekke seg ut fra USA, men at EU kan få seg en smell snart. Lite fristende å bli med på begge :)

Ellers er Trump sin uforutsigbare politikk ikke bra for noe som helst, utenom for de som vet hvilke skritt han tar f.eks dagen før, noe som antagelig gjelder mange av de nærmeste.
~hele årets fortjeneste er spist opp for min del, muligens alt..

Er selv veldig usikker på hva jeg skal gjøre :(

Lenke til kommentar

Karl Johan Molnes sa på FA Tv i dag, at trump kommer til å bli stilt for riksrett ganske snart, om det fortsetter på samme måte.

Forresten om man sparer langsiktig i fond, så kan det jo være tiden å kjøpe andeler når det kommer en sånn nedgangsperiode. Noe skjer etterhvert iallefall. Enten ordner det seg, eller så går vel alt gale, og da betyr lite noenting uansett liksom.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke til å selge meg ut av Global+USA, men kommer nok til å kjøpe meg litt ekstra opp i Europeisk.

Ser at Nordnet Europeisk og DNB Europeisk har veldig mange flere toppselskaper (antall 25), enn BlackRock sine europeiske indekser.

Jeg er ikke så godt kjent med hvilke europeiske selskaper er bra eller dårlig, så jeg får bare se på den historiske avkastningen, og "håpe" at det beste fondet blant dem vil gå like bra fremover.

https://www.nordnet.no/fond/liste/nordnet-europa-indeks-nok-nok-c079f3d9
https://www.nordnet.no/fond/liste/dnb-europa-indeks-a-nok-7dae5b88
https://www.nordnet.no/fond/liste/bgf-european-value-a2-eur-51e2d04f
Kostnad beholdning: 150000kr
Nordnet: 0,19% = 285kr
DNB: 0,29% = 435kr
BGF: 1,29% = 1935kr

BGF har gjort det mye bedre over årene. Kan det kanskje hende fordi disse selskapene som de andre ikke har?
Nordnet har 4/6 selskaper som BGF har på sin portefølje. Disse har ikke Nordnet, som har gjort det dårligere enn BGF de siste årene.

Siemens AG 3,88%
Sanofi 3,70%
Cie de Saint-Gobain 2,96%
Barclays PLC 2,63%
CaixaBank, S.A 2,46%
Nordea Bank 2,45%
Lenke til kommentar

Om det blir en betydelig krasjlanding i aksjemarkedet så blir vel krona svakere slik at det blir et nullsumspill, så like greit å ha de stående i fond.

Når Støre vant valget så tømte jeg sparekontoen og kjøpte usd, men jeg har ikke innskuddsrente på disse pengene. Ser også at mange fond har hatt en bedre utvikling kontra kronesvekkelsen mot usd.

Lenke til kommentar

En mulighet er såklart å gå til cash, sette på en høyrente konto en periode. Faller ting 10%- 20 - 30% så kan man hoppe inn. Ja, det blir jo å "time" markedet. Så historisk sett ikke det smarteste. 

Eller gjøre en blanding. Beholde 1/3 globale indeksfond, gå 1/3 Europeisk indeksfond og 1/3 i cash. Jeg går nok for dette. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...