Nimrad Skrevet søndag kl 10:07 Del Skrevet søndag kl 10:07 PgUp skrev (15 minutter siden): Så selg alt tenker du? Jeg har sagt til det kjedsommelige at hvis man ikke tåler 50% nedgang uten å selge så skulle man aldri vært i aksjemarkedet fra starten av. Man spiller det lange spillet her og da kommer nedturer underveis, det er bare sånn det er. Hvis du som amatør prøver å time markedet er du også feil sted. For det første får så og si ingen det til, og hvertfall ikke de som spør på diskusjon.no(ikke ment til forkleinelse for noen). For det andre, indeksfond er helt feil produkt hvis man skal drive med sånt. 1 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet søndag kl 10:17 Del Skrevet søndag kl 10:17 (endret) Er kanskje litt umoralsk av meg, men jeg ikke klar for å selge alle amerikanske aksjer enda. Det blir dog en frys og prioritering mot Norden Indeks og Norge Indeks. Kanskje Europa Indeks Jeg investerer ikke en krone mer i Orangutangen Endret søndag kl 10:18 av DukeNukem3d 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet søndag kl 10:23 Del Skrevet søndag kl 10:23 25 minutes ago, PgUp said: Forklar. Vi starter med å sitere wikipedia, som har en ganske laber presentasjon Chamberlain's aeroplane landed at Heston Aerodrome on 30 September 1938 and he spoke to the spectators there: The settlement of the Czechoslovakian problem, which has now been achieved is, in my view, only the prelude to a larger settlement in which all Europe may find peace. This morning I had another talk with the German Chancellor, Herr Hitler, and here is the paper which bears his name upon it as well as mine [shows paper to crowd]. Some of you, perhaps, have already heard what it contains but I would just like to read it to you: " ... We regard the agreement signed last night and the Anglo-German Naval Agreement as symbolic of the desire of our two peoples never to go to war with one another again".[3][4] Grunnen til at du vurderer å selge deg ut av Amerikanske fond, er fordi Trump er i ferd med å bryte linjen med Pax America som Amerika har kjørt siden de deltog i andre verdenskrig. Verden handler Amerikanske produkter og handler olje i Dollar, mot at Amerika garanterer videre stabilitet i global handel. Så Trump er i ferd med å kjøre Appeasement med Russland, og dermed bryte en 80 år gammel tradisjon. Du vurderer da å sette den i et EU fond, som i praksis er Tyskland og Frankrike. Så hva gjør du vis Tyskland gjør ALT verre med å kjøre Appeasement som Chamberlain gjorde? Lenke til kommentar
PgUp Skrevet søndag kl 10:54 Del Skrevet søndag kl 10:54 (endret) Nimrad skrev (51 minutter siden): Jeg har sagt til det kjedsommelige at hvis man ikke tåler 50% nedgang uten å selge så skulle man aldri vært i aksjemarkedet fra starten av. Man spiller det lange spillet her og da kommer nedturer underveis, det er bare sånn det er. Hvis du som amatør prøver å time markedet er du også feil sted. For det første får så og si ingen det til, og hvertfall ikke de som spør på diskusjon.no(ikke ment til forkleinelse for noen). For det andre, indeksfond er helt feil produkt hvis man skal drive med sånt. Handler ikke om å ikke tåle nedturer. Handler om å få mest profitt. Og der er potensielt Europa veien å gå når aksjene her er priset endel lavere enn usa, og USA ønsker tollbarriærer. Tåler fint 100% nedgang jeg, men det var ikke poenget. Endret søndag kl 10:59 av PgUp 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet søndag kl 10:56 Del Skrevet søndag kl 10:56 del_diablo skrev (32 minutter siden): Vi starter med å sitere wikipedia, som har en ganske laber presentasjon Chamberlain's aeroplane landed at Heston Aerodrome on 30 September 1938 and he spoke to the spectators there: The settlement of the Czechoslovakian problem, which has now been achieved is, in my view, only the prelude to a larger settlement in which all Europe may find peace. This morning I had another talk with the German Chancellor, Herr Hitler, and here is the paper which bears his name upon it as well as mine [shows paper to crowd]. Some of you, perhaps, have already heard what it contains but I would just like to read it to you: " ... We regard the agreement signed last night and the Anglo-German Naval Agreement as symbolic of the desire of our two peoples never to go to war with one another again".[3][4] Grunnen til at du vurderer å selge deg ut av Amerikanske fond, er fordi Trump er i ferd med å bryte linjen med Pax America som Amerika har kjørt siden de deltog i andre verdenskrig. Verden handler Amerikanske produkter og handler olje i Dollar, mot at Amerika garanterer videre stabilitet i global handel. Så Trump er i ferd med å kjøre Appeasement med Russland, og dermed bryte en 80 år gammel tradisjon. Du vurderer da å sette den i et EU fond, som i praksis er Tyskland og Frankrike. Så hva gjør du vis Tyskland gjør ALT verre med å kjøre Appeasement som Chamberlain gjorde? Skjønner fremdeles lite. Appeasement? Hva menes her? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet søndag kl 11:36 Del Skrevet søndag kl 11:36 PgUp skrev (41 minutter siden): Handler ikke om å ikke tåle nedturer. Handler om å få mest profitt. Og der er potensielt Europa veien å gå når aksjene her er priset endel lavere enn usa, og USA ønsker tollbarriærer. Tåler fint 100% nedgang jeg, men det var ikke poenget. Ja, hvis du tror du vet bedre enn resten så kan du jo bare gamble i vei. Tollbarrierene går begge veier, Europa har alltid vært priset en del lavere enn usa og Europa er de som har ustabile naboer med en pågående krig. Du prøver å spå globale trender, det er det vanskeligste du kan gjøre. Skal du gjøre aktive valg i investeringene dine så er ikke indeksfond veien å gå uansett. Da er det bedre å finne noen enkeltselskaper eller bransjer du dypdykker i og finner ut hvordan de er rustet mot det som kommer. Så tar du heller en andel av porteføljen der. Da har du bedre sjanse til å få en Edge over alle andre. Det sagt, å snu porteføljen sin mot Europa utgjør jo ikke noen særlig stor endring i risiko så det er jo ikke idioti uansett hva utfallet blir. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet søndag kl 12:24 Del Skrevet søndag kl 12:24 Nimrad skrev (47 minutter siden): Ja, hvis du tror du vet bedre enn resten så kan du jo bare gamble i vei. Tollbarrierene går begge veier, Europa har alltid vært priset en del lavere enn usa og Europa er de som har ustabile naboer med en pågående krig. Du prøver å spå globale trender, det er det vanskeligste du kan gjøre. Skal du gjøre aktive valg i investeringene dine så er ikke indeksfond veien å gå uansett. Da er det bedre å finne noen enkeltselskaper eller bransjer du dypdykker i og finner ut hvordan de er rustet mot det som kommer. Så tar du heller en andel av porteføljen der. Da har du bedre sjanse til å få en Edge over alle andre. Det sagt, å snu porteføljen sin mot Europa utgjør jo ikke noen særlig stor endring i risiko så det er jo ikke idioti uansett hva utfallet blir. Tror ikke jeg vet bedre enn resten, hva er poenget med denne siden om ikke å diskutere? Trenger ikke å gå til useriøse angrep på den måten. 1 Lenke til kommentar
wampster Skrevet søndag kl 12:29 Del Skrevet søndag kl 12:29 Alle som investerer prøver vel å spå globale trender? Hva er ellers poenget med investeringene/å investere? Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet søndag kl 12:32 Del Skrevet søndag kl 12:32 Når folk som er like kompetente som Charter-Svein og Kari Jaquesson styrer USA så er det en god mulighet for at amerikanske aksjer ikke er stedet å være. Men jeg styrer mest unna fordi jeg nekter å investere mer i Orangutangen. Nå er det europeiske/nordiske aksjer som gjelder i 3-4 år til minst. 3 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet søndag kl 13:19 Del Skrevet søndag kl 13:19 PgUp skrev (37 minutter siden): Tror ikke jeg vet bedre enn resten, hva er poenget med denne siden om ikke å diskutere? Trenger ikke å gå til useriøse angrep på den måten. Det er ikke ment som noe angrep, det er de harde fakta. Aksjemarkedet i dag tar allerede hensyn til denne informasjonen. Du må være bedre enn snittet av alle investorer der ute og det er vanskelig. Dette er en tråd om aksjefond. Det er nettopp å diskutere vi holder på med nå. Jeg ser på tråden som at man må lære å finne egen risikotoleranse, hvordan man skal planlegge inn mot eventuelle uttak av fondet. Å bytte frem og tilbake mellom bransjer, land osv alt etter hva som står på dagens forside i VG er bare ikke anbefalt. All forskning viser at de privatinvestorene som gjør det best i markedet er de som holder seg til opprinnelig plan. Jeg prøvde å si det samme forrige gang rundt Brexit, hvor folk solgte seg ut, for da jobbet jeg i bransjen, men folk gikk på den samme limpinnen. wampster skrev (45 minutter siden): Alle som investerer prøver vel å spå globale trender? Hva er ellers poenget med investeringene/å investere? Nei, definitivt ikke. Hvis du investerer i hele verden har det ikke noe å si hva trendene er. Du får automatisk ta del i snittet av alt. Vitsen er jo selvfølgelig at du får bedre betalt enn i banken. 1 Lenke til kommentar
PosteMonopolet Skrevet søndag kl 13:47 Del Skrevet søndag kl 13:47 Er det noen som har en forklaring på hvorfor Nordisk indeks har gått så bra opp hittil i år? Min teori er at investorene i Norden trekker seg ut av USA og investerer mer hjemme. 1 1 Lenke til kommentar
wampster Skrevet søndag kl 14:59 Del Skrevet søndag kl 14:59 Nimrad skrev (1 time siden): Nei, definitivt ikke. Hvis du investerer i hele verden har det ikke noe å si hva trendene er. Du får automatisk ta del i snittet av alt. Vitsen er jo selvfølgelig at du får bedre betalt enn i banken. Jo. Investerer du i global indeks er det fordi du tror økonomien i verden (global indeks) kommer til å gå oppover og ikke nedover. Da "tror/spår man" På samme måte om man investerer i mer spesifike ting som emerging markets/valuta/gull/råvarer/etc 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet søndag kl 16:46 Del Skrevet søndag kl 16:46 Eg har globalt indeksfond basert på historikk og anbefalingar frå folk som har langt meir peiling enn meg. Eg verken spår eller trur noko som helst om kort framtid mtp. kvar ein bør investere, berre fortset som før. Håpet er sjølvsagt at verda skal koma seg gjennom desse krisene òg utan at aksjemarknaden får seg ein større knekk, men det er det ingen garantiar for. Siktet er uansett på 10+ år framover i tid, ikkje morgondagen. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet søndag kl 17:18 Del Skrevet søndag kl 17:18 wampster skrev (2 timer siden): Jo. Investerer du i global indeks er det fordi du tror økonomien i verden (global indeks) kommer til å gå oppover og ikke nedover. Da "tror/spår man" På samme måte om man investerer i mer spesifike ting som emerging markets/valuta/gull/råvarer/etc Man spår ikke, man «gambler» på at det over tid går opp da det knapt finnes lange perioder(aller helst 10+år) hvor det ikke har gått opp de siste hundre+ årene. Lenke til kommentar
Myriad Skrevet søndag kl 18:07 Del Skrevet søndag kl 18:07 (endret) Mag ne skrev (På 26.2.2025 den 11.46): Hva var deilig å bytte til? Har ikke funnet et fond enda. Åpen for innspill. Men satt litt inn i enkeltaksjer imens. KLP Global AksjeIndeks -2,24 % sist uke. Forsvarsaksjen jeg puttet 1/5 av "potten" inn i forrige uke +12,56 %. Fortsetter nok oppover til uka etter helgens hendelser. Ser ut som jeg visste bedre enn det fantastiske markedet. Edit 3/3: Resultat i dag +14 % Endret mandag kl 14:23 av Myriad Lenke til kommentar
Kutler Skrevet søndag kl 21:00 Del Skrevet søndag kl 21:00 (endret) PgUp skrev (10 timer siden): Skjønner fremdeles lite. Appeasement? Hva menes her? "Appeasement" er blitt et slags catch-all-begrep for kosesnakking og dikking med diktatorer. Hvor man tror man skal oppnå fred ved å la diktatorene herje fritt. Appeasement har en negativ konnotasjon, og det ligger i begrepet at det er nytteløst og at man heller må svare med minst like hard mynt, gjerne krig. Begrepet ble kjent ved at Storbritannias statsminister, Neville Chamberlain, kom fram til en fredsavtale med Hitler i 1938. Chamberlain har blitt dømt nord og ned med historiens briller fordi det heter seg at man ikke kan forhandle og kosesnakke med diktatorer; og at han skulle erklært krig der og da. Men det er alltid lett å si i ettertid. En mer moderne bruk av appeasement er når ulike europeiske statsledere dro for å snakke med Putin i dagene før fullskalainvasjonen i februar 2022. (Med forbehold om at jeg ikke har lest diskusjonen her) Endret søndag kl 21:05 av Kutler 2 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet mandag kl 15:39 Del Skrevet mandag kl 15:39 Har DNB fjernet den gamle fine fonds-oversikten og erstattet det for godt med dette forferdelige GRØNNE mot HVIT bakgrunn? FFS......... Lenke til kommentar
Delvis Skrevet mandag kl 15:54 Del Skrevet mandag kl 15:54 DukeNukem3d skrev (På 2.3.2025 den 11.17): Er kanskje litt umoralsk av meg, men jeg ikke klar for å selge alle amerikanske aksjer enda. Det blir dog en frys og prioritering mot Norden Indeks og Norge Indeks. Kanskje Europa Indeks Jeg investerer ikke en krone mer i Orangutangen Ble fristet til å kjøpe meg inn i TRNR for en ukes tid siden, og har ikke solgt. Men strengest talest har akkurat det lite med trump å gjøre og da. Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet mandag kl 21:03 Del Skrevet mandag kl 21:03 Da begynner klovneriet i gi utslag: "Etter nyheten om at det fra tirsdag innføres toll på varer fra Canada og Mexico, stupte amerikanske aksjer på børs. Nasdaq-indeksen falt 2,5 prosent, mens Dow og S&P 500 begge gikk ned med minst 1,6 prosent." Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet i går, 05:30 Del Skrevet i går, 05:30 DukeNukem3d skrev (8 timer siden): "Etter nyheten om at det fra tirsdag innføres toll på varer fra Canada og Mexico, stupte amerikanske aksjer på børs. Nasdaq-indeksen falt 2,5 prosent, mens Dow og S&P 500 begge gikk ned med minst 1,6 prosent." Stupte 2,5 %. Media er jommen gode. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå