Gå til innhold

Den Store Fondstråden

Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter at en har opprettet en "spareavtale" på nordnet, finnes det da noen enkel måte å kjøpe engangsbeløp inn på samme spareavtale?

Si jeg har 8 faste fond jeg sparer i, men vil en måned sette inn 1500 ekstra. Kan jeg gjøre dette på en enkel måte uten å gjøre det % vis på hvert enkelt fond?

Lenke til kommentar

Det skjønner jeg, men nå vil jeg ikke kjøpe ett enkelt fond, men alle fondene som er i spareavtalen med samme prosentvis fordeling.

Du kan se hvor enkelt det kan gjøres her fra skandiabanken. Velger jeg "kjøp (engangssum)" så blir beløpet jeg velger fordelt på fondene som er i avtalen med samme fordeling som i avtalen.

post-318876-0-66712800-1426837359_thumb.png

Lenke til kommentar

Jeg har opprettet en ny Zero-konto hos nordnet hvor jeg kun skal ha ETF'er. Planen er månedlig uttak fra fondsporteføljen og over til denne. Zero-konto grunnet utsatt skatt. Skjermingsfradrag er så lite så det bryr jeg meg ikke om.

Har nå 3 ETF'er , noen kommentarer på disse?

• iShares MSCI World UCITS ETF (Acc)

• iShares MSCI Europe Minimum Volatility UCITS ETF

• PowerShares QQQ Trust, Series 1

Overvekter Europa fremover. Vil også ta inn en ASIA-ETF og en EM-ETF.
Lenke til kommentar

Det stemmer at du ikke får kurtasjefri sparing i QQQ. Men i de to andre du nevnte får du det.

De er bra fond som presterer bedre enn tilsvarende norske fond. Det er mulig jeg etter hvert kutter ned på sparing i globale norske fond og heller setter mer i de iShares-fondene du nevnte.

Endret av selters
Lenke til kommentar

Her har jeg tydligvis vært litt for rask og gått utifra at kurtasjen ikke var så høy som den er...200kr i kurtasje for hver av disse hos nordnet? det er jo rene ranet. Men regner med at det er konkurransedyktige priser jeg har hos nordnet, som private banking kunde.

Endret av tommy18
Lenke til kommentar

Har no startet med pensjonssparing i fond, blir automatisk trekt 1000,-/Mnd fordelt på DNB Nord Aktiv og Skadenfondene.

Har eg forstått det riktig at ved slik pensjonssparing kan 27% trekkes fra på skatten? Men det må beskattes igjen når det taes ut? Går ikkje vinningen da litt opp i spinningen?

Lenke til kommentar

Har no startet med pensjonssparing i fond, blir automatisk trekt 1000,-/Mnd fordelt på DNB Nord Aktiv og Skadenfondene.

Har eg forstått det riktig at ved slik pensjonssparing kan 27% trekkes fra på skatten? Men det må beskattes igjen når det taes ut? Går ikkje vinningen da litt opp i spinningen?

Jeg tenkte også på pensjonsspar, men fikk høre her at det er et dårlig produkt, med veldig dyre forvaltninskostnader. Har du vurdert å heller spare i f.eks KLP?

Lenke til kommentar

IPS er enkelt og greit noe dritt. Les her: http://www.dinside.no/907705/ikke-lenger-anbefalt-med-ips

På IPS derimot, er skattefordelen kun en skatteutsettelse. IPS gir deg 28 prosent skattefradrag på et sparebeløp inntil 15.000 kroner. Men når du en gang i fremtiden skal ta pensjonsmidlene ut, blir uttaket beskattet som ordinær pensjonsinntekt. Avhengig av hvor høy skatt du får på pensjonsinntekten din, kan den fremtidige skatten faktisk være høyere enn fradraget du får i dag.

Du har heller ikke kontroll over dine egne midler før pensjonstid slik jeg forstår. Du er også låst til relativt høye forvaltningskostnader. Merk også at man har liten kontroll over beskatningen om 40-50 år. Styr unna IPS er mitt råd.

Lenke til kommentar

Hva tror folket her om fondet Alfred Berg Income? Tenker på stabil avkastning, og det å ta ned risiko i porteføljen. Kan vel forvente årlig avkastning > 5% over tid?

Tviler, består av en veldig høy andel obligasjoner som ikke gir særlig avkastning i et marked med lav og negativ styringsrente fra sentralbankene.
Lenke til kommentar

IPS er enkelt og greit noe dritt. Les her: http://www.dinside.no/907705/ikke-lenger-anbefalt-med-ips

På IPS derimot, er skattefordelen kun en skatteutsettelse. IPS gir deg 28 prosent skattefradrag på et sparebeløp inntil 15.000 kroner. Men når du en gang i fremtiden skal ta pensjonsmidlene ut, blir uttaket beskattet som ordinær pensjonsinntekt. Avhengig av hvor høy skatt du får på pensjonsinntekten din, kan den fremtidige skatten faktisk være høyere enn fradraget du får i dag. 

Du har heller ikke kontroll over dine egne midler før pensjonstid slik jeg forstår. Du er også låst til relativt høye forvaltningskostnader. Merk også at man har liten kontroll over beskatningen om 40-50 år. Styr unna IPS er mitt råd.

Ja, har også hørt at man bør vite hva man gjør hvis man begynner med IPS.. men uten å ha regnet noe særlig på det, gitt en jevn vekst, vil ikke IPS lønne seg hvis man hvert år i tillegg til fast beløp sparer sum tilsvarende skattefradrag? 

Lenke til kommentar

Utbyttefond som SDIV, lønner seg vel å ha på en investeringskonto slik at man ikke blir skattelagt av utbytte hvert år? Noen andre utbytte-fond som er verdt å se på?

Riktig, du burde ha utbyttefond på Investeringskonto. Har holdt med unna utbyttefond foreløpig.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvorfor det er så mange Europa ETF'er (f.eks ishares notert i tyskland) som henger så langt etter f.eks Delphi Europa, DNB Europa målt i euro? Delphi Europa har avkastning på nesten 80% på 5 år, mens iShares STOXX Europe 50 UCITS ETF (DE) har 29%?

Og det til tross for at disse ETF'ene er mye billigere?

Endret av tommy18
Lenke til kommentar

Noen som vet hvorfor det er så mange Europa ETF'er (f.eks ishares notert i tyskland) som henger så langt etter f.eks Delphi Europa, DNB Europa målt i euro? Delphi Europa har avkastning på nesten 80% på 5 år, mens iShares STOXX Europe 50 UCITS ETF (DE) har 29%?

På grunn av valutaforskjellen? iShares STOXX Europe 50 UCITS ETF (DE) er notert i EURO, Delphi Europa og DNB Europa i NOK. 

Endret av eddott
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På grunn av valutaforskjellen? iShares STOXX Europe 50 UCITS ETF (DE) er notert i EURO, Delphi Europa og DNB Europa i NOK. 

Hei og takk for svar. Når jeg har sammenlignet så har jeg sett på Delphi Europa og DNB Europa målt i euro, opp mot iShares ETF'er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...