Galaxyx32 Skrevet i går, 11:00 Del Skrevet i går, 11:00 (endret) sdf123 skrev (2 timer siden): Hva tror vi om det globale markedet fremover? Jeg skal putte en større sum penger inn i et globalt indeks fond, men ser en tydelig trend nedover i det siste. Står i dag på sparekonto med 5% rente. Vil Trump som ny president skape en rekyl, eller er det old news og kanskje ikke så rekyl som man har tenkt? NVIDIA faller, er det noen nyheter i vente der som gjør at de vil snu? Hva ville dere gjort? Jeg personlig ville ventet noen måneder for å se hvordan markedet reagerer på Trump. Men det er opp til deg. Hvis markedet går bra under Trump ville jeg satt alt inn med en gang. Det er så mye som kan skje de neste månedene at jeg ville vært litt forsiktig akkurat nå. NVIDIA slapp jo nettopp nye skjermkort så litt rart at det faller Endret i går, 11:03 av Galaxyx32 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet i går, 11:43 Del Skrevet i går, 11:43 (endret) Delvis skrev (2 timer siden): Kan ikke se hva som er fordelen med sånn pensjonsparing, i forhold til sparing på fond på ASK. Får eit økonomisk perspektiv er det høgare avkastning pga. skattereglane og unntatt formuesskatt. Sjå innlegget til Nimrad: For enkelte er det nok òg ein fordel at midlane er låst til pensjonsalder samt at du må ta dei ut over fleire år, så du ikkje kan bruke dei opp før pensjonsalder eller med ei gang du blir pensjonist. Endret i går, 11:43 av Zeph 2 Lenke til kommentar
guttorm Skrevet i går, 13:04 Del Skrevet i går, 13:04 sdf123 skrev (4 timer siden): Hva tror vi om det globale markedet fremover? Jeg skal putte en større sum penger inn i et globalt indeks fond, men ser en tydelig trend nedover i det siste. Står i dag på sparekonto med 5% rente. Vil Trump som ny president skape en rekyl, eller er det old news og kanskje ikke så rekyl som man har tenkt? NVIDIA faller, er det noen nyheter i vente der som gjør at de vil snu? Hva ville dere gjort? Hvis jeg vektet ned ville jeg gått for et norsk utbytte fond tror jeg. Da slipper man eventuelle valuta styrkinger, og får pengene plassert i relativt solide selskaper. Feks Heimdal utbytte. Altså nå kom det jo en boost i går på "USA index", lav inflasjon som årsak. Generelt så tenker jeg nedsiden er større en oppsiden. Men dette er veldig vanskelig å spå. Markedet i USA var høyt i fjor også. De første resultatene fra Q4 viser jo halleluja stemning hos banknæringen i USA, så ingenting tyder på oppbremsing der i hvert fall. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet i går, 14:30 Del Skrevet i går, 14:30 guttorm skrev (1 time siden): Hvis jeg vektet ned ville jeg gått for et norsk utbytte fond tror jeg. Da slipper man eventuelle valuta styrkinger, og får pengene plassert i relativt solide selskaper. Feks Heimdal utbytte. Kan jeg spørre hvorfor? Ulempen med et norsk fond er at du er enda mer utsatt for kronekursen. Med et internasjonalt fond så blir du rikere av en svak kronekurs. Teknisk sett blir du da rikere når norsk økonomi går dårligere. Ved å eksponere mer av sparepengene dine mot NOK tar du en høyere risiko uten at man har en høyere forventet avkastning, spør du meg. Lenke til kommentar
guttorm Skrevet i går, 14:33 Del Skrevet i går, 14:33 Tanken er jo om man skal vekte ned den store andelen mot USA igjennom feks global index. Det er meget mulig Kronen styrker seg ved ny styring av landet, lov å håpe på endring av styringen i hvert fall. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet i går, 14:35 Del Skrevet i går, 14:35 guttorm skrev (1 minutt siden): Tanken er jo om man skal vekte ned den store andelen mot USA igjennom feks global index. Det er meget mulig Kronen styrker seg ved ny styring av landet, lov å håpe på endring av styringen i hvert fall. Joda, men du har din lønn i NOK, du har utgifter i NOK. Hvis sparepengene dine er i USD så har du en naturlig risikoreduksjon ved at disse øker når alt annet blir dyrere. Lenke til kommentar
guttorm Skrevet i går, 14:38 Del Skrevet i går, 14:38 Jaja, er med på det, men spørsmålet her var jo i utgangspunktet om USA skulle falle. Altså sikring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå