Gå til innhold

Den Store Fondstråden

Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er et interessant perspektiv på formuesskatt: https://www.nhh.no/nhh-bulletin/artikkelarkiv/2024/mai/sa-hva-er-alternativet-til-formuesskatten/

Siterer siste avsnitt:

"Empirien tilsier at politikere som ønsker redusert ulikhet bør skjerpe formuesskatten for kong Salomo og lempe den for Jørgen hattemaker. Det vil samsvare bedre med Stortingets mål om å betale skatt etter evne."

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 29.9.2024 at 10:57 PM, Aldrack said:

Her er et interessant perspektiv på formuesskatt: https://www.nhh.no/nhh-bulletin/artikkelarkiv/2024/mai/sa-hva-er-alternativet-til-formuesskatten/

Siterer siste avsnitt:

"Empirien tilsier at politikere som ønsker redusert ulikhet bør skjerpe formuesskatten for kong Salomo og lempe den for Jørgen hattemaker. Det vil samsvare bedre med Stortingets mål om å betale skatt etter evne."

Formuesskatten kan man bare gi opp. De man vil "ramme" skikkelig kan flytte. Det er tross alt begrenset hva man er villig til å betale for det norske sikkerhetsnettet.  Det ser vi allerede på hvor mange som nå har flyttet. Det norske sikkerhetsnettet har en verdi i kroner og øre, som antagelig er ganske lav. Verdt kanskje 100 000 i året? Da er man ikke villig til å betale millionvis. 

Det eneste man står igjen med er skattlegging av "Jørgen hattemaker" som staten egentlig ikke hadde noe særskilt ønske om å skattlegge. Formuesskatten er fin den, men tar ikke hensyn til at vi har fri flyt av kapital og mennesker innen EU og derfor ikke vil fungere...

Halvparten av Norges 400 største formuer styres fra utlandet – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (På 28.9.2024 den 1:40 PM):

Det er vel det milliardærane klagar over òg. Dei må betale formuesskatt på alle milliardane, men har ikkje inntekt til å betale med. At aksjane deira har gått opp fleire ganger meir enn formuesskatten og dei kan selge for å betale skatten er ikkje nemnd fordi dei ikkje har lyst å selge noko.

Det er jo kjedelig da, hvis man har bygget opp et firma fra bunnen og må selge seg ut av det man selv har skapt for å betale skatt. Bittert.

Særlig når det er utenlandske investorer som snapper opp aksjene så de eier mer og mer av norske bedrifter.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar
Markiii skrev (7 minutter siden):

Det er jo kjedelig da, hvis man har bygget opp et firma fra bunnen og må selge seg ut av det man selv har skapt for å betale skatt. Bittert.

Særlig når det er utenlandske investorer som snapper opp aksjene så de eier mer og mer av norske bedrifter.

Hadde jeg hatt milliarder på bok hadde jeg tenkt man har et stort problem om man velger å være bitter for å måtte bidra til samfunnet. Tross alt samfunnet som har gitt deg alle mulighetene til å bli så rik. Ganske utakknemlig å ikke ville gi tilbake.

Såvidt jeg vet er ikke utenlandsk eierskap ulovlig, og hvis man ikke ønsker det får man selge til noen lokale.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (3 minutter siden):

Hadde jeg hatt milliarder på bok hadde jeg tenkt man har et stort problem om man velger å være bitter for å måtte bidra til samfunnet. Tross alt samfunnet som har gitt deg alle mulighetene til å bli så rik. Ganske utakknemlig å ikke ville gi tilbake.

Såvidt jeg vet er ikke utenlandsk eierskap ulovlig, og hvis man ikke ønsker det får man selge til noen lokale.

Verdiene står sjeldent på en sparekonto. Hva om verdiene er 100% plassert i firma og verdiene i firma er utstyr/maskiner nødvendig for driften. Så har det gjerne ikke gått så bra heller siste årene med pandemi og det som er sånn at det er lite rom for utbytte? Skal de selge en maskin som trengs i den daglige driften så eierne får tatt utbytte til å betale skatt? Treffer skatten bra i det tilfellet? 

Lenke til kommentar
PgUp skrev (44 minutter siden):

Ifølge altfor mange kan en "rik" person aldri bidra nok til fellesskapet. Det er bare en form av "moving the goalposts". Jeg tror at mange rike gjerne bidrar med glede, men får avsmak når de hører på politikere som aldri har skapt verdier stå og lyve for å tilfredsstille velgermassen sin. 

Og hvis det er samfunnet som har gitt en alle muligheter til å bli så rik, hvorfor har vi så mange navere i Norge?

Markiii skrev (53 minutter siden):

Hva er problemet? Dette er villet politikk. Norge har så mye penger at vi ikke trenger innovasjon, gründere eller et sterkt norsk eierskap. Så lenge vi har det godt her og nå...

Endret av logaritmemannen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Markiii said:

Jeg tror ikke "selge seg ut for å betale skatt" er realistisk. Det er litt den typen problemstilling som ikke finnes før man slutter å ta ut noen % stilling.

Men samtidig så blir svarene du får så jante-aktig at man kan se på hele debatten som en eneste stor samling av sjalusi og berøringsfrykt. 
Og siden Høyre er meget kåt på subsidier, så er jeg spent på hvor langt motkonjekturen må gå før vi får en regjering som vil gjøre NOE med problematikken i forhold til lav produktivitet vs skatt vs offentlige ansatte. Problemene som har ledet oss hit er for store til en quick fix, i hvertfall med dagens styringspartier. 

Lenke til kommentar
PgUp skrev (2 timer siden):

De utenlandske eierne må ikke betale denne formueskatten...... De flytter formuen ut til et land som ikke har denne næringsdrepende skatten.

Det er vel ganske mange av disse milliarderene som har uttalt at hadde det vært skatt på kroner og øre de har i banken og ikke på verdiene i et firma så hadde det betalt den med glede. Tror ikke helt på det men tror faktisk flere av de ikke hadde flytta til Sveits da.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (3 timer siden):

Fint da kan vi fjerne alle andre inntektskatter, utbytteskatter ++ for de rike. For det er formueskatten som altså avgjør om de rike bidrar til samfunnet. 

Lenke til kommentar
PgUp skrev (11 timer siden):

De har jo ikke milliarder på bok. Milliardene er i eierskap i bedriften. Det vil si "teoretiske penger". De har ikke penger i hånda før de selger.

Bidra til samfunnet? Å skape arbeidsplasser er ikke å bidra til samfunnet?!

Hvis du ikke har noen problemer med at utlendinger har store fordeler og derfor kan kjøpe opp norske bedrifter så har du lov til å mene det. Jeg mener det er uheldig at norske eiere tvinges til å selge seg ut av norske bedrifter, og at utenlandske eiere har store fordeler som gjør at de kan kjøpe opp norske selskaper.

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (10 timer siden):

Jeg tror ikke "selge seg ut for å betale skatt" er realistisk. Det er litt den typen problemstilling som ikke finnes før man slutter å ta ut noen % stilling.

Jeg skjønner ikke helt hva du prøver å si her. Det er jo et faktum at norske bedriftseiere blir tvunget til å selge seg ned i egne selskaper for å betale formueskatt.

Lenke til kommentar
Markiii skrev (24 minutter siden):

De har jo ikke milliarder på bok. Milliardene er i eierskap i bedriften. Det vil si "teoretiske penger". De har ikke penger i hånda før de selger.

Bidra til samfunnet? Å skape arbeidsplasser er ikke å bidra til samfunnet?!

Hvis du ikke har noen problemer med at utlendinger har store fordeler og derfor kan kjøpe opp norske bedrifter så har du lov til å mene det. Jeg mener det er uheldig at norske eiere tvinges til å selge seg ut av norske bedrifter, og at utenlandske eiere har store fordeler som gjør at de kan kjøpe opp norske selskaper.

"Gitt at"...

Lenke til kommentar
MrL skrev (8 timer siden):

Fint da kan vi fjerne alle andre inntektskatter, utbytteskatter ++ for de rike. For det er formueskatten som altså avgjør om de rike bidrar til samfunnet. 

Neida, de skal skatte mer enn oss vanlige.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (37 minutter siden):

Neida, de skal skatte mer enn oss vanlige.

Mulig jeg tok feil, men jeg antok jeg at kommentarene dine var rettet mot formueskatten? For å skatte mer enn oss vanlige gjør de allerede uten formueskatt.

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...