Gå til innhold

Den Store Fondstråden

Naranek

Anbefalte innlegg

Abigor skrev (9 minutter siden):

Hvorfor er det feil? Som andre sa rett over, "Prinsippet er ingen uenig i.".

1, Det er skatt på skatt på skatt i all fremtid (håpløst)
2, Det er skatt på urealisert gevinst (gir ingen mening)
3, Det treffer feil (som vi ser av all statistikk og tall presentert) og det er umulig å gjøre den rettferdig
4, Det er skatt på anleggsmidler (gir ingen mening)
5, Det er en skatt som kun norske beboere må betale som gir utenlandske selskaper en enorm fordel
6, Det bidrar til at fremtidige/mulige oppstartsselskaper mest sannsynlig ikke vil starte i Norge
osv

Avskaff den. Vi er et av to eller tre land i OECD som har skatten.. Vi har allerede et ekstremt høyt skattetrykk og nesten 19.000 mrd på konto. Det eneste dette (formuesskatten) gjør er at firmaer blir solgt til utlandet eller flagger ut, folk som skaper noe flytter, "mellomklassen" blir skadelidende og det offentlige taper store summer på utflytting/utflagging.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I svært mange tilfeller må man selge ting man har av verdi for å betale en skatt på den verdien. Noe som fører til forringet verdi og ikke motsatt som man burde etterstrebe i et samfunn.

Bedriftseier i bedrifter som er verdt mye men som enda ikke gir avkastning.

Bedriftseier som ønsker å investere for å bidra enda mer til velferden i landet iform av lønn og fornuftige skatter, må kutte ut investeringer fordi han må ta utbytte til formueskatt 

Etc etc etc

Lenke til kommentar
Abigor skrev (1 minutt siden):

Hvordan treffer den feil og hvorfor er det ikke mulig å gjøre noe med det så den treffer riktig? Jeg forstår ikke.

Hvis du har lest det som er linket her og tallene/statistikken som er postet og fremdeles ikke skjønner hvordan den treffer feil kan ikke jeg hjelpe deg. Det er da enten et mangel på 1, matteforståelse 2,  statistikkforståelse eller 3, norskforståelse.

Det er en samfunnsskadelig skatt som kommer til å ødelegge mye verdiskapning i Norge på sikt. 

Jeg kan gjøre et siste eksempel.
Vi setter formuesskatten til å gjelde fra 0kr
Du eier en bil, en sykkel, noe fritidsutstyr, tv/pc/etc. Dette har verdien 500.000kr
For å kunne kjøpe dette har du allerede betalt inntektsskatt og mva/avgifter
Tenk deg så at du må betale 1,1% av dette HVERT ÅR bare for å eie dette, selv om du har betalt inntektsskatt og mva/avgifter

Virker det fair? Hvis nei, gratulerer du er mot formuesskatt

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Jotun said:

I svært mange tilfeller må man selge ting man har av verdi for å betale en skatt på den verdien. Noe som fører til forringet verdi og ikke motsatt som man burde etterstrebe i et samfunn.

Bedriftseier i bedrifter som er verdt mye men som enda ikke gir avkastning.

Bedriftseier som ønsker å investere for å bidra enda mer til velferden i landet iform av lønn og fornuftige skatter, må kutte ut investeringer fordi han må ta utbytte til formueskatt 

Etc etc etc

Så du er mot formueskatt i prinsipp?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, wampster said:

Hvis du har lest det som er linket her og tallene/statistikken som er postet og fremdeles ikke skjønner hvordan den treffer feil kan ikke jeg hjelpe deg. Det er da enten et mangel på 1, matteforståelse 2,  statistikkforståelse eller 3, norskforståelse.

Det er en samfunnsskadelig skatt som kommer til å ødelegge mye verdiskapning i Norge på sikt. 

Du eier en bil, en sykkel, noe fritidsutstyr, tv/pc/etc. Dette har verdien 500.000kr
Tenk deg så at du må betale 1,1% av dette HVERT ÅR bare for å eie dette, selv om du har betalt inntektsskatt og mva/avgifter

Du kan nok ikke hjelpe meg nei. Sist var det en link nå som var negativ til formueskatten, men den handlet kun om 230 nullskatteytere. Totalt skivebom, temaet er mye større enn det.

Virker ikke fair nei. Og jeg er for formueskatt hehe.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Abigor skrev (3 minutter siden):

Du kan nok ikke hjelpe meg nei. Sist var det en link nå som var negativ til formueskatten, men den handlet kun om 230 nullskatteytere. Totalt skivebom, temaet er mye større enn det.

Ok, så du skjønte ikke artikkelen. 
Skjønte du eksempelet mitt i siste post? 

Sitat

Fair/ikke fair?

Lenke til kommentar
Abigor skrev (13 minutter siden):

Så du er mot formueskatt i prinsipp?

Eg er i mot slik vi gjør det her til lands. :)

wampster skrev (21 minutter siden):

Det er verre enn dette eksemplet viser. For du blir faktisk tvunget til å selge sykkelen din for å betale denne skatten.

Lenke til kommentar
Just now, Jotun said:

Eg er i mot slik vi gjør det her til lands. :)

Det er verre enn dette eksemplet viser. For du blir faktisk tvunget til å selge sykkelen din for å betale denne skatten.

Jeg har både sykkel og bil og sålangt ikke blitt tvunget til å selge noe for å beholde det andre heller. Har heller ingen formue eller formueskatt.

Lenke til kommentar
Abigor skrev (Akkurat nå):

Jeg har både sykkel og bil og sålangt ikke blitt tvunget til å selge noe for å beholde det andre heller. Har heller ingen formue eller formueskatt.

Du evner ikke en gang å sette deg inn i et eksempel som viser hvor galt ting fungerer?

Akkurat nå fremstår du jo bare litt dustete..... 

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Jotun said:

Du evner ikke en gang å sette deg inn i et eksempel som viser hvor galt ting fungerer?

Akkurat nå fremstår du jo bare litt dustete..... 

Ja det er ikke første gang jeg fremstår dustete hehe. Hva er det jeg ikke evner å sette meg inn i eksempelet?

Lenke til kommentar
Abigor skrev (1 minutt siden):

Ja det er ikke første gang jeg fremstår dustete hehe. Hva er det jeg ikke evner å sette meg inn i eksempelet?

Det var jo et eksempel der man setter formueskatten fra 0 av. Grunnen til at du ikke har formueskatt er jo bare at du er i en etableringsfase og ikke har opparbeidet deg nok formue til at grensen på 1,7 slår inn. 

Så det var et tenkt tilfelle som viser hvor galt systemet kan slå ut på et større plan.

Hva med dette eksempelet istedet:

Man driver en bedrift som er verdt 10 millioner. Akkurat slik det er for tiden er man i ekspansjon så all inntekt man har i firmaet går til å kjøpe nye maskiner. MEN siden den er verdt 10 millioner så må eieren betale formueskatt for de pengene. ALL inntekt i firmaet går til å utvide og gjøre firmaet mer robust. Men siden eier må betale formueskatt så må han bruke inntektene til å gi utbytte til seg selv (som han må skatte for) for å betale formueskatten. Dermed vil ikke dette firmaet bidra til verdistigning i samfunnet, men bare ligge status quo. Dette er jo ikke positivt.

Og enda verre er det hvis selskapet er nede i en down. Da kan det faktisk hende at selskapet må selge en av maskinene som bidrar til noe av inntekten for å ha råd til utbyttene siden eier fortsatt må skatte for maskinparkern, bygningene og alle andre verdier i selskapet,

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Det får jeg se på i morgen (blir spennende å se om jeg evner å sette meg inn i det haha), men da er temaet altså bedrift og ikke privatperson? Som privatpersjon må jeg si det hadde vært en drøm å bytte min finansielle situasjon i dag med en situasjon der formueskatten blir et problem :D

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...