Gå til innhold

Den Store Fondstråden

Naranek

Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (14 minutter siden):

Hadde en kunde en gang i tida med 40-50 mill på bok. Han «klagde» når det gikk bra for da ble det så høy formuesskatt.

Formueskatt er 1.5%? Forventet avkastning i aksjemarkedet er vel 10% ca.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel det milliardærane klagar over òg. Dei må betale formuesskatt på alle milliardane, men har ikkje inntekt til å betale med. At aksjane deira har gått opp fleire ganger meir enn formuesskatten og dei kan selge for å betale skatten er ikkje nemnd fordi dei ikkje har lyst å selge noko.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Sålenge man ikke har mer en 1.7mil er det ikke formyeskatt.

Opptil 20mil formye er det 1% formyeskatt

over det 1.4% formyeskatt.

Det er lurt å kjøpe seg et STORT hus og ha litt lån på det - og borte vekk er formyeskatt!

F.eks i OSLO for 10mil -selvsagt må man bo i det selv- 10mil dermed blir formyetakst 2.5mil og 1mil i lån -> 0 formyeskatt!

Om du har et lite hus til 3mil og 7mil i aksjer må du betale ca 60.000kr i formyeskatt årlig - asj :(

Og forventet avkastning ......

Har noen HighYield rentefond som gir 10%-15% avkastning, men de kan vel falle 20-30% også om de går skeiss.

Aksjefond gir vel alt fra 10% - 40% i gode år.  Men så var det INFLASJON og 38% skatt på gevinst :( Staten gribber til seg

• Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, wampster said:

Alltid like moro å høre folk som skriver som om formuesskatt blir betalt/treffer "de rike"

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/norges-rikeste-stikker-til-sveits-bestemodrene-sitter-igjen-med-formuesskatten/o/5-95-1925602

Formuesskatt er håpløst, treffer helt feil og utrolig usolidarisk.
Men jantelov folket elsker den

Premisset er jo helt feil. Formueskatt er ikke bare for de 230 nullskatteyterne. Det er vel like mye for de med mye formue? Om formueskatt treffer feil så man jo sørge for at det treffer riktig!

Lenke til kommentar
Abigor skrev (14 minutter siden):

Premisset er jo helt feil. Formueskatt er ikke bare for de 230 nullskatteyterne. Det er vel like mye for de med mye formue? Om formueskatt treffer feil så man jo sørge for at det treffer riktig!

Ok, du leste artikkelen og skjønte ikke det underliggende poenget/problemet.

Med formuesskatt straffer du middelklassen (de som er samfunnets grunnmur) for noe overklassen ("de rike") har.
De rike (som politikerne mener dette skal treffe), betaler ikke og kommer aldri til å betale formuesskatt. 

Dette ser du også i tallene fra artikkelen.. 

Sitat

82 prosent er damer. Snittalder er 68 år. 
22400 av de 24800 (over 90 prosent) har en formue under 10 millioner kroner.

Det har alltid vært, det er, og det vil alltid være en ubrukelig skatt. Du straffer folk for å spare/gjøre smarte investeringer
Vi har allerede nesten 40% aksje/utbytteskatt. Hvorfor F trenger vi formuesskatt i tillegg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (3 timer siden):

Det er vel det milliardærane klagar over òg. Dei må betale formuesskatt på alle milliardane, men har ikkje inntekt til å betale med. At aksjane deira har gått opp fleire ganger meir enn formuesskatten og dei kan selge for å betale skatten er ikkje nemnd fordi dei ikkje har lyst å selge noko.

Milliardærene kan ikke helt sammenlignes. De lever stort sett av utbytte. Dette var en pensjonist, hardtarbeidende i en OK betalt jobb som sparte opp mye penger gjennom årene. Betalte like mye skatt på formuen som han gjorde lønnsinntekt ikke sååå mange år tidligere. Jeg sier ikke at formuesskatten skal bort, eller endres heller nødvendigvis, men det går virkelig ikke an å sammenligne med milliardærene som heller flytter utenlands.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (7 minutter siden):

Enkelt. For at de med mye penger skal bidra mer?

Prinsippet er ingen uenige i. De med mye penger bidrar allerede mer. Men om formuesskatten treffer der den burde er et mye mer komplekst spørsmål. Det største problemet vi har er de superrike, ikke de som har en ganske gjennomsnittlig bolig, litt oppsparte midler og er ferdige med å betale ned gjeld.

Lenke til kommentar

Om formueskatten slår ut feil, for eksempel litt ymse kilder med alternative premisser, så er jo ikke det i seg selv et argument mot formueskatten. Er veldig rart at det er så vanskelig å konfigurere det riktig? Jeg trenger i grove trekk minstegrense og progressivt, så er man komme veldig langt i å forhindre at det slår ut feil?

Lenke til kommentar
Abigor skrev (16 minutter siden):

Er veldig rart at det er så vanskelig å konfigurere det riktig? Jeg trenger i grove trekk minstegrense og progressivt, så er man komme veldig langt i å forhindre at det slår ut feil?

Kan ikke du, siden du mener det er enkelt, komme med forslag til revidert formuesskatt som tar for seg alt med eiendom (jordbruk/primær/sekundær/fritid/utvilket/u-utviklet/privateid/selskapseid/bolig/næring/osv), ENK, AS, verdisettingsrabatt, personbil, lastebil/buss/etc, anleggsmidler, avskrivningsregler, pant/lån/rente/aksjonæravtaler, ++++++ mye annet.

Burde ikke ta deg lang tid, det er jo ikke så vanskelig.
edit: Gitt at du kan dagens regler til fingerspissene, men det regner jeg med, ellers ville du vel ikke sagt "er så rart at det er så vanskelig å konfigurere det riktig"

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Hvis man sitter på en bolig i Kollen verdi 20 mill som utelukkende har hatt verdistigning mens du har eid den. Samtidig har du en rønne av ei hytte på Tjøme hvis verdi ligger i tomta. Si 20 mill. Ikke egentlig sykt usannsynlig om den har rett beliggenhet.

Man vil sitte med litt formueskatt da?

Lenke til kommentar
2 hours ago, wampster said:

Kan ikke du, siden du mener det er enkelt, komme med forslag til revidert formuesskatt som tar for seg alt med eiendom (jordbruk/primær/sekundær/fritid/utvilket/u-utviklet/privateid/selskapseid/bolig/næring/osv), ENK, AS, verdisettingsrabatt, personbil, lastebil/buss/etc, anleggsmidler, avskrivningsregler, pant/lån/rente/aksjonæravtaler, ++++++ mye annet.

Burde ikke ta deg lang tid, det er jo ikke så vanskelig.
edit: Gitt at du kan dagens regler til fingerspissene, men det regner jeg med, ellers ville du vel ikke sagt "er så rart at det er så vanskelig å konfigurere det riktig"

Det er jo de som sier at det er feil som kommer med eksemplene som må fikses? Hva mener du er feil? Jeg tenker enkelt og greit man setter en grense på for eksempel 5 millioner. Har du det så trer minste formueskatt inn. Har du mer så øker den progressivt. Jeg har ikke en formue av slike summer så jeg vil ikke bli berørt. Hadde jeg hatt det så ville det vært rett og rimelig å betale formueskatt på det.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...