Gå til innhold

Den Store Fondstråden

Naranek

Anbefalte innlegg

Det er kanskje dyrt. Det er nok ikke billig. Vanskelig å si med dagens rentenivå.

Det kan være fryktelig frustrerende å investere et stort beløp rett før et stort børsfall (tipper jeg), og det kan få en til å reagere på ugunstige måter. Warren Buffet anbefalte derfor en gang å gå inn over ti år. Det ville lønnet seg gjennom 2000-tallet og 1970-tallet, men ikke gjennom 80-tallet og 90-tallet.

Har jeg rett i at markedet er dyrt nå? Kronen er jo ganske svak om dagen. Er dere enige i at det er dumt å investere 300 000 i fond over ett år? Burde jeg heller investere de over mer enn ett år?

Det hjelper ihvertfall ikke å sitte på sidelinjen med pengene i banken til rekordlav rente og se at markedet fortsetter oppover. Det er et bullmarked.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste følgende på et annet forum angående sparing i fond, noen som kan si om dette bare er fjas eller reelt?

Bare en liten kommentar om aksjemarkedet i USA. De 85mrd dollarene i måneden som Federal Reserve har sprøytet inn i aksjemarkedet via obligasjonsmarkedet de siste årene, gjør at dette ikke kan brukes som målestokk for noe som helst, det er gjennomkorrupt og hadde det vært en normal rente, ville USA vært konkurs for lenge siden og aksjene verdiløse som i 1929. Dog er dette uungåelige faktum nærmere enn noen gang (bortsett fra 1928) og man bør holde seg langt unna alt som er laget av papir nå før krasjet kommer. Det var en vis mann som en gang sa at penger alltid vender tilbake deres naturlige verdi: null.
Lenke til kommentar

Leste følgende på et annet forum angående sparing i fond, noen som kan si om dette bare er fjas eller reelt?

Bare en liten kommentar om aksjemarkedet i USA. De 85mrd dollarene i måneden som Federal Reserve har sprøytet inn i aksjemarkedet via obligasjonsmarkedet de siste årene, gjør at dette ikke kan brukes som målestokk for noe som helst, det er gjennomkorrupt og hadde det vært en normal rente, ville USA vært konkurs for lenge siden og aksjene verdiløse som i 1929. Dog er dette uungåelige faktum nærmere enn noen gang (bortsett fra 1928) og man bør holde seg langt unna alt som er laget av papir nå før krasjet kommer. Det var en vis mann som en gang sa at penger alltid vender tilbake deres naturlige verdi: null.

Det finnes et miljø som mener at papirpenger er verdiløse og at man derfor kun bør eie "hard assets" som gull, sølv, eiendom. De tror tilliten til papirpenger eller digitale penger vil bryte sammen når som helst, ettersom sentralbankene tar penger ut av lufta. Jeg ser ingen tegn til at befolkningene i verden er i ferd med å få svekket tillit til papirpenger. Før tilliten til papirpenger bryter sammen, tror jeg vi må oppleve hyperinflasjon. De samme miljøene har spådd hyperinflasjon i lang tid, men inflasjonen er fortsatt rekordlav.

Disse miljøene består for det meste av konspirasjonsteoretikere. Ikke bekymre deg over hva de sier.

Endret av selters
Lenke til kommentar

Dersom ein har fond i DnB kjem ikkje desse opp i VPS investortjenester. Vil det seie at DnB brukar eit anna verdipapirregister enn VPS? Er det mogeleg å flytte fond frå DnB til f. eks. Skandiabanken?

Skandiabanken svarar slik:

Hei, Torbjornen

Skandiabanken benytter en nominee løsning, slik at dine fond oppbevares på en felles VPS-konto, og ikke din private. De er derfor ikke synlig inne på VPS Investortjenester.

For å flytte fond til Skandiabanken velger du "Fond" i toppmenyen og "Flytte fond" i venstre meny. Her må du fullføre veiviseren og signere med BankID eller skrive ut skjemaet og sende det inn til oss.

Skjemaet kan sendes til oss på en av følgende måter:

Innskannet skjema til e-post [email protected]

Fax: 55 60 04 44

Post til:

Skandiabanken AB

Folke Bernadottesvei 38

Postboks 7077

5020 Bergen

Dine fondsandeler blir overført til Skandiabankens forvalterregistrerte VPS- konto. Fondsandelene vil være tilgjengelig på din Plasseringskonto innen 5-7 virkedager fra vi har mottatt fondsandelene fra annen bank/megler til Skandiabankens.

Det er i utgangspunktet kun mulig å flytte fond som er registrert på din personlige VPS-konto, men det finnes også enkelte unntak hvor det er mulig å flytte fond fra aktører som benytter nominee løsninger.

Du vil få en tilbakemelding fra oss dersom fondsflyttet ikke kan gjennomføres.

Ha en fin dag.

Vennlig hilsen

XXXXXXXXXX| Kontaktsenteret | Skandiabanken | Norge

Telefon: 810 01 001 | Faks: + 47 55 60 01 00

Postboks 7077 | 5020 Bergen | skandiabanken.no

og slik:

Hei,

Dersom dine fond er oppbevart på en felles nominee konto er det ikke sikkert det vil være mulig å flytte ut disse fondene.

Fond som en evt. har hos DNB som har «DNB i navnet på fondet» er ikke mulig å flytte ut fra DNB. Da må en selge fondet og kjøpe det på nytt. (Dette innebærer skatt på gevinst)

Har en andre fond som kan flyttes er det å følge veiviseren for å flytte fond i nettbanken. Må da ha VPS konto der fond er oppbevart.

Vennlig hilsen

XXXXXXXXXX | Kontaktsenteret | Skandiabanken | Norge

Telefon: 810 01 001 | Fra utlandet +47 55 26 00 00 | Faks: + 47 55 60 01 00

Postboks 7077 | 5020 Bergen | skandiabanken.no

Dermed fekk eg svar på spørsmåla mine: Bankane brukar ein stor VPS-konto som er felles for alle kundane, og det er ikkje mogeleg å flytte DnB-fond frå DnB til Skandiabanken.

Lenke til kommentar

Jeg har:

DNB Nordic Technology 5%

KLP Fremvoksende II 5%

DNB Global Indeks (ikke valutasikret) 90%

tror dere oljeprisen som sank i dag vil påvirke noe spesielt på lang sikt? over 5-6 år. Jeg kjøper meg inn med 300 000 på ett år minimum. Tror dere det vil være lurt å skaffe ett ekstra globalt indeks fond som er valutasikret? KLP Aksjeverden.

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar

Jeg har ingen formening om valuta. Om noe, så tror jeg kanskje kronen skal styrke seg litt igjen. Jeg ville nok gått for 50/50 i valutasikret/ikke valutasikret skulle jeg gått inn med et stort beløp over det neste året. I alle fall ettersom det finnes likeverdige fond av begge slag i Norge (klp aksjeglobal og dnb global indeks).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-kIKtgsN1

Hei!

Noen som kan hjelpe meg med valg av fondsparing. Forslag? Jeg har ikke noe erfaring om dette.e

400 000 kr jeg ønsker å invistere,

sparesikt på 7år, ønsker mest gevinst.

Jeg tenker 3 fond i min portefølje (evt. én fra hver megler)

Følgende fond interesserer meg:

- Delphi Nordic (SRRI: 6 )

- Delphi Europe (SRRI: 6)

- Delphi Norge (SRRI: 6)

- Delphi Global (SRRI: 5)

- Skagen Kon Tiki (SRRI: 6)

- Skagen Global (Risiko: 5)

- Fondsfinans Farmasi og Bioteknologi (Risiko SRRI: 4)

- Noe fra KLP ?

Lenke til kommentar

ok.

Jeg har ingen formening om valuta. Om noe, så tror jeg kanskje kronen skal styrke seg litt igjen. Jeg ville nok gått for 50/50 i valutasikret/ikke valutasikret skulle jeg gått inn med et stort beløp over det neste året. I alle fall ettersom det finnes likeverdige fond av begge slag i Norge (klp aksjeglobal og dnb global indeks).

Hørte diskusjon på Hegnar no i dag. De mente lav oljepris vil være gunstig for alt annet enn oljeselskaper framover.

ok. Jeg har tjent godt på de 30 000 som gikk inn på dnb global på grunn av valutaen.

Lenke til kommentar

Eg har i dag det meste av mine papirpengar i DNB Global Indeks og Norge Indeks, der det óg ligg ein god del avkastning. Ville ein anbefalt at eg solgte ut delar av dei fondene og satte halvparten i valutasikra KLP?

Lenke til kommentar

Eg har i dag det meste av mine papirpengar i DNB Global Indeks og Norge Indeks, der det óg ligg ein god del avkastning. Ville ein anbefalt at eg solgte ut delar av dei fondene og satte halvparten i valutasikra KLP?

Hvis dette er penger du har tenkt å ta ut i løpet av et par-tre år uansett, så er det ikke utenkelig at det kan lønne seg å ta ut en del gevinst nå i dnb global indeks, nå som dollaren og euroen har styrket seg henholdsvis 30% og 15% mot kronen bare det siste halvåret. Bare en liten reversering av valutaverdiene nå kan ta mange år å hente inn igjen. Man "forventer" jo ikke mer enn 5-10% i året i aksjefond. Når du har fått 35% (30% på valuta og 5% på kursene) gevinst på et halvt år, så kan man nesten si at man har fått fem års avkastning på et halvt år.

Hvis dette er penger du har tenkt å la stå i mange år (5-10-20 år) uansett, så ville jeg ikke solgt unna noe. Du bruker jo opp opptjent utsatt skatt hvis du selger nå. Det har mye å si hvis pengene skal stå lenge. Dessuten bruker du opp opptjent skjermingsfradrag.

Det som går an er å stoppe sparingen i disse fondene, og heller gradvis vekte seg opp i et valutasikret fond, hvis du fortsatt sparer en del hver måned uansett.

Lenke til kommentar

Har hatt dei sidan starten av 2013 og har ingen planar om å ta dei ut i nær framtid; det er langtidssparing og eg er nøgd med avkastning på rundt 10%. Alt over er ein bonus, ned i 5% er framleis meir enn sparekonto.

Eg har ikkje hatt fast sparing dei siste åra på grunn av deltidsjobb, men har heller kjøpt meir i bulk når eg har hatt sjansen til det.

Skal snart over i full jobb og ventar å kunne spare meir i tida framover. Då kan eg jo la det som står på dagens fond ligge der og heller spare i KLP AksjeGlobal Indeks IV i tida framover, så vil eg over tid få fordelt totalen meir mellom valutasikra og ikkje.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...