Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (På 10.6.2024 den 6:19 PM):

På fond er det andre mekanismer involvert. Bankenes sikringsfond skal sikre deg mot å tape pengene dine hvis banken din går konkurs. Det er jo penger som du har «lånt» til banken. Med et aksjefond så har du via et fond indirekte investert i masse underliggende selskaper. Hvis banken(eller forvalteren) du har dette fondet hos går konkurs så tar du bare over de underliggende aksjene, i teorien. I praksis vil sikkert noen andre bare ta på seg forvalteransvaret og du blir ikke berørt i det hele tatt av at forvalteren du har brukt går konk. De har bare videresolgt deg aksjene.

Det varierer litt ser det ut som. Det er som du sier på nordnet Norge indeks, men på nordnet teknologi er man i praksis shit out of luck om JP morgan går dunken. Her fra fakta arket:

"Hva skjer hvis J.P. Morgan Mansart Management Limited ikke er i stand til å foreta utbetalinger?

J.P. Morgan Mansart Management Limited har som
produsent av dette produktet ingen forpliktelse til å foreta utbetalinger, ettersom produktets design ikke er innrettet på slike utbetalinger. Investorene kan
imidlertid utsettes for tap hvis fondet eller depotmottakeren ikke er i stand til å foreta utbetaling. Det finnes ingen kompensasjons- eller garantiordning som kan
utligne hele eller deler av tapet ditt."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
minim skrev (2 timer siden):

Det varierer litt ser det ut som. Det er som du sier på nordnet Norge indeks, men på nordnet teknologi er man i praksis shit out of luck om JP morgan går dunken. Her fra fakta arket:

"Hva skjer hvis J.P. Morgan Mansart Management Limited ikke er i stand til å foreta utbetalinger?

J.P. Morgan Mansart Management Limited har som
produsent av dette produktet ingen forpliktelse til å foreta utbetalinger, ettersom produktets design ikke er innrettet på slike utbetalinger. Investorene kan
imidlertid utsettes for tap hvis fondet eller depotmottakeren ikke er i stand til å foreta utbetaling. Det finnes ingen kompensasjons- eller garantiordning som kan
utligne hele eller deler av tapet ditt."

Det er ikke det som står der. Og det stemmer heller ikke. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, minim said:

Det varierer litt ser det ut som. Det er som du sier på nordnet Norge indeks, men på nordnet teknologi er man i praksis shit out of luck om JP morgan går dunken. Her fra fakta arket:

"Hva skjer hvis J.P. Morgan Mansart Management Limited ikke er i stand til å foreta utbetalinger?

J.P. Morgan Mansart Management Limited har som
produsent av dette produktet ingen forpliktelse til å foreta utbetalinger, ettersom produktets design ikke er innrettet på slike utbetalinger. Investorene kan
imidlertid utsettes for tap hvis fondet eller depotmottakeren ikke er i stand til å foreta utbetaling. Det finnes ingen kompensasjons- eller garantiordning som kan
utligne hele eller deler av tapet ditt."

Dem det står vel også noe om at verdipapirer holdes separat hos depot mottaker, slik at du ikke vil bli skadelidende hvis JP Morgan misligholder sine forpliktelser.

 

Dette er forresten standard formuleringer som du finner i alle fond...

Lenke til kommentar
Zeph skrev (På 27.6.2024 den 5:38 PM):

Min buffer er på fond. Med kredittkort betyr det ingenting om det tar nokre dagar å få pengane.

I tillegg har eg ein større sum på høgrente som er tiltenkt eigenkapital til huskjøp på kort sikt.

Gjorde det samme i Mars. Var lei av å ha bufferen stående på en ræva sparekonto (spesielt for noen år tilbake). Bare siden mars er jeg 12% opp på innskuddet (DNB Global Indeks). Tipper de av oss som sparer fast i fond og har en solid buffer dessuten ikke er i noen direkte fare når det kommer til økonomi. Det er også for min egen del en større "barriere" å ta ut av et fond enn en sparekonto.

Lenke til kommentar

Én ting er sikkert. Om man har pengene på sparekontoen så har man ikke fått være med på kollapsen av krona. For min del så har jo mitt globale aksjefond (KLP) steget med godt over 50% på de siste 3 årene. Så kan selvsagt valutaen snu igjen, men tror det er mange år før vi får se dollar ned i 5-7kr igjen, om vi noen gang kommer til å gjøre det (?)

Lenke til kommentar
bshagen skrev (33 minutter siden):

Én ting er sikkert. Om man har pengene på sparekontoen så har man ikke fått være med på kollapsen av krona. For min del så har jo mitt globale aksjefond (KLP) steget med godt over 50% på de siste 3 årene. Så kan selvsagt valutaen snu igjen, men tror det er mange år før vi får se dollar ned i 5-7kr igjen, om vi noen gang kommer til å gjøre det (?)

5-7 er et dårlig eksempel. At den havner på 8-tallet er ikke så usannsynlig. Spørsmålet er vel heller hva som skjer fremover. 13 eller 9?

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (21 minutter siden):

5-7 er et dårlig eksempel. At den havner på 8-tallet er ikke så usannsynlig. Spørsmålet er vel heller hva som skjer fremover. 13 eller 9?

Beklager at jeg ikke kom med det eksemplet du ønsket deg, jeg har ikke så peiling som deg :)
Forøvrig så var poenget at sparekontoer har vært dårlige vs fond de siste årene, men jeg forstår at jeg må være mer nøyaktig i innleggene fremover

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

Beklager at jeg ikke kom med det eksemplet du ønsket deg, jeg har ikke så peiling som deg :)

Velkommen til diskusjon.no, her diskuterer vi. 5-7 er en ekstrem hendelse på kort sikt, men det betyr mye for sparepengene våre om den havner på 8 eller nedre del av 9-tallet som er mye mer sannsynlig å snakke om. Du har nytt godt av det de siste få årene andre veien.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Zeph skrev (6 minutter siden):

Har du satt inn 35k dei siste dagane som systemet ikkje har fått oppdatert endå?

Nei... Har vel satt inn 7k i år totalt. 

E: men har min egen Excel-fil med historikk og der har jeg 549K innskutt, så det er vel mer sannsynlig at skattefritt uttak er korrekt enn innskutt beløp. Mye oppdateringer etter oppkjøpet av DnB så er kanskje ikke all data som er helt korrekt... 

Endret av knipsolini
Lenke til kommentar

Har du solgt fond noen gang, så kjøpt på nytt i samme ASK?
Ganske sikker på at "innskudd" hos meg er det jeg har kjøpt fond for innenfor samme ASK. Man kan kjøpe for skatte-beløpet også så det blir høyere.

F.eks om du selger ut alt fond og lar pengene stå på ASK, så kjøper fond igjen, så vil innskuddet være 966k, ettersom det er det du har handlet fond for, men skattefritt uttak fortsatt være 580k

Antagelig er alle beløpene korrekte.
Du har 580k skattefritt (summen du har overført inn til ASK)
Du har kjøpt fond for 615k (du kan kjøpe fond for fortjeneste av salg)
Du har 966k totalt.

Lenke til kommentar

Sikkert vært oppe i denne tråden tidligere, men hvordan er det egentlig med oppgjørsdato og kurs ved fondskjøp nå? Har lagt inn en ordre før kl. 13:00 (som skal være fristen i KLP-fond) i dag, men det er vel fristen for å få dagens sluttkurs? Eller får jeg da morgendagens sluttkurs/eventuelt senere sluttkurs? Ser at Nasdaq Futures er ned rundt 5%, men en eventuell blodrød dag på Wall Street blir jo ikke med på sluttkursen før imorgen. 

Endret av Rutgerus
Lenke til kommentar
minim skrev (På 27.6.2024 den 3:30 PM):

Hvordan bruker folket her fondssparing mtp perspektiv på å hente ut penger igjen. Det er jo historisk sett bedre avkastning på fond enn sparekonto så jeg har begynt å tenke på å benytte det litt som en sparekonto. Altså at beløpet jeg setter av på sparing bare går rett i fondet og om jeg skal kjøpe noe om 2-4mnd så henter jeg det bare ut igjen. Det er vel sagt at en bør ha lengre perspektiv enn dette, men hvofor det egentlig om sjansene er større for høyere avkastning når det står i fondet? Tenker at terskelen på å svi av penger på morro gjerne blir høyere også om de står i fondet enn lett tilgjengelig på en konto :p

Skjønner du det nå?

 

Mr. Spaceworld skrev (På 17.7.2024 den 10:35 AM):

Gjorde det samme i Mars. Var lei av å ha bufferen stående på en ræva sparekonto (spesielt for noen år tilbake). Bare siden mars er jeg 12% opp på innskuddet (DNB Global Indeks). Tipper de av oss som sparer fast i fond og har en solid buffer dessuten ikke er i noen direkte fare når det kommer til økonomi. Det er også for min egen del en større "barriere" å ta ut av et fond enn en sparekonto.

Eller er det lurt med litt kontanter i bakhånd i tilfelle markedet krakker, så man kan kjøpe seg opp til en mye billigere penge?

Lenke til kommentar
Markiii skrev (31 minutter siden):

Skjønner du det nå?

Jeg konkluderte med at jeg bruker fondssparing som sparekonto og det fungerer utmerket. Har unngått flere impuls handler allerede siden terskel for å ta de ut er høyere når de står i fond :D Bare der tjener jeg mer enn på avkastningen siden jeg unngår å handle ræl jeg ikke trenger :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (2 minutter siden):

Jeg konkluderte med at jeg bruker fondssparing som sparekonto og det fungerer utmerket. Har unngått flere impuls handler allerede siden terskel for å ta de ut er høyere når de står i fond :D Bare der tjener jeg mer enn på avkastningen siden jeg unngår å handle ræl jeg ikke trenger :)

Vel, hvis du hadde hatt alt i fond nå og plutselig fikk behov for penger så ville det ikke vært et ideelt tidspunkt å ta ut på.

Lenke til kommentar
Markiii skrev (1 minutt siden):

Vel, hvis du hadde hatt alt i fond nå og plutselig fikk behov for penger så ville det ikke vært et ideelt tidspunkt å ta ut på.

Flytta omtrent alt til fond og det hadde ikke vært noen krise heller om jeg måtte tatt ut i dag. Er ikke negativt i de fondene jeg satte pengene når jeg postet dette, men skulle jeg tatt ut i dag er jeg nære bank rente for samme periode. 

Lenke til kommentar

Om fondet er gått litt ned og du selger for 10.000,- betyr veldig lite. Det er først når det er snakk om å ta ut store beløp at timinga kan utgjere større summar.

Akkurat no er eit fond uansett solid i pluss i år, sjølv med eit lite tilbakefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...