tven Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 (endret) De har iallefall emerging markets på skandiabanken, og sikkert også på nordnet.Med klp aksjeverden er 90% developed markets og 10% emerging. Så derfor liker jeg det så godt og bedre enn dnb sitt int.index fond som ikke har developing markets som en særskilt del av fondet sitt. Hvis du tar f.eks "likt" på klp aksje norge, aksjeverden og developing markets vil du ende opp med å være overeksponert mot norge og utviklingsmarkeder. Det kan du selvfølgelig velge å gjøre. Men det har større risiko enn å være eksponert mot verdens aksjemarkedet relativt til hvor stor økonomien deres er. Derfor er det bedre å ha en større del av porteføljen i et globalt internasjonalt indexfond. Jeg vet ikke hvilke fond du har hos dnb, hvor lenge du har hatt eller hvorfor du ønsker å avslutte de så kan ikke gi noen råd ifht det. Endret 5. mars 2015 av Brød Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 (endret) De har iallefall emerging markets på skandiabanken, og sikkert også på nordnet. Med klp aksjeverden er 90% developed markets og 10% emerging. Så derfor liker jeg det så godt og bedre enn dnb sitt int.index fond som ikke har developing markets som en særskilt del av fondet sitt. Hvis du tar f.eks "likt" på klp aksje norge, aksjeverden og developing markets vil du ende opp med å være overeksponert mot norge og utviklingsmarkeder. Det kan du selvfølgelig velge å gjøre. Men det har større risiko enn å være eksponert mot verdens aksjemarkedet relativt til hvor stor økonomien deres er. Derfor er det bedre å ha en større del av porteføljen i et globalt internasjonalt indexfond. Jeg vet ikke hvilke fond du har hos dnb, hvor lenge du har hatt eller hvorfor du ønsker å avslutte de så kan ikke gi noen råd ifht det. Jeg ringte de og det er ingen kurtasje på fond, derfor blir jeg værende i DNB. Jeg har DNB Global Indeks og DNB Nordic Technology, men jeg skal kjøpe KLP Emerging snart. Jeg har 300 000 som skal fases inn i fond i løpet av ett år og samtidig setter jeg 6000 hver måned fra lønnen inn også. Tror du tre fond er bra nok eller må jeg ha 4? Endret 5. mars 2015 av Janbanan123 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Ja. Så er det forsåvidt hvem man skal velge av alternativene Skandiabanken eller Nordnet. Noen synspunkter på det? Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 (endret) Ja. Så er det forsåvidt hvem man skal velge av alternativene Skandiabanken eller Nordnet. Noen synspunkter på det? jeg ville tatt Nordnet for de har flere fond enn Skandiabanken. Jeg blir værende i DNB for da har jeg en rådgiver jeg kan snakke med når jeg vil. Endret 5. mars 2015 av Janbanan123 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 (endret) Kikket litt på noen tips som står på Nordnet sin side, og der blir Skagen sine fond rangert høyt hvertfall. Så vet ikke helt hva jeg skal tro på egentlig. Det avr Gisle Høyland (rådgiver i norsk familieøkonomi) som anbefalte meg de for noen år siden. Global og Vekst. Har hvertfall tjent gange mye på dem hele veien også, men vet ikke.. Edit: Obs. Mulig litt misforståelse av noe der så bare glem det. Endret 5. mars 2015 av Delvis Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 jeg avsluttet spareavtalen hos DNB og flytter til nordnet. Har tjent 350 kroner på en dag så det er jo greit. Lenke til kommentar
discostu Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Kan man som nordmann investere i amerikanske statsobligasjoner? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Det er noe som fra gammelt som sa meg: Styr unna DNB. Og når jeg ser dette. Ja. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Nå har jeg noen fond i skandiabanken og noen i DNB. Tenker da at å samle alt hos nordnet blir det beste. Men hvordan går en frem da? Selger en fondene som normalt og overfører pengene, eller er der en annen måte å forflytte fond på? Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Nå har jeg noen fond i skandiabanken og noen i DNB. Tenker da at å samle alt hos nordnet blir det beste. Men hvordan går en frem da? Selger en fondene som normalt og overfører pengene, eller er der en annen måte å forflytte fond på? Du selger fondene i DNB og Skandia og så registrerer du deg som bruker hos Nordnet og da får du et kontonummer og KID som du betaler inn på. 1 Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Så en kan ikke overføre fond direkte på noe vis? Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Så en kan ikke overføre fond direkte på noe vis? Nei. Ikke som jeg vet. Jeg byttet fra DNB til Nordnet i dag og snakket med DNB mens jeg gjorde det så jeg tror eneste måten er å selge som vanlig. Lenke til kommentar
tven Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 (endret) Hvorfor vil du flytte fond fra skandiabanken til nordnet? Det er faktisk mulig at det går an uten at du måtte realisere midlene. Ta kontakt med Nordnet isåfall. Men hva er vitsen?Hvis du selger fondene fra skandiabanken og kjøper samme fond i nordnet så får du en realisert gevinst som du må skatte av og som du derfor taper rentes rente effekt. Så dette ville jeg ikke gjort altså. Fordelen med skandiabanken over nordnet for meg er at jeg får lønnen inn på skandiabanken og kan derfor raskere kjøpe fond gjennom dem med en gang lønnen er på konto, det er også greit å snakke med de på chatten. Fordelen med Nordnet er at de tilbyr flere verktøy som f.eks belåning av porteføljen til markedets aller beste rente som er noe jeg vurderer å bruke ved et aksjekrakk. Jeg bruker både skandiabanken og nordnet og har ingen problemer med å forholde meg til 2 banker. Discostu: Du kan investere i fond som kjøper amerikanske statsobligasjoner. Men hvorfor vil du gjøre det? Renten er lavere enn den du får i banken og du vil også ta en valutarisiko. Endret 5. mars 2015 av Brød Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Dersom ein har fond i DnB kjem ikkje desse opp i VPS investortjenester. Vil det seie at DnB brukar eit anna verdipapirregister enn VPS? Er det mogeleg å flytte fond frå DnB til f. eks. Skandiabanken? Lenke til kommentar
tven Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Jeg sa jo det nettopp til han andre fyren som spurte. Se her hvis du ikke tror meg: https://skandiabanken.no/sporsmal-og-svar/fond/hvordan-flytter-jeg-fond/ Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 (endret) Eg får i skrivande stund ikkje logga meg inn hos Skandiabanken, eg får feilmeldinga BID-2033. Men eg meiner å hugse at ein må gje opp eit VPS-kontonummer som fondet skal flyttast frå. Stemmer ikkje det? Endret 5. mars 2015 av torbjornen Lenke til kommentar
tven Skrevet 5. mars 2015 Del Skrevet 5. mars 2015 Har aldri gjort det overført fond til skandiabanken, men de er åpne til 24.00 så hvis du ikke får logget deg inn så prøv en alternativ måte sms/bankid/kodekort eller ring de, men det koster jo noen kroner per minutt. Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 Har jeg rett i at markedet er dyrt nå? Kronen er jo ganske svak om dagen. Er dere enige i at det er dumt å investere 300 000 i fond over ett år? Burde jeg heller investere de over mer enn ett år? Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 (endret) Det er kanskje dyrt. Det er nok ikke billig. Vanskelig å si med dagens rentenivå. Det kan være fryktelig frustrerende å investere et stort beløp rett før et stort børsfall (tipper jeg), og det kan få en til å reagere på ugunstige måter. Warren Buffet anbefalte derfor en gang å gå inn over ti år. Det ville lønnet seg gjennom 2000-tallet og 1970-tallet, men ikke gjennom 80-tallet og 90-tallet. Endret 6. mars 2015 av selters Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 6. mars 2015 Del Skrevet 6. mars 2015 En har vel lite valg lenger uansett, nå som det bare er tap å ha penger stående i bank? Og verre skal det vel bli. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå