ProphetSe7en Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Hvordan fungerer egentlig fond mtp. skatt? Si man har 1000 kr i fond som får en økning på 10% ila ett år, må man da skatte 28% av 100kr hvis man lar pengene stå i fondet? Eller er det kun når man tar ut penger av fondet at man må skatte? Hvis ja, om man tar ut penger (feks nordnet, da går de vel inn på din konto hos nordnett?) og reinvesterer i et annet fond, da 1100 kr i et nytt fond, må man da fortsatt skatte 28% av de 100kr man reinvesterte? På vanlig aksjekonto skattes det når du selger fondsandelen, men på Investeirngskonto Zero skatter du først når du tar ut pengene fra kontoen, dvs at med Investeringskonto kan du reinvestere pengene i andre fond og/eller aksjer uten at det utløser skatt. Du får dog ikke skjermingsfradraget på Investeringskonto Zero, men det er per dags dato så minimalt at fordelene er overveiende større en ulempene. Så det vil være bedre å kjøpe fond hos nordnet enn hos for eksempel skandiabanken eller dnb på grunn av Investeringskonto Zero? En vil jo gjerne bytte litt rundt på hvilke fond en har innimellom, så greit at en ikke må skatte av ett eventuelt overskudd hver gang en gjør dette. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Det vil kanskje være bedre hvis du skal bytte mye. Hvorfor du skulle gjøre det er en annen sak. 2 Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Hvordan fungerer egentlig fond mtp. skatt? Si man har 1000 kr i fond som får en økning på 10% ila ett år, må man da skatte 28% av 100kr hvis man lar pengene stå i fondet? Eller er det kun når man tar ut penger av fondet at man må skatte? Hvis ja, om man tar ut penger (feks nordnet, da går de vel inn på din konto hos nordnett?) og reinvesterer i et annet fond, da 1100 kr i et nytt fond, må man da fortsatt skatte 28% av de 100kr man reinvesterte? På vanlig aksjekonto skattes det når du selger fondsandelen, men på Investeirngskonto Zero skatter du først når du tar ut pengene fra kontoen, dvs at med Investeringskonto kan du reinvestere pengene i andre fond og/eller aksjer uten at det utløser skatt. Du får dog ikke skjermingsfradraget på Investeringskonto Zero, men det er per dags dato så minimalt at fordelene er overveiende større en ulempene. Så det vil være bedre å kjøpe fond hos nordnet enn hos for eksempel skandiabanken eller dnb på grunn av Investeringskonto Zero? En vil jo gjerne bytte litt rundt på hvilke fond en har innimellom, så greit at en ikke må skatte av ett eventuelt overskudd hver gang en gjør dette. du skatter ikke før du tar ut hos DNB også. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Hva med Skandiabanken da? De har flere fond som ikke DNB har, ihvertfall sist jeg sjekket. Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Hva med Skandiabanken da? De har flere fond som ikke DNB har, ihvertfall sist jeg sjekket. Utifra hva jeg har forstått har både DnB og Skandiabanken mulighet for såkalt Investeringskonto Zero, du får nesten høre med de. Problemet med vanlig aksje- og fondskonto er at du blir sittende i eventuelt dårlige fond fordi du kvier deg for å realisere skatten, derfor jeg bruker Inv Konto Zero. Lenke til kommentar
discostu Skrevet 25. februar 2015 Del Skrevet 25. februar 2015 Det vil kanskje være bedre hvis du skal bytte mye. Hvorfor du skulle gjøre det er en annen sak. Ikke bare bytte mye, men si man har en portefølje på x antall prosent i forskjellige ting som er diversifisert og en av tingene øker mye i pris så er ikke lengre porteføljen din like diversifisert. Kan derfor være greit å ta ut og rebalansere porteføljen uten å måtte skatte av det. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Enig, men du gir opp skjermingsfradraget. Det er ikke verdt det for meg, da ville jeg heller rebalansert indirekte ved å vekte nye kjøp annerledes. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Er der noen anbefalte blader eller nettsteder som tar for seg ulike fond, anbefalinger måned for måned, hva type investeringskonto en bør ha osv? Synes det er mye å sette seg inn i, så hadde jo vært greit å kunne følge noen som kjenner markedet godt og som kommer med anbefalinger jevnlig. Lenke til kommentar
discostu Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Hva innebærer egentlig skjermingsfradrag? Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Hva innebærer egentlig skjermingsfradrag? det er et fradrag som du kan trekke av på skatten du betaler på gevinsten i diverse fond. Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Hva innebærer egentlig skjermingsfradrag? Googler du så kommer dette opp som første treff: http://no.wikipedia.org/wiki/Skjermingsfradrag Lenke til kommentar
tven Skrevet 26. februar 2015 Del Skrevet 26. februar 2015 Skal du drive med langsiktig sparing er det ikke noe poeng å velge et valutasikret fond. Hvorfor det? Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 (endret) Skal du drive med langsiktig sparing er det ikke noe poeng å velge et valutasikret fond. Hvorfor det? mest sannsynlig for en valuta vil stabilisere seg på lang sikt selv om den kan gå ned på kort sikt. Endret 3. mars 2015 av Janbanan123 1 Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 Jeg sparer 15 000 i måneden i DNB Global Indeks og DNB Nordic Technology. Jeg skal ha to fond til og vurderer to av disse. Hvilke burde jeg velge og hvorfor? Skal spare på lang sikt. DNB Aktiv 80. DNB USA. DNB Health Care. DNB Global Emerging Markets. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 3. mars 2015 Del Skrevet 3. mars 2015 (endret) Er det fyrste 80% aksjar og 20% renter? Då kan du vel like godt ha 80% i DnB Global Index og 20% på ein god sparekonto. USA utgjer vel ca 60% av verdsindeksen, så der ar du godt eksponert frå før. Når det gjeld helse vil eg tru at dette er noko det vil vere bruk for meir eller mindre uavhengig av korleis det går med verdsøkonomien. Til slutt er kanskje spørsmålet kor mykje du vågar å satse på Putin Endret 4. mars 2015 av torbjornen Lenke til kommentar
tven Skrevet 4. mars 2015 Del Skrevet 4. mars 2015 Skal du drive med langsiktig sparing er det ikke noe poeng å velge et valutasikret fond. Hvorfor det? mest sannsynlig for en valuta vil stabilisere seg på lang sikt selv om den kan gå ned på kort sikt. Hvis vi snakker om et vanlig internasjonal index fond så utgjør ca 50-60% av verdiene selskaper som er prissatt i USD. USD/NOK kursen har de siste 10 årene vært 4,9 kroner for en dollar på det laveste og det høyeste 7,8kroner. Gjennomsnittet blir 6,35 kroner for en dollar. I dag er kursen 7,7 kroner for en dollar, altså omtrent på rekordnivået på 7,8. Kursen på dollar kommer ikke til å stabilisere seg. Det har den ihvertfall ikke historisk gjort. Den er veldig volatil. Dollaren er nå ca 25% dyrere enn det den gjennomsnittlig har vært de siste 10 årene. Derfor har jeg en avtale med meg selv om å investere i et valutasikret internasjonalt indexfond (aksjeglobal klp) med ca 40% og 60% i klp aksjeverden (som ikke er valutasikret). Dette kommer jeg til å gjøre så lenge dollarkursen holder seg over 7 kroner. Hensikten er å redusere valutaeksponeringen samtidig som jeg vil ha en fortsatt internasjonal eksponering. Hvis dette er på trynet håper jeg å få gode motargumenter slik at jeg evnt. endrer strategi fordi målet mitt er å få god avkastning på pengene, ikke å vinne et argument på diskusjon.no. http://www.xe.com/currencycharts/?from=USD&to=NOK&view=10Y 1 Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 4. mars 2015 Del Skrevet 4. mars 2015 (endret) Skal du drive med langsiktig sparing er det ikke noe poeng å velge et valutasikret fond. Hvorfor det? mest sannsynlig for en valuta vil stabilisere seg på lang sikt selv om den kan gå ned på kort sikt. Hvis vi snakker om et vanlig internasjonal index fond så utgjør ca 50-60% av verdiene selskaper som er prissatt i USD. USD/NOK kursen har de siste 10 årene vært 4,9 kroner for en dollar på det laveste og det høyeste 7,8kroner. Gjennomsnittet blir 6,35 kroner for en dollar. I dag er kursen 7,7 kroner for en dollar, altså omtrent på rekordnivået på 7,8. Kursen på dollar kommer ikke til å stabilisere seg. Det har den ihvertfall ikke historisk gjort. Den er veldig volatil. Dollaren er nå ca 25% dyrere enn det den gjennomsnittlig har vært de siste 10 årene. Derfor har jeg en avtale med meg selv om å investere i et valutasikret internasjonalt indexfond (aksjeglobal klp) med ca 40% og 60% i klp aksjeverden (som ikke er valutasikret). Dette kommer jeg til å gjøre så lenge dollarkursen holder seg over 7 kroner. Hensikten er å redusere valutaeksponeringen samtidig som jeg vil ha en fortsatt internasjonal eksponering. Hvis dette er på trynet håper jeg å få gode motargumenter slik at jeg evnt. endrer strategi fordi målet mitt er å få god avkastning på pengene, ikke å vinne et argument på diskusjon.no. http://www.xe.com/currencycharts/?from=USD&to=NOK&view=10Y Det er meget mulig du har rett, og det er ikke noen dum strategi du foreslår. Jeg ser teknisk sett at dollarindeksen (mot alle valutaer) nå korrigerer noe tilbake etter forrige rykk. Dette er naturlig. Jeg syns dog selv at jeg sitter i en god langsiktig struktur i min portefølje og kommer ikke til å gjøre endringer på de signaler jeg nå ser. Tror mer det er et mot-drag innenfor en opptrend enn en ny trendvending nedover. Men er du lett på tå kan det godt hende du tjener penger på et kortsiktig bytte. Endret 4. mars 2015 av Rankiz Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 4. mars 2015 Del Skrevet 4. mars 2015 Hva mener folk her om Skagenfondene? Er de gangbare? Har noen fond der i Skagen global og skagen vekst, og lurer på om jeg skal overføre en del penger fra bank dit til dem. Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 4. mars 2015 Del Skrevet 4. mars 2015 Er det fyrste 80% aksjar og 20% renter? Då kan du vel like godt ha 80% i DnB Global Index og 20% på ein god sparekonto. USA utgjer vel ca 60% av verdsindeksen, så der ar du godt eksponert frå før. Når det gjeld helse vil eg tru at dette er noko det vil vere bruk for meir eller mindre uavhengig av korleis det går med verdsøkonomien. Til slutt er kanskje spørsmålet kor mykje du vågar å satse på Putin første er 80% aksjer og 20% obligasjoner. Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 4. mars 2015 Del Skrevet 4. mars 2015 Jeg sparer 15 000 i måneden i DNB Global Indeks og DNB Nordic Technology. Jeg skal ha to fond til og vurderer to av disse. Hvilke burde jeg velge og hvorfor? Skal spare på lang sikt. DNB Aktiv 80. DNB USA. DNB Health Care. DNB Global Emerging Markets. DNB Aktiv 80 er 80% aksjer og 20 renter. Du kan like godt ha 80% i dnb global indeks og 20% i banken. DNB USA. DNB Global indeks har 60% i USA, så du har god eksponering mot USA fra før. Hvis du vil ha enda mer i USA, så kan du legge til DNB USA, men fondet har gjort det dårligere enn indeks de fleste år det har eksistert. Om så USA fortsetter å gjøre det bedre, så er det trolig at fordelen vil spises opp av kostnadene og underpresteringen til DNB USA sammenlignet med MSCI USA (som er referanseindeksen til DNB USA). Korrelasjonen mellom MSCI USA og S&P 500 er 99%, så det i praksis ingen forskjell. DNB Health Care: Ok. Health Care har gjort det veldig godt de siste tre årene, og utgjør nå en større andel av DNB Global indeks enn for tre år siden. Det kan hende at Health Care vil fortsette å gjøre det bedre. Hvis du tror det, så kan du legge til DNB Health Care. DNB Global Emerging Markets: Jeg støtter valget om å ha eksponering mot Emerging Markets, men DNB Emerging Markets har gjort det mye dårligere enn indeks hele tiden fondet har startet. Jeg anbefaler deg kraftig å bruke KLP Aksje Fremvoksende Markeder i stedet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå