total Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Jeg lurer nå på å plassere rundt 100k i fond, sparer allerede i KLP Kombinasjon M, og DNB Global Indeks. Har også en lyttepost inne på Nordnett sitt superfond, men jeg tør ikke satse på oslo børs-indeksen i disse dager.. Noe av grunnen til jeg har disse fondene er lave forvaltningskostnader (hhv. 0,25%, 0,30% og 0%) og to av dem er rene indeksfond. KLP er aktivt forvaltet, valutasikret og rebalanseres jevnlig som oljefondet. Magen min har det vel best med å sette pengene hos KLP, pga lavere, og spredt risiko. Hva mener dere? har dere noen andre tips i en femårshorisont? Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 (endret) KLP Kombinasjon har allerede 30% investert i OBX, så du har allerede indirekte investert ganske mye i Norge. Ser det ikke som en nødvendighet overhode å ha et eget Norgesfond i porteføljen, Norge er lite market, så ville maks ha hatt totalt 10% investert i et Norgefond. Liker ikke kombinasjonsfond som KLP Kombinasjon, synes det er mye bedre å selv direkte investere i fond. Skal du drive med langsiktig sparing er det ikke noe poeng å velge et valutasikret fond. Har selv anbefalt denne fordelingen til flere: 80% KLP AksjeGlobal LavBeta I (Globalt Indeksfond, bedre enn DNB Global Indeks) 20% DNB Nordic Technology (Et av de eneste aktivt forvaltede fondene som har greid å slå indeksen gang på gang og har meget dyktige forvaltere) Eventuelt kan du velge å investere i ETFer også, som hovedsakelig er børsnoterte fond som følger indekser og dermed har lave forvaltningskostnader, fordelen er at kursene er i realtid. Endret 13. februar 2015 av Rankiz 1 Lenke til kommentar
discostu Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Hva er tanker om å sette en del av pengene man har i lav risiko obligasjonsfond? Eventuelt noen tips til slike fond? Lenke til kommentar
eddott Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Hva er tanker om å sette en del av pengene man har i lav risiko obligasjonsfond? Eventuelt noen tips til slike fond? Jeg tenker at nå kanskje ikke er et gunstig tidspunkt å gjøre det. http://www.dn.no/nyheter/finans/2015/01/26/1126/Fond/derfor-br-du-vente-med-rentefond 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 Etter at jeg trakk meg helt ut av markedet i 2012 tenker jeg nå å reinvestere noen hundre tusen i fond. Forslaget til "snåsamannen" i vennegjengen er da at det fordeles slik: DNB Global Index: 40% Tellus: 10% Holberg Kreditt: 20% Holberg Rurik: 20% Delphi Europe: 10% Burde jeg velge andre fond? Bør jeg vente til Oslo børs ligger på 590 før jeg går inn? Er helt grønn selv og nedturen i 2011 har gjort meg litt skeptisk til hele greia. Dette skulle være den ultimate måten å fordele eggene i kurven på. Tidshorisont på investeringen er uviss men langsiktig. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Jeg tolker det slik at du solgte deg ut i 2012 på grunn av nedturen i 2011. Hvis det er tilfellet anbefaler jeg deg å droppe hele greien. Om du ikke har is i magen er du dømt til å selge deg ut på bunn, Oslo Børs har steget nesten 50 % siden 2012. Det er umulig å anbefale deg å vente til 590. Ingen vet når eller om det kommer til å skje. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Man lærer av sine feil Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 (endret) Man lærer av sine feil Den første feilen du gjorde var å investere på bakgrunn av tips fra andre uten gjøre deg opp en egen individuell mening. Det var vel det du gjorde i 2011 og det du også vurderer å gjøre nå? Så da har du ikke lært stort, mtp at du fortsatt sier at du er helt grønn. Synes ikke fondsfordelingen du presenterte var noe bra heller. Endret 15. februar 2015 av Rankiz Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 (endret) Hvor lurt er det å sette inn engangsbeløp på 300 000 og månedlig sparing på 5500 i KLP AksjeNorge Indeks II eller KLP AksjeVerden Indeks? Endret 15. februar 2015 av Janbanan123 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Man lærer av sine feil Den første feilen du gjorde var å investere på bakgrunn av tips fra andre uten gjøre deg opp en egen individuell mening. Det var vel det du gjorde i 2011 og det du også vurderer å gjøre nå? Så da har du ikke lært stort, mtp at du fortsatt sier at du er helt grønn. Synes ikke fondsfordelingen du presenterte var noe bra heller. Please, hjelp meg å velge bedre fond! 2011 avgjørelsen var helt og holdent min, og det kunne godt mye verre. Samtidig ser jeg at jeg at den største feilen var å trekke seg ut siden fondene har hatt enorm avkastning siden da. Fondene som nå er presentert kommer fra ei som driver med dette til vanlig og grunnen til at jeg legger det ut her er fordi jeg ikke føler meg helt fortrolig samtidig som jeg ikke finner noen bedre løsning selv. Lenke til kommentar
discostu Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Hvordan fungerer egentlig fond mtp. skatt? Si man har 1000 kr i fond som får en økning på 10% ila ett år, må man da skatte 28% av 100kr hvis man lar pengene stå i fondet? Eller er det kun når man tar ut penger av fondet at man må skatte? Hvis ja, om man tar ut penger (feks nordnet, da går de vel inn på din konto hos nordnett?) og reinvesterer i et annet fond, da 1100 kr i et nytt fond, må man da fortsatt skatte 28% av de 100kr man reinvesterte? Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Hvis det er aksjefond så skal du ikke skatte før det året du tar ut andelene. I tillegg får du skjermingsfradrag slik at den reelle skatten blir mindre enn 27%. Når det gjelder rentefond (også obligasjon) så må man skatte hvert år på samme måte som med bankinnskudd. Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 17. februar 2015 Del Skrevet 17. februar 2015 Hvordan fungerer egentlig fond mtp. skatt? Si man har 1000 kr i fond som får en økning på 10% ila ett år, må man da skatte 28% av 100kr hvis man lar pengene stå i fondet? Eller er det kun når man tar ut penger av fondet at man må skatte? Hvis ja, om man tar ut penger (feks nordnet, da går de vel inn på din konto hos nordnett?) og reinvesterer i et annet fond, da 1100 kr i et nytt fond, må man da fortsatt skatte 28% av de 100kr man reinvesterte? På vanlig aksjekonto skattes det når du selger fondsandelen, men på Investeirngskonto Zero skatter du først når du tar ut pengene fra kontoen, dvs at med Investeringskonto kan du reinvestere pengene i andre fond og/eller aksjer uten at det utløser skatt. Du får dog ikke skjermingsfradraget på Investeringskonto Zero, men det er per dags dato så minimalt at fordelene er overveiende større en ulempene. Lenke til kommentar
discostu Skrevet 18. februar 2015 Del Skrevet 18. februar 2015 Hvordan fungerer egentlig fond mtp. skatt? Si man har 1000 kr i fond som får en økning på 10% ila ett år, må man da skatte 28% av 100kr hvis man lar pengene stå i fondet? Eller er det kun når man tar ut penger av fondet at man må skatte? Hvis ja, om man tar ut penger (feks nordnet, da går de vel inn på din konto hos nordnett?) og reinvesterer i et annet fond, da 1100 kr i et nytt fond, må man da fortsatt skatte 28% av de 100kr man reinvesterte? På vanlig aksjekonto skattes det når du selger fondsandelen, men på Investeirngskonto Zero skatter du først når du tar ut pengene fra kontoen, dvs at med Investeringskonto kan du reinvestere pengene i andre fond og/eller aksjer uten at det utløser skatt. Du får dog ikke skjermingsfradraget på Investeringskonto Zero, men det er per dags dato så minimalt at fordelene er overveiende større en ulempene. Ok, gunstig. Prøver ut den da Veldig greit hvis man skal rebalansere porteføljen sin uten å måtte skatte. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 21. februar 2015 Del Skrevet 21. februar 2015 Dersom ein har fleire VPS-kontoar (i ulike bankar) og handlar fond gjennom VPS Investortjenester, kan ein då setje andelene inn på (og evt. seinare ta ut frå) den VPS-kontoen ein vil eller må ein bruke den VPS-kontoen som høyrer til rett bank? Lenke til kommentar
discostu Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Finnes det noen tjenester man kan teste porteføljer bakover i tid? EVentuelt tips til hvordan man regner seg frem til det? Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 skal sette inn 30 000 hver måned i ett år og etter ett år 6000 i måneden i denne porteføljen. Hva tror dere om den? DNB Nordic Technology DNB Global Indeks KLP Aksje Verden Indeks http://doc.morningstar.com/LatestDoc.aspx?clientid=klpfonds&key=d5ca5abbd386ca12&language=467&isin=NO0010611817&documenttype=74 Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 (endret) skal sette inn 30 000 hver måned i ett år og etter ett år 6000 i måneden i denne porteføljen. Hva tror dere om den? DNB Nordic Technology DNB Global Indeks KLP Aksje Verden Indeks http://doc.morningstar.com/LatestDoc.aspx?clientid=klpfonds&key=d5ca5abbd386ca12&language=467&isin=NO0010611817&documenttype=74 Den er veldig grei. Når du gjør velger DNB Nordic Technology, så satser du på at fondet og teknologi-sektoren vil gjøre det bedre enn markedet i fremtiden. De siste årene har de som har investert i DNB Nordic Tech, blitt belønnet bra. Det er helt greit å ta noen sånne veddemål. Det er jo litt spennende, men det er langt fra sikkert at man tjener på å gjøre det. Historisk er det mer sannsynlig at man taper på det enn at man tjener på det sammenlignet med et indeksfond. Ved å ha like mye i DNB Global Indeks og KLP Aksjeverden, så undervekter du emerging markets sammenlignet med verdensindeksen (MSCI All Country World Index). Det er en ærlig sak at du ønsker å ha mindre aksjer i Brasil, Russland, India, Kina, Taiwan, Sør Korea, Tyrkia osv. enn det verdensindeksen tilsier at du skal ha. Det vil trolig ikke utgjøre store forskjellen hverken fra eller til om du putter alt i KLP-fondet eller like mye i hvert fond. Hvis du ikke ønsker å ha eksponering mot umodne markeder, så kan du putte alt i DNB Global indeks. Hvis du ønsker markedsvekt i umodne markeder, så kan du putte alt i KLP-fondet. Endret 23. februar 2015 av selters 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 23. februar 2015 Del Skrevet 23. februar 2015 Skal ikkje DnB-fondet etterlikne verdsindeksen? Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 24. februar 2015 Del Skrevet 24. februar 2015 Det finnes ikke én verdensindeks, men flere. Det finnes også flere indeksleverandører. De fleste norske fondstilbydere brukere MSCI som indeksleverandør. Oljefondet bruker FTSE. Hvis vi holder oss til MSCI, så beregner de tusenvis av indekser hver dag, men flesteparten av dem er bare for spesielt interesserte. Når man snakker om "verdensindeksen" så er det som oftest snakk om MSCI World, som omfatter vest europa, nord amerika, Australia new Zealand japan hong kong japan og Singapore. Denne indeksen omfatter omtrent 88% av markedsverdien til store børsnoterte selskaper i verden. Men de siste 12% av markedsverdien til store børsnoterte selskaper i verden finner du i såkalte emerging markets, eller fremvoksende markeder. MSCI All Country world index (forkortet: MSCI ACWI) omfatter alle aksjer i MSCI World + alle aksjer i MSCI Emerging Markets (som for øvrig også er en egen indeks ) Emerging markets omfatter brasil russland india kina sør korea sør afrika taiwan tyrkia indonesia Thailand og noen flere land. Samsung finner du f.eks i sør korea. Dnb global indeks følger MSCI World KLP AKSJEVERDEN indeks følger MSCI ACWI 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå