Gå til innhold

Den Store Fondstråden

Naranek

Anbefalte innlegg

Jeg har forsiktig begynt å spare i fond. Jeg er student og har ikke alt for mye å rutte med, men har tenkt å begynne å spare smått til pensjon allerede nå slik at jeg sitter igjen med en del når jeg går av.

Jeg er bare 22 år nå, så det er vel i hvertfall en 45-50 år til jeg går av med pensjon, så jeg har ikke noe problem med å ta mye risiko.

Jeg har opprettet konto hos Nordnet og startet en månedtlig spareavtale på 200 kroner i disse fondene:

- Holberg Global 50%

- Alfred Berg Gambak 50%

Hva synes dere om det? Jeg har bare 200 kroner foreløpig fordi jeg ikke ønsker å ta for høy risiko med boligsparingen, der jeg bare har et perspektiv på 4 år :)

Endret av Mos Def
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ovennevnte fond er slett ikke de verste fondene. Men likevel synes jeg å velge aktive fond, er å gamble, ikke investere. Noen aktive fond klarer å slå markedet over tid, men de fleste klarer det ikke. Det er en veldig liten eller ingen sammenheng mellom de fondene som tidligere har slått markedet, og de fondene som kommer til å slå markedet i fremtiden. Å velge det/de fondet/fondene som kommer til å slå markedet, ser ut til å være en umulig oppgave. Derfor er det like greit å bare velge et indeksfond.

De beste indeksfondene som er tilgjengelig på Nordnet er:

DNB Global indeks (0,3% årlig forvaltningskostnad)

DNB Norge indeks (0,3% årlig forvaltningskostnad)

KLP Aksje verden indeks (0,3% årlig forvaltningskostnad)

KLP Aksje global indeks (0,3% årlig forvaltningskostnad, er valutasikret)

KLP Aksje fremvoksende markeder indeks (0,3% årlig forvaltningskostnad)

KLP Aksje Norge indeks (0,2% årlig forvaltningskostnad)

KLP Kombinasjon (0,3% årlig forvaltningskostnad)

KLP AksjeGlobal LavBeta (0,27% årlig forvaltningskostnad)

Nordnets Superfond (4 stk, alle med 0,00% årlig forvaltningskostnad)

Alfred Berg Norge indeks classic (0,19% årlig forvaltningskostnad)

Personlig tror jeg det er størst sjans for at DNB-fondene og KLP-fondene kommer til å eksistere de neste 30-40-50 årene, ettersom de er de klart største. Man vil jo unngå å måtte selge seg ut etter 20 år når man formodentlig har ganske bra opptjent gevist og veldig mye utsatt skatt. Personlig har jeg spareavtale i

DNB Global indeks (30%)

KLP Aksje global indeks (25%)

KLP Aksje fremvoksende markeder indeks (25%)

KLP Aksje Norge indeks (10%)

Nordnet Superfonden Sverige (10%)

Jeg har altså mer i fremvoksende markeder og Norge og Sverige enn det referanseindeksen sier. Jeg håper, men jeg er ikke overbevist om, at dette vil gi litt bedre avkastning enn å sette alt i ett fond som følger en verdensomfattende indeks, som MSCI All Country World Index. KLP Aksje verden indeks følger denne indeksen, som er den bredeste og mest diversifiserte indeksen som følges av indeksfond i Norge. Det er så å si den samme indeksen som Oljefondet følger. Hvis jeg blir lei av å følge med på business og finans-nyheter, så kommer jeg til å spare alle fondspengene mine i det fondet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, jeg blir ikke trukket før den 28. så jeg har endret til følgende:

- DNB Global Indeks (50%)

- KLP global indeks (50%)

Jeg vurderte å ta KLP Norge Indeks istedet, men så at den globale hadde høyere Morningstar-ratio. Er det noen ulempe å ha to globale indeksfond i forhold til å ha ett globalt og ett norsk? Jeg tenker da kanskje at det fondet som invisterer på Oslo Børs har høyere risiko og dermed høyere avkastning dersom deg går bra?

Lenke til kommentar

Ville maks hatt 10% av porteføljen min i norske fond, obx står jo tross alt bare for 0,3% av det totale kapitalmarkedet.

Har selv:

Globalt:

KLP LavBeta I (30%)

Storebrand Global Verdi (20%)

USA:

Vanguard S&P 500 (20%)

Bransjefond

Powershares QQQ (10%)

DNB Nordic Technology (10%)

iShares Nasdaq Biotechnology (10%)

Lenke til kommentar

Ok, jeg blir ikke trukket før den 28. så jeg har endret til følgende:

- DNB Global Indeks (50%)

- KLP global indeks (50%)

Jeg vurderte å ta KLP Norge Indeks istedet, men så at den globale hadde høyere Morningstar-ratio. Er det noen ulempe å ha to globale indeksfond i forhold til å ha ett globalt og ett norsk? Jeg tenker da kanskje at det fondet som invisterer på Oslo Børs har høyere risiko og dermed høyere avkastning dersom deg går bra?

Dette er helt greit. De investerer i praktisk talt de samme 1600 aksjene og årlig kostnad er lik. Det ene er valutasikret (KLP sitt), mens det andre er ikke det (DNB sitt). Hvis kronen styrker seg med 10% mot de valutaene som aksjene i fondene handles i, vil DNBs fond falle 10% i verdi i norske kroner, mens verdien av KLPs fond vil forbli uforandret. Det er greit å spare like mye i hvert fond. Da slipper du å angre deg for at du ikke valgte det ene eller det andre.

Når du får råd, kan du legge til KLP Aksje fremvoksende markeder i spareavtalen. Da har du dekt aksjemarkedene i hele verden, og trenger egentlig ikke å spare i flere fond noensinne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+45613274

Hei, kan lite om dette, men har tanker om å spare i fond da jeg kommer til klare meg med inntekten min noen år fremover. Dvs at jeg har ca 300 000 jeg bare kommer til å ha stående på sparekontoen.

Hvor mye av dette bør jeg investere i fond? Har ikke lyst på så veldig høy risiko da jeg ikke vil miste pengene (selvfølgelig)

Er det helt idiotisk å tenke at den amerikanske økonomien vil få seg en voldsom oppsving i årene som kommer med bakgrunn i revolusjonen av oljesandutvinningen der? Og at det da kanskje er lurt å investere i amerikansk-rettede fond?

Lenke til kommentar

De gode nyhetene som har kommet de siste par årene og de lyse fremtidsutsiktene til den amerikanske økonomien er nok allerede priset inn i amerikanske aksjer. Jeg har derfor ingen formening om hvilke regioner som skal gjøre det best i fremtiden. Derfor er et verdensomfattende indeksfond det mest fornuftige valget, spør du meg.

Oljefondet har 60% i aksjer. 60% aksjer og 40% i obligasjoner eller i bank hR lang fartstid og har vist seg å være en fin fordeling i lang tid. Men aksjemarkedene er ganske høye nå, så det er godt mulig vi får noen år med prestasjoner under historisk snitt nå, etter en del år med prestasjoner over historisk snitt. Eller kanskje ikke. Markedene kan doble seg eller halvere seg de neste fem årene, og ingen av delene vil være noe som ikke har skjedd før. Vi investerer fordi vi tror aksjer skal gi bedre avkastning enn alternative investeringer over lang tid (minimum 5 år, men gjerne 10-20 år).

Endret av selters
Lenke til kommentar

De gode nyhetene som har kommet de siste par årene og de lyse fremtidsutsiktene til den amerikanske økonomien er nok allerede priset inn i amerikanske aksjer. Jeg har derfor ingen formening om hvilke regioner som skal gjøre det best i fremtiden. Derfor er et verdensomfattende indeksfond det mest fornuftige valget, spør du meg.

Kan jo være verdt å merke seg at globale indeksfond generelt har høy andel av aksjer i nettopp USA. Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke... Jeg stoler ikke på at fondet får refundert kildeskatt, så jeg bruker KLPs norske indeksfond. Det mulig jeg tar feil, men Nordnet har ikke gjort mye for å overbevise kunder om at det er uproblematisk at fondet er hjemmehørende i Sverige.

Endret av selters
Lenke til kommentar

Ville maks hatt 10% av porteføljen min i norske fond, obx står jo tross alt bare for 0,3% av det totale kapitalmarkedet.

Har selv:

Globalt:

KLP LavBeta I (30%)

USA:

Vanguard S&P 500 (20%)

Bransjefond

Powershares QQQ (10%)

Hvor handler du Vanguard S&P 500 fondet?

Lenke til kommentar

Har selv:

Globalt:

KLP LavBeta I (30%)

USA:

Vanguard S&P 500 (20%)

Bransjefond

Powershares QQQ (10%)

NYSE: Ticker VOO. Nordnet f.eks.

Lenke til kommentar

Har selv:

Globalt:

KLP LavBeta I (30%)

USA:

Vanguard S&P 500 (20%)

Bransjefond

Powershares QQQ (10%)

Nordnet.

Lenke til kommentar

Har selv:

Globalt:

KLP LavBeta I (30%)

USA:

Vanguard S&P 500 (20%)

Bransjefond

Powershares QQQ (10%)

NYSE: Ticker VOO. Nordnet f.eks.

Virker ikke som jeg får søkt det opp uten å være medlem, koster det noe å være medlen hos nordnet?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg vurderer alfred berg gambak fondet ( gjennomsnittlig avkastning på 24%. Men jeg ser resultatbasert forvaltningsavgift er på maks 10%. Hvor mye vil dette spise av fortjenesten?

Forvaltningsavgift er på 1,8%. Men med så høy gj.snitt avkastning vil det fortsatt være langt bedre enn index?

Jeg vurderer også DNB global indeks, men jeg lurer på hvor lurt det er i forhold til andre norske fond, nå som kronen har gått ned så mye?

Lenke til kommentar

Det er grunn til å tro at dyktighet er skyld i mye av gambaks suksess. Det er nok ikke dumt å sette noen kroner i det fondet. Men men har ingen garantier for at prestasjonene fortsetter.

Er du bekymret for valutasvingninger, kan du investere i KLP Aksjeglobal iv indeks. Det er valutasikret. Men det er godt mulig den norske kronen ikke vil styrke seg mot dollar igjen på lang lang tid, eller kanskje aldri.

Endret av selters
Lenke til kommentar

Det er grunn til å tro at dyktighet er skyld i mye av gambaks suksess. Det er nok ikke dumt å sette noen kroner i det fondet. Men men har ingen garantier for at prestasjonene fortsetter.

Er du bekymret for valutasvingninger, kan du investere i KLP Aksjeglobal iv indeks. Det er valutasikret. Men det er godt mulig den norske kronen ikke vil styrke seg mot dollar igjen på lang lang tid, eller kanskje aldri.

Takk, Det ser ut som begge har samme avgifter tross valutasikringen. DNB global har gjort det endel bedre, er det mulig det er bare pga valutaen?

KLP
Fond 9,6 -5,4 15,9 29,3

10,6

DNB; global
Fond - -3,5 7,9 37,6 29,3

Er det mulig kronen blir enda svakere mot dollaren?

Jeg mener å ha lest en plass at nå er en god tid å investere i europeiske aksjefond. Hva tror dere om det?

EDIT: Noen fond har både en løpende kostnad, og en forvaltingskostnad. Hva er forskjellen?

Endret av Pettersenper
Lenke til kommentar

Takk, Det ser ut som begge har samme avgifter tross valutasikringen. DNB global har gjort det endel bedre, er det mulig det er bare pga valutaen?

KLP
Fond 9,6 -5,4 15,9 29,3

10,6

DNB; global

Jeg mener å ha lest en plass at nå er en god tid å investere i europeiske aksjefond. Hva tror dere om det?

EDIT: Noen fond har både en løpende kostnad, og en forvaltingskostnad. Hva er forskjellen?

Det er fordi KLP AksjeGlobal IV er valutasikret, det er ikke DNB Global Indeks. Anbefaler KLP Global Lavbeta I, gjort set mye bedre enn DNB Global Indeks og er også et indeksfond med veldig lave kostnader (0,27%).

Lenke til kommentar

KLP
Fond 9,6 -5,4 15,9 29,3

10,6

DNB; global

Det er fordi KLP AksjeGlobal IV er valutasikret, det er ikke DNB Global Indeks. Anbefaler KLP Global Lavbeta I, gjort set mye bedre enn DNB Global Indeks og er også et indeksfond med veldig lave kostnader (0,27%).

KLP
Fond 9,6 -5,4 15,9 29,3

10,6

DNB; global

Men KLP er ikke valutasikkret. Hvorfor velge det over KLP Aksjeglobal iv indeks?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...