Mythos Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 Da er det sikkert greit. Jeg sitter med 57% i pluss på mine KLP Aksjenorge indeks, så de beholder jeg til jeg trenger dem. Jeg ser på fondsandelene mine som det som skal sikre meg en grei inntekt når jeg blir pensjonist om ikke så lenge. Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 (endret) Er ikke superfondet et svensk fond (Öhman)? Er det da slik at den norske stat tar 15% eller noe i kildeskatt på utbytte før det utbetales utbytte til det svenske fondet? I så fall faller hele vinninga opp i spinninga (og mer til). Endret 29. mai 2014 av selters Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 (endret) Jeg tenker å sette av 3000 i måneden og tenker da å plassere disse i fond. Problemet for en som ikke vet så mye om dette er jo at der er mange fond å velge mellom, så jeg lurer egentlig hvordan jeg bør fordele disse 3000 jeg ønsker å spare fast. Ser for meg at flere fond er beste løsning, men hvor mange fond bør det spres mellom og hvilke fond bør en gå for? Ser for meg sparing i 5-6 år fremover, der jeg selvsagt ønsker mest mulig avkastning på denne tiden uten at risikoen er for stor. Er der eventuelt andre løsninger en bør vurdere fremfor fond? Endret 31. mai 2014 av kreps79 Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 (endret) Tenker du å spare gjennom banken du har nå eller opprette en egen konto for fondssparing hos f.eks Nordnet eller Skandiabanken? Det går også an å opprette kundeforhold bare for fondssparing hos KLP, Storebrand eller andre. Endret 31. mai 2014 av selters Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 31. mai 2014 Del Skrevet 31. mai 2014 Det vet jeg ikke. Om det er en fordel å gjøre det så kan jeg ikke se hvorfor jeg ikke skal kunne gjøre det. Skandiabanken og DNB er de to bankene jeg bruker nå. Nordnet er jeg også registrert hos. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 Ingen som har noen gode forslag? Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 3. juni 2014 Del Skrevet 3. juni 2014 60% DNB Global indeks, 20% KLP Aksjefremvoksende markeder indeks, 20% Alfred Berg Norge indeks. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Kan disse kjøpes på samme sted? Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 60% DNB Global indeks, 20% KLP Aksjefremvoksende markeder indeks, 20% Alfred Berg Norge indeks. Er det en spesiell grunn til at du velger DNB Global Indeks foran KLP AksjeVerden Indeks? De ser ganske like ut for meg, men jeg har ikke mer enn en overfladisk forståelse for dette. I tillegg, er ikke 20 % av porteføljen ganske mye for et lite land som Norge? 1 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Så lenge du jobber i Norge så bør du prinsipielt ikke ha noen aksjer i Norge i det hele tatt.. Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 Så lenge du jobber i Norge så bør du prinsipielt ikke ha noen aksjer i Norge i det hele tatt.. Dette er et poeng. Når det er sagt, så er fond som investerer i Norge, billigere enn fond som investerer i utlandet (lavere forvaltningskostnader). I tillegg blir utbytter reinvestert før noen slags form for beskatning. Dette gir høyere forventet avkastning (i overkant av 0,5% høyere forventet avkastning i året) for norske aksjer. Store deler av Oslo børs tjener mesteparten av pengene sine i utlandet. Det gjør Oslo børs mindre påvirket av hjemlige konjunktursvingninger. Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 4. juni 2014 Del Skrevet 4. juni 2014 60% DNB Global indeks, 20% KLP Aksjefremvoksende markeder indeks, 20% Alfred Berg Norge indeks.Er det en spesiell grunn til at du velger DNB Global Indeks foran KLP AksjeVerden Indeks? De ser ganske like ut for meg, men jeg har ikke mer enn en overfladisk forståelse for dette. I tillegg, er ikke 20 % av porteføljen ganske mye for et lite land som Norge? Aksjeverden investerer i fremvoksende markeder også. 10-11% er investert i Brasil, Russland, India, Kina, Sør-Korea, Sør-Afrika, Tyrkia, Mexico osv. Det gjør ikke DNB Global indeks. Å bruke KLP-fondet ville gitt litt overlapp. Ikke at det er noen katastrofe, men det blir litt ryddigere med adskilte fond for developed og emerging markets. Alle jeg nevnte kan kjøpes hos Nordnet. Kanskje Skandiabanken også. Det går også an å starte sparing hos KLP alene på KLP.no. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 Det tre du nevnte kan alle kjøpes hos skandiabanken Hva med dette superfondet som ble nevnt her litt tidligere? Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 KLP AksjeFremadvoksende er ikke tilgjengelig gjennom Skandiabanken så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 Jeg har valg i skandiabanken om å kjøpe "KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks II", men kanskje dette ikke er det samme? Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 Jo, du har helt rett. Jeg har ikke sett det før, så enten har jeg vært blind eller så har de forbedret tilbudet. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 Tenker å flytte over en andel eller alle sparepengene mine fra min høyrentekonto til en rentefondskonto. Rentene i høyrentekontoen blir jo bare spist opp av inflasjonen uansett. Noen som har erfaring med Sparebanen Vest sine tilbud? https://www.spv.no/privat/spare-og-plassere/fond/vaare-fondspakker/ Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 Hvis det er slik at Nordnets Superfond har samme skattevilkår som andre norske indeksfond, så forventer jeg at Superfondet vil prestere bedre enn de dyrere fondene, ja. Man kan få litt bedre av å kjøpe rentefond, men rentene på obligasjoner er jo generelt lave i dag. Jeg orker ikke å ha noen rentefond nå. Jeg har cash på sparekonto med grei rente (mer enn 3%) og så har jeg penger i aksjefond. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 Koster det noe mer å kjøpe og selge feks. Nordnets Superfond enn feks. SAS aksjer? Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 Vel, det ene alternativet er gratis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå