Sheasy Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 Hvor mange fond kan man kjøpe gjennom Nordnet? Si det er 500, da vil statistisk sett ett av de ha slått markedet de siste 9 årene gitt at resultatet er tilfeldig. Ett fond vil også ha gjort det dårligere enn markedet de siste 9 årene. Begge disse vil ha samme forventet avkastning neste år. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 3. mai 2014 Del Skrevet 3. mai 2014 (endret) http://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/2118/thesis.pdf?sequence=1 Ut i fra funnene i denne oppgaven er det vanskelig å forklare hvorfor aktiv fondsforvaltning er blitt så populært blant småsparere, men aggressiv markedsføring og mye publisitet i media kan være deler av årsaken. Det kan også være uvitenhet, mange er ikke klar over at de kan investere direkte i for eksempel en markedsindeks, i stede for å benytte kostbare profesjonelle fondsforvaltere, som i følge denne undersøkelsen i gjennomsnitt likevel ikke klarer å gi meravkastning på investeringen. Uansett om det måtte finnes noe mønster til å forutse enkelte aksjepriser, og markedet til tider kan være ineffisient, så gir ikke dette store meravkastningsmuligheter. Enkelte aksjefond vil selvfølgelig fra tid til annen utkonkurrere markedet på kort sikt, men investorer har likevel større sannsynlighet til å oppnå høyere avkastning på lang sikt ved å ta en passiv indeksstrategi, enn ved å velge aktiv aksjefondsforvaltning. http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/135570/Bente%20Reizer.pdf?sequence=1 Konklusjonene i denne oppgaven er altså at de aktivt forvaltede aksjefondene ikke klarer å skape en risikojustert meravkastning, og at det ikke finnes noen persistens, men en svak reversering i prestasjonene. Det morsomme med endel av master- og doktorgradsavhandlinger som dokumenterer dette er at forfatterne starter som forvaltere etterpå. Edit: Skal man ha aktiv forvaltning kan man like greit kjøpe BRK som iallfall ikke svindler investorene. BRK Letter to investors: Over the stock market cycle between yearends 2007 and 2013, we overperformed the S&P. Through full cycles in future years, we expect to do that again. If we fail to do so, we will not have earned our pay. After all, you could always own an index fund and be assured of S&P results Endret 3. mai 2014 av Wisd0m Lenke til kommentar
SakurabaSan Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 Jeg er med på indeksfond i større regioner, eller i land der det er velfungerende markeder. Likevell, så er det noen problemer med Indeksfond i land som Norge. Hvis man ser på på Indeksfondene til DNB og KLP, så er Statoil naturlig nok veldig dominerende. Det har jo åpenbart vært en fordel i år, men med 21% vekting i et selskap sitter man med unødvendig høy risiko i mine øyne. 1 Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 12. mai 2014 Del Skrevet 12. mai 2014 Hvorfor kjøpe norsk indeksfond? Du har lønn, bolig, trygd, pensjon i Norge, og en god del av ditt forbruk er i norske varer. Burde det ikke være logisk å investere i global indeks for å spre risikoen? Det virker jo intuitivt at Norge er nærmere en absolutt topp enn det et globalt marked er, det er mindre rom for generell vekst i Norge. Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 19. mai 2014 Del Skrevet 19. mai 2014 (endret) Jeg er med på indeksfond i større regioner, eller i land der det er velfungerende markeder. Likevell, så er det noen problemer med Indeksfond i land som Norge. Hvis man ser på på Indeksfondene til DNB og KLP, så er Statoil naturlig nok veldig dominerende. Det har jo åpenbart vært en fordel i år, men med 21% vekting i et selskap sitter man med unødvendig høy risiko i mine øyne. Husk at det er en forskjell på OSEBX og OSEFX, altså hovedindeks og fondsindeks. Mange norske fond skal egentlig følge fondsindeksen, som setter visse regler for hvor høy vekting de største selskapene kan ha i indeksen. Jeg tror det egentlig settes krav om at ingen selskaper skal utgjøre mer enn 10% av indeksen og at dem fem største selskapene ikke skal utgjøre mer enn 40% av indeksen. Når det er sagt så virker det ikke som om fondene bryr seg om det. Endret 19. mai 2014 av selters Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Hva tror om denne? https://www.nordnet.no/superfondet Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Hva tror om denne? https://www.nordnet.no/superfondet Så lenge det ikke er noe lureri som at utbyttene ikke reinvesteres i sin helhet, at kostnaden økes etter kort tid eller at bruk av derivater hindrer andelseierne i å få tilbake verdiene sine hvis forvaltningsselskapet går konkurs, så virker det supert. Jeg har ingen grunn til å tro at det er noe lureri her. Personlig kommer jeg til å bruke dette fondet. Fondet kjøper tydeligvis bare de 25 mest omsatte aksjene på Oslo børs (OBX indeks). Det kan gi et lite avvik fra OSEBX indeksen. Det er vanskelig å si om mangelen på de minste selskapene på Oslo børs vil gi mer, samme eller mindre avkastning enn et fond som eier aksjer etter vekting i OSEBX. Personlig tror jeg 0,2-0,3% lavere forvaltningskostnad enn KLP, Alfred Berg OG DNB teller mer enn mangelen på de minste aksjene i OSEBX, iallfall over lang tid. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Det står i prospektet til Superfondet at utbytte ikke gis. Så jeg antar at det er det forvalter tar i honorar. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Det står i prospektet til Superfondet at utbytte ikke gis. Så jeg antar at det er det forvalter tar i honorar. Du må gjerne anta, men faktum er at utbytte fra aksjer i fondet tilfaller fondets kontantbeholdning, or reinvesteres i aksjer. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Det står i prospektet til Superfondet at utbytte ikke gis. Så jeg antar at det er det forvalter tar i honorar.lol, det skulle tatt seg ut. 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 (endret) Det står i prospektet til Superfondet at utbytte ikke gis. Så jeg antar at det er det forvalter tar i honorar. Du må gjerne anta, men faktum er at utbytte fra aksjer i fondet tilfaller fondets kontantbeholdning, or reinvesteres i aksjer. Jeg observerer at majoriteten av "Norge-fond" eksplisitt sier at utbytte går inn i fondet og reinvesteres. Noen få oppgir kun at utbytte ikke gis. Selvsagt kan det jo hende jeg tar feil, derfor er det bare en antagelse. Jeg syns det virker mistenkelig at det ikke skal være en eneste hake ved noe som er gratis. Det er i så fall første gang jeg har muligheten til å få noe gratis uten "men". Det står i prospektet til Superfondet at utbytte ikke gis. Så jeg antar at det er det forvalter tar i honorar.lol, det skulle tatt seg ut. Ja, det skulle det. Endret 27. mai 2014 av Nedward Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Vi får se om ikke KLP følger litt på, jeg vil tro de har endel å gå på sitt Norge Indeks. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Tviler på at KLP og andre som tar 0,2-0,3% i forvaltning har så mye å gå på. De skal tross alt tjene penger på virksomheten. Gratisfondet til Nordnet er nok først og fremst en måte å skaffe seg kunder på. Det virker litt som lokketilbud på supermarkedet som selger visse varer med tap med forhåpning til at kundene kjøper noe annet som de tjener på. Det blir spennende å følge med på hva som skjer med gratisfondet. Jeg vurderer å gå inn der med noen kroner. Lenke til kommentar
SakurabaSan Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Jeg er med på indeksfond i større regioner, eller i land der det er velfungerende markeder. Likevell, så er det noen problemer med Indeksfond i land som Norge. Hvis man ser på på Indeksfondene til DNB og KLP, så er Statoil naturlig nok veldig dominerende. Det har jo åpenbart vært en fordel i år, men med 21% vekting i et selskap sitter man med unødvendig høy risiko i mine øyne. Husk at det er en forskjell på OSEBX og OSEFX, altså hovedindeks og fondsindeks. Mange norske fond skal egentlig følge fondsindeksen, som setter visse regler for hvor høy vekting de største selskapene kan ha i indeksen. Jeg tror det egentlig settes krav om at ingen selskaper skal utgjøre mer enn 10% av indeksen og at dem fem største selskapene ikke skal utgjøre mer enn 40% av indeksen. Når det er sagt så virker det ikke som om fondene bryr seg om det. Er klar over dette. Jo, forvaltningselskapene bryr seg om dette og vi vil nok fremover se flere fond opprettes eller omdannes til ucits-fond. Lenke til kommentar
SakurabaSan Skrevet 27. mai 2014 Del Skrevet 27. mai 2014 Hva tenker folk om eksponering mot GEM nå, er timingen riktig? Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Tviler på at KLP og andre som tar 0,2-0,3% i forvaltning har så mye å gå på. De skal tross alt tjene penger på virksomheten. Gratisfondet til Nordnet er nok først og fremst en måte å skaffe seg kunder på. Det virker litt som lokketilbud på supermarkedet som selger visse varer med tap med forhåpning til at kundene kjøper noe annet som de tjener på. Det blir spennende å følge med på hva som skjer med gratisfondet. Jeg vurderer å gå inn der med noen kroner. Det er absolutt interessant. Jeg har solgt ut mitt KLP Indeks Norge for å flytte pengene over i "Superfondet". Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 Vil dette superfondet shorte aksjer og? Så om børsen skulle få en nedgangstid så er det fortsatt mulig å gjøre det bra? Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 Det er absolutt interessant. Jeg har solgt ut mitt KLP Indeks Norge for å flytte pengene over i "Superfondet". Jeg er ikke så sikker på at det er særlig smart å flytte pengene fra fond til fond. Det utløser skatt og ender fort med at du taper på det. Skjermingsfradraget er også en grunn til å ikke "trade" med fond. Og det er slettes ikke sikkert at superfondet vil gjøre det noe bedre enn klp aksjenorge indeks. Min hovedregel er å sitte med fond til jeg trenger pengene, og heller vurdere noen ganger i året hvilke fond jeg skal spare i. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 Den prosentvise fortjenesten av det jeg har stående i KLP Indeks Norge er ikke så stor at det blir en avgjørende faktor. Sitter man med mye urealisert avkastning ville jeg selvfølgelig tenkt meg om to ganger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå