Zeph Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 Det er ingen fasit på kva ein bør ha i buffer og er avhengig av din økonomiske situasjon. Nokon bør ha meir og nokon klarar seg greit med mindre. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 Poenget er bare at man bør kunne klare seg gjennom en stor uforutsett utgift og/eller en periode uten lønn. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 Jeg tenker kanskje egentlig ikke 3x månedslønner, blir mer riktig å si 3x månedlige utgifter. Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 3 mnd lønn i høyrentekonto og resten i fond. Jeg har 75 % i høy risiko fond og 25 % indeks fond avhengig av hva folk føler. Du eier ikke bolig, og har heller ingen ambisjon om det? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 Dere som har x månedslønner på bufferkonto, snakker dere netto- eller bruttolønn?Poenget er å ha en buffer til uforutsette utgifter. Jo mer man tjener, jo mindre trenger man. Samtidig har mange flexilån og da bruker man ofte heller det som buffe. Poenget er vel at man bør ha litt i backup til når plutselig bilen må på verksted en måned hvor mange andre utgifter også dukker opp. X antall månedslønner er bare noe folk setter for selv. Tidligere når jeg studerte hadde jeg 4 x netto månedslønn i backup, fordi jeg hadde bil og eide egen leilighet(høyere risiko), men tjente ikke så mye. Nå har jeg ca 2,5x månedslønn som beløpsmessig er høyere enn da jeg studerte. Grunnen til at det er høyere beløpsmessig nå er at jeg har dyrere bil/eiendeler, men samtidig lavere relativt sett da jeg har større handlingsrom fra måned til måned. Om 10 år kan det være jeg har enda lavere sånn relativt sett. Jeg tipper jeg bare beholder beløpet helt likt fremover, selv om lønnen øker. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 God vei ned på fremvoksende markeder ja. Bra jeg ikke kjøpte meg inn med mer enn 10% av porteføljen som anbefalt her. -15% i år. Men nå kan det jo være en god ide å kjøpe: https://www.dn.no/makrookonomi/makrookonomi/sigrid-wilter-slorstad/emerging-markets/strateg-mener-kina-aksjer-er-billige-en-kjopsmulighet/2-1-441767 Lenke til kommentar
Visum Skrevet 12. oktober 2018 Del Skrevet 12. oktober 2018 Du eier ikke bolig, og har heller ingen ambisjon om det? Du er kjapp ute med dømme folk. Boliglånet kan være nedbetalt. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 13. oktober 2018 Del Skrevet 13. oktober 2018 God vei ned på fremvoksende markeder ja. Bra jeg ikke kjøpte meg inn med mer enn 10% av porteføljen som anbefalt her. -15% i år. Men nå kan det jo være en god ide å kjøpe: https://www.dn.no/makrookonomi/makrookonomi/sigrid-wilter-slorstad/emerging-markets/strateg-mener-kina-aksjer-er-billige-en-kjopsmulighet/2-1-441767 En rebalanseringstankegang kan være en ide. Fordelen med en sånn tankegang er at den tvinger til å kjøpe billig og selge dyrt. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 13. oktober 2018 Del Skrevet 13. oktober 2018 Forbreder folk seg på en nedergang her? Virker som tech stocks generelt har vært ekstremt overvurdert. Selger folk hytta og bilen for å investere nå? Lenke til kommentar
discostu Skrevet 13. oktober 2018 Del Skrevet 13. oktober 2018 Forbreder folk seg på en nedergang her? Virker som tech stocks generelt har vært ekstremt overvurdert. Selger folk hytta og bilen for å investere nå? Neh, gjør som jeg gjorde med bitcoin, hodlr og gråter i stillhet. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 13. oktober 2018 Del Skrevet 13. oktober 2018 Neh, gjør som jeg gjorde med bitcoin, hodlr og gråter i stillhet. Hehe, det funker også. Hodlet bitcoin jeg kjøpte på toppen i 2014. Det gikk ganske greit. Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 13. oktober 2018 Del Skrevet 13. oktober 2018 Du er kjapp ute med dømme folk. Boliglånet kan være nedbetalt. Da er ikke alt av formue utenom 3 mnd utgifter i aksjemarkedet. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 13. oktober 2018 Del Skrevet 13. oktober 2018 Du mener at i dette svaret skulle han også spesifisert at han hadde formue i hus også? Ingen andre gjorde dette. 1 Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 13. oktober 2018 Del Skrevet 13. oktober 2018 Du mener at i dette svaret skulle han også spesifisert at han hadde formue i hus også? Ingen andre gjorde dette. Da omdefinerer de uttrykket formue. Nettoformue er assets minus liabilities. Period. Lenke til kommentar
total Skrevet 15. oktober 2018 Del Skrevet 15. oktober 2018 (endret) God vei ned på fremvoksende markeder ja. Bra jeg ikke kjøpte meg inn med mer enn 10% av porteføljen som anbefalt her. -15% i år. Men nå kan det jo være en god ide å kjøpe: https://www.dn.no/makrookonomi/makrookonomi/sigrid-wilter-slorstad/emerging-markets/strateg-mener-kina-aksjer-er-billige-en-kjopsmulighet/2-1-441767 Jeg er nå på hugget til å kjøpe meg en del opp i KLP aksjeframv. index 2. Framvoksende BRIC og land utenfor OECD vil stå for en større del av verdenshandelen framover. Eneste usikkerheten på kort sikt er om Trump gjør alvor av trusselen om 25% toll på alle varer fra Kina til nyttår. Kan muligens være en idé å sitte på gjerdet til dette? Endret 15. oktober 2018 av total Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 15. oktober 2018 Del Skrevet 15. oktober 2018 Eneste usikkerheten på kort sikt er om Trump gjør alvor av trusselen om 25% toll på alle varer fra Kina til nyttår. Kan muligens være en idé å sitte på gjerdet til dette? Snittet av hva folk tror er allerede priset inn i dagens kurser. Om alle tror det kommer til å skje, kanskje det forklarer hvorfor det har sunket sånn i det siste, f ek. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 15. oktober 2018 Del Skrevet 15. oktober 2018 Var en del som "panikk" solgte i forrige uke: https://www.nrk.no/norge/_panisk-tilstand_-blant-norske-smasparere-under-borsuroen-1.14248304 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 15. oktober 2018 Del Skrevet 15. oktober 2018 Jeg er nå på hugget til å kjøpe meg en del opp i KLP aksjeframv. index 2. Framvoksende BRIC og land utenfor OECD vil stå for en større del av verdenshandelen framover. Eneste usikkerheten på kort sikt er om Trump gjør alvor av trusselen om 25% toll på alle varer fra Kina til nyttår. Kan muligens være en idé å sitte på gjerdet til dette?Sannsynligheten for dette er jo, hvertfall teoretisk sett, allerede priset inn. Så alt etter hva som skjer så går jo markedet opp/ned i etterkant, så du går jo også potensielt glipp av en oppgang. Det er ingen grunn til å vente slik jeg ser det. Har man lang tidshorisont så ser fremvoksende markeder svært bra ut. De har underprestert i flere år nå og i tillegg har du nettopp lagt bak deg et minikrakk. Problemet er jo at svært mye av eksponering mot fremvoksende markeder finner du jo på børser i utviklede markeder. Det at et selskap er børsnotert i USA har ikke nødvendigvis noe å gjøre med hvor de har sin økonomiske eksponering. 1 Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 15. oktober 2018 Del Skrevet 15. oktober 2018 Jeg er nok i listen til Sbanken over antatte panikksalg, men det var bare tilfeldig at jeg solgte meg ut av noen fond for å gå mer inn i Photocure. Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 21. oktober 2018 Del Skrevet 21. oktober 2018 (endret) Sitter nå med litt penger til overs som jeg vurderer å investere. Har laget med en portefølje på morningstar for å ha oversikt: KLP Aksjeglobal Indeks V Nordnett superfondet Norge Begge er litt ned i det siste. Vurdere å kun putte inn et lite beløp på disse nå og sjekke om det faller videre til uka før jeg går all inn med en hel årslønn, men å spå om når kursene går videre ned eller om det skal opp igjen er det jo ingen som faktisk vet. Eller leser jeg for harde livet på "snowball" om Warren Buffet og får vel kaste meg over "Walk down wall street" etter det for å bli noe klok på dette "spillet". Min horisont med fondene er vel 5-10 år på noe av beløpet i forhold til bolig til ungene og resten samt en god månedlig sparing går med lengre horisont. Jeg arvet en del penger og har betalt mye ned på boliglånet, men tenker at det kan være lurt å også investere. Hva ville dere gjort om dere hadde kun 1/5 igjen i huslånet og en til to årslønner i kontanter? Endret 21. oktober 2018 av Mazeking Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå