eveant Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Skjer med at aksjemarkedet går så bra nå? WW Norden har gått opp mye i det siste. Hva skjer egentlig nedover i Europa nå? Ser det lysere ut, i og med at markedet går oppover? Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Denne var død. Alle solgt seg ut? Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 16. desember 2012 Del Skrevet 16. desember 2012 Noen som vet om Sørøstasiatiske indeksfond det er relativt lett å investere i? Lenke til kommentar
MKej Skrevet 7. februar 2013 Del Skrevet 7. februar 2013 Noen som vet om Sørøstasiatiske indeksfond det er relativt lett å investere i? Ikke indeksfond, men Fidelity har noen aksjefond. *Fidelity Thailand A-USD *Fidelity Singapore A-USD *Fidelity Indonesia A-USD 1 Lenke til kommentar
Minus Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Har aldri satt meg inn fondsparing, men prøver meg likevel på et spørsmål. Sett at jeg har 20 000kr som kan brukes fritt i alle slags spareformer frem til januar 2014. Kan det lønne seg å sette dette i fond? Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 (endret) Har aldri satt meg inn fondsparing, men prøver meg likevel på et spørsmål. Sett at jeg har 20 000kr som kan brukes fritt i alle slags spareformer frem til januar 2014. Kan det lønne seg å sette dette i fond? Jeg vil si at det er en altfor kort horisont. Når det gjelder aksjer så burde du ligge på minimum investeringshorisont på 3 år. Minimum. Ta finanskrisen i 2007-08. Investerte du i et fond på toppen før krisen, er det så vidt du har begynt å hente deg inn igjen per dags dato. Det har altså tatt ca. 5 år å break even. Man kan aldri vite når neste fall kommer, f.eks. var det relativt bred enighet blant makroøkonomene så sent som i 2008 at det ikke kom til å bli noen nye kriser. Det ble det som kjent. Jeg ville satt det på en høyrentekonto som sparesmart eller noe lignende. Endret 10. februar 2013 av Austrian Economist Lenke til kommentar
MKej Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Kjøp gull og sølv å grav det ned There's a storm coming Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Kjøp gull og sølv å grav det ned There's a storm coming Gull og sølv er nok overvurdert. Kjøp heller hermetiserte bønner. Lenke til kommentar
MKej Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Gull og sølv er nok overvurdert. Kjøp heller hermetiserte bønner. Tja, kan hende det. Men har steget 12år på rad nå. Men jeg synes alle bør ha minst 10-20% av porteføljen sin i Gull eller sølv. Som en hedge mot en ny krise. Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Tja, kan hende det. Men har steget 12år på rad nå. Eller har USD sunket 12 år på rad? Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Har aldri satt meg inn fondsparing, men prøver meg likevel på et spørsmål. Sett at jeg har 20 000kr som kan brukes fritt i alle slags spareformer frem til januar 2014. Kan det lønne seg å sette dette i fond? Tre bokstaver: BSU Forutsetter at du er under 34, og ikke har brukt BSU kontoen din til noe boligkjøp tidligere. Garantert avkastning på ca 6400kr gitt at du jobber over frikort grensa. Ikke mange fond som slår en slik garantert avkastning pt. Ellers: Nordiske fond. Går så det griner om dagen. f.eks Terra Norden hadde en avkastning på over 20% i 2012, og 6 % så langt i 2013. Lenke til kommentar
discostu Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Hvordan går man egentlig frem for å bestille fond? Ta feks Terra Norden? Hvis man skulle bestille dette? Og hvordan finner man informasjon om fondet? Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 13. februar 2013 Del Skrevet 13. februar 2013 Finnes sikkert flere veier til Rom, men jeg ville funnet ut hvilken bank som selger hvilke fond. F.eks Terra Norden selges gjennom bankene som eier Terra. Dette er de lokale sparebankene. Voss vekselbank, Bien sparebank, Hegra sparebank osv. Det skal finnes ca 76 forskjellige Terra banker i Norge, så du skal ikke ha noe problem med å finne en. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 Tre bokstaver: BSU Forutsetter at du er under 34, og ikke har brukt BSU kontoen din til noe boligkjøp tidligere. Garantert avkastning på ca 6400kr gitt at du jobber over frikort grensa. Ikke mange fond som slår en slik garantert avkastning pt. Ellers: Nordiske fond. Går så det griner om dagen. f.eks Terra Norden hadde en avkastning på over 20% i 2012, og 6 % så langt i 2013. Jeg har allerede satt inn årets beløp for BSU. Nettopp derfor lurte jeg på hvilken måte jeg kunne få høyest mulig avkastning på neste års BSU-penger. Skulle selvsagt skrevet dette. Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 21. april 2013 Del Skrevet 21. april 2013 Man hører stadig om at man bør ha en lang horisont med fond. Hvis man har penger i et indeksfond og aktivt følger med i økonomiverden. Er det noe problem med å bytte fond ofte? La oss si etter en uke eller to? Gitt at det ikke er noen transaksjonskostnader eller lignende? Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Man hører stadig om at man bør ha en lang horisont med fond. Hvis man har penger i et indeksfond og aktivt følger med i økonomiverden. Er det noe problem med å bytte fond ofte? La oss si etter en uke eller to? Gitt at det ikke er noen transaksjonskostnader eller lignende? Det er ikke noe problem, bortsett fra at du realiserer inntekt => Skattevesenet vil ha sin bit. Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Det er ikke noe problem, bortsett fra at du realiserer inntekt => Skattevesenet vil ha sin bit. Men det vil de få en eller annen gang, uansett? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Ja, men det gir deg jo lavere avkastning på neste fond. Si du satt inn 100.000 på et fond for ett år siden. I dag er andelen verd 120000. Dersom du tar det ut sitter du igjen med 120.000-5600 =114400 som du kan investere i et annet fond. De 5600 får du da ikke lengre avkastning på. Det betyr at fond nr 2 må prestere (marginalt) bedre enn fond nr 1 for at det skal holde følge. Dersom du realiserer med 20% gevinst, investerer i nytt fond, og begge stiger 20% ender du etter realisasjon opp med 130761,6 i fond 2, og 131680 i fond nr 1. I tillegg kommer selvfølgelig omkostninger ved kjøp/salg. (Jeg har sett bort fra skjermingsfradrag). Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 (endret) Det er ikke noe problem, bortsett fra at du realiserer inntekt => Skattevesenet vil ha sin bit. Man kan bruke en slik "zero"-konto? http://aksjebloggen.com/nordnets-nye-investeringskonto-zero/ Endret 4. mai 2013 av Austrian Economist Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Dersom du bruker zero fra Nordnet går du glipp av skjermingsfradraget Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå